Πόσο επηρεάζονται τα ηλεκτροκίνητα στις χαμηλές θερμοκρασίες

Οι συνθήκες ακραίου ψύχους μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση στη λειτουργία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και συγκεκριμένα στις μπαταρίες τους, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι επιδρούν καθολικά ανασταλτικά στη λειτουργία τους και ότι δεν υπάρχουν τρόποι μετριασμού των επιπτώσεων

Volvo EX90

Πόσο επηρεάζονται τα ηλεκτροκίνητα στις χαμηλές θερμοκρασίες

Οι συνθήκες ακραίου ψύχους μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση στη λειτουργία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και συγκεκριμένα στις μπαταρίες τους, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι επιδρούν καθολικά ανασταλτικά στη λειτουργία τους και ότι δεν υπάρχουν τρόποι μετριασμού των επιπτώσεων

Μπορεί ο χειμώνας να αρνείται προς το παρόν να κάνει την εμφάνισή του σε ό,τι αφορά τα καθ΄ημάς, ωστόσο ακόμα και έτσι, τυπικά τουλάχιστον ή μάλλον ημερολογιακά διανύουμε την χειμερινή περίοδο με κάποιες περιοχές της χώρας ήδη να έχουν βιώσει τα πρώτα κύματα ψύχους. Αυτό που επίσης κατά κάποιο τρόπο διανύουμε, περισσότερο ως «work in progress» είναι η ηλεκτροκίνητη μετάβαση η οποία ως νέα τεχνολογία, περιβάλλεται από αρκετούς «αστικούς μύθους» και εξίσου αρκετές παρανοήσεις.

Μία από τις συχνότερες είναι ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν αντεπεξέρχονται σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν. Αρχικά αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες όπου η ηλεκτροκίνηση έχει την μεγαλύτερη διείσδυση είναι η Νορβηγία η οποία σε καμία περίπτωση δεν φημίζεται για το ήπιο κλίμα της, κάτι που σημαίνει ότι οι χιλιάδες Νορβηγοί που έχουν επενδύσει σε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα μάλλον δεν θα το έπρατταν αν τα αυτοκίνητά τους δεν λειτουργούσαν το μισό χρόνο.

Παρ΄όλα αυτά, οι θερμοκρασίες υπό το μηδέν, εκτός από τα προβλήματα που συνήθως επιφέρουν στις μετακινήσεις έχουν όντως μεγαλύτερες επιπτώσεις στη λειτουργία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με τα αυτά που εφοδιάζονται με κινητήρες βενζίνης και diesel. O λόγος είναι ότι, οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση της μπαταρίας επιταχύνοντας την εκφόρτισή της, με αποτέλεσμα να μειώνουν την προσφερόμενη αυτονομία.

Η πλειονότητα των μπαταριών που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων και plug-in υβριδικών οχημάτων είναι ιόντων λιθίου οι οποίες παράγουν και αποθηκεύουν ενέργεια χάρη σε μια σειρά χημικών αντιδράσεων. Η μείωση της θερμοκρασίας επηρεάζει τις χημικές αντιδράσεις, λειτουργώντας αρνητικά για την απόδοση της μπαταρίας και επιταχύνοντας τον ρυθμό αποφόρτισής της. Για την ακρίβεια ο παραπάνω πιο κοινός τύπος μπαταριών, λειτουργεί όταν τα ιόντα λιθίου κινούνται από το ανόδιο στο καθόδιο της μπαταρίας μια διαδικασία,την οποία οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν.

Αν και δεν υπάρχει σαφής και ασφαλής τρόπος για να καθορίσει κανείς τις απώλειες σε αυτονομία όταν η θερμοκρασία πέσει κάτω από το μηδέν, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ιδανικές καιρικές συνθήκες λειτουργίας της μπαταρίας είναι συνήθως +20 βαθμοί Κελσίου. Σε μια δυνητική κατάσταση όπου η θερμοκρασία φτάνει τους -15 βαθμούς Κελσίου η ονομαστική αυτονομία ενός ηλεκτροκίνητου μπορεί να μειωθεί έως και κατά 50% με δεδομένο ότι εκτός από την ενέργεια που απαιτείται για την κίνηση, ο οδηγός θα χρησιμοποιήσει δεδομένα και το σύστημα κλιματισμού για να θερμανθεί.

Σε κάθε περίπτωση, όπως και σε κάθε άλλη περίσταση μετακίνησης, ο οδηγός μπορεί να μεγιστοποιήσει την διαθέσιμη αυτονομία ακόμα και στις πιο ακραίες συνθήκες ψύχους, μεταβάλλοντας το στυλ οδήγησής του σε πιο ήπιο με την συνδρομή και των αντίστοιχων προγραμμάτων οδήγησης που διαθέτει η πλειονότητα των ηλεκτροκίνητων ή και να υπολογίσει την ακριβή αυτονομία του και να σχεδιάσει καλύτερα τη διαδρομή του, μέσω των έξυπνων εφαρμογών που διαθέτουν πολλοί από τους εκπροσώπους του ηλεκτρικού είδους. Εξάλλου, οι συνθήκες ψύχους, ειδικά για όσους ζούμε στις χώρες του Νότου, επιβάλλουν μια πιο συντηρητική προσέγγιση με δεδομένο ότι και ελάχιστοι εξ ημών είμαστε εξοικειωμένοι με την οδήγηση στον πάγο ή στο χιόνι.

Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει με την κίνηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες που ευνοούν τον σχηματισμό πάγου στο οδόστρωμα, είναι η παρουσία του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί ένα πολύτιμο σύμμαχο για την αναπλήρωση μέρους της ενέργειας των μπαταριών ενός ηλεκτροκίνητου, εν κινήσει, μέσω του φρεναρίσματος, ωστόσο σε περίπτωση που ο πάγος κάνει την εμφάνισή του, καλό θα ήταν να απενεργοποιείται, ή να επιλέγεται η πιο ήπια διαβάθμισή του, μιας και ως γνωστόν, το έντονο φρενάρισμα και ο πάγος αποτελούν κακό συνδυασμό για τη διατήρηση του ελέγχου του αυτοκινήτου. Βέβαια, αυτό σημαίνει ότι σε ακραίες συνθήκες που επιβάλλουν την απενεργοποίησή του εν λόγω συστήματος ο οδηγός χάνει τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας, στοιχείο που με τη σειρά του, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς λειτουργεί αρνητικά για την αυτονομία.

Οι χαμηλές θερμοκρασίες έχουν αρνητική επίδραση και στη διαδικασία φόρτισης, καθώς όπως έχουν ανακοινώσει ορισμένοι κατασκευαστές, σε ακραίες συνθήκες ψύχους παρατηρείται επιβράδυνση στους ρυθμούς φόρτισης κάτι που σημαίνει ότι ακόμα και στους ταχύτερους φορτιστές DC, η αναπλήρωση ενέργειας μπορεί να απαιτεί παραπάνω χρόνο σε συνθήκες ψύχους από ότι σε κανονικές συνθήκες.

Αν και η επίδραση των εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών στην απόδοση της μπαταρίας δεν μπορεί να ανασταλεί υπάρχουν ορισμένα tips τα οποία μπορεί να αξιοποιήσει κανείς ώστε να μεγιστοποιήσει τη διαθέσιμη αυτονομία του αυτοκινήτου του όταν ο υδράργυρος έχει πέσει πολύ κάτω από το μηδέν.

Εκτός από τον αυτονόητο ήπιο τρόπο οδήγησης, ο οδηγός θα μπορούσε να αξιοποιήσει την δυνατότητα προθέρμανσης του αυτοκινήτου πριν ξεκινήσει και πριν βγάλει το αυτοκίνητο του από την πρίζα. Πρόκειται για μια λειτουργία την οποία φροντίζει να προσφέρει η πλειονότητα των κατασκευαστών ηλεκτροκίνητων και μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας καθώς, το σύστημα κλιματισμού δεν θα δαπανήσει τα ποσά ενέργειας που φυσιολογικά απαιτούνται όταν, κάποιος μπαίνει στο κρύο αυτοκίνητο του και ξεκινάει, ενεργοποιώντας τον κλιματισμό.

Επίσης, αν το αυτοκίνητο διαθέτει θερμαινόμενα καθίσματα, χρησιμοποιήστε τη συγκεκριμένη λειτουργία καθώς αφενός κάνουν τεράστια διαφορά σε ό,τι αφορά την αίσθηση θερμότητας και αφετέρου, θα βοηθήσουν την μπαταρία να φτάσει πιο γρήγορά στο απαιτούμενο φάσμα θερμοκρασίας και να λειτουργήσει αποδοτικότερα. Επίσης τα θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι απαιτούν σαφώς μικρότερη ενέργεια από το σύστημα κλιματισμού, κάτι που σημαίνει ότι σε περίπτωση που θέλετε να μεγιστοποιήσετε την διαθέσιμη αυτονομία μη διστάσετε να απενεργοποιείται τον σύστημα κλιματισμού όταν δεν απαιτείται.

Επιπλέον, αυτό που θα πρέπει να έχετε κατά νου είναι ότι τα αυτοκίνητα με ηλεκτρική τεχνολογία είναι κατά κανόνα βαρύτερα από ένα τυπικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στοιχείο που, σε συνθήκες ψύχους, αποτελεί ένα επιπλέον σημείο που χρήζει προσοχής σε ό,τι αφορά το φρενάρισμα. Φυσικά σε ό,τι αφορά τα ελαστικά, τον τύπο τους, τις αλυσίδες και ιδίως την πίεση τους η οποία μειώνεται σε συνθήκες ακραίου ψύχους, αλλά και τα υγρά των υαλοκαθαριστήρων ισχύει ότι ακριβώς και για τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Αποκλειστική συνεργασία: Driving Electric

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!