Στα τέλη Ιανουαρίου, είχαν κυκλοφορήσει φήμες ότι η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Formula 1, η αμερικανική Liberty Media, ήθελε να αντικατασταθεί ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, έπειτα από πολυάριθμες διαμάχες μεταξύ των δύο πλευρών κατά το πρώτο έτος προεδρίας του. Ο 61 ετών πρόεδρος από το Ντουμπάι, ανακοίνωσε εξαρχής ότι ήθελε να αναδιαρθρώσει τη Formula 1, έπειτα από τους χειρισμούς της διεύθυνσης αγώνων στο GP Άμπου Ντάμπι του 2021, όπου το «ανθρώπινο λάθος» του Michael Masi απέδωσε τον τίτλο στον Max Verstappen.
Ως μέρος αυτής της αναδιάρθρωσης, προσλήφθηκε για πρώτη φορά CEO στην Ομοσπονδία, ενώ πριν από λίγο καιρό ανακοινώθηκε η αναδιάρθρωση του τμήματος μονοθεσίων της FΙΑ, με την προσθήκη του Steve Nielsen ως αθλητικού διευθυντή, ο οποίος θα αναφέρεται στον διευθυντή του τμήματος μονοθεσίων, Νικόλα Τομπάζη. Σε επιστολή που δέχθηκαν οι ομάδες τη Δευτέρα, ο Ben Sulayem ανακοίνωσε ότι θα κάνει ένα βήμα πίσω όσον αφορά την εμπλοκή του στην F1, αφήνοντας τον καθημερινό χειρισμό των λειτουργιών στο Νικόλα Τομπάζη.
Ο Ben Sulayem θα εξακολουθήσει να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων υψηλού επιπέδου και να επικεντρώνεται σε στρατηγικά θέματα, αλλά εφεξής, ο Τομπάζης θα είναι το κύριο σημείο επαφής με τη FIA για τις ομάδες της F1. Ένας εκπρόσωπος της FIA δήλωσε στον Motorsport: «Το μανιφέστο του προέδρου έθετε σαφώς αυτό το σχέδιο πριν εκλεγεί. Υποσχέθηκε ‘το διορισμό ενός διευθύνοντος συμβούλου της FIA για την παροχή μιας ολοκληρωμένης και ευθυγραμμισμένης λειτουργίας’, καθώς και την ‘εισαγωγή ενός αναθεωρημένου πλαισίου διακυβέρνησης’ υπό ‘μια ηγετική ομάδα που θα εστιάζει στη διαφάνεια, τη δημοκρατία και την ανάπτυξη’».
«Αυτοί οι στόχοι, καθώς και η ανακοίνωση της νέας δομής του Τμήματος Μονοθέσιων, έχουν προγραμματιστεί από την αρχή αυτής της προεδρίας. Ο πρόεδρος της FIA έχει ευρεία αρμοδιότητα που καλύπτει το εύρος του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού και της κινητικότητας, και τώρα που ολοκληρώθηκε η διαρθρωτική αναδιοργάνωση στη Formula 1, αυτό είναι ένα φυσικό επόμενο βήμα».
Ο ρόλος της Liberty Media
Αν και η FIA αναφέρει ότι η απομάκρυνση του Ben Sulayem από την καθημερινή ενασχόληση με την F1 είχε προγραμματιστεί εδώ και ένα χρόνο, κάποιοι ισχυρίζονται ότι διακινδυνεύει να μην επανεκλεγεί ή ακόμα και να ολοκληρώσει την προβλεπόμενη τετραετία. βρέθηκε πρόσφατα στο στόχαστρο της Liberty Media και της F1, επειδή χαρακτήρισε υπερβολική την εκτίμηση 20 δισ. δολαρίων για τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ. Η F1, σε επιστολή της, επέκρινε την παρέμβαση του προέδρου της FIA.
Παράλληλα, ο Ben Sulayem δέχθηκε πυρά όταν επανήλθαν στην επιφάνεια σχόλια που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του το 2001, στα οποία ανέφερε ότι δεν του αρέσουν «οι γυναίκες που νομίζουν ότι είναι πιο έξυπνες από τους άνδρες, διότι στην πραγματικότητα δεν είναι». Το απόσπασμα υπήρχε σε αρχειοθετημένη έκδοση της προηγούμενης ιστοσελίδας του και κάποιοι ισχυρίζονται ότι κύκλοι κοντά στην F1 φρόντισαν να βρεθεί ξανά στη δημοσιότητα.
Η FIA είχε απαντήσει ότι τα σχόλια του Ben Sulayem «δεν αντικατοπτρίζουν τις πεποιθήσεις του προέδρου της FIA» και επισήμανε το «ισχυρό ιστορικό του στην προώθηση των γυναικών και της ισότητας στον αθλητισμό». Οι εντάσεις έχουν επίσης αυξηθεί μεταξύ της F1 και της FIA σχετικά με τις θέσεις τους για πιθανές νέες ομάδες που θα ενταχθούν στο grid τα επόμενα χρόνια.
Ενώ η FIA έχει ξεκινήσει επίσημα τη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και υποστηρίζει την προσφορά των Andretti/Cadillac, ενώ η F1 και οι υπάρχουσες 10 ομάδες είναι γνωστό ότι έχουν κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τα σχέδια της αμερικανικής ομάδας και τι θα σήμαινε αυτό για το σπορ.
Οι πραγματικοί λόγοι της διαμάχης FIA και F1
Στο επίκεντρο της διαμάχης βρίσκεται η αμείλικτη πίεση της Liberty για συνεχώς αυξανόμενα έσοδα για τους μετόχους της έναντι της γραμμής που έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η FIA υπό τον Ben Sulayem, να θέσει τα συμφέροντα των συνεργαζόμενων εθνικών αγωνιστικών αρχών (ASN) σε προτεραιότητα.
Αυτές, άλλωστε, ίδρυσαν το Πρωτάθλημα της Formula 1 το 1950, ενώ η Liberty Media κατέχει απλώς το δικαίωμα εμπορικής εκμετάλλευσης των δικαιωμάτων. Οι αγωνιστικές αρχές κάθε χώρας είναι οι πραγματικοί διοργανωτές των Grand Prix. Αυτές παρέχουν βασικές υπηρεσίες, όπως οι άνθρωποι της πίστας και αυτοί που διεξάγουν τους τεχνικούς ελέγχους, η χρονομέτρηση και οι ιατρικές και διοικητικές λειτουργίες.
Το θέμα είναι ότι τα τελευταία 30 χρόνια, οι προηγούμενοι πρόεδροι της FIA, Max Mosley και Jean Todt, δεν είχαν ανελιχθεί από τις εθνικές αγωνιστικές αρχές, όπως ο Ben Sulayem, αλλά είχαν προσγειωθεί στην Ομοσπονδία από εξωτερικά περιβάλλοντα. Τα προηγούμενα χρόνια, τα όρια μεταξύ διακυβέρνησης και εμπορικών θεμάτων είχαν γίνει όλο και πιο θολά ή είχαν γείρει υπέρ μιας σειράς κατόχων των εμπορικών μιας σειράς από κατόχους εμπορικών δικαιωμάτων, από τους οποίους η Liberty Media είναι η τελευταία, έχοντας αποκτήσει τα δικαιώματα σε μια επιχειρηματική αποτίμηση 8 δισ. δολαρίων το 2017.
Ως εκ τούτου, οι μέτοχοι της Liberty Media απαιτούν συνεχώς αυξανόμενη αξία για τις επενδύσεις τους, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος για τη φιλοξενία ενός Grand Prix, τα δικαιώματα τηλεοπτικής μετάδοσης και τις χορηγίες, λόγω της συνεχιζόμενης και αύξησης της δημοτικότητας της F1. Αυτό σημαίνει υψηλότερο κόστος για τους διοργανωτές, που αποδεικνύεται από την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων και των τηλεοπτικών συνδρομών, και τελικά επηρεάζει τους οπαδούς, πολλοί από τους οποίους ενδέχεται να είναι μέλη της εθνικής αγωνιστικής αρχής της πατρίδας τους.