Η αλλαγή κουλτούρας στη McLaren και ο Zak Brown

O Zak Brown κατηγόρησε την προηγούμενη διοίκηση της McLaren για την εικόνα που παρουσίαζε η ομάδα όταν την ανέλαβε ο ίδιος το 2018. Τότε, η πάλαι ποτέ κραταιά βρετανική ομάδα βρισκόταν στις πίσω θέσεις του grid της Formula 1. 

Η αλλαγή κουλτούρας στη McLaren και ο Zak Brown

O Zak Brown κατηγόρησε την προηγούμενη διοίκηση της McLaren για την εικόνα που παρουσίαζε η ομάδα όταν την ανέλαβε ο ίδιος το 2018. Τότε, η πάλαι ποτέ κραταιά βρετανική ομάδα βρισκόταν στις πίσω θέσεις του grid της Formula 1. 

Έως το 2017, υπήρχε μια πραγματική μάχη εξουσίας εντός της McLaren, καθώς ο Ron Dennis, που είχε αγοράσει την ομάδα το 1980, βρισκόταν σε αντιπαράθεση με έναν από τους βασικούς μετόχους του ομίλου της, τον Mansour Ojjeh, ο οποίος ήταν συνεργάτης του από το 1984. 

Ο Dennis είχε καταφέρει να συνάψει τη συνεργασία με την Honda, η οποία δεν απέδωσε λόγω σύγκρουσης κουλτούρας και κακής συνεννόησης μεταξύ των δύο πλευρών. Προς το τέλος της πορείας του στη McLaren, ο Dennis είχε προσπαθήσει να βρει Κινέζους επενδυτές για να την αγοράσει και να συνεχίσει να την ελέγχει. 

Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν έτσι και ο Dennis απομακρύνθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της McLaren. Τη διοίκηση του αγωνιστικού τμήματος ανέλαβε ο Αμερικανός Zak Brown, ο οποίος είχε μεγάλη εμπειρία στον κόσμο χορηγιών του NASCAR, έχοντας στήσει μια εταιρεία που έκλεινε συμφωνίες με σπόνσορες για τις ομάδες με τις οποίες συνεργαζόταν. 

Υπό τον Brown, η McLaren έχει σημειώσει μια εντυπωσιακή ανάκαμψη μέσα σε λίγα χρόνια, παρά τα οικονομικά πλήγματα που δέχθηκε από την πανδημία. Το 2021 έδωσε μάχη για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, την οποία εντέλει έχασε από την Ferrari, αλλά κατάφερε να σημειώσει την πρώτη της νίκη έπειτα από 9 ολόκληρα χρόνια. 

Ο 50χρονος Zak Brown, δήλωσε: «Αν κοιτάξω ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα της McLaren, αυτό ήταν η έλλειψη σαφήνειας και ηγεσίας. Είχε τον Ron (Dennis) να φεύγει και να επιστρέφει, τον (Martin) Whitmarsh επίσης, τον (Eric) Boullier, τον (Jost) Capito. Ξεχάστε όλα αυτά τα άτομα, αυτό δεν είναι συνταγή επιτυχίας».

«Οι μέτοχοι αναγνώρισαν ότι χρειαζόμασταν κάποιον να ηγηθεί της McLaren Racing, να ξεκαθαρίσει τα πράγματα εσωτερικά και εξωτερικά, επειδή όταν έφτασα υπήρχαν τόσες πολλές αλλαγές και σαφή προβλήματα στο διοικητικό συμβούλιο. Αλλά αν δεν έχεις ξεκάθαρη ηγεσία στην κορυφή, πως θα ξέρει ο οργανισμός ποια κατεύθυνση πρέπει να ακολουθήσει;» 

«Υπήρχε κουλτούρα αλληλοκατηγορίας. Όταν ξεκίνησα, ήταν ξεκάθαρο για μένα γιατί η ομάδα δεν πετύχαινε. Δεν ήταν μόνο η μονάδα ισχύος και το πλαίσιο, ήταν όλο το πακέτο, η δομή της. Ξεχάστε τα άτομα, είχαμε κάποια ατομικά προβλήματα, αυτό είναι σίγουρο, αλλά δομικά δεν ήταν γραφτό να είναι επιτυχημένη». 

«Ήταν μια περίπλοκη οργάνωση που είχε δημιουργήσει ο Martin Whitmarsh, η οποία δημιούργησε συγκρούσεις, μια έλλειψη υπευθυνότητας. Και αυτό άρχισε να εκδηλώνεται». 

«Υπήρχαν άνθρωποι που έπρεπε να φύγουν επειδή ταίριαζε στην προσωπικότητά τους. Και στη συνέχεια υπήρχαν άνθρωποι που είχαν απλά εγκλωβιστεί σε αυτή την κουλτούρα και δεν ήταν έτσι η προσωπικότητά τους». 

«Ο τρόπος εργασίας ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημά μας. Σήμερα έχουμε ανθρώπους που είναι σπουδαίοι, οι οποίοι όταν ήρθα εγώ δεν είχαν αξιοποιηθεί από την ομάδα. Αυτό οφειλόταν στο περιβάλλον στο οποίο βρίσκονταν, όχι στο ποιοι ήταν. Υπήρχε επίσης έλλειψη ηγεσίας στο υψηλότερο επίπεδο για να το αναγνωρίσει και να το αντιμετωπίσει». 

«Μίλησα με τη νυχτερινή βάρδια και δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το γυμναστήριο. Γιατί δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το γυμναστήριο; Λοιπόν, για λόγους υγείας και ασφάλειας, ο υπεύθυνος του γυμναστηρίου εργαζόταν από τις οκτώ έως τις έξι. Δεν πρέπει να τιμωρείσαι επειδή δουλεύεις νύχτα…»

Όπως αποκαλύπτει ο Brown, όταν έφτασε στη McLaren, «…ένιωθα ότι έπρεπε να αποδείξω τον εαυτό μου. Αλλά νομίζω ότι οι άνθρωποι με έβλεπαν ως έναν άνθρωπο χορηγών και ίσως νόμιζαν ότι θα προσπαθούσα να διευθύνω την ομάδα στις καθημερινές της λειτουργίες. Δεν είχα ποτέ την πρόθεση να κάνω κάτι τέτοιο». 

«Υπήρχαν ερωτηματικά για μένα, αλλά αυτό ήταν δίκαιο. Και αυτό ήταν μια πηγή κινήτρου για μένα. Αλλά επίσης δεν πέρασα πολύ χρόνο ανησυχώντας για το τι σκέφτονται οι άλλοι για μένα». 

«Έχοντας διευθύνει μια επιχείρηση σε όλη μου τη ζωή, το μόνο πράγμα που έχει πραγματικά σημασία είναι τι σκέφτεται η ομάδα σου για σένα, την εταιρεία και τους μετόχους. Δε με απασχολεί καθόλου τι σκέφτονται οι ανταγωνιστές μου για μένα. Αυτό που έχει σημασία είναι τι σκέφτονται οι οπαδοί, οι σπόνσορες, οι μέτοχοι και η ομάδα μου για μένα».

«Ποτέ δεν είχαμε ένα άτομο που να μπορεί να αποφασίζει για τα πάντα. Η διοικητική μου ομάδα στο εργοστάσιο, στην οποία περιλαμβάνεται και ο Andreas (Seidl), είναι εξαιρετική. Είχαν τεράστια επιρροή στην επιτυχία της ομάδας». 

«Το ηθικό δεν βελτιώνεται μόνο χάρη σε εμένα, τον Andreas και την αγωνιστική ομάδα. Ο νέος μας διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού (Daniel Gallo), είχε τεράστιο αντίκτυπο στο να με βοηθήσει να επαναφέρω τον οργανισμό σε σωστή τροχιά». 

«Υπάρχει επίσης η Laura (Bowden), η οικονομική μου διευθύντρια. Δεν μπορώ να διοικήσω μια αγωνιστική ομάδα χωρίς να έχω μια σπουδαία οικονομική διευθύντρια, η οποία με βοηθά να παίρνω δύσκολες αποφάσεις, να προκαλώ τους ανθρώπους, και να ενημερώνω το διοικητικό συμβούλιο. ”

«Αυτοί οι άνθρωποι δεν παίρνουν ποτέ τα εύσημα για ό,τι κάνουν. Δεν είναι εκεί, δεν τους βλέπεις. Αυτοί είναι οι οκτώ κύλινδροί μου». 

«Είχα πάντα την πλήρη υποστήριξη των μετόχων, αυτή δεν κλονίστηκε ποτέ. Χρειάστηκε λίγος χρόνος για να τους πείσω, είμαι νέος σε αυτούς. Στη συνέχεια, χρειάστηκε λίγος χρόνος για να το πιστέψουν οι σπόνσορες. Και στη συνέχεια για να εμπλακούν οι οπαδοί».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!