F1-Προεπισκόπηση GP Κίνας: Επιστροφή έπειτα από 5 χρόνια

Έχουν περάσει πέντε χρόνια από την τελευταία επίσκεψη της Formula 1 στη Σαγκάη για το GP Κίνας, αλλά αυτό το Σαββατοκύριακο, επιστρέφει στην ιδιόμορφη πίστα και μάλιστα με σπριντ να περιλαμβάνεται στο αγωνιστικό τριήμερο.

F1-Προεπισκόπηση GP Κίνας: Επιστροφή έπειτα από 5 χρόνια

Έχουν περάσει πέντε χρόνια από την τελευταία επίσκεψη της Formula 1 στη Σαγκάη για το GP Κίνας, αλλά αυτό το Σαββατοκύριακο, επιστρέφει στην ιδιόμορφη πίστα και μάλιστα με σπριντ να περιλαμβάνεται στο αγωνιστικό τριήμερο.

Το Grand Prix της Κίνας επιστρέφει φέτος στο Πρωτάθλημα της Formula 1 για πρώτη φορά από το 2019, έχοντας κάνει την είσοδό του για πρώτη φορά στο πρόγραμμα αγώνων μίας σεζόν το 2004, δηλαδή πριν από 20 χρόνια. Ο προηγούμενος αγώνας στην πίστα της Σαγκάης, το 2019, ήταν το 1000ό Grand Prix στην ιστορία της Formula 1 από την έναρξη του αθλήματος το 1950. Έκτοτε, έχουν διεξαχθεί άλλα 105 Grand Prix.

Φέτος θα είναι η πρώτη φορά που τα σύγχρονα μονοθέσια με δάπεδο ground effect θα αγωνιστούν στην πίστα της Σαγκάης, την οποία έχει σχεδιάσει ο Γερμανός Hermann Tilke, για να θυμίζει το κινεζικό ιδεόγραμμα «shang» για τη λέξη «ψηλά» ή «ανύψωση». Στο GP Κίνας είναι δεδομένο ότι περιοριστικός παράγοντας θα είναι η καταπόνηση των ελαστικών του εμπρός άξονα, και συγκεκριμένα του αριστερού, λόγω των δύο εξαιρετικά παρατεταμένων δεξιών στροφών της χάραξης, που πλησιάζουν τις 300 μοίρες.

Η 1η στροφή (270 μοιρών) είναι η πιο κλειστή του Πρωταθλήματος, και οι οδηγοί επιβραδύνουν συνεχώς κατά τη διάρκειά της πριν οδηγηθούν σε μία αντίθετη φουρκέτα, ενώ έξοδος από την κεκλιμένη 13 καθορίζει την ταχύτητα στο τέλος της μεγάλης ευθείας μήκους 1.370 μέτρων στο πίσω μέρος της πίστας.

Με εστίαση στην απόδοση σε αυτή την ευθεία διαμορφώνεται και το στήσιμο των μονοθεσίων, με την πλάστιγγα να τείνει προς την επίτευξη υψηλών μέγιστων ταχυτήτων, εις βάρος της πρόσφυσης στις στροφές, ώστε να μην είναι ευάλωτα σε προσπεράσματα στον αγώνα. Δύο ζώνες ενεργοποίησης DRS θα βρίσκονται στις δύο μεγάλες ευθείες της χάραξης, που ευνοούν τα προσπεράσματα.

Η χάραξη αποτελεί μία καλή μείξη αργών και γρήγορων στροφών. H πρώτη στροφή καθορίζει τη φύση του πρώτου sector, ενώ στο μεσαίο τμήμα της πίστας υπάρχουν οι γρήγορες και οι μέσης ταχύτητας στροφές. Το 3ο sector χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη ευθεία. Τα πλευρικά και διαμήκη φορτία που αναπτύσσουν τα ελαστικά είναι μεσαίας τάξης μεγέθους.

Συνεπώς, η Pirelli έχει επιλέξει μέσης σκληρότητας γόμες: η C2 θα είναι η σκληρή αυτό το Σαββατοκύριακο, η C3 η μέση και η C4 η μαλακή, με πολύ υψηλές κατώτατες πιέσεις (26 psi εμπρός, 22 psi πίσω, στους 70 βαθμούς Κελσίου). Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο παράγουν τα σύγχρονα μονοθέσια το αεροδυναμικό φορτίο είναι εντελώς διαφορετικός με το 2019, που χρησιμοποιούνταν επίσης τροχοί 13” και όχι 18″.

F1 - GP Κίνας 2024, Ελαστικά

Για την Pirelli αλλά και τις ομάδες, θα είναι σαν να επισκέπτονται μία καινούργια πίστα, καθώς τα δεδομένα που έχουν στη διάθεσή τους από το παρελθόν δεν είναι σχετικά. Αυτό σημαίνει ότι η ευστοχία των προσομοιώσεων θα είναι κρίσιμη και την κατάσταση περιπλέκει περαιτέρω το γεγονός ότι τo GP Κίνας θα είναι το πρώτο φετινό αγωνιστικό τριήμερο με σπριντ το πρωί του Σαββάτου.

Συνεπώς, θα υπάρχει μόνο μία περίοδος ελεύθερων δοκιμών την Παρασκευή στη διάθεση των ομάδων για να διαμορφώσουν το στήσιμο του μονοθεσίου και να αξιολογήσουν τα ελαστικά, πριν περάσουν στις κατατακτήριες δοκιμές του σπριντ. Εκεί, οι οδηγοί πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιήσουν τη μέση γόμα στο SQ1 και SQ2 και τη μαλακή στο SQ3.

Το ίδιο το σπριντ 100 χλμ. θα διεξαχθεί το πρωί του Σαββάτου, τέσσερις ώρες πριν τις κατατακτήριες δοκιμές που θα καθορίσουν τη σειρά εκκίνησης του κυριακάτικου αγώνα. Ωστόσο, οι ομάδες μπορούν να τροποποιήσουν το στήσιμο του μονοθεσίου μεταξύ σπριντ και κατατακτήριων δοκιμών αγώνα, σε αντίθεση με πέρυσι.

Η ύπαρξη του σπριντ σημαίνει επίσης ότι κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του λιγότερα σετ ελαστικών, δηλαδή 12 αντί για 13, με δύο σετ σκληρής γόμας, 4 σετ μέσης και 6 σετ μαλακής. Με λίγη αγωνιστική δραστηριότητα στην πίστα τα τελευταία πέντε χρόνια, το τριήμερο αναμένεται να ξεκινήσει με πολύ χλωρές συνθήκες και να υπάρχει ραγδαία εξέλιξή τους, καθώς η αγωνιστική γραμμή θα στρώνεται με γόμα.

Συνήθως, η ιδανική στρατηγική στο GP Κίνας είναι δύο επισκέψεις στα pits για αλλαγή ελαστικών, διότι υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες για προσπεράσματα. Επίσης, το undercut είναι πολύ ισχυρό στην πίστα της Σαγκάης, οπότε όποιος επισκέπτεται πρώτος τα pits τείνει να επωφελείται.

Καθώς η πίστα είναι χτισμένη πάνω σε βαλτώδη εδάφη, ο κίνδυνος μετακίνησης του εδάφους κάτω από τον ασφαλτοτάπητα είναι αυξημένος, για αυτό έχουν ληφθεί μέτρα για να λειανθούν και να σφραγιστούν εκ νέου οι περιοχές που προκαλούν ανησυχία, για να μειωθούν οι ανομοιομορφίες στις στροφές 1, 3 και 8, ένας παράγοντας που επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά των σύγχρονων μονοθεσίων. Επίσης έχουν αφαιρεθεί από την πίστα τα ογκώδη sausage kerb και κάθε χλοοτάπητας.

Φέτος θα είναι η πρώτη φορά που οι Κινέζοι θα έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν από κοντά ένα συμπατριώτη τους στο grid, τον Zhou Guanyu (Sauber). Πέραν του Zhou, για πρώτη φορά θα αντιμετωπίσουν την πρόκληση της πίστας της Σαγκάης οι Oscar Piastri (McLaren), Yuki Tsunoda (Racing Bulls) και Logan Sargeant (Williams).

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 19 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 06:30
Κατατακτήριες δοκιμές σπριντ: 10:30

Σάββατο 20 Απριλίου
Σπριντ: 06:00
Κατατακτήριες δοκιμές αγώνα: 10:00

Κυριακή 21 Απριλίου
Αγώνας: 10:00

Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν ζωντανά στο συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV, με αγγλικό σχολιασμό. Ο αγώνας θα μεταδοθεί σε μαγνητοσκόπηση στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 την Κυριακή, στις 16:30.

GP Κίνας

5ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Shanghai International Circuit
Μήκος πίστας: 5.451 μ.
Γύροι: 56
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,066 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:32.238 (212,749 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Μ. Schumacher (Ferrari), 2004
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:31.095 (215,419 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – S. Vettel (Ferrari), 2018
Στροφές: 16 (7 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 13-14, 16-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 57,4%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 70,2%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 18%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 47
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 336 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 383 μ.
Χρόνος διέλευσης μέσω pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 17,23 δλ.
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,6 G (στροφή 1)
Μέγιστη ταχύτητα: 316,2 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Μέση

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!