F1: Γιατί η FIA επανεξέτασε τα εύκαμπτα δάπεδα

Στο GP Σιγκαπούρης, πέραν από την τεχνική υπόδειξη της FIA για τις εύκαμπτες αεροτομές των μονοθεσίων της Formula 1, περαιτέρω περιορισμοί παρουσιάστηκαν και για τα δάπεδα. Εξηγούμε γιατί συνέβη αυτό.

F1: Γιατί η FIA επανεξέτασε τα εύκαμπτα δάπεδα

Στο GP Σιγκαπούρης, πέραν από την τεχνική υπόδειξη της FIA για τις εύκαμπτες αεροτομές των μονοθεσίων της Formula 1, περαιτέρω περιορισμοί παρουσιάστηκαν και για τα δάπεδα. Εξηγούμε γιατί συνέβη αυτό.

Στο GP Σιγκαπούρης το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, πέραν του γεγονότος ότι τέθηκε σε ισχύ η τεχνική υπόδειξη TD018 της FIA, υπήρξε και η προσθήκη μιας παραγράφου στην TD039 που τέθηκε σε ισχύ στο περυσινό GP Βελγίου, που αφορούσε τα δάπεδα των μονοθεσίων και τον τρόπο διεξαγωγής των στατικών τεστ ακαμψίας.

Τα μονοθέσια της Formula 1 διαθέτουν στο κέντρο του δαπέδου μία μακρόστενη «σανίδα» νομιμότητας πάχους 10 χλστ., κατασκευασμένη από ρητίνη σε χρώμα ξύλου, η οποία αποτρέπει τα μονοθέσια να «ξύνουν» υπερβολικά το έδαφος. Αυτό συμβαίνει διότι στον τεχνικό έλεγχο μετά τους αγώνες, μετριέται το πάχος της σανίδας και το μέγιστο όριο που επιτρέπεται να έχει φθαρεί είναι κατά 1 χλστ. Ωστόσο, οι ομάδες είχαν βρει κόλπα για να παρακάμψουν τους κανονισμούς και να προστατεύσουν τη σανίδα νομιμότητας από φθορά, μειώνοντας παράλληλα την απόσταση από το έδαφος σε πραγματικές συνθήκες για αεροδυναμικά οφέλη.

Αυτό το πετύχαιναν με την τοποθέτηση μαλακού υλικού μεταξύ της σανίδας νομιμότητας και του πλαισίου, που λειτουργούσε ως αποσβεστήρας, ή με τη χρήση μεταλλικών μπλοκ ολίσθησης (skid block), τα οποία περιβάλλουν τις κυκλικές οπές που υπάρχουν στη σανίδα, για τη μέτρηση του πάχους της κατά τον τεχνικό έλεγχο. Τμήματα των μπλοκ ολίσθησης προεξείχαν ελαφρώς από τη σανίδα και έρχονταν πρώτα σε επαφή με το έδαφος, πριν «βυθιστούν» εντός του μονοθεσίου, αποτρέποντας την υπέρμετρη φθορά της σανίδας.

Αυτό ήταν εφικτό διότι μέχρι τότε, στον τεχνικό έλεγχο μετά τους αγώνες μετριόταν μόνο ένα μικρό τμήμα των μπλοκ ολίσθησης. Από το GP Βελγίου του 2022, η FIA ανακοίνωσε ότι οι μετρήσεις θα γίνονταν πλέον στο 75% της ακτίνας των μπλοκ ολίσθησης, προλαμβάνοντας την τακτική να προστατεύονται μικρές περιοχές της σανίδας.

Ωστόσο, η FIA έκανε περαιτέρω διευκρινήσεις στην TD039 όταν διαπίστωσε ότι ορισμένες ομάδες πειραματίζονταν ακόμα σε αυτή την περιοχή. Αυτή τη φορά όμως, αντί για κινούμενα μπλοκ ολίσθησης, προσπαθούσαν να κάνουν τη σανίδα να βυθίζεται προς τα μέσα για να προστατεύεται από τη φθορά και να επιτρέπει στην ομάδα να ρυθμίσει το μονοθέσιο με μικρότερη απόσταση από το έδαφος για αεροδυναμικά οφέλη.

Το άρθρο 3.15.8 των τεχνικών κανονισμών της F1 ορίζει ότι: «Η σανίδα δεν μπορεί να υποχωρεί περισσότερο από 2 χιλιοστά στις δύο οπές στο XF=1080 και όχι περισσότερο από 2 χιλιοστά στην πίσω οπή, όταν το μονοθέσιο, χωρίς τον οδηγό, στηρίζεται σε αυτές τις θέσεις (για δοκιμές)». Αναφέρεται ότι οι ομάδες εξέλαβαν αυτή την ανοχή 2 χλστ. όχι ως περιορισμό, αλλά ως ευκαιρία να προσδώσουν περισσότερη ευκαμψία στη σανίδα, βελτιώνοντας τις επιδόσεις.

Μια θεωρία που προέκυψε στη Σιγκαπούρη χάρη σε αυτή την ευκαμψία μπορούσε υποχωρεί η σανίδα και το δάπεδο σε υψηλές ταχύτητες, αυξάνοντας το παραγόμενο αεροδυναμικό φορτίο. Ενώ τα μπλοκ ολίσθησης παρέμεναν στατικά, εξακολουθούσαν να προεξέχουν, καθώς η εύκαμπτη σανίδα γύρω τους υποχωρούσε και δεν υπήρχε κίνδυνος φθοράς της. Η FIA ζήτησε από τις ομάδες τα σχέδια CAD των μπλοκ ολίσθησης και της περιοχής γύρω από τις οπές της σανίδας νομιμότητας.

Οι ομάδες περιμένουν να δουν τι θα συμβεί στο GP Ιαπωνίας αυτό το Σαββατοκύριακο, με την πίστα της Suzuka να αποτελεί καλύτερο πεδίο για την αποκάλυψη του πραγματικού αντίκτυπου των τεχνικών υποδείξεων όσον αφορά τις δυνατότητες όλων των μονοθεσίων του grid. Παρότι οι αντίπαλες ομάδες  πιστεύουν ότι η πτώση απόδοσης της Red Bull στο GP Σιγκαπούρης δεν οφείλεται απαραίτητα στις τεχνικές υποδείξεις της FIA, όπως δήλωσε ο Lewis Hamilton στο paddock της Suzuka, «αν δεν βρίσκονται 30 δλ. μπροστά, όπως γινόταν στο παρελθόν, τότε κάτι συμβαίνει».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!