Βαρύς είναι ο «φόρος αίματος» που πληρώνει η Ελλάδα στα τροχαία, καθώς καταλαμβάνει µία από τις υψηλότερες θέσεις στην Ε.Ε. σε θανάτους. To 2023 περίπου 20.400 άτοµα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία στην Ε.Ε., αριθμός μειωμένος κατά 1% σε σύγκριση µε το 2022.
Η Ελλάδα, σύμφωνα µε τα στοιχεία της Κομισιόν, βρίσκεται στην 6η θέση στο μείζον ζήτημα των θανάτων από τροχαία, όπως και των σοβαρών τραυματισμών, µε 60 νεκρούς ανά ένα εκατοµµύριο πολίτες. Η Ελλάδα κατέχει επίσης ένα από τα υψηλότερα ποσοστά νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα που συµβαίνουν σε κατοικηµένες περιοχές, φτάνοντας στο 50%, ενώ ο ευρωπαϊκός µέσος όρος είναι 38%.
Με βάση τα στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, που δόθηκαν στη δηµοσιότητα µε αφορµή τη 17η Πανελλαδική Εβδοµάδα Οδικής Ασφάλειας, έχουµε 1 στις 20 πιθανότητες να τραυµατιστούµε σοβαρά ή να καταλήξουµε σε τροχαίο δυστύχηµα στη διάρκεια της ζωής µας…
- Ηλεκτρικό SUV από 23.900 €, με χαμηλό επιτόκιο 4,9% & 8ετή εγγύηση
- Audi: Επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων με όφελος έως 18.000 €
- OMODA & JAECOO: Όφελος έως 3.500 ευρώ για προ-παραγγελίες
- Δίλημμα Citroen C3: Βενζίνη με 16.900 € ή ηλεκτρικό με 18.900 €
- Τι πρέπει να έχει ένα μοντέλο για να αναδειχθεί "Αυτοκίνητο της χρονιάς";
- Πλούσιο, αυτόματο και χαρισματικό Premium C-SUV με τιμή 37.980 €
Στη χώρα µας το ποσοστό των νεκρών µοτοσυκλετιστών είναι ιδιαίτερα υψηλό (38%) σε σχέση µε τη Ευρώπη, όπου ο µέσος όρος είναι 18%. Το 69% των νεκρών οδηγών µοτοσυκλετών και µοτοποδηλάτων δε φορούσαν ή να δεν καταγράφηκε να φορούν κράνος.
Απογοητευτικά είναι όµως και τα στοιχεία της έρευνας Baseline project του ΕΜΠ για τη χρήση ζώνης ασφαλείας. Το 79% των νεκρών οδηγών σε επιβατικά οχήµατα δε φορούσαν ζώνη ασφαλείας ή δεν καταγράφηκε χρήση της. Υψηλά ποσοστά καταγράφονται όµως και για τους επιβάτες των πίσω θέσεων των Ι.Χ., καθώς το 55,8% δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας.
Όπως αναφέρει ο Σύλλογος Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας, σύµφωνα µε εξειδικευµένες αναλύσεις των στοιχείων ατυχηµάτων στη χώρα µας, οι κρίσιµοι παράγοντες που συµβάλλουν στα σοβαρά τροχαία, κατά σειρά σπουδαιότητας, είναι:
- η οδήγηση µε υψηλές ταχύτητες,
- τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας µοτοσικλετιστών,
- τα χαµηλά ποσοστά χρήσης ζώνης ασφαλείας και κράνους (ιδίως στους συνεπιβάτες),
- η ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού,
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή/και µε χρήση κινητού τηλεφώνου και
- η γενικευµένη επιθετική οδήγηση.
Η ανακοπή του ρυθµού µείωσης των ανθρώπινων απωλειών συνολικά στην Ευρώπη οδήγησε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) στη διερεύνηση του ζητήµατος. Σύµφωνα µε µελέτη του, η οποία δηµοσιεύθηκε πριν από λίγες ηµέρες, η Ε.Ε. απέχει πολύ από την επίτευξη του στόχου της για µείωση κατά το ήµισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήµατα έως το 2030, καθώς ο αριθµός αναµένεται να µειωθεί µόνο κατά το ένα τέταρτο.