Οι 5 φορές στην ιστορία της F1 που ο τίτλος δεν κρίθηκε Κυριακή

Ο Max Verstappen εξασφάλισε μαθηματικά τον 3ο του τίτλο στη Formula 1 στο σπριντ του Σαββάτου του GP Κατάρ. Αυτή όμως δεν ήταν η πρώτη φορά που το Πρωτάθλημα Οδηγών της Formula 1 δεν κρίθηκε ημέρα Κυριακή.

Οι 5 φορές στην ιστορία της F1 που ο τίτλος δεν κρίθηκε Κυριακή

Ο Max Verstappen εξασφάλισε μαθηματικά τον 3ο του τίτλο στη Formula 1 στο σπριντ του Σαββάτου του GP Κατάρ. Αυτή όμως δεν ήταν η πρώτη φορά που το Πρωτάθλημα Οδηγών της Formula 1 δεν κρίθηκε ημέρα Κυριακή.

Στο τριήμερο του GP Κατάρ, o Max Verstappen ανακηρύχθηκε Πρωταθλητής της Formula 1 για 3η συνεχόμενη φορά με τη Red Bull. Το παράξενο είναι ότι αυτό συνέβη το Σάββατο πριν από τον αγώνα, καθώς τότε διεξήχθη το σπριντ, το οποίο μοιράζει βαθμούς. Ωστόσο, αυτή δε θα είναι η πρώτη φορά που ο τίτλος της Formula 1 κρίθηκε ημέρα που δεν ήταν Κυριακή, καθώς έχει συμβεί άλλες πέντε φορές στο παρελθόν.

GP ΗΠΑ 1959

O πρώτος που το έκανε ήταν ο Αυστραλός Jack Brabham (που θα γινόταν το 1966 ο μοναδικός άνθρωπος που έχει κατακτήσει τίτλο με μονοθέσιο που φέρει το όνομά του), ο οποίος εξασφάλισε τον πρώτο από τους τρεις τίτλους του στο GP ΗΠΑ του 1959 στο Sebring, σπρώχνοντας την Cooper-Climax του στον τερματισμό, καθώς είχε εξαντλήσει τα αποθέματα καυσίμου του ρεζερβουάρ του.

Εκείνος ο αγώνας -ο μοναδικός της Formula 1 στο Sebring- είχε διεξαχθεί Σάββατο και στην εκκίνηση, ο έτερος διεκδικητής του τίτλου, Tony Brooks, είχε χτυπηθεί από τον team-mate του στη Ferrari, Wolfgang von Trips και αποφάσισε να επισκεφθεί τα pits για να ελέγξει αν το μονοθέσιό του ήταν εντάξει, γεγονός που τον έριξε στις τελευταίες θέσεις.

Παράλληλα, το ιταλικό κιβώτιο της Colotti που είχε επιλέξει για την Cooper-Climax η ομάδα του Rob Walker, αστόχησε για πολλοστή φορά εκείνη τη χρονιά στο μονοθέσιο του Stirling Moss που αγωνιζόταν με την ιδιωτική ομάδα και είχε και αυτός μαθηματικές πιθανότητες να στεφθεί Πρωταθλητής εκείνη τη χρονιά, κάτι που δεν κατάφερε ποτέ στην καριέρα του.

GP Νότιας Αφρικής 1962

Τρία χρόνια αργότερα, ο Βρετανός Graham Hill (πατέρας του Πρωταθλητή της F1 το 1996, Damon Hill) σφράγισε τον πρώτο εκ των δύο τίτλων της καριέρας του, και το μοναδικό της πολύ αξιόπιστης εκείνη τη χρονιά βρετανικής ομάδας της BRM, απέναντι στην ταχύτερη, αλλά εύθραυστη ακόμα Lotus 25 (την οποία οδηγούσε ο Jim Clark), που παρουσίασε την πρωτοποριακή λύση του monocoque πλαισίου στην F1. Το φινάλε της σεζόν διεξήχθη στο East London της Νότιας Αφρικής στις 29 Δεκεμβρίου του 1962, ημέρα Σάββατο.

Όπως και το φετινό GP Λας Βέγκας, έτσι και οι δύο προηγούμενοι αγώνες που φιλοξενήθηκαν στη διάσημη πόλη της Νεβάδα, στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου Caesars Palace, διεξήχθησαν Σάββατο, και αμφότεροι έκριναν τον τίτλο των σεζόν του 1981 και 1982.

GP Λας Βέγκας 1981

Το 1981, στην εξαντλητική ζέστη και τα υψηλά πλευρικά φορτία της πίστας του Caesars Palace, ο Αργεντίνος οδηγός της Williams, Carlos Reutemann ερχόταν με προβάδισμα 1 βαθμού και καλύτερη φυσική κατάσταση από το Βραζιλιάνο Nelson Piquet, οδηγό της Brabham, της ομάδας του Bernie Ecclestone. O Reutemann κατέκτησε την pole position, αλλά έως το τέλος του 5ου γύρου είχε πέσει στην 5η θέση και έως τον 3ο γύρο στην 7η και εκτός βαθμών.

Ο Piquet τερμάτισε στην 5η θέση και κατέκτησε τον τίτλο για μόλις ένα βαθμό, ενώ ο team-mate του Reutemann στη Williams, Alan Jones, κατέκτησε μία κυριαρχική νίκη. Πέρυσι τον Απρίλιο, μόλις λίγους μήνες μετά το θάνατο του Reutemann, ένας κοντινός φίλος του, ο Flavio Luis Peluffo, που βρισκόταν στο Λας Βέγκας εκείνο το Σαββατοκύριακο, αποκάλυψε ότι ένας μηχανικός της Williams του είχε πει πριν από τον αγώνα ότι η ομάδα είχε τοποθετήσει στο μονοθέσιο του Αργεντίνου κιβώτιο στο οποίο δυσλειτουργούσαν η και η σχέση και είχαν αλλάξει τις γωνίες κάμπερ των τροχών.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Peluffo, o Reutemann το γνώριζε, αλλά εκμυστηρεύτηκε στο φίλο του ότι δεν μπορούσε να πει τίποτα, λόγω των όρων εμπιστευτικότητας που περιείχε το συμβόλαιό του με τη Williams. Γιατί να θέλει η βρετανική ομάδα να στερήσει τον τίτλο από τον ίδιο της τον οδηγό; Η σεζόν είχε ξεκινήσει με τον Reutemann να αψηφά τις εντολές της Williams να παραχωρήσει νίκη στον Πρωταθλητή με την ομάδα το 1980, Alan Jones.

Αυτό είχε δημιουργήσει εντάσεις μεταξύ των δύο οδηγών και συνέβαλε στην απόφαση του Jones, ο οποίος θα παρέμενε για πάντα ο αγαπημένος οδηγός του τεχνικού διευθυντή της Williams, Patrick Head, να αποχωρήσει από τη Formula 1 στο τέλος της χρονιάς. Ο Reutemann θα αποχωρούσε και αυτός από τη Formula 1 έχοντας διεξάγει μόλις 2 αγώνες το 1982, έπειτα από τo ξέσπασμα της σύντομης σύρραξης για τις νήσους Φώκλαντ μεταξύ Μ. Βρετανίας και Αργεντινής, έχοντας ίσως ήδη υπόψη του την καριέρα πολιτικού που θα ακολουθούσε στη συνέχεια της ζωής του.

GP Λας Βέγκας 1982

Το 1982, το Grand Prix στο Ceasars Palace, ως φινάλε της σεζόν και πάλι, έστεψε Πρωταθλητή το Φινλανδό Keke Rosberg (πατέρα του Πρωταθλητή του 2016 στην F1, Nico Rosberg), ο οποίος κατέκτησε μόλις 1 νίκη σε 16 αγώνες εκείνη τη χρονιά με την ατμοσφαιρική Williams-Cosworth, η οποία ήταν αξιόπιστη, αλλά όχι τόσο γρήγορη όσο οι αντίπαλοί της με turbo κινητήρες. Εκείνη τη σεζόν η Ferrari διέθετε το καλύτερο μονοθέσιο.

Ωστόσο, ο θάνατος του Καναδού Gilles Villeneuve στο Zolder και το ατύχημα που τερμάτισε την καριέρα του Γάλλου Didier Pironi στις βρεγμένες δοκιμές του GP Γερμανίας λόγω σοβαρού τραυματισμού στα πόδια, δεν επέτρεψε στη Scuderia να πανηγυρίσει παρά μόνο τον τίτλο Κατασκευαστών σε μία χρονιά που σημείωσε ρεκόρ αριθμού νικητών σε μία χρονιά, καθώς 11 διαφορετικοί οδηγοί ανέβηκαν στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου.

GP Νότιας Αφρικής 1983

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι τρεις τίτλοι του Nelson Piquet εξασφαλίστηκαν μαθηματικά ημέρες που δεν ήταν Κυριακή. Το 1983, ο Piquet, είχε στο μονοθέσιο της Brabham τον… διψασμένο για καύσιμα turbo κινητήρα της BMW και την ομάδα της Brabham να έχει επαναφέρει την ιδέα του ανεφοδιασμού κατά τη διάρκεια των pit stop στη Formula 1.

O Γάλλος Alain Prost (μετέπειτα τετράκις Πρωταθλητή), με τη Renault, κατέφθασε στο φινάλε της σεζόν  στο Kyalami της Νότιας Αφρικής με προβάδισμα 2 βαθμών, και το Grand Prix να διεξάγεται Σάββατο. Εντέλει, ένα από τα πολλά προβλήματα αξιοπιστίας που παρουσίασε εκείνη τη χρονιά το μονοθέσιο της Renault, δεν επέτρεψε στον Prost να δει την καρό σημαία και ο Piquet πανηγύρισε το δεύτερο τίτλο του στη Formula 1, τον οποίο κατέκτησε για 2 βαθμούς, τερματίζοντας στην 3η θέση.

GP Ιαπωνίας 1987

Ο Piquet κατέκτησε τον 3ο και τελευταίο τίτλο του στη Formula 1 το 1987, έπειτα από σκληρή μονομαχία με τον team-mate του στη Williams-Honda, Nigel Mansell. Παρότι ο Βρετανός είχε κατακτήσει διπλάσιες νίκες από τον Piquet (6 εναντίον 3), ο Βραζιλιάνος είχε καταφέρει να τερματίσει πολύ περισσότερες φορές, σημειώνοντας πολύτιμους βαθμούς.

Τα πάντα όμως κρίθηκαν στις δοκιμές του GP Ιαπωνίας, που ήταν ο προτελευταίος αγώνας της σεζόν. Την Παρασκευή, ο Mansell είχε ένα πολύ σοβαρό ατύχημα στις γρήγορες στροφές του πρώτου sector της πίστας της Suzuka, που προκάλεσε τραυματισμό στη σπονδυλική του στήλη. Δεδομένου ότι μετά τον τραυματισμό του, ο Mansell δεν μπορούσε να αγωνιστεί στα δύο τελευταία Grand Prix της σεζόν και ο Piquet ανακηρύχθηκε αυτόματα Πρωταθλητής.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!