F1: Διαμάχη για τη νέα διαμόρφωση της Aston Martin

Διαμάχη έχει προκαλέσει ο νέος σχεδιασμός ψυγείων της Aston Martin. Παρότι η FIA δε βρήκε παρατυπία, η Red Bull διατηρεί αμφιβολίες και υπαινίσσεται ότι υπήρξε μεταβίβαση πνευματικής ιδιοκτησίας.

F1: Διαμάχη για τη νέα διαμόρφωση της Aston Martin

Διαμάχη έχει προκαλέσει ο νέος σχεδιασμός ψυγείων της Aston Martin. Παρότι η FIA δε βρήκε παρατυπία, η Red Bull διατηρεί αμφιβολίες και υπαινίσσεται ότι υπήρξε μεταβίβαση πνευματικής ιδιοκτησίας.

Όλες οι ομάδες παρουσίασαν αναβαθμίσεις στο GP Ισπανίας, αλλά αυτή που παρουσίασε τις μεγαλύτερες είναι η Aston Martin, μία από τις ομάδες που είχε δύσκολο ξεκίνημα στη σεζόν, από άποψης απόδοσης. Η βρετανική ομάδα πραγματοποίησε σημαντικές, δομικές αλλαγές στο μονοθέσιό της, αλλάζοντας τη διάταξη των ψυγείων, καθώς αύξησε την κλίση τους. Επιπρόσθετα, τα καλύμματα των τελευταίων μοιάζουν πάρα πολύ με αυτά της Red Bull RB18.

H FIA διεξήγαγε έρευνα για να διαπιστώσει αν η Aston Martin αντέγραψε την λύση αυτή με κάποιο τρόπο. Άλλωστε, η ομάδα είναι γνωστή για το γεγονός ότι αντέγραψε το μονοθέσιο της Mercedes το 2020. Η Διεθνής Ομοσπονδία έμεινε ικανοποιημένη από τα ευρήματά της και έκρινε ότι δεν έχει διαπραχθεί παρατυπία.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της FIA, κατά τη διάρκεια ενός «συνηθισμένου ελέγχου νομιμότητας πριν από τον αγώνα» των αναβαθμίσεων της AMR22, «διαπιστώθηκε ότι ορισμένα χαρακτηριστικά της Aston Martin έμοιαζαν με εκείνα ενός άλλου ανταγωνιστή». Αυτό οδήγησε σε έρευνα του μονοθεσίου για να επιβεβαιωθεί ότι τηρείται το άρθρο 17.3 των τεχνικών κανονισμών, που αφορά το reverse engineering, τη δημιουργία δηλαδή εξαρτημάτων μέσω σάρωσης του μονοθεσίου αντιπάλου, ή την «πιθανώς παράνομη μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας».

«Η έρευνα, η οποία περιελάμβανε ελέγχους CAD και λεπτομερή ανάλυση της διαδικασίας εξέλιξης που υιοθέτησε η Aston Martin, επιβεβαίωσε ότι δεν είχε διαπραχθεί καμία παρατυπία. Ως εκ τούτου, η FIA θεωρεί ότι οι αεροδυναμικές αναβαθμίσεις της Aston Martin πληρούν τους κανονισμούς».

«Το άρθρο 17.3 ορίζει και απαγορεύει ρητά τo reverse engineering, δηλαδή την ψηφιακή διαδικασία μετατροπής φωτογραφιών (ή άλλων δεδομένων) σε μοντέλα CAD, και απαγορεύει τη μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ των ομάδων, αλλά εξίσου, αυτό το άρθρο επιτρέπει το σχεδιασμό των μονοθεσίων να επηρεάζεται από αυτά των ανταγωνιστών, όπως συνέβαινε πάντα στη Formula 1. Στην ανάλυση που πραγματοποιήσαμε επιβεβαιώσαμε ότι οι διαδικασίες που ακολούθησε η Aston Martin ήταν σύμφωνες με τις απαιτήσεις του εν λόγω άρθρου».

Εκπρόσωπος της Aston Martin δήλωσε: «Μοιραστήκαμε τις λεπτομέρειες της αναβάθμισής μας με τους τεχνικούς της FIA. Έχοντας αναλύσει τα δεδομένα και τις διαδικασίες που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία της αναβάθμισης, η FIA επιβεβαίωσε εγγράφως ότι δημιουργήθηκε ως αποτέλεσμα νόμιμης, ανεξάρτητης εργασίας σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς».

Ωστόσο, η Red Bull δεν είναι απόλυτα πεπεισμένη. Τον Απρίλιο, ο πρώην επικεφαλής αεροδυναμικής της Red Bull, Dan Fallows, προσχώρησε στο δυναμικό της Aston Martin, η οποία απέσπασε άλλους 7 αεροδυναμιστές από την αυστριακή ομάδα. O αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, υποστηρίζει ότι υπάρχουν αποδείξεις ότι οι απερχόμενοι υπάλληλοι της ομάδας κατέβασαν δεδομένα από τους Η/Υ του Milton Keynes, ειδάλλως δε θα είχαν τη δυνατότητα να παράγουν έναν σχεδιασμό που μοιάζει τόσο πολύ με αυτόν της RB18. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ μικρό το χρονικό διάστημα εντός του οποίου έχει καταφέρει η Aston Martin να παράγει αυτή την αναβάθμιση.

Η Red Bull ανέφερε ότι «παρατήρησε την ανακοίνωση της FIA με ενδιαφέρον. Ενώ η μίμηση είναι η μεγαλύτερη μορφή κολακείας, οποιαδήποτε αντιγραφή σχεδιασμού θα πρέπει προφανώς να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς της FIA της FIA σχετικά με το reverse engineering. Ωστόσο, εάν έχει λάβει χώρα οποιαδήποτε μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας, αυτό θα αποτελούσε σαφή παράβαση των κανονισμών και σοβαρή ανησυχία».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!