F1: Έξι σπριντ το 2023

Η FIA ενέκρινε τη διεξαγωγή 6 σπριντ κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2023, δηλαδή διπλάσιο αριθμό από αυτόν που είχε η Formula 1 φέτος. Εξετάζουμε επίσης και άλλες ιδέες που συζητήθηκαν.

F1: Έξι σπριντ το 2023

Η FIA ενέκρινε τη διεξαγωγή 6 σπριντ κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2023, δηλαδή διπλάσιο αριθμό από αυτόν που είχε η Formula 1 φέτος. Εξετάζουμε επίσης και άλλες ιδέες που συζητήθηκαν.

Το 2023 θα είναι σεζόν με πολλές πρωτιές για τη Formula 1. Πέραν του μεγαλύτερου αριθμού αγώνων στην ιστορία, με 24 Grand Prix, έξι από αυτά θα διαθέτουν σπριντ στο πρόγραμμα του τριημέρου της, καθώς το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA ενέκρινε με ηλεκτρονική ψηφοφορία την απόφαση αυτή. Αρχικά, η FIA είχε αντισταθεί στην αύξηση του αριθμού σπριντ, λόγω ανησυχιών ότι θα είχε μεγαλύτερα έξοδα και κατά συνέπεια, ζητούσε περισσότερα χρήματα.

Εντέλει, φαίνεται ότι βρέθηκε συμβιβασμός και το σχέδιο των έξι σπριντ θα τεθεί σε εφαρμογή την επόμενη σεζόν. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Formula 1, Stefano Domenicali, δήλωσε: «Είμαι ικανοποιημένος που μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι έξι σπριντ θα αποτελούν μέρος του Πρωταθλήματος από το 2023 και έπειτα, αξιοποιώντας την επιτυχία της νέας μορφής που εισήχθη για πρώτη φορά το 2021»

«Τα σπριντ παρέχουν δράση σε καθεμία από τις τρεις ημέρες με τους οδηγούς να αγωνίζονται για κάτι από την Παρασκευή μέχρι τον κύριο αγώνα της Κυριακής, προσθέτοντας περισσότερο δράμα και ενθουσιασμό στο τριήμερο. Η ανταπόκριση από τους οπαδούς, τις ομάδες, τους διοργανωτές και τους συνεργάτες ήταν πολύ θετική και η μορφή προσθέτει μια νέα διάσταση στη Formula 1 και όλοι θέλουμε να διασφαλίσουμε την επιτυχία της στο μέλλον».

Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, δήλωσε: «Η επιβεβαίωση ότι θα πραγματοποιηθούν έξι αγωνιστικά Σαββατοκύριακα με σπριντ από τη σεζόν 2023 και έπειτα είναι ένα ακόμη παράδειγμα της συνεχιζόμενης ανάπτυξης και ευημερίας στο υψηλότερο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Χάρη στη στενή συνεργασία με τον Stefano Domenicali και τους συναδέλφους μας στη FOM, ολοκληρώσαμε μια ενδελεχή ανάλυση σχετικά με τον αντίκτυπο των πρόσθετων αγωνιστικών περιόδων σπριντ και προσαρμόσαμε τις σχετικές παραμέτρους της δουλειάς μας, για να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουν να ρυθμίζονται στο υψηλότερο επίπεδο».

F1 - GP Ουγγαρίας 2022

«Οι συνεδρίες σπριντ παρέχουν μια συναρπαστική δυναμική στη μορφή του αγωνιστικού Σαββατοκύριακου και έχουν αποδειχθεί δημοφιλείς κατά τις δύο τελευταίες σεζόν. Είμαι βέβαιος ότι αυτή η θετική τάση θα συνεχιστεί και χαίρομαι που το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού έδωσε σήμερα την έγκρισή του για την πραγματοποίησή τους».

Εντωμεταξύ, εκπρόσωποι των ομάδων, της FIA και της Formula 1, συναντήθηκαν έπειτα από το GP Ιταλίας, για να συζητήσουν πιθανούς τρόπους βελτίωσης των αγωνιστικών κανονισμών. Στο τραπέζι τέθηκαν ζητήματα όπως τα σπριντ, ποινές στη σειρά εκκίνησης, τερματισμοί πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, VSC και τρενάκια DRS.

Υπάρχουν πολλές αδυναμίες στη Formula 1 που μπορούν να βελτιωθούν και οι υπεύθυνοι του σπορ θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι θεατές λαμβάνουν το μέγιστο αντίκρισμα για τα χρήματά τους. Υπάρχει περίπτωση όμως να θυσιαστούν κάποια πράγματα στο βωμό του θεάματος; Να γίνουν τα πράγματα λίγο περισσότερο ρουλέτα, όπως συμβαίνει στους αμερικανικούς αγώνες; Αυτό θα εξαρτηθεί από τις αποφάσεις που θα ληφθούν.

F1 - GP Ιταλίας 2022, Αυτοκίνητο ασφαλείας

Αυτοκίνητο ασφαλείας

Προς το παρόν, υπάρχουν απλά συζητήσεις και προτάσεις. Οι τερματισμοί πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας έχουν γίνει ζήτημα αντιπαραθέσεων από το περυσινό GP Άμπου Ντάμπι. Κάποιοι θα έλεγαν και αυτό του Αζερμπαϊτζάν νωρίτερα στη σεζόν του 2021, όπου είδαμε για πρώτη φορά στην ιστορία σπριντ δύο γύρων μετά από κόκκινη σημαία. Στο GP Ιταλίας, παρότι το τελείωμα ήταν απογοητευτικό, η διεύθυνση αγώνων ακολούθησε κατά γράμμα τους κανονισμούς, αν και υπήρξαν κάποια λάθη που καθυστέρησαν τη διαδικασία, όπως το γεγονός ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας τοποθετήθηκε εμπρός από τον 3ο και όχι τον επικεφαλής.

Υπάρχουν εκκλήσεις για κατάργηση του VSC (εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας), με τον ισχυρισμό ότι ευνοεί όσους βρίσκονται πιο κοντά στην είσοδο των pits εκείνη τη χρονική στιγμή. Αλλά αυτό λειτουργεί ανάλογα την εξέλιξη των αγώνων. Κάποιες φορές μπορεί να βελτιώσει το θέαμα και άλλες όχι. Μία από τις ιδέες είναι να επεμβαίνει το αυτοκίνητο ασφαλείας σε κάθε περιστατικό με αποτέλεσμα να συγκεντρώνονται κοντά όλοι οι οδηγοί. Ωστόσο, αν επιλέξει κάτι τέτοιο η F1, αφαιρεί από τον εαυτό της ένα εργαλείο διαχείρισης συμβάντων μικρότερης βαρύτητας, χωρίς να υπάρξει απαραίτητα μεγάλη διαταραχή της ροής του αγώνα.

Μία ακόμα ιδέα είναι ότι δεν χρειάζεται ένας επιπλέον γύρος πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας αφότου επιτραπεί στους ντουμπλαρισμένους οδηγούς να προσπεράσουν, κάτι που θα επισπεύσει τη διαδικασία και δεν θα χαρίζει ολόκληρο γύρο σε αυτούς που είχαν μείνει πιο πίσω. Επίσης, κυκλοφορεί η ιδέα να διακόπτεται ο αγώνας με κόκκινη σημαία αν επέμβει το αυτοκίνητο ασφαλείας στους τελευταίους γύρους.

Αυτοκίνητο ασφαλείας

Ποινές

Παράλληλα, όσον αφορά τις ποινές για χρήση επιπλέον εξαρτημάτων, προτείνεται να ομαδοποιηθούν οι ποινές και όσοι τιμωρούνται να βρίσκονται αυτομάτως στο πίσω μέρος της σειράς εκκινσης. Έτσι, θα είναι πιο απλή η διαμόρφωσή της. Και αυτή η λύση έχει τα προβλήματά της όμως, καθώς οι ομάδες θα εκμεταλλεύονται την ευκαιρία για να αντικαταστήσουν ολόκληρη μονάδα ισχύος, ενώ με τους ισχύοντες κανονισμούς θα αντικαθιστούσαν π.χ. μόνο τον V6.

DRS

Υπάρχουν επίσης σκέψεις να επιτραπεί η χρήση DRS από τον πρώτο γύρο του αγώνα και στις επανεκκινήσεις. Το μακροπρόθεσμο σχέδιο της F1 είναι να το καταργήσει εντελώς. Ωστόσο, τα μονοθέσια το χρειάζονται ακόμα για να πραγματοποιούν πιο εύκολα προσπεράσματα καθώς με τα φετινά μονοθέσια έχει μειωθεί η επίδραση του slipstream. Μία άλλη -καλύτερη κατά τη γνώμη μας- ιδέα είναι να παρουσιαστεί χρονικό όριο χρήσης του DRS κατά τη διάρκεια του αγώνα και να εξαρτάται από τον οδηγό πότε θα επιλέξει να το χρησιμοποιήσει.

Σπριντ

Συζητείται επίσης ένα τροποποιημένο πρόγραμμα τριημέρου για τους αγώνες με σπριντ. Υπάρχει πρόταση από το 2024 να διεξάγονται δύο διαδικασίες κατατακτήριων δοκιμών, μία για τη διαμόρφωση της σειράς εκκίνησης του σπριντ και μία για αυτή του αγώνα.

Ασφάλεια pit lane

Παράλληλα, ορισμένοι οδηγοί έκαναν έκκληση στη FIA να εξετάσει τις πίστες όπου υπάρχουν πολύ στενά pit lane, όπως αυτό του Zandvoort. Εκεί, στο pit stop του Carlos Sainz όπου οι μηχανικοί της Ferrari δεν είχαν έτοιμα και τα τέσσερα ελαστικά, ο Sergio Perez πάτησε ένα αερόκλειδο της Ferrari. O Sainz δήλωσε: «Νομίζω ότι είναι κάτι που δεν συζητείται αρκετά, ότι πηγαίνουμε σε pit lane κατά τη διάρκεια της χρονιάς που είναι σίγουρα πολύ στενά».

«Πρέπει να βελτιώσουμε την ασφάλεια για τους μηχανικούς, γιατί ξεχνάμε ότι αυτοί οι άνθρωποι που φορούν στολές και κράνη κατά τη διάρκεια των pit stop βρίσκονται μεταξύ μονοθεσίων που κινούνται με 80 χλμ./ώρα και απέχουν εκατοστά από πολύ επικίνδυνες καταστάσεις. Αισθάνομαι ότι το Zandvoort είναι μια σπουδαία πίστα, θέλω να επιστρέφω εκεί κάθε χρόνο. Και θέλω να συνεχίσω να αγωνίζομαι στο Zandvoort, τη Σιγκαπούρη, τη Βουδαπέστη, αλλά έχουν πολύ στενά pit lane».

«Μιλάμε πολύ για την ασφάλεια των μονοθεσίων, την ασφάλεια στις πίστες. Αλλά ανησυχώ ότι μια μέρα θα συμβεί κάτι, αν συνεχίσουμε να έχουμε αυτά τα στενά pit lane και να συμβαίνουν τόσα πολλά, ειδικά όταν γίνονται πολλά pit stop ταυτόχρονα».

Ο πρόεδρος του GPDA (συνδέσμου των οδηγών), George Russell, συμφώνησε ότι τα pit lane θα πρέπει να εξεταστούν από τη FIA: «Σίγουρα στο Zandvoort ήταν πολύ στενά και κάτι πρέπει να γίνει για αυτό. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Πρέπει να είναι αρκετά τρομακτικό για τα παιδιά που κάνουν το pit stop, όταν έχεις ένα μονοθέσιο που έρχεται με 60 ή 80 χλμ./ώρα. Όταν εξέρχεσαι από τα pits, τα ελαστικά είναι κρύα, το πίσω μέρος νευρικό. Οπότε σε μια τέτοια πίστα δεν είμαι σίγουρος ποια είναι η λύση. Αλλά σίγουρα πρέπει να βρούμε έναν καλύτερο συμβιβασμό».

FIA F1

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!