Οδηγούμε το νέο Dacia Duster

Η ολοκαίνουρια, 3η γενιά του Dacia Duster είναι πιο ικανή από ποτέ, ενώ παράλληλα παραμένει ένα προσιτό SUV.

Οδηγούμε το νέο Dacia Duster

Η ολοκαίνουρια, 3η γενιά του Dacia Duster είναι πιο ικανή από ποτέ, ενώ παράλληλα παραμένει ένα προσιτό SUV.

Οι άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να αναρωτιούνται πώς ακριβώς καταφέρνει να λειτουργεί το επιχειρηματικό πλάνο της Dacia. Η ρουμανική εταιρεία έχει γίνει γνωστή ως μια μάρκα που απευθύνεται σε πελάτες με γνώμονα τo Value-for-Money, καταλαμβάνοντας ένα τεράστιο μερίδιο 8,4% στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων. Και ενώ ο πειρασμός μπορεί να είναι υπαρκτός για να κάνει τα αυτοκίνητά της πιο premium και κερδοφόρα, η Dacia παραμένει προσγειωμένη.

Το καινούργιο Duster είναι ένα καλό παράδειγμα. Σύμφωνα με την Dacia, θα πρέπει να ξεκινά από 18.000 λίρες [21.000 ευρώ] όταν φτάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο, μέσα στο 2024. Μάλιστα θα αντιπροσωπεύει μόνο μια οριακή αύξηση σε σχέση με την τιμή του απερχόμενου μοντέλου.

Με 2,4 εκατομμύρια πωλήσεις από το 2010 που κυκλοφόρησε η πρώτη γενιά, το Duster είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο της Dacia παγκοσμίως. Το νέο Duster είναι το πρώτο ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο που λανσάρεται μετά την αλλαγή της εικόνας της εταιρείας το 2022 και, οπτικά τουλάχιστον, αυτό φαίνεται.

Το νέο Dacia Duster βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-B του ομίλου Renault, την οποία συναντάμε και στα Renault Clio και Captur, αλλά και στα Sandero και Jogger της Dacia. Το Duster είναι ελαφρώς φαρδύτερο και χαμηλότερο από το μοντέλο που αντικαθιστά, αλλά έχει το ίδιο μήκος με πριν.

Σίγουρα μοιάζει περισσότερο με off-roader παρά με SUV, με στιβαρή όψη, ογκώδη φτερά γύρω από τους τροχούς, καθώς και δυναμικούς προφυλακτήρες εμπρός και πίσω. Υπάρχει επίσης μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος κατά 7 χιλιοστά σε σύγκριση με το απερχόμενο μοντέλο.

Η τοποθέτηση του Duster ως εναλλακτική λύση Value for Money σε παρόμοια σε μέγεθος και πολύ ακριβότερα SUV όπως το Skoda Karoq και το Mazda CX-30, είναι άμεσα εμφανής στο εσωτερικό. Υπάρχει σημαντική ποσότητα σκληρών πλαστικών, αλλά η συνολική ποιότητα κατασκευής μοιάζει να είναι ένα βήμα παραπάνω από το παλιό μοντέλο, ενώ και ο σχεδιασμός της καμπίνας φαίνεται προσεγμένος.

Οδηγούμε μία από τις δύο κορυφαίες εκδόσεις της γκάμας. Το Extreme βρίσκεται δίπλα στο Journey και πάνω από τη βασική έκδοση Essential και την έκδοση μεσαίων προδιαγραφών Expression.

Τα βασικά μοντέλα διαθέτουν μια θήκη για smartphone στη θέση της κεντρικής οθόνης αφής, αλλά η Dacia λέει ότι το 76% των αγοραστών του Duster συνήθως επιλέγουν την κορυφαία έκδοση – και δεδομένων των εμπειριών μας, θα συνιστούσαμε σίγουρα την Expression, η οποία αποκτά οθόνη 10,1 ιντσών για το ενσωματωμένο σύστημα infotainment.

Αυτό το σύστημα είναι ειδικά σχεδιασμένο και όχι μια ανασχεδιασμένη έκδοση του συστήματος της μητρικής εταιρείας Renault. Είναι αρκετά απλό και γενικά φορτώνει γρήγορα, αν και ο χάρτης (παρότι έχει καθαρό σχεδιασμό) χρειάζεται περίπου 15 δευτερόλεπτα για να ενεργοποιηθεί. Υπάρχει μια σειρά από μπουτόν κάτω από την οθόνη για τις λειτουργίες του κλιματισμού, αν και εξακολουθούμε να προτιμούμε τους πιο φιλικούς προς το χρήστη διακόπτες του παλιού μοντέλου.

Παίξαμε επίσης με τα έξυπνα πρόσθετα «YouClip» του Duster, τα οποία επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέξει αξεσουάρ, όπως ποτηροθήκες και φώτα, που μπορούν να τοποθετηθούν διάσπαρτα στην καμπίνα. Ωστόσο, το τι ακριβώς θα προσφέρεται δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί.

Παρά το γεγονός ότι μοιράζεται την πλατφόρμα του με ένα supermini, το Duster είναι ευρύχωρο στο εσωτερικό του. Υπάρχουν 30 χιλιοστά περισσότερου χώρου για τα πόδια σε σχέση με το παλιό μοντέλο και ακόμη και οι ψηλοί ενήλικες θα μπορούν να βολευτούν άνετα μπροστά ή πίσω. Υπάρχει επιπλέον 72 λίτρα χώρου αποσκευών (πορτμπαγκάζ 517 λίτρων), ενώ το άνοιγμα είναι επίσης φαρδύτερο.

Η βασική έκδοση Essential είναι αρκετά «σπαρτιάτικη» από πλευράς εξοπλισμού, αλλά η προαναφερθείσα Expression αποκτά πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών και οθόνη οδηγού 7 ιντσών, καθώς και κάμερα οπισθοπορείας και ασύρματα Apple CarPlay και Android Auto για την κεντρική οθόνη.

Οι εκδόσεις Extreme και Journey έχουν ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ασύρματη φόρτιση smartphone, προβολείς ομίχλης, προσαρμοζόμενους προβολείς, αυτόματο κλιματισμό και ενσωματωμένο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης για το σύστημα infotainment.

Παρόλο που το Jogger έλαβε απογοητευτική βαθμολογία ενός μόλις αστεριού (!!) στις δοκιμές ασφάλειας του Euro NCAP πριν από λίγο καιρό, η Dacia παραμένει σταθερή στην προσέγγισή της, δηλώνοντας ότι «δεν βάζουμε πράγματα στο αυτοκίνητο που δεν θέλουν οι πελάτες μας».

Τούτου λεχθέντος, υπάρχουν περισσότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας από ποτέ, με αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας (που λειτούργησε άψογα για εμάς), προειδοποίηση ορίου ταχύτητας, υποβοήθηση παρκαρίσματος πίσω, προειδοποίηση εγκατάλειψης λωρίδας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας (που και πάλι λειτούργησε πολύ καλά) και προειδοποίηση προσοχής οδηγού.

Αυτές οι λειτουργίες μπορούν να απενεργοποιηθούν με το πάτημα ενός κουμπιού, αφού έχουν ρυθμιστεί σύμφωνα με τα προσωπικά γούστα του οδηγού.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο με τον νέο ήπια υβριδικό τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1,2 λίτρων με turbo και η Dacia αναφέρει ότι η βοήθεια από το σύστημα των 48 βολτ συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 κατά περίπου 10%, σε σύγκριση με τον μη υβριδικό κινητήρα του προηγούμενου αυτοκινήτου. Καταφέραμε να πετύχουμε κατανάλωση 6,1 λτ./100 χλμ. με το δικίνητο μοντέλο μας.

Εν κινήσει το Duster είναι λίγο πιο ώριμο από πριν. Μπορεί να ζυγίζει το ίδιο (περίπου 1.300 κιλά), αλλά αισθάνεται λίγο πιο ουσιαστικό πίσω από το τιμόνι. Παρόλο που το παρμπρίζ είναι ρηχό, η ορατότητα είναι γενικά καλή, με το στενό πίσω παράθυρο να είναι το μόνο παράπονο. Εξακολουθεί να είναι ένα φιλικό την πόλη SUV, χάρη στο ελαφρύ τιμόνι και τον μικρό κύκλο στροφής των μόλις 10,86 μέτρων.

Dacia

Ο βενζινοκινητήρας φαίνεται να ταιριάζει καλά στο Duster – οι 130 ίπποι είναι αρκετοί για να μην κάνουν το αυτοκίνητο να αισθάνεται υποτονικό. Ο κινητήρας στις υψηλές στροφές δεν έχει ιδιαίτερη απόδοση, οπότε συνιστάται να αλλάζετε ταχύτητα νωρίς. Πράγματι, διαπιστώσαμε ότι ο οδηγός πρέπει να δουλέψει το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι ταχυτήτων λίγο περισσότερο από ό,τι θα περίμενε – αν και αυτό δεν είναι αγγαρεία: η χειροκίνητη λειτουργία αλλαγής ταχυτήτων είναι καλύτερη σε σύγκριση με πολλούς από τους αντιπάλους αυτού του αυτοκινήτου.

Μπορεί να μην είναι γρήγορο, αλλά η παροχή ισχύος είναι ομαλή και ο βενζινοκινητήρας ηρεμεί αφού αναπτύξει ταχύτητα. Στον αυτοκινητόδρομο διαπιστώσαμε ότι η αίσθηση του Duster στο δρόμο είναι αρκετά αξιοπρεπής, αν και ο θόρυβος του ανέμου ήταν πιο ενοχλητικός από ό,τι θα θέλαμε.

Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη για άνεση (χωρίς όμως να ξεχνιέται και η εκτός δρόμου οδήγηση) και όχι για δυναμισμό με επίκεντρο τον οδηγό. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά, αλλά η ανάρτηση μπορεί να αντιδράσει έντονα σε μεγαλύτερες ανωμαλίες και τρύπες στο δρόμο, κάνοντάς σας περιστασιακά να αισθάνεστε αποκομμένοι από το οδόστρωμα.

Αν ο οδηγός θέλει να πιέσει το Duster σε μερικές στροφές, θα διαπιστώσει ότι συμπεριφέρεται με προβλέψιμο τρόπο, με ακριβές σύστημα διεύθυνσης. Παρά την αισθητή κλίση του αμαξώματος, η μετατόπιση του βάρους δεν φαίνεται να επιβαρύνει υπερβολικά τα ελαστικά.

Αλλά σύντομα θα συνειδητοποιήσει ότι τα ταλέντα του Dacia δεν είναι εκεί. Το Duster ξεχωρίζει πραγματικά από τους ακριβότερους αντιπάλους του χάρη στην εκτός δρόμου ικανότητά του. Οδηγήσαμε και το μοντέλο 4×4 και μείναμε έκπληκτοι από τα εμπόδια που μπορούσε να κατακτήσει – ακόμη και με κανονικά ελαστικά παντός καιρού.

Οι γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης έχουν βελτιωθεί, και το σύστημα Drive-Mode μπορεί να αλλάξει το ποσοστό της ισχύος που φτάνει στυους άξονες, για απότομες καταβάσεις ή επισφαλείς αναβάσεις.

Αν και η μπροστινή κάμερα (όπως και η πίσω) δεν είναι ιδιαίτερα υψηλής ανάλυσης, η ένδειξη στην οθόνη του infotainment που δείχνει τις γωνίες ολίσθησης του αυτοκινήτου και τις ρυθμίσεις εκτός δρόμου ήταν πραγματικά χρήσιμη. Καταφέραμε να φέρουμε το Duster σε πλευρική γωνία 25 μοιρών, αν και υπό συνθήκες δοκιμής μας είπαν ότι θα μπορούσαν να επιτευχθούν 40 μοίρες – πέντε περισσότερες από μια Mercedes G-Class.

Αυτή τη φορά δεν υπάρχει κινητήρας ντίζελ, καθώς το κενό αυτό καλύπτεται από μια νέα υβριδική μονάδα ισχύος 140 ίππων. Ένας τετρακύλινδρος κινητήρας 1,6 λίτρων συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα και μια γεννήτρια μίζας.

Παρά την πρόσθετη ισχύ, το υβριδικό αυτοκίνητο είναι ελαφρώς πιο αργό από στάση στα 100 χλμ./ώρα (10,1”). Το πλήρως υβριδικό μοντέλο διατίθεται επίσης μόνο με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο συχνά δυσκολεύεται να αποφασίσει για τη σωστή ταχύτητα, μερικές φορές κατεβάζοντας πολλές σχέσεις με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού.

Οι αλλαγές ταχυτήτων είναι ομαλές, ωστόσο, και η Dacia ισχυρίζεται εντυπωσιακά 5,1 λίτρα/100 χλμ. για το υβριδικό – αν και οι τιμές CO2 των 115 γρ./χλμ. σε σύγκριση με τα 124 του mild-hybrid φαίνονται λίγο υψηλές.

Τελικά;

Ευτυχώς, το νέο Dacia Duster παραμένει πιστό στις αρχές της μάρκας, με μεγάλη έμφαση στην οικονομική οδήγηση. Μπορεί να μην είναι το πιο εκλεπτυσμένο ή πολυτελές SUV της αγοράς, αλλά υπάρχει μια ειλικρίνεια στο προϊόν που το κάνει εύκολο να το απολαύσει ο καθένας. Η τιμολόγηση και οι προσφορές χρηματοδότησης θα είναι καθοριστικές για την επιτυχία του αυτοκινήτου, αν και οι αμέτρητες βελτιώσεις δικαιολογούν σίγουρα μια υψηλότερη τιμή – αν όχι ευρύτερη κυριαρχία στην αγορά.

Dacia Duster Extreme

  • Τιμή (στην Αγγλία): από 21.000 ευρώ (κατ’ εκτίμηση)
  • Κινητήρας: 1.2 Turbo Mild Hybrid βενζίνης
  • Ισχύς: 130 ίπποι
  • Μετάδοση: Χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
  • Κατανάλωση δοκιμής: 6,1 λίτρα/100 χιλιόμετρα
  • Πορτμπαγκαζ: 517 λίτρα
Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!