Σαν κεραυνός εν αιθρία κατέφθασε η ανακοίνωση της FIA ότι διερευνούσε την πιθανότητα σύγκρουσης συμφερόντων όσον αφορά τη μεταβίβαση εμπιστευτικών πληροφοριών μεταξύ ενός επικεφαλής ομάδας και υπαλλήλου της FOM. Αν και η ανακοίνωση της FIA δεν ανέφερε ονόματα, πρόκειται για τον επικεφαλής της ομάδας της Mercedes, Toto Wolff και τη σύζυγό του, Susie, η οποία είναι διευθύνουσα σύμβουλος του γυναικείου Πρωταθλήματος μονοθεσίων (Formula 4) F1 Academy, το οποίο υποστηρίζεται από τη FOM.
Πηγές από τη FIA ανέφεραν ότι υπήρχαν παράπονα από τις υπόλοιπες ομάδες, ωστόσο αυτός ο ισχυρισμός φαίνεται ότι δεν αληθεύει, καθώς σε μία συντονισμένη προσπάθεια να δείξουν την υποστήριξή τους προς τη Susie Wolff, οι 9 ομάδες εξέδωσαν σχεδόν πανομοιότυπες ανακοινώσεις, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν αποτέλεσαν το έναυσμα για τις ενέργειες της FIA.
Η κοινή ανακοίνωση ανέφερε: «Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι δεν έχουμε προβεί σε καμία καταγγελία στη FIA σχετικά με τον ισχυρισμό ότι διαβιβάστηκαν πληροφορίες εμπιστευτικού χαρακτήρα μεταξύ ενός επικεφαλής ομάδας F1 και ενός μέλους του προσωπικού της FOM. Είμαστε ευτυχείς και υπερήφανοι που υποστηρίζουμε το F1 Academy και τη διευθύνουσα σύμβουλό του, μέσω της δέσμευσής μας να υποστηρίξουμε μία συμμετέχουσα με τα χρώματα μας από την επόμενη σεζόν».
Ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, γνωστός για την κόντρα του με τον Toto Wolff, δήλωσε: «Κοιτάξτε, έχουμε μια μεγάλη αντιπαλότητα στην πίστα, αλλά δεν έχουμε κάνει κανένα επίσημο παράπονο στη FIA, ούτε για τη Susie, ούτε για τον Toto, ούτε για τη Mercedes».
«Στην πραγματικότητα, η Red Bull είναι η ομάδα που έχει εμπλακεί περισσότερο με το F1 Academy από την ίδρυσή του και μεταξύ τους, οι δύο ομάδες που ανήκουν στη Red Bull θα συμμετέχουν με τρία μονοθέσια. Συνεργαζόμαστε στενά με τη Susie, που κάνει εξαιρετική δουλειά στο F1 Academy. Έτσι, νομίζω ότι εμείς, όπως και άλλοι, εκπλαγήκαμε αρκετά με τη ανακοίνωση της FIA. Αλλά σίγουρα δεν υποκινήθηκε, απαιτήθηκε ή πυροδοτήθηκε από τη Red Bull».
Η διαδικασία
Η σχεδόν άνευ προηγουμένου ενότητα στην αντίδραση των ομάδων στους ισχυρισμούς, είναι πιθανό να ασκήσει πίεση στη FIA να δώσει μια εξήγηση όσον αφορά τους λόγους που οδήγησαν στην απόφασή της να καλέσει το Τμήμα Συμμόρφωσης να εξετάσει το θέμα. Η διαδικασία χωρίζεται σε τρεις φάσεις: αρχική αξιολόγηση, έρευνα και συμπέρασμα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η διαδικασία της FIA βρίσκεται επί του παρόντος μόνο στην αρχική φάση αξιολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι εξετάζεται κατά πόσον η ανησυχία για παράπτωμα εμπίπτει στις αρμοδιότητες του τμήματος και κατά πόσον ο ισχυρισμός υποστηρίζεται από γεγονότα που δικαιολογούν περαιτέρω έρευνα.
Σε περίπτωση που προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, θα καθοριστεί χρονοδιάγραμμα για τη φάση της έρευνας και το ζεύγος Wolff θα έχει την ευκαιρία να απαντήσει στους ισχυρισμούς. Ωστόσο, ακόμα και μια πλήρης έρευνα ενδέχεται να μην οδηγήσει σε κανένα αποτέλεσμα. Η υπόθεση θα κλείσει αν διαπιστωθεί ότι δεν υπήρξε κανένα παράπτωμα. Σε αντίθετη περίπτωση, τα συμπεράσματα, τα αποδεικτικά στοιχεία και τυχόν προτεινόμενες διορθωτικές ενέργειες θα διαβιβαστούν σε άλλο όργανο της FIA, το οποίο θα λάβει απόφαση.
Κόντρα FIA – Liberty Media
Πάντα υπήρχε κάποια ένταση μεταξύ της FIA, και της Liberty Media, της αμερικανικής εταιαρείας που κατέχει τα εμπορικά δικαιώματα της F1. Αλλά οι σχέσεις μεταξύ των δύο χειροτερεύουν εδώ και αρκετό καιρό. Η FIA δεν είναι μόνο η ρυθμιστική αρχή, αλλά της ανήκουν και τα εμπορικά δικαιώματα. Λόγω των απαιτήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για διαχωρισμό του ρυθμιστικού της ρόλου από την εμπορική πλευρά, αυτά πουλήθηκαν στον Bernie Ecclestone με 14ετή συμφωνία το 1995, ακολουθούμενη το 2000 από μία… 100ετή συμφωνία, για μόλις 360 εκατ. δολάρια, ενώ τότε η F1 είχε ήδη έσοδα που πλησίαζαν το 1 δισ. δολάρια.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, τονίζει ότι η FIA είναι η ιδιοκτήτρια της F1, ότι μισθώνει τα εμπορικά δικαιώματα στη Liberty Media, και «αυτό θα πρέπει να γίνει σεβαστό». H FIA έχει έσοδα που ορίζονται από τη Συνθήκη Ομονοίας, η οποία διέπει τον τρόπο διαχείρισης του σπορ. O Sulayem δήλωσε πρόσφατα ότι η FIA χρειάζεται περισσότερους πόρους για να διεκπεραιώνει το έργο της στην F1 οργανώνοντας τη διεύθυνση αγώνων, το απομακρυσμένο κέντρο λειτουργιών (το «VAR» της F1), τους αγωνοδίκες, εκπαιδεύοντας τους ανθρώπους της πίστας, αναλαμβάνοντας τη χρονομέτρηση, το τεχνικό τμήμα κτλ.
«Πρόκειται για μια επιχείρηση 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων και δεν μπορούμε να τη λειτουργήσουμε με πενιχρά χρήματα», έχει δηλώσει ο Ben Sulayem. Είναι ειρωνικό που χρησιμοποίησε το συγκεκριμένο ποσό, καθώς όταν υπήρξαν αναφορές περί πώλησης των εμπορικών δικαιωμάτων της F1 για 20 δισ. δολάρια, ο Ben Sulayem τη χαρακτήρισε παραφουσκωμένη, πράγμα που προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Liberty Media, που εν ολίγοις του είχε πει να μην ανακατεύεται σε θέματα που δεν τον αφορούν, με δηλώσεις που μπορούν να πληγώσουν τα συμφέροντά της.
Ο Ben Sulayem ανέθεσε την καθημερινή διαχείριση της F1 στο Νικόλα Τομπάζη, αλλά στη συνέχεια η FIA ξεκίνησε τη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για καινούργιες ομάδες, εγκρίνοντας την αίτηση συμμετοχής της Andretti, που έχει συνάψει συνεργασία με την Cadillac της General Motors. Αν και οι υφιστάμενες ομάδες και η F1 δεν ήταν ευχαριστημένες, αυτή τη στιγμή, η αμερικανική ομάδα περνά τη διαδικασία αξιολόγησης της FOM.
Η υπόθεση Wolff είναι η τρίτη μεγάλη κόντρα μεταξύ FIA και Liberty Media φέτος. Αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να διογκωθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο. Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της καινούργιας Συνθήκης Ομονοίας που θα τεθεί σε ισχύ το 2026. H FIA πιέζει για περισσότερα έσοδα και επιρροή, πράγματα που η Liberty Media δεν είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει.
Η ένταση στις σχέσεις FIA και Liberty Media μπορεί να βλάψει την F1. Αναφέρεται ότι στο paddock έχει επανέλθει η συζήτηση απόσχισης από τη FIA και δημιουργίας ενός ανεξάρτητου Πρωταθλήματος, όπως είχαν απειλήσει οι ομάδες ότι θα έκαναν με το GPWC το 2009, πάλι σε περίοδο διαπραγματεύσεων των όρων της Συνθήκης Ομονοίας.