F1: Οι περιορισμοί στα βιώσιμα καύσιμα του 2026

Με τη μετάβαση σε 100% βιώσιμα καύσιμα το 2026, η Formula 1 θα περιορίσει την περιεκτικότητα και τη ροή ενέργειας, καθώς και τον αριθμό οκτανίων.

F1: Οι περιορισμοί στα βιώσιμα καύσιμα του 2026

Με τη μετάβαση σε 100% βιώσιμα καύσιμα το 2026, η Formula 1 θα περιορίσει την περιεκτικότητα και τη ροή ενέργειας, καθώς και τον αριθμό οκτανίων.

Η Formula 1 θα κάνει τη μετάβαση σε 100% βιώσιμα καύσιμα το 2026 ως μέρος του ευρύτερου σχεδίου να πετύχει μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2030, και αποτελεί μέρος των κανονισμών για τις μονάδες ισχύος επόμενης γενιάς που στόχος είναι να οριστικοποιηθούν άμεσα.

Η πρόθεση της Formula 1 για το 2026 είναι να δημιουργηθούν καύσιμα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και σε ένα υπάρχον βενζινοκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής χωρίς δυσκολία. Για να επιτευχθεί αυτό, θα επιτραπεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών, με σκοπό να εξελιχθεί η τεχνογνωσία πίσω από τα συνθετικά καύσιμα. Παράλληλα, θα ληφθούν μέτρα ώστε να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος ένας από τους προμηθευτές καυσίμοων να αποκτήσει μεγάλο πλεονέκτημα απόδοσης.

Σκοπός των περιορισμών είναι να υπάρχει περιθώριο για καινοτομίες, δεδομένου ότι οι κανονισμοί επιτρέπουν ελευθερία στον τρόπο σχεδιασμού του καυσίμου πέραν από αυτούς τους περιορισμούς και την απαίτηση να είναι 100% βιώσιμο. Αναφέρται ότι τουλάχιστον το 75% του καυσίμου θα είναι συνθετικό, με το υπόλοιπο 25% να προέρχεται από οργανικά απόβλητα.

O Pat Symonds, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Formula 1, ο οποίος θα αποχωρήσει από το πόστο του μέσα στο καλοκαίρι, εξήγησε: «Από ανταγωνιστική άποψη, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που πρέπει να κάνουμε στους κανονισμούς, όπως να θέσουμε μέγιστη περιεκτικότητα σε οκτάνια. Αλλά αυτό που δεν θέλουμε να κάνουμε είναι να ορίσουμε πως πρέπει να γίνει, γιατί για μένα, αυτό είναι ο ανταγωνισμός».

Καύσιμα και λιπαντικά F1

«Το αντάλλαγμα για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι να αναπτύξει αυτού του είδους τις τεχνικές και να δει τι μπορεί να κάνει η βιομηχανία αν της δοθεί ελευθερία κινήσεων. Έτσι, οι κανονισμοί θα λένε ότι όλα πρέπει να είναι οπωσδήποτε βιώσιμα. Θα ρυθμίσουμε μερικά πράγματα, ορζίοντας πλαίσιο για την πυκνότητα καθώς και τη μέγιστη περιεκτικότητα σε οκτάνια».

«Ένα από τα πράγματα που κάνουμε λίγο διαφορετικά είναι ότι αυτή τη στιγμή ρυθμίζουμε την ισχύ των κινητήρων περιορίζοντας τη ροή μάζας του καυσίμου. Ο σημερινός κινητήρας της Formula 1 έχει όριο ροής μάζας 100 κιλά ανά ώρα. Ρίχνεις αυτό το καύσιμο στον κινητήρα και στη συνέχεια προσθέτεις όσο αέρα χρειάζεσαι για να το κάψεις».

«Εάν το διατηρούσαμε αυτό και είχαμε ίσως ελαφρώς διαφορετικούς τύπους καυσίμου -καθώς τα καύσιμα αυτή τη στιγμή είναι πολύ παρόμοια μεταξύ τους, όποιος και αν τα παράγει- ενδεχομένως να διαπιστώναμε ότι κάποιος θα είχε πραγματικά ένα αρκετά μεγάλο πλεονέκτημα ισχύος από τους άλλους. Έτσι, αυτό που θα κάνουμε από το 2026 είναι ότι αντί να ρυθμίζουμε τη ροή μάζας, ρυθμίζουμε τη ροή ενέργειας».

«Έτσι, με τον ίδιο τρόπο που όταν λαμβάνετε το λογαριασμό του φυσικού αερίου στο τέλος του μήνα ή του ηλεκτρικού ρεύματος, πληρώνετε ουσιαστικά για τις κιλοβατώρες (kWh) που έχετε χρησιμοποιήσει. Ομοίως, θα λέμε ‘αυτές είναι οι κιλοβατώρες –Megajoules ο τεχνικός όρος- που επιτρέπεται να εισρεύσουν σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα».

Pat Symonds

«Θα πρέπει να έχουμε έναν πολύ ανοιχτό ανταγωνισμό ως προς τον τρόπο παραγωγής του καυσίμου. Αλλά δεν θα υπάρχει η πιθανότητα κάποιος να κυριαρχήσει ολοκληρωτικά στο σπορ επειδή έχει καλύτερα καύσιμα. Θέλουμε να προωθήσουμε τον ανταγωνισμό. Αλλά πρέπει επίσης να σεβαστούμε το γεγονός ότι θέλουμε να πηγαίνουμε σε αγώνες και μας αρέσει να υπάρχει κοντινός ανταγωνισμός».

Δεδομένου ότι με τα συνθετικά καύσιμα, οι εταιρείες θα παράγουν τα δικά τους μόρια υδρογονανθράκων, υπάρχει η δυνατότητα να σημειωθεί ένα βήμα προόδου όσον αφορά την ενεργειακή πυκνότητα των καυσίμων. Ο Symonds εξήγησε ότι οι κανονισμοί πρέπει να σχεδιαστούν για να αποτραπεί αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι η F1 δεν θα καταλήξει να χρησιμοποιεί καύσιμα «πυραύλων».

Αυτό οδήγησε στη διαμόρφωση του κανονισμού που περιορίζει την ενεργειακή πυκνότητα σε επίπεδο παρόμοιο με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στην F1, η οποία είναι περίπου 43-44 Μegajoules ανά κιλό. Ο Symonds ανέφερε: «Θέτουμε ένα όριο στην ενεργειακή πυκνότητα επειδή θέλουμε να είναι σχετική με τα αυτοκίνητα παραγωγής».

Valtteri Bottas - Alfa Romeo, GP Σαουδικής Αραβίας 2022

«Θα μπορούσαμε να φτιάξουμε καύσιμο πυραύλων. Δεν είναι αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Θέλουμε να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε τη βιομηχανία, ώστε να αποτελεί μια πραγματική λύση για τη μελλοντική κινητικότητα, οπότε η ενεργειακή πυκνότητα θα είναι παρόμοια. Πολλά συνθετικά καύσιμα έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και, επομένως, χαμηλότερη ισχύ, εκτός αν αυξήσεις πολύ περισσότερο τη ροή τους».

«Για παράδειγμα, η αιθανόλη, τα αλκοολούχα καύσιμα (αιθανόλη, μεθανόλη, τέτοια πράγματα), χρειάζεται να κάψεις μεγαλύτερη ποσότητα για να αντλήσεις την ίδια ισχύ με τώρα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν θέση στον κόσμο, διότι το πλεονέκτημά τους είναι ότι έχουν αρκετά χαμηλό κόστος. Στα μελλοντικά μας καύσιμα, θα έχουμε μια λογική ποσότητα αιθανόλης, πιθανότατα έως και 20%. Αλλά η συνολική απόδοση του καυσίμου θα είναι αρκετά παρόμοια με τα καύσιμα που έχουμε τώρα».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!