F1: Η FIA ενέκρινε τους κανονισμούς του 2026

H FIA ενέκρινε τη διατύπωση των κανονισμών που θα διέπουν τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 και έπειτα, ανοίγοντας το δρόμο στις Audi και Porsche να εισέλθουν στο σπορ.

F1: Η FIA ενέκρινε τους κανονισμούς του 2026

H FIA ενέκρινε τη διατύπωση των κανονισμών που θα διέπουν τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 και έπειτα, ανοίγοντας το δρόμο στις Audi και Porsche να εισέλθουν στο σπορ.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA ενέκρινε τη διατύπωση των κανονισμών που θα διέπουν τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 και έπειτα, βασική προϋπόθεση την οποίο περίμεναν να εκπληρωθεί οι μάρκες του Ομίλου Volkswagen, Porsche και Audi, για να ανακοινώσουν επίσημα τη μελλοντική είσοδό τους στο σπορ.

Τα βασικά στοιχεία των κανονισμών του 2026 έχουν συμφωνηθεί εδώ και πολλούς μήνες αλλά απέμενε η τελική έγκριση. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η καθυστέρηση της έγκρισης των κανονισμών οφείλεται στον πρόεδρο της FIA, Mohammed Ben Sulayem.

Καύσιμα

Οι μονάδες ισχύος (PU) του 2026 θα χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα τα οποία θα προέρχονται είτε από μη διατροφικά βιολογικά προϊόντα, είτε από γνήσια αστικά απόβλητα, ή από βιώσιμη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, η ροή καυσίμου θα περιορίζεται από την περιεχόμενη ενέργεια και όχι τη μάζα ή τον όγκο των καυσίμων, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή (με όριο 100 κιλά/ώρα).

Περισσότερες παράμετροι θα περιοριστούν, για να διασφαλιστεί ότι τα καύσιμα που θα εξελιχθούν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους V6 χωρίς να απαιτούνται μεγάλες αλλαγές στο σχεδιασμό τους και θα είναι σχετικά με την αυτοκινητοβιομηχανία.

Επίσης, οι κανονισμοί για τα καύσιμα ενθαρρύνουν να ακολουθηθεί οποιαδήποτε βιώσιμη μέθοδος παραγωγής διασφαλίζοντας ότι θα είναι όλες ανταγωνιστικές. Με αυτό τον τρόπο, οι προμηθευτές καυσίμων θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Formula 1 ως μία πλατφόρμα δοκιμών στη δική τους πορεία ανάπτυξης της βιώσιμης τεχνολογίας.

Honda PU

ICE

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) θα διατηρήσουν την ίδια αρχιτεκτονική 1,6 λίτρων, V6 με ανώτατο όριο σ.α.λ. τις 15.000. Η ροή καυσίμου θα περιοριστεί, με σκοπό να διαμορφωθεί η ισχύς των ICE στα 400 kW (544 ίππους). Οι ICE θα χωρίζονται σε δύο βασικά μέρη: το κατώτερο και το ανώτερο τμήμα.

Το κατώτερο τμήμα περιλαμβάνει το μπλοκ του κινητήρα, τον στροφαλοφόρο, τους διωστήρες, τις αντλίες και τα περιφερειακά εξαρτήματα που θα υπόκεινται σε αυστηρούς περιορισμούς και θα είναι ουσιαστικά ίδια για όλους και θα ισχύουν για αυτά μεγαλύτερες περίοδοι ομολογκασιόν (κατά την οποία δεν θα επιτρέπεται καμία τροποποίηση σε αυτά).

Το ανώτερο μέρος επικεντρώνεται κυρίως στην περιοχή καύσης και τα σχετικά εξαρτήματα. Εκεί θα υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία εξέλιξης για τα καινούργια καύσιμα, με στόχο να επικεντρωθεί εκεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών.

Από τη μονάδα ισχύος θα αφαιρεθεί ο δεύτερος -θερμικός- ηλεκτροκινητήρας (MGU-H), καθώς έχει αποδειχθεί πολυέξοδος και δεν συναντά εφαρμογή στην αυτοκινητοβιομηχανία. Επίσης, θα αφαιρεθούν οι αυλοί εισαγωγής (αέρα) μεταβλητής γεωμετρίας, οι οποίοι βελτιώνουν την απόδοση σε χαμηλότερες στροφές.

Renault PU

Θα καθοριστούν επίσης συγκεκριμένα πλαίσια διαστάσεων εντός των οποίων θα πρέπει να εμπίπτουν τα έμβολα, ο στροφαλοφόρος, το μπλοκ του κινητήρα, οι βαλβίδες, το σύστημα ψεκασμού και το turbo. Επίσης, θα οριστεί η τοποθεσία των βασικών στοιχείων της μονάδας ισχύος, ώστε να μην υπάρχουν μακροπρόθεσμα πλεονεκτήματα μεταξύ των κατασκευαστών.

Παράλληλα, οι περιορισμοί στη χρήση υλικών έχουν επεκταθεί, ώστε να αποκλείονται πολλές επιλογές υψηλού κόστους. Πιο τυποποιημένα θα είναι επίσης στοιχεία όπως τα συστήματα ψεκασμού, οι αισθητήρες κρουστικής καύσης, πίεσης, θερμοκρασίας και ροπής, οι πολλαπλασιαστές και τα ηλεκτρικά συστήματα.

ERS

Θα αυξηθεί η ισχύς των συστημάτων ανάκτησης ενέργειας στα 350 kW (476 ίππους). Το ERS θα παραμείνει ένας βασικός τομέας ανταγωνισμού μεταξύ των κατασκευαστών. Οι νέοι κανονισμοί θα αυξήσουν τη σχετικότητα με την αυτοκινητοβιομηχανία του MGU-K, του ηλεκτροκινητήρα που είναι συνδεδεμένος στο στροφαλοφόρο του V6, των ηλεκτρονικών συστημάτων και των κυψελών της μπαταρίας.

Για τις κυψέλες, που θα παραμείνουν τομέας ανταγωνισμού μεταξύ των κατασκευαστών, θα εφαρμοστούν διατάξεις μη αποκλειστικότητας όσον αφορά την τεχνολογία τους, ώστε να περιοριστεί η πιθανότητα ραγδαίας κλιμάκωσης του κόστους εξέλιξης. Επίσης, έχουν επιβληθεί σχεδιαστικοί περιορισμοί για τη βελτίωση της ασφάλειας του ERS και της δυνατότητας αστυνόμευσης. Παράλληλα, έχουν εισαχθεί έλεγχοι που είτε περιορίζουν, είτε απαιτούν την ανακύκλωση κρίσιμων υλικών.

FIA

Αγωνιστικοί κανονισμοί

Αποκλειστικά για την πρώτη σεζόν εφαρμογής των καινούργιων κανονισμών, κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του για το Πρωτάθλημα του 2026 τέσσερις κινητήρες εσωτερικής καύσης, turbo και εξατμίσεις καθώς και τρεις μπαταρίες και MGU-K. Από το 2027 και έπειτα, το όριο αυτό θα διαμορφωθεί σε 3 ICE, turbo και εξατμίσεις και 2 μπαταρίες και MGU-K.

Πάγκοι δοκιμών

Για λόγους περιορισμού του κόστους, δίνονται σαφείς ορισμοί για τους διάφορους πάγκους δοκιμών που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κάθε κατασκευαστή για την εξέλιξη των μονάδων ισχύος. Συνεπώς, κάθε κατασκευαστής θα έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί 3 δυναμόμετρα μονοκύλινδρων μοντέλων, 3 δυναμόμετρα μονάδων ισχύος, 1 δυναμόμετρο κινητήριου συνόλου (μαζί με τη μετάδοση), 1 δυναμόμετρο πλήρους μονοθεσίου και 2 δυναμόμετρα ERS.

Όσον αφορά τις ώρες στατικών δοκιμών που θα επιτρέπεται να πραγματοποιήσουν οι κατασκευαστές, διαφέρει ανάλογα τη χρονιά. Για φέτος, το όριο ωρών διαμορφώνεται στις 300 για τις PU και 200 για το ERS. Για την τριετία 2023-2025, το συνολικό όριο είναι 5.400 ώρες δοκιμών για την PU και 3.400 ώρες για το ERS. To 2026, το όριο διαμορφώνεται στις 700 ώρες δοκιμών για την PU και 500 ώρες για το ERS, ενώ μεταξύ 2028-2030 το όριο είναι 400 ώρες ετησίως για αμφότερους τους τομείς.

Budget cap

Οι οικονομικοί κανονισμοί για τους κατασκευαστές μονάδων ισχύος διαμορφώθηκαν από τη FIA σε συνεργασία με την Deloitte LLP και θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2023. Το ετήσιο όριο προϋπολογισμού για τους κατασκευαστές PU έχει οριστεί στα 95 εκατομμύρια δολάρια για την περίοδο 2022-2025 και στα 130 εκατ. $ από το 2026 και έπειτα.

Από το budget αυτό εξαιρούνται: Δραστηριότητες μάρκετινγκ και κληρονομιάς. Αποσβέσεις, χρηματοοικονομικά έξοδα, φορολογία, συναλλαγματικές ζημίες. Δραστηριότητες ανθρώπινου δυναμικού, όπως επίσης οικονομικές και νομικές καθώς και το κόστος υγείας και ασφάλειας. Δραστηριότητες εκτός PU, κατασκευή και συντήρηση των μονάδων που μισθώνονται σε πελατειακές ομάδες, όπως επίσης και δραστηριότητες που αφορούν τις PU τρέχουσας γενιάς (2023-2025).

F1

Για μικρές παραβάσεις υπέρβασης του ορίου εξόδων (<5%), θα επιβάλλονται οικονομικές κυρώσεις ή/και μικρές αγωνιστικές ποινές. Μεγαλύτερες παραβάσεις (>=5%) ή μη υποβολή οικονομικών στοιχείων θα οδηγήσουν σε υποχρεωτική αφαίρεση βαθμών στα Πρωταθλήματα Οδηγών και Κατασκευαστών και άλλες οικονομικές και αγωνιστικές ποινές.

Η Διοίκηση Ανώτατου Ορίου Κόστους είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση, την παρακολούθηση και τη συμμόρφωση με τους οικονομικούς κανονισμούς μονάδων ισχύος. Θα διερευνά επίσης περιπτώσεις υποψίας μη συμμόρφωσης και θα λαμβάνει κατάλληλα μέτρα επιβολής σε σχέση με τυχόν εικαζόμενες παραβάσεις.

Θα έχει το δικαίωμα επίσης να συνάπτει, όταν κρίνεται σκόπιμο, διακανονισμό με τους κατασκευαστές PU σε περίπτωση παράβασης της διαδικασίας, υπέρβασης του ορίου της δαπάνης ή μη υποβολής να παραπέμψει την υπόθεση στην Δικαστική Επιτροπή Ανώτατου Ορίου Κόστους, η οποία εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση της FIA σύμφωνα με το
Καταστατικό της. Οι κατασκευαστές μπορούν να ασκήσουν έφεση εναντίον των αποφάσεων Δικαστικής Επιτροπής, στο Διεθνές Εφετείο της FIA.

Αλλαγές για το 2023

Παράλληλα, η FIA επιβεβαίωσε την ανύψωση των πλευρικών άκρων των δαπέδων των μονοθεσίων του 2023 κατά 15 χλστ., όπως είχαμε ήδη αναφέρει ότι θα συνέβαινε. Επίσης, επιβεβαιώθηκε ότι το προστατευτικό roll hoop πίσω από το κεφάλι των οδηγών θα πρέπει να είναι πιο στρογγυλεμένο από το 2023, αποτρέποντας καταστάσεις όπως αυτή του ατυχήματος του Guanyu Zhou στο Silverstone, όπου η -μονή- λεπίδα της Alfa Romeo έσκαψε την άσφαλτο.

F1 - Guanyu Zhou (Alfa Romeo) 2022

Θα καθοριστεί επίσης ελάχιστο ύψος εφαρμογής του φορτίου του crash test που θα πρέπει να περάσει επιτυχώς το roll hoop για να εγκριθεί από τη FIA. Επίσης, θα επιβληθεί και ένα καινούριο crash test με το φορτίο να εφαρμόζεται με κατεύθυνση προς τα εμπρός. Καθορίστηκαν επίσης νέες δοκιμές που θα πρέπει να διενεργούνται με υπολογισμό.

Η FIA προγραμματίζει ριζική αναμόρφωση των crash test των roll hoop για τα μονοθέσια του 2024, ώστε να διασφαλιστεί ότι στο μέλλον θα ανθίστανται σε πολύ υψηλότερα φορτία.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!