Alpine και F1: Φύκια και μεταξωτές κορδέλες

Μόλις 18 μήνες έπειτα από την προηγούμενη αναδιάρθρωση ανώτερου προσωπικού της Alpine, o CEO της Renault, Luca de Meo… ξήλωσε τους διευθυντές της γαλλικής ομάδας και δεν υπάρχουν έτοιμοι αντικαταστάτες στον ορίζοντα.

Alpine και F1: Φύκια και μεταξωτές κορδέλες

Μόλις 18 μήνες έπειτα από την προηγούμενη αναδιάρθρωση ανώτερου προσωπικού της Alpine, o CEO της Renault, Luca de Meo… ξήλωσε τους διευθυντές της γαλλικής ομάδας και δεν υπάρχουν έτοιμοι αντικαταστάτες στον ορίζοντα.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Η συμμετοχή της Renault στη Formula 1 είχε πάντα πολιτικό παρασκήνιο (παρόμοιο με αυτό που υπήρχε ανέκαθεν στη Ferrari), ήδη από τη δεκαετία του 1980, που κυνηγούσε τον τίτλο -αλλά δεν κατάφερε να κατακτήσει- με οδηγό τον Alain Prost και έχοντας φέρει την επανάσταση των turbo κινητήρων στο άθλημα.

Από το 2016 που η Renault αγόρασεξανά– την ομάδα του Enstone, η γαλλική εταιρεία έκανε λόγο για επιστροφή σε νίκες και τη διεκδίκηση τίτλων, χωρίς όμως να υπάρχουν οι κατάλληλες επενδύσεις για να το πετύχει αυτό. Λίγο αφότου ο Luca de Meo είχε αναλάβει τη διοίκηση του ομίλου της Renault τον Ιούλιο του 2020, καθώς ο προκάτοχος της θέσης του, Carlos Ghosn αντιμετώπιζε κατηγορίες για οικονομικές απάτες και «δραπέτευσε» από την Ιαπωνία κρυμμένος σε μία θήκη… κοντραμπάσου, η προηγούμενη διοίκηση της ομάδας (θυμάστε τον Cyril Abiteboul, νυν επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος της Hyundai;) είδε την πόρτα της εξόδου.

Το 2021, η ομάδα μετονομάστηκε σε Alpine και CEO της μάρκας ορίστηκε ο Laurent Rossi ο οποίος -όπως πολλοί πριν από αυτόν- υποτίμησε τις απαιτήσεις της διαχείρισης μιας ομάδας F1 και νόμιζε ότι θα είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση από ό,τι ήταν πραγματικά. Φαίνεται ότι ο Rossi έταξε πολλά πράγματα τα οποία δεν είχε τη δυνατότητα να υποστηρίξει με επιτεύγματα. Έπειτα από την άστοχη πρόσληψη από τον κόσμο του MotoGP του Davide Brivio, ο οποίος χάθηκε στο παρασκήνιο χωρίς ουσιαστικά να έχει εργαστεί στην ομάδα, πριν από ενάμιση περίπου χρόνο (το Δεκέμβριο του 2021), ήρθε άλλο ένα κύμα μεγάλων αλλαγών στην ομάδα.

H έλευση του Otmar Szafnauer από την Aston Martin αντιμετωπίστηκε ως καλή κίνηση, ωστόσο, ήταν εμφανές ότι πέρυσι έγιναν πολυάριθμα λάθη, που οδήγησαν στην απώλεια οδηγών όπως ο Fernando Alonso και ο Oscar Piastri, καθώς ο Rossi πίστευε ότι διαθέτει όλα τα χαρτιά στα χέρια του, για να βρεθεί μέσα σε λίγες ημέρες πέρυσι το καλοκαίρι χωρίς δεύτερο οδηγό στην ομάδα και να πρέπει να εξαγοράσει το συμβόλαιο του Pierre Gasly με την AlphaTauri.

Όταν η Alpine ξεκίνησε τη φετινή σεζόν χωρίς να έχει πλησιάσει τις κορυφαίες ομάδες, ο Rossi άρχισε να την κατηγορεί ότι η απόδοσή της ήταν ερασιτεχνική. Ήταν ένα από τα τελευταία σχόλια που θα έκανε ο Γάλλος για την ομάδα πριν πάρει την άγουσα για τα… αποδυτήρια. Το σύνηθες πρόβλημα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι οι CEO δεν αφήνουν τους ανθρώπους που έχουν προσλάβει για να διοικήσουν την ομάδα να κάνουν τη δουλειά τους, παρεμβαίνοντας όταν τα αποτελέσματα δεν συμπίπτουν με κάποιο μεγαλεπήβολο πλάνο που είναι βιώσιμο μόνο στο μυαλό τους.

Όπως έχει συμβεί και με τη Ferrari, έτσι και η Renault γνώρισε επιτυχία μόνο όταν οι πρόεδροι και οι CEO είχαν αφήσει ανθρώπους που γνώριζαν το περιβάλλον της F1 (βλέπε Flavio Briatore, παρά την τελική κατάληξη) να ενεργούν εν λευκώ, χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις και απειλές απόλυσης.

F1 - Alpine, GP Ουγγαρίας 2023

Ο μακρύς κατάλογος απολύσεων

Ας απαριθμήσουμε τους ανθρώπους που αποχώρησαν από την Alpine τους τελευταίους 19 μήνες: Nick Chester (τεχνικός διευθυντής), Alain Prost (αγωνιστικός σύμβουλος), Marcin Budkowski (διευθύνων σύμβουλος ομάδας), Fernando Alonso (οδηγός), Oscar Piastri (νεαρός οδηγός), Laurent Rossi (CEO), Pat Fry (επικεφαλής τεχνικό στέλεχος), Otmar Szafnauer (επικεφαλής ομάδας) και Alan Permane (αγωνιστικός διευθυντής). Από αυτούς, μόνο ο Fry επέλεξε να φύγει, προβλέποντας ίσως τι θα ακολουθούσε. Όλοι οι υπόλοιποι απομακρύνθηκαν.

Μόλις 18 μήνες αφότου άλλαξε η διοίκηση της ομάδας, όλα ξεκινούν πάλι από την αρχή. Αυτή τη στιγμή, η Alpine διαθέτει έναν προσωρινό επικεφαλής ομάδας -τον Bruno Famin– ο οποίος δεν έχει βρεθεί σε αυτή τη θέση -στη Formula 1- ποτέ στο παρελθόν. Ένας πολύ πιο έμπειρος στον τομέα αυτό άνθρωπος, ο Otmar Szafnauer, είχε διορία μόλις 18 μηνών να «φτιάξει» την ομάδα, η οποία έδιωξε παράλληλα και τον Alan Permane, έναν από τους στυλοβάτες του Enstone, καθώς εργαζόταν εκεί 34 χρόνια, για να τον αντικαταστήσει με τον Julian Rouse, που μέχρι τώρα ήταν επικεφαλής της Ακαδημίας νεαρών οδηγών.

Παράλληλα, ο τεχνικός διευθυντής της Alpine, o Matt Harman, έχει περισσότερη εμπειρία σε τμήματα μονάδων ισχύος και όχι στη διεύθυνση τεχνικών τμημάτων πλαισίου. Αλλά από τις πρόσφατες ενέργειες, φαίνεται ότι το φταίξιμο επιρρίπτεται στην αγωνιστική ομάδα και όχι στο τεχνικό τμήμα. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο η φήμη μιας πιθανής άφιξης του πρώην επικεφαλής της ομάδας της Ferrari, Mattia Binotto, αλλά τίποτα δεν είναι σίγουρο. Και ο κινητήρας της Renault υστερεί 30 ίππους. H Alpine βρίσκεται σε κρίση. Και δεν φαίνεται να υπάρχει βιώσιμο πλάνο εξόδου από αυτήν στο άμεσο μέλλον.

Επίσης, ο τρόπος με τον οποίο ανακοινώθηκε η αντικατάσταση των Szafnauer και Permane ήταν άκομψος, εν μέσω ενός αγωνιστικού τριημέρου, και μάλιστα του τελευταίου πριν από το καλοκαιρινό διάλειμμα. Θα μπορούσε κάλλιστα να έχει δημοσιοποιηθεί τη Δευτέρα μετά το GP Βελγιου και να έχει σχεδόν ξεχαστεί έως το τέλος Αυγούστου, που θα διεξαχθεί ο επόμενος αγώνας, το GP Ολλανδίας.

F1 - Esteban Ocon (Alpine), GP M. Βρετανίας 2023

Αοριστίες και κλισέ

Ήταν μία δήλωση προθέσεων; Να δείξει η Renault ότι κάτι κάνει; Το σίγουρο είναι ότι ο γαλλικός όμιλος δεν είναι ευχαριστημένος από την πορεία της ομάδας τον τελευταίο καιρό. Όταν ρωτήθηκε ο Famin για την άμεση απόλυση των Szafnauer και του Permane, απάντησε με γενικολογίες και κλισέ που δεν έλεγαν τίποτα.

Δεν είναι δικό του το φταίξιμο για αυτό. Λιγότερο από τρεις εβδομάδες αφότου διορίστηκε ως αντιπρόεδρος του αγωνιστικού τμήματος της Alpine, ενώ ο άνθρωπος που ανακοίνωσε την προαγωγή του -ο Laurent Rossiαντικαταστάθηκε μόλις 11 ημέρες αργότερα από τον Philippe Krief, ο Famin βρέθηκε σε μία κατάσταση την οποία σπάνια βλέπουμε στη Formula 1, με τον ξαφνικό «αποκεφαλισμό» της ομάδας, χωρίς να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλοι αντικαταστάτες.

O Szafnauer είχε δηλώσει πριν από μία εβδομάδα ότι εμπιστευόταν τον Luca de Meo ότι θα τηρούσε το λόγο του για το πλάνο 100 αγώνων (5 ετών) το οποίο είχε ξεκινήσει στις αρχές του 2022 και θα έδινε τον απαιτούμενο χρόνο στον ίδιο να οδηγήσει την ομάδα στην επιτυχία. Μία εβδομάδα αργότερα, ο Αμερικανός είχε βρεθεί χωρίς δουλειά.

Ο Famin δήλωσε για την απομάκρυνση των δύο υψηλόβαθμων στελεχών της γαλλικής ομάδας: «δεν βρισκόμασταν στο ίδιο χρονοδιάγραμμα σχετικά με τον τρόπο ανάκαμψης ή επίτευξης του επιπέδου επιδόσεων στο οποίο στοχεύαμε». Μήπως αυτό σημαίνει ότι ο Szafnauer -με ειλικρίνεια και επίγνωση της πραγματικότητας της F1- έλεγε στους ανωτέρους του ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να πετύχει τους στόχους που είχαν θέσει και για αυτό του είπαν να αποχωρήσει;

F1 - Esteban Ocon (Alpine), GP Ουγγαρίας 2023

Όταν ρωτήθηκε να διευκρινίσει το σχόλιά του για τα χρονοδιαγράμματα, ο Famin εξήγησε: «Νομίζω ότι δεν μιλάμε για αριθμούς. Νομίζω ότι έχουμε διαφορετική άποψη για τον τρόπο που το κάνουμε και, φυσικά, αυτό ισχύει και όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, αλλά νομίζω ότι δεν είμαστε ακριβώς ίδιοι όσον αφορά τον τρόπο που κάνουμε τα πράγματα». Δυστυχώς, οι δηλώσεις αυτές προμηνύουν άλλον ένα γύρο με φύκια και μεταξωτές κορδέλες…

Δεδομένης της εμπειρίας του και της εκτίμησης που χαίρει στα paddock της F1, ο Permane δεν προβλέπεται να δυσκολευτεί να βρει καινούργιο πόστο στο pit lane. Από την πλευρά του, ο Szafnauer, που θεωρείται ένας από τους ανθρώπους που οδήγησε στις επιτυχίες του παρελθόντος τη Force India με πενιχρό budget, θα έχει απαγόρευση εργασίας σε αντίπαλη ομάδα για το επόμενο χρονικό διάστημα.

Κάποιοι υποθέτουν ότι ο υπήρξε οικονομική αποζημίωση για να μπορεί η Alpine να ισχυριστεί ότι το διαζύγιο με άμεση ισχύ συνέβη με κοινή συναίνεση. Όπως και να έχει, δεν είναι αυτός ο τρόπος που γίνονται σωστά τα πράγματα στη Formula 1 και αυτό έχει αποδειχθεί πολλές φορές στο παρελθόν…

Επίθεση Prost

O Alain Prost ήταν ένας από τους πρώτους ανθρώπους που είχε ξεφορτωθεί ο Laurent Rossi όταν ανέλαβε CEO της Alpine. O Γάλλος 4 φορές Πρωταθλητής της F1 έγραψε εχθές στη στήλη του για τη γαλλική αθλητική εφημερίδα L’Equipe: «Αγαπώ αυτή την ομάδα και το να τη βλέπω σε αυτή την κατάσταση σήμερα με λυπεί και με στενοχωρεί. Της αξίζει κάτι καλύτερο και έχει όλα όσα χρειάζεται για να φτάσει εκεί».

«Αν κοιτάξετε τις μεγάλες επιτυχίες των τελευταίων 30 ετών, θα βρείτε μια απλή δομή, αποκομμένη από ένα βιομηχανικό οργανόγραμμα, χτισμένη γύρω από 3-4 ισχυρές προσωπικότητες σε συνδυασμό με έναν πρωταθλητή οδηγό».

F1 - Alain Prost & Laurent Rossi (Alpine)

«Κατά τη διάρκεια των χρόνων μου στη Renault, πόσες φορές άκουσα στους διαδρόμους των κεντρικών γραφείων στη Boulogne-Billancourt, ότι η F1 ήταν ένα απλό άθλημα που θα μπορούσε να διοικηθεί από ανθρώπους από το σπίτι τους. Μεγάλο λάθος, όπως απέδειξε ο τελευταίος των επικεφαλής Laurent Rossi, τον οποίο έδιωξε ο Luca de Meo πριν από μία εβδομάδα».

«Ο Laurent Rossi είναι το πιο απτό παράδειγμα του φαινομένου Dunning-Kruger, δηλαδή ενός ανίκανου ηγέτη που νομίζει ότι μπορεί να ξεπεράσει την ανικανότητά του με την αλαζονεία του και την έλλειψη ανθρωπιάς απέναντι στα στρατεύματά του. Αυτός, όντας ο επικεφαλής της Alpine για μόλις 18 μήνες, νόμιζε ότι τα είχε καταλάβει όλα από την αρχή, αλλά έκανε μεγάλο λάθος.

«Η διαχείρισή του διέλυσε τη δυναμική που είχε δημιουργηθεί από το 2016 για να φτάσουμε σε αυτά τα βάθρα και τη νίκη (το 2021 με τον Esteban Ocon. στο GP Ουγγαρίας). Ας ελπίσουμε ότι η απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή για την αντικατάσταση κι άλλων επικεφαλής θα αποτελέσει ένα σωτήριο ηλεκτροσόκ για την ομάδα».

«Αν κοιτάξετε όταν η Renault ήταν επιτυχημένη, θα βρείτε έναν άνθρωπο, τον Flavio Briatore και έναν θρυλικό οδηγό, τον Fernando Alonso, που υποστηρίζονταν από μια διοίκηση η οποία εκείνη την εποχή εφάρμοζε τη φιλοσοφία της γρήγορης λήψης αποφάσεων από ειδικούς. Είναι διασκεδαστικό να βλέπεις ότι οι διευθυντές της F1 προσκαλούνται συχνά σε συνέδρια για τη διαχείριση μεγάλων εταιρειών, προκειμένου να μιλήσουν για την ανταπόκριση και την ευελιξία. Σπανίως συμβαίνει το αντίθετο».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!