Η Ελλάδα έχει τον πλέον γερασμένο στόλο επιβατικών και φορτηγών στην ΕΕ

O Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ, καταγράφει την πορεία και την προοπτική της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου

Η Ελλάδα έχει τον πλέον γερασμένο στόλο επιβατικών και φορτηγών στην ΕΕ

O Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ, καταγράφει την πορεία και την προοπτική της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου

Δημήτρης Πάτσιος

Η πορεία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου το πρώτο εξάμηνο του 2023, είναι ιδιαίτερα θετική. Πέρα από την αύξηση κατά +28,4% στις ταξινομήσεις των καινούργιων επιβατικών, θετικό πρόσημο παρουσιάζουν επίσης οι αγορές των ελαφρών, βαρέων φορτηγών και λεωφορείων, κατά +19%, +12,4% και +22,6% αντίστοιχα.

Αισιοδοξία για τη συνέχεια προκαλεί η βελτίωση που ήδη παρατηρείται στους χρόνους παράδοσης, καθώς «μπήκε τέλος» στην αύξηση αυτών και πλέον παρατηρούνται σαφώς συντομότερες παραδόσεις, με αρκετά μοντέλα να είναι παραδοτέα νωρίτερα, έως και ετοιμοπαράδοτα.

Θετική επίσης είναι η πορεία των «ηλεκτρικών» αυτοκινήτων, αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) και επαναφορτιζόμενων υβριδικών (PHEV), που πλέον είναι 1 στα 10 καινούργια επιβατικά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ταχύτατη αύξηση των δημόσιων σταθμών φόρτισης, επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα των κρατικών προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και «Φορτίζω Παντού», που μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι είναι από τα ισχυρότερα στην Ευρώπη.

Ως προς τις προτιμήσεις, το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει στραφεί στα sports utilities vehicles (SUV), καθώς τέτοια είναι τα 6 στα 10 καινούργια αυτοκίνητα, ενώ από πλευράς καυσίμου σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές εμπιστεύονται την υβριδική τεχνολογία, ώστε να απολαύσουν ουσιαστική μείωση στην κατανάλωση.

Ως προς την ηλεκτροκίνηση, είναι ήδη γνωστό ότι «κερδίζει» στις αστικές μετακινήσεις, προσφέρει πολύ πιο απολαυστική οδήγηση και με κατάλληλο σχεδιασμό, λειτουργεί και στο ταξίδι. Καθώς πρόκειται για μια τεράστια αλλαγή, έναν αιώνα άλλωστε οι κοινωνίες χρησιμοποίησαν το θερμικό κινητήρα, αναμενόμενο είναι να χρειαστεί ορισμένος καιρός, ώστε να εξοικειωθούμε και να προσαρμοστούμε στη νέα τεχνολογία.

Η μετάβαση είναι αποφασισμένη, συντελείται ήδη και εκτιμούμε ότι αρκετά πριν το 2035 θα δούμε τις αγορές να έχουν στραφεί, σχεδόν εντελώς, στην ηλεκτροκίνηση. Αντιληπτό είναι βέβαια, ότι το παλαιό όχημα, σταδιακά θα δεχτεί φορολογική πίεση και για αυτό η ισχυρή σύσταση είναι η αγορά ενός νεότερου αυτοκινήτου, οπωσδήποτε Euro 6. Εκ της θέσεως μας, πρέπει να αναφέρουμε ότι η αγορά καινούργιου είναι η πλέον συμφέρουσα, καθώς παρέχει χαμηλό κόστος χρήσης και φορολογία, μας διασφαλίζει από βλάβες και τυχόν παραποιημένο ιστορικό, ενώ διατηρούμε πάντα την υψηλότερη μεταπωλητική αξία.

Από την άλλη πλευρά όμως, η ηλικία των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ελλάδα αυξάνεται και η χώρα μας διατηρεί σταθερά, δυστυχώς, τον πλέον γερασμένο στόλο επιβατικών και φορτηγών στην ΕΕ.

Τα παλαιά οχήματα δημιουργούν δραματικά προβλήματα στη δημόσια υγεία από τον μολυσμένο αέρα στις πόλεις, υποβιβάζουν την οδική ασφάλεια και φέρνουν «ασφυξία» στα αστικά κέντρα, αφού δεν είναι δυνατό να προστίθενται κάθε χρόνο στην κυκλοφορία +150.000 αυτοκίνητα.

Η πολιτεία θα πρέπει επειγόντως να αξιολογήσει πολιτικές κινήτρων ανανέωσης του στόλου, υποστηρίζοντας τους καταναλωτές. Επιπλέον, θα πρέπει να θωρακίσει τις διαδικασίες εισαγωγής μεταχειρισμένων από άλλες χώρες, αφού ορισμένοι, επιτήδειοι, συνεχίζουν να πωλούν αυτοκίνητα με παραποιημένα στοιχεία (πχ. γυρισμένα χιλιόμετρα), σε βάρος ανυποψίαστων καταναλωτών.

O Δημήτρης Πάτσιος είναι Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!