Ayrton Senna: 30 χρόνια χωρίς τον Θρύλο της Formula 1

Ξεχωρίζουμε 5 από τις σημαντικότερες αγωνιστικές στιγμές του Ayrton Senna που μας άφησε ακριβώς πριν 30 χρόνια.

Ayrton Senna: 30 χρόνια χωρίς τον Θρύλο της Formula 1

Ξεχωρίζουμε 5 από τις σημαντικότερες αγωνιστικές στιγμές του Ayrton Senna που μας άφησε ακριβώς πριν 30 χρόνια.

Πρωτομαγιά του 1994. Ίμολα. Στροφή: Ταμπουρέλλο. Ayrton Senna. Πέρασαν 30 χρόνια χωρίς τον Βραζιλιάνο άσο, για πολλούς τον κορυφαίο πιλότο της Formula 1.

Ο Ayrton Senna γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1960. Οδήγησε καρτ για πρώτη φορά όταν ήταν τεσσάρων ετών και ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες στα 13 του. Στον πρώτο του κιόλας αγώνα ξεκίνησε από την pole position! Μετά τα καρτ πέρασε από τη Formula Ford (βρετανικό και ευρωπαϊκό πρωτάθλημα) και την F3, για να βρεθεί το 1984 στην Formula 1 και στο κόκπιτ της Toleman-Hart.

Παρακάτω ξεχωρίζουμε 5 από τις πιο σημαντικές στιγμές της λαμπερής καριέρας του Ayrton Senna da Silva, στο κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ, τη Formula 1.

Μονακό 1984: Ο Άρχοντας της βροχής

Στην πρώτη του κιόλας χρονιά στη Formula 1, στο GP του Μονακό, ο Senna άφησε άφωνους θεατές και αντιπάλους, δίνοντάς τους να καταλάβουν το τεράστιο ταλέντο του και τις μοναδικές οδηγικές ικανότητές του υπό βροχή. Στον αγώνα του Πριγκιπάτου έβρεχε καταρρακτωδώς. Ο Βραζιλιάνος οδηγούσε τη μέτρια Toleman-Hart και, από τη 13η θέση που εκκίνησε, άρχισε να προσπερνά όποιον έβρισκε μπροστά του. Στον 19ο γύρο προσπέρασε και τον τότε δύο φορές Πρωταθλητή F1, Niki Lauda, για να βρεθεί δεύτερη θέση.

F1 - Ayrton Senna (Toleman), GP Μονακό 1984

Μπροστά του είχε πλέον μόνο τον Alain Prost με τη δεύτερη McLaren-TAG Porsche. Ο Senna είχε ήδη κάνει τον ταχύτερο γύρο του αγώνα, τον πρώτο της καριέρας του και ήταν θέμα χρόνου να φτάσει τον Γάλλο. Ο Prost που αφενός το γνώριζε, αφετέρου αντιμετώπιζε πρόβλημα με τα κεραμικά φρένα της McLaren τα οποία δεν μπορούσαν να φτάσουν σε ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, έκανε συνεχώς νοήματα στους κριτές και τους αγωνιδίκες, ότι ο αγώνας θα έπρεπε να διακοπεί λόγω καιρικών συνθηκών.

Όπως και έγινε. Στον 32ο γύρο, ο υπεύθυνος του GP, Jacky Ickx, έδωσε εντολή να σταματήσει ο αγώνας. Ο Senna πέρασε τον Prost που είχε αρχίσει να κόβει, λίγο πριν τη γραμμή τερματισμού. Ωστόσο, βάσει κανονισμών, η κατάταξη διαμορφώθηκε με βάση τον προηγούμενο γύρο… Οι φαν του Βραζιλιάνου υποστηρίζουν ότι ο αγώνας σταμάτησε για να μη διασυρθεί ο Prost. Όπως και να έχει, ο Ayrton Senna είχε ήδη αρχίσει να χτίζει τον θρύλο του στη Formula 1.

Η ειρωνεία της τύχης για τον Prost, είναι πως στο τέλος της σεζόν έχασε το πρωτάθλημα για μισό μόλις βαθμό, ενώ αν είχε γίνει το 75% του αγώνα, θα κέρδιζε περισσότερους βαθμούς ακόμη και αν τερμάτιζε δεύτερος…

F1 - Ayrton Senna (Lotus), GP Πορτογαλίας 1985

Estoril 1985: Πρώτη pole position και πρώτη νίκη

Κυριακή 21 Απριλίου 1985 διεξάγεται ο δεύτερος αγώνας της σεζόν, στην Πορτογαλία. Ο Ayrton Senna, στη δεύτερή του χρονιά στην Formula 1, έχει μεταπηδήσει από την αδύναμη Toleman στην ομάδα της Lotus. Και βρέχει… Ο Βραζιλιάνος είχε δείξει από την προηγούμενη τις διαθέσεις του, παίρνοντας την πρώτη pole position της καριέρας του με την Lotus Renault 97T.

Στον αγώνα ο Βραζιλιάνος δίδαξε για μια ακόμη φορά οδήγηση υπό βροχή και πήρε την πρώτη από τις 41 συνολικά νίκες του στην F1! Το ακόμη πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι έριξε γύρο σε όλους τους υπόλοιπους οδηγούς, εκτός από τον Michele Alboreto που τερμάτισε δεύτερος με τη Ferrari του, πάνω από ένα λεπτό πίσω από τον Βραζιλιάνο!

F1 - Ayrton Senna (McLaren MP4-4), 1988

1988: Ο πρώτος τίτλος

Το 1988 ο Senna μετακόμισε (μαζί με τη Honda) από τη Lotus στη McLaren. Η χρυσή εποχή ξεκινά. Όλοι περιμένουν πως ο Alen Prost θα είναι ο Νο1 οδηγός στην ομάδα, αλλά ο Βραζιλιάνος έχει αντίθετη άποψη…

Εκείνη τη χρονιά οι McLaren MP 4/4 με το μοτέρ V6 Turbo της Honda ήταν απλώς ασυναγώνιστες. Τα ρεκόρ ήταν απανωτά: η ομάδα στο πρωτάθλημα του 1988 κέρδισε τους 15 από τους 16 αγώνες, πήρε 15 pole position (οι 13 του Senna) και συγκέντρωσε 199 βαθμούς, 134 περισσότερους από τη δεύτερη Ferrari! Με 8 νίκες, μία περισσότερη από τον team mate του, ο Ayrton Senna κέρδισε τον πρώτο του Παγκόσμιο Τίτλο F1. Η κόντρα με τον Prost είχε ήδη ανάψει…

F1 - Alain Prost & Ayrton Senna

1989: Senna vs Προστ Ι

Το 1989 δεν σημαδεύτηκε μόνο από το τέλος της εποχής turbo και τους νέους ατμοσφαιρικούς κινητήρες 3,5 λίτρων, αλλά και από όσα έγιναν στο ιαπωνικό GP στη Suzuka. Ήταν ο προτελευταίος αγώνας της σεζόν. Ο Senna χρειαζόταν τη νίκη σε αυτό αλλά και στο επόμενο GP για να κερδίσει τον τίτλο από τον ομόσταυλό του. Στην εκκίνηση ο Prost προσπερνά τον poleman Senna και τον κρατά πίσω του για 45 γύρους. Ο Βραζιλιάνος πρέπει οπωσδήποτε να τον περάσει, για να έχει ελπίδες για τον τίτλο.

Στον 46ο γύρο, ο Senna κάνει την κίνησή του στο τελευταίο σικέιν. Ο Prost όμως του κλείνει την πόρτα και συγκρούονται. Ο Senna κάνει νόημα στους κριτές και αυτοί τον σπρώχνουν για να πάρει μπρος. Επιστρέφει στην πίστα, προσπερνά τον Alessandro Nannini και κερδίζει τον αγώνα.

Ωστόσο, μετά τον τερματισμό ακυρώνεται, με την αιτιολογία ότι επέστρεψε με αντικανονικό τρόπο στην πίστα μετά το ατύχημα. Έτσι, ο τίτλος πήγε στον Prost. Πολλοί πιστεύουν πως ο Γάλλος επίτηδες έπεσε πάνω στον Senna και πως επίτηδες ο Βραζιλιάνος τιμωρήθηκε, για να κερδίσει το πρωτάθλημα ο Prost, με τον Γάλλο πρόεδρο της FISA, Jean-Marie Balestre, να έχει βάλει «το χεράκι» του.

Ayrton Senna - McLaren-Honda, Monaco 1990

1990: Senna vs Προστ ΙΙ

Το 1990, πάλι στη Suzuka, οι ρόλοι αντιστρέφονται. Ο Ayrton χρειάζεται απλώς να τερματίσει εμπρός από τον αντίπαλό του για να πάρει τον τίτλο – ή απλώς να εγκαταλείψουν και οι δύο… Το οποίο και έγινε! Ο Βραζιλιάνος ξεκίνησε από την pole position και στην πρώτη στροφή έπεσε πάνω στον Prost, ο οποίος εντωμεταξύ έχει μετακινηθεί στην Ferrari. Εγκαταλείπουν και οι δύο, με τον Senna να στέφεται Πρωταθλητής F1 για δεύτερη φορά στην καριέρα του.

Είχε προηγηθεί βέβαια έντονο παρασκήνιο. Ο Senna, έχοντας κερδίσει την pole position, είχε ζητήσει να αλλάξει η θέση εκκίνησης στο καθαρό κομμάτι της πίστας. Αρχικά λέγεται πως οι υπεύθυνοι του αγώνα είχαν δεχθεί το αίτημά του, ωστόσο τελικά το απέρριψαν – και γι’ αυτό ο Senna έγινε πάλι έξαλλος με τον Balestre.

Στην εκκίνηση, ο Alen Prost ξεκίνησε καλύτερα έχοντας ανώτερη πρόσφυση, αλλά ο Βραζιλιάνος δεν ήταν διατεθειμένος να χάσει την πρωτοπορία. Φτάνοντας λοιπόν στην πρώτη στροφή και έχοντας δίπλα του τον Γάλλο, δεν άφησε το γκάζι και απλώς έστριψε… Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Για πολλούς ο Senna είχε πάρει την εκδίκησή του για το 1989.

F1 - Ayrton Senna (McLaren), GP Ευρώπης 1993

Donington 1993: Ο γύρος του θεού

Το 1993 η McLaren έχει χάσει τους κινητήρες της Honda, αλλά και την μάχη του καλύτερου πλαισίου από τη Williams. Καθόλου καλές οι προοπτικές για τον Senna, την ώρα που ο μεγάλος του αντίπαλος, ο Prost, έχει επιστρέψει μετά από αποχή μιας χρονιάς στη Williams-Renault. Ο Βραζιλιάνος σκέφτηκε σοβαρά να εγκαταλείψει το σπορ. Τελικά ξεκίνησε τη σεζόν με την αργή σε ταχύτητα McLaren-Ford.

Είναι 11 Απριλίου 1993. Βρισκόμαστε στην πίστα του Donington Park, και βρέχει… Στην γραμμή εκκίνησης, μπροστά από τον Senna που βρίσκεται στην 4η θέση, είναι οι δύο Williams-Renault των Alain Prost και Damon Hill και η Benetton-Renault του Michael Schumacher. Στην εκκίνηση μάλιστα ο Senna πέφτει πέμπτος, καθώς τον προσπέρασε ο Karl Wendlinger με την Sauber-Ilmor…

Όχι για πολύ όμως! Ο Βραζιλιάνος ήταν σε άλλο αγώνα. Προσπέρασε ένα – ένα τα τέσσερα προπορευόμενα μονοθέσια πριν ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος, αποδεικνύοντας πως ήταν μακράν ο καλύτερος στη βροχή. Για τους λάτρεις του σπορ, αυτός είναι ο «Γύρος του Θεού»! Παρότι ο ίδιος ο Senna σε συνέντευξή του είχε δηλώσει πως αυτή ήταν μια καλή νίκη, αλλά ήταν τίποτα μπροστά στην πρώτη του νίκη, στο Estoril, το 1985…

Ayrton Senna

  • Πρώτη σεζόν στην F1: 1984, Toleman-Hart
  • Πρώτη νίκη & pole position: 1985, GP Πορτογαλίας (Lotus-Renault)
  • Πρώτος τίτλος Οδηγών F1: 1988 (McLaren-Honda)
  • Πρωταθλήματα Οδηγών: 3 (1988, 1990, 1991)
  • Νίκες: 41
  • Pole position: 65
  • Ταχύτεροι γύροι: 19
  • Πόντιουμ: 80
  • Εκκινήσεις σε GP: 161
Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!