Ο ρόλος της F1 στην παράταση ζωής των κινητήρων εσωτερικής καύσης

Η Formula 1 έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να «ανοίξει την πόρτα» στα βιώσιμα καύσιμα, και να δώσει παράταση ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035.

Ο ρόλος της F1 στην παράταση ζωής των κινητήρων εσωτερικής καύσης

Η Formula 1 έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να «ανοίξει την πόρτα» στα βιώσιμα καύσιμα, και να δώσει παράταση ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035.

To Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έκανε ένα βήμα πίσω όσον αφορά τους μελλοντικούς περιορισμούς για τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καταρτίζοντας σχέδιο πλεύσης ώστε να επιτραπεί η υπό όρους κυκλοφορία τους μετά το 2035, κάνοντας χρήση κλιματικά ουδέτερων καυσίμων (e-fuel). Φαίνεται ότι η Formula 1 παρείχε τα… πυρομαχικά για την αλλαγή στάσης της ΕΕ, αναθέτοντας μία μελέτη που αναδεικνύει τα προτερήματα των βιώσιμων καυσίμων.

Τα κράτη της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Πολωνίας, της Αυστρίας, της Βουλγαρίας και της Τσεχίας τάχθηκαν κατά της μονομερούς πολιτικής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία και ζήτησαν να είναι πιο διευρυμένο το φάσμα τεχνολογιών που θα επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται. Εντέλει, τα κράτη-μέλη κατέληξαν σε συμβιβασμό.

Η απαγόρευση του 2035 θα ισχύσει μόνο για κινητήρες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Το γεγονός αυτό αφήνει ένα «παραθυράκι» για τα βιώσιμα καύσιμα. Ωστόσο, πρέπει να προσκομιστεί απόδειξη ότι ο κινητήρας λειτουργεί αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα.

Οι προδιαγραφές της ΕΕ έχουν μεγάλη σημασία για τη Formula 1, που θα συνεχίσει να βασίζεται στην υβριδική τεχνολογία με τους νέους κανονισμούς για τι μονάδες ισχύος που θα τεθούν σε ισχύ το 2026. Ο 6κύλινδρος turbo κινητήρας εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων που θα χρησιμοποιούν τα μονοθέσια της F1 θα τροφοδοτείται με 100% βιώσιμα καύσιμα και θα υποστηρίζεται από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 350 kW.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της F1, αυτός ο συνδυασμός κινητήρων εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρων και κλιματικά ουδέτερων καυσίμων, είναι η πιο βιώσιμη λύση συστήματος κίνησης που υπάρχει. Αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας μελέτης του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που ανατέθηκε από τη Formula 1.

Η μελέτη 40 σελίδων περιλαμβάνει τον πλήρη κύκλο ζωής του αυτοκινήτου, από τη δημιουργία του και της ενέργειας που χρησιμοποιεί, έως την πραγματική χρήση του. Το έγγραφο διανεμήθηκε διακριτικά σε περισσότερους από 200 πολιτικούς από όλα τα κόμματα, ως εργαλείο για τη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αποδέκτες της μελέτης ήταν πολιτικοί από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Γαλλίας, της Μεγάλης Βρετανίας και την Ελλάδα.

Η εκστρατεία της Formula 1 δεν απευθύνεται μόνο στην ΕΕ. Ο CEO της F1, Stefano Domenicali, συναντήθηκε επίσης με τους πρωθυπουργούς της Αγγλίας και της Αυστραλίας για το θέμα αυτό. Στόχος είναι να δείξει ότι οι πηγές ενέργειας δεν μπορούν να εξετάζονται απομονωμένα από την παραγωγή τους και τα αυτοκίνητα στα οποία χρησιμοποιούνται. Ένας από τους βασικούς ισχυρισμούς είναι ότι τα μειονεκτήματα απόδοσης σε σύγκριση με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, θα αντισταθμίζονταν από τις ασφαλείς αλυσίδες εφοδιασμού και την ανεξαρτησία από χώρες όπως η Κίνα.

Επιπλέον, τα «drop in» βιώσιμα καύσιμα (που δεν απαιτούν τροποποιήσεις στον κινητήρα) προσφέρουν την ευκαιρία να λειτουργούν παλαιότερα οχήματα έως το τέλος του πραγματικού κύκλου ζωής τους, με κλιματικά ουδέτερο τρόπο, μέχρι την απόσυρσή τους, πολύ πέραν του 2035. H λύση αυτή είναι μια λύση για τις πιο φτωχές χώρες της Αφρικής, της Ασίας ή της Νότιας Αμερικής να γεφυρώσουν τη μεταβατική φάση με βιώσιμα καύσιμα μέχρι να καταστεί εφικτή και προσιτή η ηελκτροκίνηση εκεί.

Η Formula 1 είχε το φόβο ότι αν η πολιτική της ΕΕ απέρριπτε τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς, το Πρωτάθλημα δεν θα έβρισκε άλλους επενδυτές. Οι υπεύθυνοι ελπίζουν ότι υπάρχουν αρκετές εταιρείες που βλέπουν ευκαιρίες για τη δημιουργία μίας αγοράς για την τεχνολογία αυτή και μέσω της εξέλιξης να λυθεί το πρόβλημα των διαθέσιμων ποσοτήτων, της απόδοσης και της υψηλής τιμής των βιώσιμων καυσίμων.

Το σημερινό υψηλό επίπεδο κατανάλωσης ενέργειας μπορεί να μειωθεί μόνο με την κατάλληλη έρευνα. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός εν γένει, και η Formula 1 ειδικότερα, θέλει να αποτελέσει ένα εργαστήριο δοκιμών ταχείας εξέλιξης για τον τομέα των βιώσιμων καυσίμων και έχει ήδη ξεκινήσει ένα ερευνητικό πρόγραμμα με τη σαουδαραβική πετρελαϊκή εταιρεία Aramco, η οποία αποτελεί σπόνσορα του Πρωταθλήματος.

Μέσω του άμεσου ανταγωνισμού των προμηθευτών καυσίμων που εκπροσωπούνται στην F1, ο στόχος είναι να επιτευχθούν γρήγορα αποτελέσματα. Διότι τα καύσιμα που θα χρησιμοποιούνται στους κινητήρες υψηλών επιδόσεων των μονοθεσίων της Formula 1 από το 2026, θα είναι υποχρεωτικό να είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο, ώστε να λειτουργούν ακόμα και σε έναν κινητήρα αυτοκινήτου παραγωγής χωρίς πρόβλημα.

F1 - GP Αυστραλίας 2023

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!