F1: Προεπισκόπηση GP Αυστρίας

Τo GP Αυστρίας αποτελεί τον 11ο γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1 και με την πτώση της καρό σημαίας, θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο μισό της χρονιάς.

F1: Προεπισκόπηση GP Αυστρίας

Τo GP Αυστρίας αποτελεί τον 11ο γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1 και με την πτώση της καρό σημαίας, θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο μισό της χρονιάς.

Η ιδιόκτητη πίστα της Red Bull στα ορεινά δάση της Στυρίας, και πιο συγκεκριμένα στο Spielberg, έχει «γεννηθεί» από τις στάχτες του φοβερού και τρομερού Osterreichring. Παρότι η καινούργια χάραξη -τέως γνωστή ως A1 Ring- δεν έχει διατηρήσει τη μαγεία της παλιάς πίστας, είναι ξεχωριστή για πολλούς λόγους.

O χρόνος στο γύρο είναι ο μικρότερος της σεζόν (μόλις 63 δλ. στις κατατακτήριες δοκιμές) ενώ το Red Bull Ring διαθέτει τις λιγότερες στροφές από οποιαδήποτε άλλη πίστα (10) με τρεις εξ αυτών (2, 5, 8) να είναι καμπές που διανύονται με τέρμα γκάζι και να μη θεωρούνται πραγματικές στροφές.

Αυτό δε σημαίνει όμως ότι το Red Bull Ring δεν έχει τις προκλήσεις του, με έντονες ανωφέρειες και κατωφέρειες. Το υψηλότερο (στροφή 3) και το χαμηλότερο σημείο (ευθεία εκκίνησης/τερματισμού) της πίστας έχουν υψομετρική διαφορά 69 μέτρων.

Σχεδόν όλες οι στροφές είναι κεκλιμένες ως προς το πλάτος τους, σε συνδυασμό με ανωφέρεια ή κατωφέρεια γεγονός που ανασηκώνει τους εμπρός τροχούς από το έδαφος, γεγονός που προκαλεί αστάθεια κατά την πέδηση αλλά και την επιτάχυνση κατά την έξοδο. Οι στροφές 3 και 4 έχουν ανάποδη κλίση, με την κορυφή τους να είναι ανυψωμένη στην εσωτερική.

Όσον αφορά το στήσιμο των μονοθεσίων, οι τεχνικοί καλούνται να βρουν τον καλύτερο συμβιβασμό μεταξύ της απόδοσης στις αργές στροφές (1, 3, 4) και τις γρήγορες (6-7, 9-10). Παράλληλα, θα πρέπει να προσέξουν και την τελική ταχύτητα, για να μην αποτελούν εύκολο στόχο για προσπεράσματα στις ευθείες του Red Bull Ring κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Άλλωστε, η πίστα είναι από τις πιο ευνοϊκές όσον αφορά το βαθμό δυσκολίες των προσπερασμάτων. H στροφή 3 προσφέρει τη δυνατότητα στους οδηγούς να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές, ακόμα και όταν βρίσκονται δίπλα-δίπλα. Η ταχύτατη στροφή 6 με τυφλή είσοδο είναι μια από τις αγαπημένες των οδηγών, όπως επίσης και ο συνδυασμός των δύο τελευταίων, πολύ γρήγορων κατηφορικών στροφών, όπου αναπτύσσονται πλευρικά φορτία της τάξεως των 4,7 G.

Το αυξημένο υψόμετρο (περίπου 670 μέτρα) σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι μειωμένη κατά 7% και αυτό επηρεάζει την αεροδυναμική απόδοση, με τα μονοθέσια να παράγουν χαμηλότερες τιμές αεροδυναμικού φορτίου. Επίσης, αναγκάζει τα turbo των μονάδων ισχύος να λειτουργούν… υπερωρίες για να καλύψουν το γεγονός ότι ο αέρας περιέχει λιγότερα μόρια.

Ωστόσο, οι απαιτήσεις στον τομέα απαγωγής θερμότητας από τον κινητήρα δεν είναι τόσο υψηλές όσο στις άλλες πίστες με αυξημένο υψόμετρο (Μεξικό, Βραζιλία). Αλλά λόγω του μικρού γύρου, τα συστήματα της μονάδας ισχύος -ιδίως το υβριδικό– δεν προλαβαίνουν να κρυώσουν.

Το Red Bull Ring διαθέτει τρεις ζώνες έντονης πέδησης, στην προσέγγιση των στροφών 1, 3 και 4. Επειδή τα φρένα δεν προλαβαίνουν να «κρυώσουν» στο υπόλοιπο του σύντομου γύρου, οι ομάδες χρησιμοποιούν τους μεγαλύτερους διαθέσιμους αεραγωγούς για τα συστήματα πέδησης. Αλλά και πάλι, η καταπόνηση των φρένων είναι αρκετά υψηλή.

Οι στροφές του Red Bull Ring διαθέτουν μερικά από τα πιο υψηλά kerb της σεζόν (ιδίως στην έξοδο των στροφών 1, 6 και 7) και αποτελούν μια από τις πιο σκληρές δοκιμασίες της χρονιάς για τις αναρτήσεις, λόγω της συχνότητας (η απόσταση μεταξύ των υψηλότερων και χαμηλότερων τμημάτων των kerb) και της ταχύτητας με την οποία τα «καβαλάνε» τα μονοθέσια.

Το μικρό μήκος και οι λίγες στροφές κάνουν αρκετά δύσκολη την ανάπτυξη θερμοκρασίας στα ελαστικά για την έναρξη του γύρου στις κατατακτήριες δοκιμές και δεν αποκλείεται να δούμε τους οδηγούς να κάνουν έναν γύρο προετοιμασίας (μετά το γύρο εξόδου από τα pits) πριν από μία γρήγορη προσπάθεια. Επίσης, οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί ώστε να μην καταπονήσουν τα πίσω ελαστικά τους υπερβολικά, για να διαρκέσουν έως το τέλος του γύρου.

O ασφαλτοτάπητας του Red Bull Ring προσφέρει χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης και δεν καταπονεί πολύ τα ελαστικά. Για αυτό η Pirelli θα φέρει τις πιο μαλακές της γόμες (C3, C4, C5), με τις κατώτερες πιέσεις να έχουν οριστεί στα 24 psi στα εμπρός ελαστικά και 20 psi σε αυτά του πίσω άξονα, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Συνήθως, ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα. Ο καιρός ενδέχεται να διαδραματίσει το ρόλο του και αυτό το Σαββατοκύριακο καθώς προβλέπεται βροχή για την Κυριακή, πριν την ώρα διεξαγωγής του αγώνα.

Μία ακόμη ιδιαιτερότητα του φετινού GP Αυστρίας, είναι ότι αποτελεί το δεύτερο αγωνιστικό τριήμερο της σεζόν όπου οι κατατακτήριες δοκιμές θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή, ενώ το Σάββατο θα διεξαχθεί σπριντ που θα καθορίσει τη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής, αν και ο επίσημος poleman θα είναι ο ταχύτερος οδηγός της Παρασκευής.

Η διεξαγωγή μόλις 60 λεπτών ελεύθερων δοκιμών πριν την είσοδο των μονοθεσίων σε καθεστώς parc ferme, με τις ομάδες να μη μπορούν να αλλάξουν το στήσιμο, δίνει μεγάλη βαρύτητα στη σωστή προετοιμασία των ομάδων με τα εργαλεία προσομοίωσης που διαθέτουν στα εργοστάσιά τους.

Το Red Bull Ring ήταν ανέκαθεν πίστα που ταίριαζε στο μονοθέσιο της Red Bull. Με την RB18 να έχει πλεονέκτημα στις τελικές ταχύτητες και τον κινητήρα της Honda να διαθέτει ένα πολύ ισχυρό turbo, σε αντίθεση με αυτό της Ferrari που έχει μικρότερες διαστάσεις, η Red Bull είναι το φαβορί για αυτό τον αγώνα.

Παράλληλα, περισσότερες δυσκολίες απ’ ό,τι στο Silverstone αναμένεται να αντιμετωπίσει η Mercedes. Ακόμα και στις σεζόν κυριαρχίας της, το Red Bull Ring αποτελούσε μια πίστα όπου η γερμανική ομάδα δυσκολευόταν. To άκαμπτο φετινό μονοθέσιο της Mercedes ενδέχεται να μην ταιριάζει στις κεκλιμένες στροφές.

Η αδυναμία της McLaren σε τελικές ταχύτητες ίσως αποτελέσει περιοριστικό παράγοντα στις δυνατότητες του βρετανικού μονοθεσίου στην Αυστρία. Στο στρατόπεδο της Williams, παρά το ατύχημα του Alex Albon στην εκκίνηση του GP M. Βρετανίας, ο Ταϊλανδός θα χρησιμοποιεί και πάλι το πακέτο αναβαθμίσεων που παρουσιάστηκε στο Silverstone.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 8 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 18:00
Σάββατο 9 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 13:30
Σπριντ: 17:30
Κυριακή 10 Ιουλίου
Αγώνας: 16:00

GP Αυστρίας – Red Bull Ring
11ος γύρος του Πρωταθλήματος 2022
Μήκος πίστας: 4.318 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,452 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:05.619 (236,894 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Carlos Sainz (McLaren), 2020
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:02.939 (246,981 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Valtteri Bottas (Mercedes), 2020
Στροφές: 10 (3 αριστερές, 7 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 16 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 245,5 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 70%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 77%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 34
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ στροφών 2-3, 3-4 και 10-1)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!