Αύριο η καθοριστική μέρα για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ψηφίζει για την ενεργειακή μετάβαση και κατ’ επέκταση για το πιθανό τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Αύριο η καθοριστική μέρα για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ψηφίζει για την ενεργειακή μετάβαση και κατ’ επέκταση για το πιθανό τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Την Τρίτη, 7 Ιουνίου, συνέρχεται η ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, για να συζητήσει και να ψηφίσει το πακέτο μέτρων «Fit for 55» που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για ένα γεγονός καίριας σημασίας για το μέλλον του αυτοκινήτου στην Γηραιά Ήπειρο, γιατί ανάμεσα στις προτάσεις περιλαμβάνεται και αυτή που ενδεχομένως θα οδηγήσει σε πλήρη απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα υπάρχουν δύο ημερήσιες διατάξεις στις οποίες πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή. Από τις 10 το πρωί έως τη 14:50 θα γίνει συζήτηση των προτάσεων, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) με τον στόχο την μείωσης των καθαρών εκπομπών CΟ2 κατά 55% έως το 2030. Έπειτα, από τις 15.30 έως τις 23.00, θα διεξαχθεί η συζήτηση για άλλες πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος για τα νέα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά.

Φυσικά στα πλαίσια της συζήτησης οι Ευρωβουλευτές θα βάλουν στο τραπέζι την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, καθώς οι κατευθυντήριες γραμμές της επιτροπής προβλέπουν μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030 και κατά 100% έως το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021 και, κατά συνέπεια, επιβάλλουν μόνο πώληση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών ρύπων. Η ψηφοφορία έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη 8 Ιουνίου, από τις 18:00 έως τις 19:00 και το αποτέλεσμα δεν είναι δεδομένο, όπως πιστεύουν ορισμένοι.

Πως προκύπτει αυτό; Αρκεί να θυμηθούμε τι συνέβη τις τελευταίες εβδομάδες. Στα τέλη Απριλίου, η Επιτροπή Μεταφορών δημοσίευσε μια μη δεσμευτική συμφωνία που ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία (27 υπέρ, 14 κατά και 7 αποχές), ζητώντας αλλαγή στο «Fit for 55», λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο όλων των τεχνολογικών λύσεων για τη μείωση των εκπομπών χωρίς να αποκλείει άμεσα τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Λίγες μέρες αργότερα ήρθε η επίμαχη ψηφοφορία της Επιτροπής Περιβάλλοντος με 46 ψήφους υπέρ, 40 κατά και δύο αποχές. Η πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, του μεγαλύτερου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, είναι επίσης μέρος αυτού του πλαισίου για να παρουσιάσει, κατά τη διάρκεια της ολομέλειας, μια τροπολογία και να ζητήσει αλλαγή στους κανονισμούς για το κλίμα και το περιβάλλον.

Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα

«Πρέπει να δώσουμε στις επιχειρήσεις λίγο χώρο να αναπνεύσουν και να αποφύγουμε τη συνέχιση της προσθήκης νέων κανόνων που είναι πολύ δυσχερείς για την ευρωπαϊκή βιομηχανία», εξήγησε ο συντονιστής του ΕΛΚ της κοινοβουλευτικής επιτροπής βιομηχανίας, Κρίστιαν Έλερ.

«Δεν θέλουμε να εμποδίσουμε την όλη διαδικασία, αλλά να πιέσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κάτι που έχει δεσμευτεί να κάνει και δεν έχει κάνει, δηλαδή να παρουσιάσει μια ανάλυση ανά τομέα των αναγκών και των επιπτώσεων της ενεργειακής μετάβασης. Μια ανάλυση ακόμη πιο επείγουσα για αυτή τη στιγμή, είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σενάριο τιμών ενέργειας και προσβασιμότητας πρώτων υλών, που δεν συγκρίνεται με αυτό στο οποίο ίσχυε όταν συντάχθηκε η Πράσινη Συμφωνία».

Επίσης, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν λείπουν οι φωνές που αντιτίθενται σε μια πρόταση που θα μπορούσε να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής μεταποιητικής βιομηχανίας. Παράλληλα, οι ενώσεις που εκπροσωπούν τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές, έχουν ζητήσει επανειλημμένα τους τελευταίους μήνες να γίνουν αλλαγές στο όνομα της τεχνολογικής ουδετερότητας.

Η Επιτροπή Μεταφορών καλείται πλέον να εξετάσει όλες τις πιθανές τεχνολογικές λύσεις, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων και του υδρογόνου, προκειμένου να μην τεθούν σε κίνδυνο εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που σχετίζονται με την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ένωση προμηθευτών Clepa, τουλάχιστον 500.000 θέσεις εργασίας απειλούνται από τη μετάβαση. Μόνο στην Ιταλία, σύμφωνα με την Anfia, κινδυνεύουν 73.000 θέσεις, χωρίς να αντισταθμίζονται από τις 6.000 νέες ευκαιρίες θέσης εργασίας που δημιουργούνται από τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα.

Συνοψίζοντας, η ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι μια σύνθετη διαδικασία έγκρισης του «Fit for 55». Εάν υπάρξει αρνητικό αποτέλεσμα, το πακέτο θα πρέπει να επιστρέψει στις στις Βρυξέλλες για επανεξέταση.

Σε αυτή την περίπτωση, θα επιβεβαιωθεί ρήξη μεταξύ των δύο ανώτατων οργάνων του θεσμικού μηχανισμού της ΕΕ, αλλά, δεδομένης της τρέχουσας ιστορικής στιγμής, θα πρέπει να αποκλειστεί οποιαδήποτε κατάσταση κρίσης που οδηγεί το Κοινοβούλιο να ψηφίσει πρόταση μομφής και να ζητήσει παραίτηση του οργάνου με επικεφαλής την Ursula Von der Layen.

Εάν, από την άλλη πλευρά, το Κοινοβούλιο εγκρίνει τη δέσμη, θα εναπόκειται στις επιμέρους ευρωπαϊκές χώρες να λάβουν θέση, ξεκινώντας διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το τελευταίο όργανο λήψης αποφάσεων στη νομοθετική διαδικασία της ΕΕ, η οποία είναι ρητά υπεύθυνη για τη διαπραγμάτευση και την υιοθέτηση των νέων κοινοτικών κανονισμών.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!