F1: Οι διαμάχες πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας

To GP Ιταλίας είχε ένα απογοητευτικό τελείωμα, πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Κανείς δεν ήταν ευχαριστημένος, ωστόσο οι μνήμες από το περυσινό GP Άμπου Ντάμπι έκαναν τη διεύθυνση αγώνων να είναι πολύ προσεκτική στις επιλογές της.

F1: Οι διαμάχες πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας

To GP Ιταλίας είχε ένα απογοητευτικό τελείωμα, πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Κανείς δεν ήταν ευχαριστημένος, ωστόσο οι μνήμες από το περυσινό GP Άμπου Ντάμπι έκαναν τη διεύθυνση αγώνων να είναι πολύ προσεκτική στις επιλογές της.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Daniel Ricciardo σταμάτησε στον 47ο γύρο του GP Ιταλίας μεταξύ των δύο στροφών της Lesmo, με πρόβλημα στον κινητήρα. Αμέσως βγαίνουν κίτρινες σημαίες στο συγκεκριμένο σημείο της πίστας, ωστόσο, μέχρι να αποφασίσει η διεύθυνση αγώνων ότι θα πρέπει να παρέμβει το αυτοκίνητο ασφαλείας, πέρασε ένα λεπτό. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, οι δύο πρωτοπόροι είχαν περάσει τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού και ο οδηγός του SC, Bernd Maylander, τοποθετήθηκε εμπρός από τον 3ο, George Russell.

Αρχικά, η Mercedes ζήτησε από τον Βρετανό οδηγό να προσπεράσει το αυτοκίνητο ασφαλείας. Ο Russell ρώτησε τα μέλη του pit wall αν είναι σίγουροι για αυτό. Οι μηχανολόγοι της Mercedes τον ρώτησαν αν είναι αναμμένο το πράσινο φως στην οροφή του SC. Ο Βρετανός απάντησε αρνητικά, καθώς ήταν αναμμένο το πορτοκαλί φως στην Aston Martin του Maylander.

Παράλληλα, οι άνθρωποι της πίστας πλησίασαν την ακινητοποιημένη McLaren. Προσπάθησαν να την σπρώξουν, αλλά ήταν κολλημένη στην 4η σχέση του κιβωτίου και παρότι πάτησαν το κουμπί στο πλαίσιο που ενεργοποιεί τη νεκρά, οι τροχοί δεν ξεμπλόκαραν. Δύο λεπτά αφότου έχει κληθεί το αυτοκίνητο ασφαλείας, εισέρχεται στην πίστα γερανός, ο οποίος όμως περιμένει έως ότου όλα τα μονοθέσια συγκεντρωθούν πίσω από το SC, για λόγους ασφαλείας.

Ωστόσο, έως ότου ο Verstappen να φτάσει το γκρουπ 11 μονοθεσίων που βρίσκονταν μεταξύ του ίδιου και του SC πέρασαν δύο γύροι, καθώς πέραν του pit stop του Ολλανδού, έπρεπε να τους φτάσει με τον ανώτατο χρόνο που έχει ορίσει η FIA ότι μπορούν να κινούνται τα μονοθέσια υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, όταν δεν είναι συγκεντρωμένα πίσω από αυτό. Ο Verstappen είχε μέχρι τότε ξεκινήσει τον 51ο γύρο (από τους 53). Στο μέσο αυτού του γύρου, αφότου οι οδηγοί είχαν περάσει το σημείο που βρισκόταν ο γερανός, η διεύθυνση αγώνα έδωσε το σήμα στους 11 οδηγούς που βρίσκονταν μεταξύ του SC και του Verstappen να προσπεράσουν το αυτοκίνητο ασφαλείας.

F1 - GP Ιταλίας 2022, Αυτοκίνητο ασφαλείας

Ήταν αρκετά αργά για να κληθεί στα pits το αυτοκίνητο ασφαλείας σε αυτόν το γύρο και να επανεκκινήσει ο αγώνας. Αυτό θα επηρέαζε επίσης αρνητικά τους οδηγούς που είχαν βρεθεί μεταξύ του SC και του Verstappen, καθώς δεν θα είχαν προφτάσει τους προπορευόμενους. Παράλληλα, μεταξύ των πρωτοπόρων βρίσκονταν και οι οδηγοί που ήταν ένα γύρο πίσω.

Μόνο αν έδινε εκείνη τη στιγμή (στο μέσο του 51ου γύρου) το σήμα η διεύθυνση αγώνα να προσπεράσουν και οι ντουμπλαρισμένοι οδηγοί, θα προλάβαινε ίσως να επανεκκινήσει ο αγώνας για τον τελευταίο γύρο. Εκεί καθυστέρησε και πάλι η διεύθυνση αγώνων, έπειτα από την καθυστερημένη κλήση του SC και την επιλογή λάθους οδηγού.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς, αν η FIA επέτρεπε στους οδηγούς που ήταν ντουμπλαρισμένοι να προσπεράσουν τους πρωτοπόρους, ο αγώνας θα έπρεπε να ξεκινήσει ξανά στο τέλος του επόμενου γύρου, δηλαδή στον τελευταίο. Αυτό όμως δεν συνέβη. Θα έπρεπε να διακοπεί ο αγώνας με κόκκινη σημαία; Κατά την προσωπική μας άποψη όχι, διότι δεν υπήρχε επικίνδυνη κατάσταση στην πίστα.

Ακόμα και αν ο Nyck de Vries, αιφνιδιασμένος από δύο απότομα φρεναρίσματα του προπορευόμενου Pierre Gasly (που προσπαθούσε να αναπτύξει θερμοκρασία στα φρένα του) πέρασε στον 50ό (για τον ίδιο, 51ο για τον Verstappen που βρισκόταν λίγο πιο πίσω) γύρο πολύ κοντά από το γερανό που απομάκρυνε τη McLaren του Ricciardo. Ωστόσο, ήταν με πολύ χαμηλή ταχύτητα και χωρίς να εγκυμονεί σοβαρό κίνδυνο.

F1 - GP Ιταλίας 2022, Αυτοκίνητο ασφαλείας

Η κόκκινη σημαία υποτίθεται ότι προορίζεται μόνο για περιπτώσεις στις οποίες υπάρχει σοβαρός κίνδυνος στην πίστα και δεν μπορούν να περάσουν με ασφάλεια τα μονοθέσια από το σημείο του συμβάντος, ακόμα και με ρυθμό καθεστώτος SC. Ωστόσο, έπειτα από τους περυσινούς… αυτοσχεδιασμούς του Michael Masi, κανείς δεν έμεινε ευχαριστημένος από την χρονοβόρα αντίδραση της διεύθυνσης αγώνων και του τρόπου με τον οποίο διαχειρίστηκε την κατάσταση.

Tα λάθη ξεκίνησαν όταν ο Maylander τοποθετήθηκε εμπρός από τον Russell και αυτό δημιούργησε περαιτέρω καθυστερήσεις στη συνέχεια. Ίσως η διεύθυνση αγώνων ήλπιζε ότι θα προλάβαινε να ξεμπερδέψει με κάτι πιο απλό, όπως το VSC στην περίπτωση των αρχικών γύρων. Ωστόσο, η FIA ακολούθησε αυστηρά το γράμμα των κανονισμών αυτή τη φορά, σε αντίθεση με το περυσινό GP Άμπου Ντάμπι.

Εκπρόσωπος Τύπου της FIA ανέφερε: «Καθώς η ασφάλεια της επιχείρησης ανάκτησης του μονοθεσίου είναι η μοναδική μας προτεραιότητα και το περιστατικό δεν ήταν αρκετά σημαντικό ώστε να απαιτηθεί κόκκινη σημαία, ο αγώνας τερματίστηκε με αυτοκίνητο ασφαλείας σύμφωνα με τις διαδικασίες που συμφωνήθηκαν μεταξύ της FIA και όλων των ομάδων. Η χρονική στιγμή της περιόδου του αυτοκινήτου ασφαλείας μέσα σε έναν αγώνα δεν έχει καμία σχέση με αυτή τη διαδικασία».

Αντιδράσεις

Ο Lewis Hamilton έσπευσε να τονίσει την αντίθεση της κατάστασης στο GP Ιταλίας και του περυσινού φινάλε της σεζόν: «Πάντα φέρνει αναμνήσεις. Αυτός είναι ο κανονισμός που θα έπρεπε να εφαρμοστεί, σωστά; Οπότε μόνο μία φορά, στην ιστορία του σπορ, δεν έχουν εφαρμόσει τον κανονισμό». Ο επικεφαλής της Mercedes, Toto Wolff δήλωσε: «Η διεύθυνση αγώνων έχει δεχθεί επικρίσεις, αλλά αυτή τη φορά ακολούθησαν τους κανονισμούς. Ίσως θα μπορούσαν να το είχαν κάνει έναν γύρο νωρίτερα, αλλά ακολούθησαν τους κανονισμούς και αποδέχτηκαν ότι ο αγώνας τελειώνει με αυτοκίνητο ασφαλείας. Έτσι έπρεπε να γίνεται».

Riccardo Adami & Mattia Binotto

Η Ferrari εξέφρασε τις πιο έντονες αντιδράσεις, καθώς ισχυρίζεται ότι αυτό της στέρησε μία τελευταία ευκαιρία να διεκδικήσει τη νίκη. O επικεφαλής της ιταλικής ομάδας, Mattia Binotto, δήλωσε: «Σήμερα είχαμε όλες τις προϋποθέσεις για να επανεκκινήσουμε του αγώνα, δεν ξέρω γιατί περίμεναν τόσο πολύ. Η FIA πιάστηκε στον ύπνο, ίσως δεν είναι ακόμα έτοιμη να αντιμετωπίσει αυτές τις καταστάσεις».

«Δεν νομίζω ότι είναι ζήτημα αλλαγής των κανονισμών. Οι κανονισμοί έχουν συζητηθεί, σε μεγάλο βαθμό, ειδικά μετά το Άμπου Ντάμπι πέρυσι. Συζητήθηκαν με τη FIA, την F1 και τις ομάδες και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η τρέχουσα μορφή είναι μάλλον σωστό να διατηρηθεί. Επομένως, δεν νομίζω ότι είναι θέμα κανονισμών σήμερα. Σίγουρα είμαι απογοητευμένος για το πόση ώρα τους πήρε να αποφασίσουν, και νομίζω ότι δεν καταλαβαίνουμε γιατί πήρε τόσο πολύ χρόνο να απελευθερωθούν τα μονοθέσια μεταξύ του αυτοκινήτου ασφαλείας και του πρωτοπόρου».

«Δεν νομίζω ότι η ασφάλεια θα μπορούσε να είναι ο σωστός λόγος για αυτό. Όταν απελευθερώνεσαι, ως οδηγός, δεν μπορείς να κάνεις έναν κανονικό γύρο στην πίστα, επειδή υπάρχει ένας ελάχιστος χρόνος γύρου, ο οποίος ορίζεται στους κανονισμούς. Και αυτός ο ελάχιστος χρόνος γύρου υπάρχει για να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί κινούνται με ασφάλεια. Έτσι, αυτό που δεν καταλαβαίνουμε είναι, με τους ισχύοντες κανονισμούς που πιστεύουμε ότι είναι σωστοί, γιατί τους πήρε τόση πολλή ώρα να αποφασίσουν».

«Νομίζω ότι απλά αυτό ήταν λάθος και θα μπορούσε να είχε γίνει καλύτερα, χωρίς να αλλάξουν οι κανονισμοί. Οι κανονισμοί υπάρχουν, το θέμα είναι μόνο να τους εφαρμόσουμε με καλύτερο τρόπο. Νομίζω ότι απλά πρέπει να κάνουν καλύτερη δουλειά για την F1 και το σόου. Ξέρω ότι υπήρξαν πολλές αλλαγές (στους διευθυντές αγώνων) και ότι έχουν λιγότερη εμπειρία, αλλά τα πράγματα πρέπει να βελτιωθούν κατά τη διάρκεια του αγώνα».

Christian Horner

Κόκκινη σημαία;

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε ότι ο αγώνας έπρεπε να διακοπεί: «Νομίζω ότι πάντα υπάρχουν μαθήματα να πάρουμε. Αλλά είναι αντίθετο με τις αρχές που συζητήσαμε, ότι δεν είναι καλό να τερματίζουμε αγώνες με αυτοκίνητο ασφαλείας. Αν ήξεραν ότι δεν μπορούσαν να το ξεκινήσουν, θα έπρεπε να είχαν βγάλει κόκκινη σημαία και να επανεκκινήσουν. Αλλά προφανώς αυτό δεν συνέβη».

«Νομίζω ότι αυτό θα μπορούσε να είχε διευθετηθεί στην ώρα του, για να είμαι ειλικρινής. Νομίζω ότι ήταν μια περίπτωση που επέλεξαν το λάθος μονοθέσιο. Το αυτοκίνητο ασφαλείας δεν επέλεξε τον επικεφαλής και αυτό προκάλεσε τεράστια καθυστέρηση. Νομίζω ότι θα μπορούσαμε να έχουμε τουλάχιστον έναν αγωνιστικό γύρο. Πιθανότατα δύο».

Ο Toto Wolff υποστηρίζοντας και τη θέση της Mercedes για το περυσινό GP Άμπου Ντάμπι, το είδε διαφορετικά: «Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχουν γραπτοί κανονισμοί. Και από τη δική μου οπτική γωνία, είτε είμαι πληγωμένος από το Άμπου Ντάμπι είτε όχι, αυτοί οι κανονισμοί τηρήθηκαν κατά γράμμα σήμερα. Υπήρχε ένα μονοθέσιο στην πίστα, υπήρχαν άνθρωποι και ένας γερανός εκεί έξω. Για αυτό δεν άφησαν κανέναν να προσπεράσει».

Toto Wolff

«Και στη συνέχεια δεν υπήρχε αρκετός χρόνος για να επανεκκινήσει ο αγώνας μόλις όλα τα μονοθέσια πρόφτασαν το γκρουπ. Έτσι, αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τους κανονισμούς και θέλει να έχει ένα μεγάλο σόου με δύο γύρους αγώνα και μετά χάος, είμαι απόλυτα έτοιμος γι’ αυτό. Αλλά τότε πρέπει να αλλάξουμε τους κανονισμούς. Οπότε δεν νομίζω ότι πρέπει να παραπονεθούμε για οτιδήποτε συνέβη, γιατί έτσι είναι οι κανονισμοί».

«Είμαι πραγματικά ικανοποιημένος που βλέπω ότι υπάρχει ένας διευθυντής αγώνων και συνάδελφοι που εφαρμόζουν τους κανονισμούς ενάντια στην πίεση των μέσων ενημέρωσης και των οπαδών και όλων να παραβαίνουν απλά τους κανονισμούς. Έτσι, τουλάχιστον το Άμπου Ντάμπι, υπό αυτή την έννοια, προσίδει στη FIA ενισχυμένη εμπιστοσύνη για την εφαρμογή των κανονισμών».

Χωρίς συμφωνία, οι κανονισμοί παρέμειναν οι ίδιοι

O επικεφαλής της McLaren, Andreas Seidl παρείχε μερικές λεπτομέρειες για τις διαβουλεύσεις έπειτα από το περυσινό φινάλε της σεζόν: «Μετά από αυτό που συνέβη πέρυσι στο Αμπού Ντάμπι, έγιναν πολλές συζητήσεις μεταξύ της FIA, της Formula 1 και όλων των εμπλεκόμενων ομάδων, προκειμένου να δούμε πώς θα μπορούσαν να τροποποιηθούν οι κανόνες ώστε να διασφαλιστεί ότι οι αγώνες δεν θα τελειώνουν ποτέ με αυτοκίνητο ασφαλείας».

«Όμως, παρά το γεγονός ότι η FIA και η Formula 1 μας πίεσαν πραγματικά όλους να βρούμε λύσεις, το θέμα έπεσε στις ομάδες, και λίγο πολύ όλες οι ομάδες δεν μπορέσαμε να συμφωνήσουμε σε κάποια καλύτερη λύση, η οποία στη συνέχεια να είναι και πάλι μια δίκαιη λύση όσον αφορά το αγωνιστικό αποτέλεσμα. Για αυτό υποθέτω ότι απλά πρέπει να αποδεχτούμε ότι δυστυχώς, τέτοιες καταστάσεις μπορούν να συμβούν».

Andreas Seidl

«Στο τέλος ψηφίσαμε ότι οι κανονισμοί πρέπει να παραμείνουν ως έχουν, από όσο θυμάμαι κάθε ομάδα ψήφισε έτσι. Και παρόλο που μπορεί να ακούγεται εύκολο να δημιουργήσουμε κάτι όπως ‘να πετάμε πάντα μια κόκκινη σημαία‘ και ούτω καθεξής, στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο απλό. Το συζητήσαμε εκτενώς. Δεν καταλήξαμε σε κάποια καλύτερη λύση».

Ο Toto Wolff προσέθεσε: «Θέλουμε να έχουμε έναν αγώνα που θα τερματίζει με πράσινη σημαία; Και μετά να δούμε πως μπορεί να οριστεί από εκεί και πέρα; Έτσι, μπορείς να πεις ότι είναι 5 ή 10 γύρους πριν από το τέλος, αν έχουμε αυτοκίνητο ασφαλείας, θα βγάλουμε κόκκινη σημαία και ας βεβαιωθούμε ότι θα αγωνιστούμε έως το τέλος. Αν αυτό είναι μέσα στους κανονισμούς, τότε ναι».

Συνάντηση FIA και ομάδων

Την Κυριακή του GP Ιταλίας, πριν από τον αγώνα, αποκαλύφθηκε ότι ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, θα ηγηθεί μιας συνάντησης τη Δευτέρα μεταξύ των διευθυντών αγώνων και των επικεφαλής των ομάδων της F1 για να συζητήσουν μια σειρά από αγωνιστικά θέματα. Σίγουρα στην ατζέντα θα προστεθεί και το θέμα του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Mohammed Ben Sulayem

Υπήρξαν ξεχωριστές συναντήσεις το Σαββατοκύριακο μεταξύ του προέδρου της FIA και των οδηγών της F1, αλλά η Διεθνής Ομοσπονδία ισχυρίζεται ότι η συνάντηση της Δευτέρας είναι η πρώτη αυτού του είδους από το 2013. Την περιγράφει ως μέρος της συνεχιζόμενης αποστολής του προέδρου της για τη βελτίωση των προτύπων του σπορ, φέρνοντας σε επαφή οδηγούς, ομάδες, αγωνοδίκες και αξιωματούχους με συνεργατικό τρόπο.

Ο Christian Horner δήλωσε: «Κάθονται, όλοι οι διευθυντές των ομάδων, ο πρόεδρος συμμετέχει επίσης σε αυτό, για να μιλήσουν για ορισμένες πτυχές και είμαι σίγουρος ότι αυτό θα είναι πλέον κοντά στην κορυφή της ατζέντας. Θα προσπαθήσουμε να θέσουμε πολλά από τα θέματα στο τραπέζι, αλλά πρέπει να αποφύγουμε σενάρια όπως αυτά που είχαμε στο τέλος του αγώνα».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!