Αλέξανδρος Λιώκης

Με αφορμή την πρόσφατη αποκάλυψη της έκδοσης παραγωγής της Alfa Romeo Tonale, η οποία θα διατίθεται από τον Απρίλιο στην διεθνή αγορά, ο Επικεφαλής Εξωτερικής Σχεδίασης του μοντέλου περιέγραψε στην ραδιοφωνική εκπομπή MotorOne, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του για το μικρότερο, έως τώρα, SUV της φίρμας από το Μιλάνο.

Αλέξανδρος Λιώκης

Με αφορμή την πρόσφατη αποκάλυψη της έκδοσης παραγωγής της Alfa Romeo Tonale, η οποία θα διατίθεται από τον Απρίλιο στην διεθνή αγορά, ο Επικεφαλής Εξωτερικής Σχεδίασης του μοντέλου περιέγραψε στην ραδιοφωνική εκπομπή MotorOne, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του για το μικρότερο, έως τώρα, SUV της φίρμας από το Μιλάνο.

Χαίρομαι πολύ που είσαι ξανά μαζί μας στο ραδιόφωνο Αλέξανδρε. Όταν παρακολουθούσα, την Τρίτη 8 Φεβρουαρίου, την διαδικτυακή αποκάλυψη της Tonale σκέφτηκα ότι πρέπει να έβγαλες ένα «ΟΥΦ» από μέσα σου, του τύπου «…επιτέλους τελείωσε ή επιτέλους αρχίζει». Πως ήταν; «Όπως το λες ακριβώς. Τελείωσε η πρώτη φάση στην οποία κρατούσες ένα μυστικό, αν και ήταν δύσκολο να κρατάς μυστικά επί 3-4 χρόνια, όσο δουλεύαμε στο project, αλλά ήταν και μια ανακούφιση που επιτέλους βγήκε, μπορούσε ο κόσμος να το δει και αποκαλύφθηκε τι κάναμε τα τελευταία χρόνια».

Πόσο καιρό διήρκεσε η διαδικασία δημιουργίας της Tonale;
«Παρουσιάσαμε το concept, όπως θυμάσαι, το 2019 και τώρα, Φεβρουάριο του 2022, παρουσιάσαμε το αυτοκίνητο παραγωγής. Το concept το σχεδιάζαμε σχεδόν ένα χρόνο, άρα από το 2018 δουλεύουμε σε αυτό το project».
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση στην σχεδίασή της;
«Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να σχεδιάσεις ένα αυτοκίνητο αρκετά “δημοκρατικό”, δηλαδή ένα αυτοκίνητο σε μια κατηγορία πολύ ανταγωνιστική και πολύ δημοφιλή αυτή την περίοδο, μια κατηγορία στην οποία δεν είναι πολύ εύκολο να σχεδιάσεις. Θεωρώ ότι για εμάς τους σχεδιαστές είναι πιο εύκολο να σχεδιάσουμε ένα supercar, ένα υπερ-σπορ αυτοκίνητο διότι έχει ήδη τις αναλογίες οι οποίες βοηθούν πάρα πολύ. Όσο πιο χαμηλό και πλατύ είναι, θα αρέσει όπως και να έχει. Οπότε το να κάνεις κάτι που θα έχει το DNA της Alfa Romeo και τον σπορ χαρακτήρα της σε μια κατηγορία καινούρια για εμάς, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα».  

Άλλαζε κάτι στο μυαλό σου κατά την διάρκεια της εξέλιξης και του σχεδιασμού της Tonale το γεγονός ότι αυτό δεν είναι ένα αυτοκίνητο που θα διατεθεί μόνο στην ευρωπαϊκή αγορά (είναι γνωστό ότι θα κυκλοφορήσει και στις Η.Π.Α. με διαφορετικό κινητήρα); Αυτή η ετικέτα του «παγκόσμιου αυτοκινήτου» κάνει τα πράγματα πιο δύσκολα για τον σχεδιαστή; 

«Όταν δημιουργήσαμε το concept προχωρήσαμε σε μια σχεδιαστική άσκηση. Σε εκείνη την φάση ο σχεδιαστής είναι ελεύθερος να κάνει κάτι, ακριβώς όπως το φαντάζεται. Όταν ξεκινά η βιομηχανοποίηση αυτού του αντικειμένου και ειδικά όταν μιλάμε για ένα όχημα το οποίο πρέπει να είναι “παγκόσμιο”, έχεις να επιλύσεις πολλά προβλήματα με κανονισμούς που διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Υπάρχουν πολλοί κανονισμοί που επιδρούν στο τελικό αποτέλεσμα, οπότε είναι πολύ μεγάλη πρόκληση το να δουλέψεις για ένα αυτοκίνητο που πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς σε όλο τον κόσμο».

Ανέφερες νωρίτερα τον όρο DNA για την Alfa Romeo. Πόσο συχνά επέστρεφες κατά την διάρκεια της σχεδίασης της Tonale στην ιστορία και την παράδοση της Alfa Romeo. Φαντάζομαι ότι για κάποιους είναι ευλογία το να υπάρχει μια τέτοια παράδοση, για άλλους πάλι όχι, διότι είναι πολύ βαριά η ιστορία της μάρκας και πρέπει εσύ, ως σχεδιαστής, να έχεις στο μυαλό σου πως αυτό που θα υπάρξει ως τελικό αποτέλεσμα στο σχέδιό σου θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο παρελθόν. Είναι έτσι; 

«Είναι ευχή και κατάρα θα έλεγα. Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που έχουμε όλη αυτή την πλούσια ιστορία. Θεωρώ ότι δεν είναι σωστή η έκφραση “…θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο παρελθόν” διότι εμείς ως σχεδιαστές αντλούμε στοιχεία από παρελθόν ώστε να γυρίσουμε σελίδα. Πάντα όμως αξιοποιούμε το DNA και κάποια στοιχεία που θεωρώ πολύ σημαντικά, πάρα πολύ αναγνωρίσιμα ώστε ακόμα και ένα καινούριο αντικείμενο, ένα μοντέρνο αντικείμενο να αναγνωρίζεται ως Alfa Romeo από την πρώτη στιγμή που το κοιτάς, ακόμα και αν αφαιρέσεις το Scudetto, τον χαρακτηριστικό θυρεό της Alfa Romeo, από το μπροστινό τμήμα».

Θυμάμαι χαρακτηριστικά μια φράση που μου είχε πει ο κ. Alessandro Maccolini, ο επικεφαλής εξωτερικής σχεδίασης της Alfa Romeo, στην συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ, υποστηρίζοντας ότι η Tonale συνιστά μια μετάβαση από την κλασική εποχή της αυτοκίνησης στην εξηλεκτρισμένη εποχή. Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; 

«H Tonale είναι το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που φέρει υβριδική τεχνολογία (plug-in υβριδική τεχνολογία), το πρώτο αυτοκίνητο που “βλέπει” τη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού. Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο αντλεί στοιχεία από το παρελθόν, παράγοντας ένα μοντέρνο αποτέλεσμα. Είναι κομψό και σπορ, δεν έχει να κάνει τόσο πολύ με το αν είναι ηλεκτροκίνητο ή όχι, θα έπρεπε ούτως ή άλλως να είναι φρέσκο και μοντέρνο». 

Η ύπαρξη μπαταριών και ηλεκτροκινητήρα δημιουργεί επιπλέον ευθύνες στον σχεδιαστή για το πως θα χωρέσει και το κλασικό σύστημα του θερμικού κινητήρα αλλά και τα άλλα μέρη ενός Plug-in υβριδικού συνόλου; 

«Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πολύ περισσότερα μηχανικά και ηλεκτρονικά μέρη, έχουν πολύ περισσότερα πράγματα να “ντύσεις” για να το πω πιο απλά, οπότε η πρόκληση και η περιπλοκότητα είναι ακόμα μεγαλύτερες». 

Στεκόμαστε πολύ στην εξωτερική σχεδίαση οποιουδήποτε αυτοκινήτου, σπανίως ασχολούμαστε τόσο με το εσωτερικό του. Εσύ, με τις γνώσεις που έχεις, πως θα χαρακτήριζες το εσωτερικό της Tonale; 

«To εσωτερικό της Tonale είναι οδηγοκεντρικό όπως συμβαίνει σε, σχεδόν, όλες τις Alfa Romeo. Υπάρχουν σε αυτό κάποια στοιχεία από το DNA της μάρκας όπως το Canochialle -τα χαρακτηριστικά όργανα της Alfa Romeo- που πλαισιώνεται από το υπέροχο τριάκτινο τιμόνι και τα paddles από αλουμίνιο για τις αλλαγές ταχυτήτων, οπότε το αποτέλεσμα είναι πολύ σπορ».

Αν σου ζητούσα να θυμηθείς ένα από τα σχόλια που έχεις ακούσει για την Tonale και την δουλειά σου σε αυτή τι θα απαντούσες; Ποιό είναι εκείνο που σε έκανε να αισθανθείς διαφορετικά από τα υπόλοιπα; 

«Θυμάμαι το 2019 στην έκθεση της Γενεύης, όταν κυκλοφορούσα ανάμεσα στο κοινό για να ακούσω σχόλια, μου είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση πως ακόμη και νέοι άνθρωποι αναγνώριζαν κάποια χαρακτηριστικά που έχουμε δανειστεί από κλασικά, ιστορικά αυτοκίνητα και έλεγαν “…αυτό μου θυμίζει εκείνο, αυτό μου θυμίζει το άλλο”. Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση διότι αντιλήφθηκα ότι το μήνυμα είχε περάσει και με χαροποίησε ιδιαίτερα». 

Πιστεύεις ότι τα αυτοκίνητα σήμερα έχουν συγκεκριμένο ηλικιακό κοινό στο οποίο απευθύνονται; Ρωτώ διότι η Tonale λόγω αναλογιών και διαστάσεων προφανώς και θα συγκινήσει νεότερους ηλικιακά ανθρώπους, ωστόσο ισχύει κάτι τέτοιο;  Υπάρχουν τέτοιου είδους «στεγανά» στην αυτοκινητοβιομηχανία;

«Ναι, υπάρχουν. Όπως υπάρχει και το διαφορετικό τμήμα από αυτό που εργάζομαι εγώ στον σχεδιασμό και ασχολείται με τέτοια ζητήματα για το προϊόν, το οποίο ουσιαστικά ορίζει ένα target group για κάθε καινούριο μοντέλο. Ο σχεδιασμός επηρεάζεται λιγότερο αλλά προφανώς και επηρεάζεται ανάλογα με το που απευθύνεσαι. Για αυτό και συνήθως θα δούμε μικρότερα αυτοκίνητα που έχουν πιο τολμηρό σχεδιασμό και πιο μεγάλα αυτοκίνητα που δείχνουν πιο “σοβαρά” ».

Η τάση της ηλεκτροκίνησης είναι αυτή που καθοδηγεί την σχεδιαστική σας πένα για τα επόμενα χρόνια;

«Η τάση της ηλεκτροκίνησης καθοδηγεί γενικότερα την αυτοκινητοβιομηχανία, οπότε θεωρώ ότι όλοι σιγά-σιγά συμβιβάζονται και εργάζονται πάνω σε αυτό».

Πώς λειτουργεί το ομαδικό πνεύμα που υπάρχει στο Centro Stile της Alfa Romeo και πώς αποτυπώνεται στα αυτοκίνητα; 

«Κάθε συνάδελφος παρουσιάζει μια πρόταση για κάθε καινούριο project το οποίο έρχεται. Στην περίπτωση της Tonale είχε επιλεγεί η δική μου πρόταση, οπότε ήμουν αυτός που “οδηγούσε” το project αναφορικά με την εξωτερική σχεδίαση αλλά φυσικά συνεργάστηκα με τους συναδέλφους μου για τις γρίλιες, τις ζάντες, τις λεπτομέρειες και πολλά πράγματα που έχουν γίνει από άλλους σχεδιαστές στο Centro Stile. Υπάρχει επίσης μια τεράστια ομάδα που ασχολείται με το 3D μαθηματικό μοντέλο, το πρωτότυπο από πηλό, υπάρχουν οι αεροδυναμιστές, οι μηχανολόγοι, πολύς κόσμος που εργάζεται πάνω στο αυτοκίνητο πριν αυτό είναι έτοιμο για την γραμμή παραγωγής και τον δρόμο».

Ποιό είναι το μοντέλο που σε έχει επηρεάσει περισσότερο στην δουλειά σου, ποιό έχει συμβάλει περισσότερο στην διαμόρφωση της κοσμοθεωρίας σου ως σχεδιαστή αυτοκινήτων; 

«Είναι τόσο πλούσια η ιστορία της Alfa Romeo και τόσο διαφορετικά τα μοντέλα που έχουν βγει, από το χαρακτηριστικό παράδειγμα της ομορφιάς που είναι η 33 Stradale μέχρι αυτοκίνητα όπως η Sprint Zagato από την οποία άντλησα έμπνευση για το μπροστινό μέρος της Tonale, που μου είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιλέξω. Θα ήταν σαν να έπρεπε να επιλέξω ότι θα φοράω κοστούμι κάθε μέρα ενώ υπάρχουν και πιο casual ρούχα. Είναι τόσες πολλές οι επιλογές που, ειλικρινά, δεν μπορώ να ξεχωρίσω ένα αυτοκίνητο. Μου αρέσει, για παράδειγμα, πάρα πολύ και η Giulia GT, η Junior, η Scallino, η GTV, οι επιλογές είναι άπειρες. Άλλα μοντέλα είναι πιο κομψά άλλα είναι πιο σπορ, όλα όμως έχουν χαρακτήρα, αυτό είναι το κοινό στοιχείο τους. Το σκέφτομαι χρόνια αλλά δεν μπορώ να ξεχωρίσω ένα».

Έχεις δει την Tonale σε φυσικό περιβάλλον στην φάση των δοκιμών εξέλιξης, τι αισθάνθηκες βλέποντας το αυτοκίνητο στον δρόμο.

«Για να πω την αλήθεια βλέπω το αυτοκίνητο πάρα πολύ καιρό σε αίθουσες παρουσιάσεων, σε βιομηχανικό περιβάλλον εκεί που το εξελίσσουμε αλλά την πρώτη φορά που είδα την Tonale στο δρόμο με καμουφλάζ το συναίσθημα ήταν πολύ δυνατό. Προφανώς και άλλαξα πορεία και την ακολούθησα σκεπτόμενος ότι εγώ γνώριζα τι υπήρχε κάτω από το καμουφλάζ. Ήταν πολύ ιδιαίτερο το συναίσθημα και βέβαια περιμένω να το δω στον δρόμο, στο φανάρι, ανάμεσα στα υπόλοιπα αυτοκίνητα, σε ένα αληθινό περιβάλλον για να δω, για παράδειγμα, πως τρέχουν οι αντανακλάσεις πάνω στο σώμα του αυτοκινήτου. Αυτό για εμάς είναι πολύ σημαντικό. Αν δεν το δεις έτσι να κινείται σε κανονικό περιβάλλον δεν μπορείς να διαμορφώσεις άποψη για το πως τελικά φαίνεται».

Φωτογραφίες: Θάνος Παππάς / Alfa Romeo

 

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!