F1: Ωδή στην ποικιλομορφία

Στην πρώτη ημέρα δοκιμών της Βαρκελώνης είδαμε για πρώτη φορά όλα τα μονοθέσια στην πραγματική τους -αρχική- μορφή και η ποικιλία του grid εντυπωσιάζει.

F1: Ωδή στην ποικιλομορφία

Στην πρώτη ημέρα δοκιμών της Βαρκελώνης είδαμε για πρώτη φορά όλα τα μονοθέσια στην πραγματική τους -αρχική- μορφή και η ποικιλία του grid εντυπωσιάζει.

Ποιος είπε ότι τα μονοθέσια της Formula 1 μοιάζουν μεταξύ τους; Με λευκή κόλλα χαρτί, υπό τους φετινούς τεχνικούς κανονισμούς, οι ομάδες της Formula 1 όδευσαν προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Αίσθηση προκάλεσε η Red Bull, η οποία αποκαλύφθηκε μόλις σήμερα. Η Red Bull δείχνει να έχει ακολουθήσει τη σχεδιαστική φιλοσοφία των Aston Martin και Alfa Romeo, με ψυγεία τοποθετημένα παράλληλα με το έδαφος, αλλά με αρκετά διαφορετικό τρόπο. Στην AMR22 και την C42 οι αεροδυναμιστές έχουν δημιουργήσει μια εσοχή κάτω από το ψυγείο που επιτρέπει τη ροή αέρα καθ’ όλο το μήκος του, μέχρι τον διπλάσιο φέτος σε ύψος διαχύτη.

Αντιθέτως, η Red Bull έχει ακολουθήσει διαφορετική φιλοσοφία, καθώς τα καλύμματα των ψυγείων (που δε φέρουν διατρήσεις) κατεβαίνουν έως το δάπεδο στο πίσω μέρος τους, καθοδηγώντας της ροή αέρα που περνάει από πάνω τους, προς το επάνω μέρος του διαχύτη, όπως συμβαίνει και με τους σχεδιασμούς των Alpine και AlphaTauri. Η Ferrari έχει τραβήξει δικό της δρόμο με την εσοχή στο επάνω μέρος των καλυμμάτων των ψυγείων. Mercedes και Williams έχουν προσπαθήσει να συγκεντρώσουν όσο περισσότερο όγκο στο εμπρός μέρος των ψυγείων για να κάνουν πολύ λεπτό το πίσω μέρος του μονοθεσίου.

Διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης για την επίτευξη παρόμοιων στόχων. Ίσως διαφανούν στο μέλλον οι καλύτερες λύσεις και όλες οι ομάδες να συγκλίνουν προς αυτές. Αλλά προς το παρόν, έχουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις. Όπως ήταν αναμενόμενο, τα μονοθέσια των Mercedes και Red Bull είναι τα πιο εντυπωσιακά, με την αυστριακή ομάδα να έχει πειραματιστεί πολύ περισσότερο. Τα ασημί βέλη ποντάρουν πιο πολύ σε αποδεδειγμένες λύσεις και εντυπωσιάζουν με τον τρόπο που έχουν καταφέρει να περιορίσουν τους όγκους.

Αρκετή διαφοροποίηση μεταξύ των μονοθεσίων μπορεί να συναντηθεί στον τομέα των αναρτήσεων. Πέρυσι, όλα τα μονοθέσια είχαν γεωμετρία push rod εμπρός και pull rod πίσω. Ωστόσο, Φέτος έχουμε αρκετές διαφορετικές λύσεις. Στον πίσω άξονα, τέσσερις ομάδες πήγαν προς την αντίθετη κατεύθυνση, υιοθετώντας pull rod για να ελευθερώσουν χώρο για το διαχύτη. Red Bull και McLaren αντέστρεψαν τη γεωμετρία σε αμφότερους τους άξονες, ενώ AlphTauri και Alfa Romeo έχουν push rod και στους δύο άξονες. Οι υπόλοιπες έξι ομάδες διατήρησαν την περυσινή λύση, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.

Γεωμετρία αναρτήσεων μονοθεσίων F1
Μονοθέσιο Εμπρός Πίσω
Mercedes W13 Push rod Pull Rod
Red Bull RB13 Pull rod Push rod
Ferrari F1-75 Push rod Pull rod
McLaren MCL36 Pull rod Push rod
Alpine A522 Push rod Pull rod
AlphaTauri Push rod Push rod
Aston Martin AMR22 Push rod Pull Rod
Williams FW44 Push rod Pull rod
Alfa Romeo C42 Push rod Push rod
Haas VF-22 Push rod Pull rod

McLaren και Mercedes φαίνεται ότι επέλεξαν ψαλίδια πολλαπλών συνδέσμων (multi link) στον πίσω άξονα. Επίσης, Red Bull και Alfa Romeo έχουν παρόμοιο σχεδιασμό εμπρός ανάρτησης (πέραν της διαφοράς pull rod/push rod), με το πίσω μπράτσο του επάνω ψαλιδιού να κατεβαίνει πολύ χαμηλά, κυρίως για αεροδυναμικούς σκοπούς. Βοηθάει όμως στον περιορισμό του βυθίσματος του εμπρός μέρους κατά την πέδηση.

Όσον αφορά τα μονοθέσια των Haas και AlphaTauri, από τα οποία είχαμε δει μόνο ψηφιακές αναπαραστάσεις, υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Αναφερθήκαμε στις αναρτήσεις της AlphaTauri, αλλά μια ακόμη λεπτομέρεια είναι ότι η ΑΤ03 έχει το πιο ανασηκωμένο ρύγχος από όλα τα μονοθέσια, ακολουθώντας τη φιλοσοφία της Aston Martin. Αντιθέτως, οι περισσότερες ομάδες έχουν επιλέξει διαφορετική οδό, όπου τουλάχιστον το εμπρός πτερύγιο της αεροτομής βυθίζεται στο κέντρο του.

Η πιο τονισμένη λύση προς αυτή την κατεύθυνση είναι αυτή της Mercedes, καθώς όλα τα πτερύγια της αεροτομής παρουσιάζουν μια βύθιση στο κεντρικό τους μέρος. Πρόκειται για δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στον τρόπο τροφοδότησης των τούνελ Venturi. Στην είσοδο των τελευταίων έχουμε δει διάφορες ενδιαφέρουσες λύσεις, με μερικές ομάδες να χρησιμοποιούν τα εξωτερικά κανάλια για να διώχνουν διαταραγμένο αέρα προς τα εξωτερικά και να μειώνουν την πίεση στην περιοχή.

Η Haas διαθέτει μια ενδιαφέρουσα λύση, παρουσιάζοντας διατρήσεις στη ράχη του μονοθεσίου και ένα πτερύγιο «καρχαρία» (shark fin), δεν αποτελεί συμπαγή προέκταση του αμαξώματος, αλλά έχει κενά, τόσο για την εξαγωγή του θερμού αέρα, όσο και για τη διαμόρφωση της ροής του προς την πίσω αεροτομή. Επίσης, οι εισαγωγές αέρα των ψυγείων είναι πολύ μεγαλύτερες τελικά, όπως και ο όγκος των καλυμμάτων τους.

Όπως πάντα στις χειμερινές δοκιμές και ιδίως στις πρώτες ημέρες, οι χρόνοι δεν έχουν μεγάλη σημασία διότι είναι άγνωστες οι συνθήκες υπό τις οποίες έχουν σημειωθεί, κυρίως όσον αφορά το φορτίο καυσίμου. Η αξιοπιστία είναι πιο σημαντική σε αυτό το αρχικό στάδιο. Αργότερα, στο δεύτερο τεστ, όταν θα υπάρχουν συγκρίσιμες (που έχουν πραγματοποιηθεί σε παρόμοιες συνθήκες) προσομοιώσεις αγώνα, όπου το φορτίο καυσίμου κυμαίνεται σε παραπλήσια επίπεδα.

Ωστόσο, δε γνωρίζουμε ακόμα πότε θα παρουσιάσουν τα τελικά αεροδυναμικά πακέτα αναβαθμίσεων οι ομάδες. Πολλές μπορεί να επιλέξουν να τα παρουσιάσουν στον πρώτο αγώνα. Όπως έχει αναφερθεί, κάθε πακέτο αναβάθμισης θα μπορεί να φέρει μεγάλα κέρδη απόδοσης και αυτό μπορεί να αλλάξει την ισορροπία ανταγωνιστικότητας μεταξύ των ομάδων.

Όσο συγκρίσιμες και αν θα είναι οι ενδείξεις από το δεύτερο τεστ, μπορεί να μην είναι ακριβείς λόγω των διαφορών σε στάδιο εξέλιξης των μονοθεσίων. Μέχρι στιγμής, οι προοπτικές είναι συναρπαστικές. Αλλά όσον αφορά τις δυνατότητες των ομάδων θα πρέπει να κάνουμε λίγη υπομονή για να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα. Στη Βαρκελώνη ενδέχεται να δούμε απλά μερικές ενδείξεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!