Το ημερολόγιο έγραφε 30 Νοεμβρίου του 1951, όταν διοργανώθηκε ο πρώτος μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Το “Ελληνικό Ράλλυ” ξεκίνησε από το θέατρο Ηρώδου του Αττικού και, ύστερα από 1.923 χλμ. και 42 ώρες, ο Πέτρος Περατικός στέφθηκε νικητής οδηγώντας ένα Fiat 1400.
Την επόμενη χρονιά, o αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ και επικεφαλής της Μόνιμης Επιτροπής Αγώνων, Απόστολος Νικολαΐδης (ο γνωστός αθλητής και παράγοντας του Παναθηναϊκού), πρότεινε στη Λέσχη να αναλάβει υπό την αιγίδα της τη διοργάνωση ενός αγώνα. Το “Ράλλυ ΕΛΠΑ” κέρδισε ο Τζόνι Πεσμαζόγλου με τη «Γουρούνα» του, μια Chevrolet V8.
Για το 1953, ο Νικολαΐδης (ο οποίος μετέπειτα θα γινόταν πρόεδρος της ΕΛΠΑ, το 1961-1978) πρότεινε ο αγώνας να αναχθεί σε διεθνής και να μετονομαστεί σε Ράλλυ Ακρόπολις, σηματοδοτώντας την αρχή μιας εμβληματικής ιστορίας 70 χρόνων.
Η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις έγινε στις 29 Μαΐου 1953, με 26 πληρώματα (19 ελληνικά και 7 από το εξωτερικό) να συμμετέχουν στη σκληρή δοκιμασία των 1.728 χλμ., η οποία ανέδειξε νικητή τον Νίκο Παπαμιχαήλ με Jaguar XK120. Τις επόμενες δύο χρονιές, τη νίκη πήραν ο Πέτρος Παπαδόπουλος (Opel Rekord) και ο Τζόνι Πεσματζόγλου (Opel Kapitan).
Το 1956 το Ράλλυ Ακρόπολις αναβαθμίστηκε και πλέον προσμετρούσε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ – το οποίο είχε ξεκινήσει επίσης το 1953. Στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, το Ράλλυ Ακρόπολις χαρακτηριζόταν ως ένας από τους πιο σκληρούς και μεγαλύτερους σε διάρκεια αγώνες. Εκείνη την εποχή, τα ράλλυ ήταν ιδανικός τρόπος για να προβληθεί η αξία και η αντοχή ενός αυτοκινήτου και ο τερματισμός στα σκληρά ελληνικά χώματα αποτελούσε πραγματικό άθλο. Έτσι το 1973, το Ακρόπολις συμπεριλήφθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ που μόλις είχε θεσμοθετηθεί.
Στα 70 χρόνια του Ράλλυ Ακρόπολις, ο τίτλος του πολυνίκη ανήκει στον Colin McRae. Ο Σκοτσέζος έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής για τον τρόπο οδήγησής του (flat out) και κατέχει μέχρι σήμερα τις περισσότερες νίκες στην ιστορία του εθνικού μας αγώνα. Από τις 5 του πρωτιές, οι δύο είναι με Subaru Impeza (1996, 1998) και οι τρεις με Ford Focus (2000, 2001, 2002). Ο McRae έχει κατακτήσει μία φορά τον τίτλο οδηγών του WRC, το 1995. Δυστυχώς σκοτώθηκε μαζί με το γιο και δύο φίλους του το 2007, όταν έπεσε το ελικόπτερο στο οποίο επέβαιναν.
Το στίγμα της στην ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις έχει αφήσει και η Γαλλίδα Michele Mouton, η ικανότερη γυναίκα που έχει αγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ μέχρι σήμερα. Το 1982, με συνοδηγό την Fabrizia Pons, έγιναν το πρώτο και μοναδικό γυναικείο πλήρωμα που έχει κατακτήσει τη νίκη στο ελληνικό ράλλυ του WRC, με το επαναστατικό, τετρακίνητο και υπερτροφοδοτούμενο Audi Quattro. Εκείνη τη χρονιά η Mouton ήρθε δεύτερη στη βαθμολογία οδηγών, παίρνοντας με το Quattro συνολικά τρεις νίκες.
Σε επίπεδο αυτοκινήτων, το Focus RS WRC είναι το μοντέλο με τις περισσότερες νίκες στο Ράλλυ Ακρόπολις. Έχει κερδίσει 7 φορές, δηλαδή μία περισσότερη από την Lancia Delta Group A, ενώ είναι και το μοναδικό αυτοκίνητο που έχει καταφέρει να κάνει το «1-2-3-4» στην ιστορία του αγώνα. Συνολικά, η Ford έχει κερδίσει 17 φορές στο Ακρόπολις, έναντι 8 των Lancia και Citroen και 5 της Subaru.
70 χρόνια Ράλλυ Ακρόπολις: Όλοι οι νικητές
Έτος | Οδηγός | Συνοδηγός | Αυτοκίνητο |
1953 | Νίκος Παπαμιχαήλ | Σπύρος Δημητράκος | Jaguar XK120 |
1954 | Πέτρος Παπαδόπουλος | Σπύρος Δημητράκος | Opel Rekord |
1955 | Τζόνι Πεσματζόγλου | Μ. Παπανδρέου | Opel Kapitan |
1956 | Walter Shock | Rolf Moll | Mercedes-Benz 300 SL |
1957 | Jean-Pierre Estager | Lucille Estager | Ferrari 250 GT |
1958 | Luigi Villoresi | Ciro Basadonna | Lancia Aurelia B20 GT |
1959 | Wolfgang Levy | Hans Wencher | Auto Union 1000 |
1960 | Walter Shock | Rolf Moll | Mercedes-Benz 220 SE |
1961 | Erik Carlsson | Walter Karlsson | Saab 96 |
1962 | Eugen Bohringer | Peter Lang | Mercedes-Benz 220 SE b |
1963 | Eugen Bohringer | Rolf Knoll | Mercedes-Benz 300 SE |
1964 | Tom Trana | Gunnar Thermanius | Volvo PV544 |
1965 | Carl-Magnus Skogh | Lennart Berggren | Volvo Amazon |
1966 | Bengt Soderstrom | Gunnar Palm | Ford Cortina Lotus |
1967 | Paddy Hopkirk | Ron Crellin | Mini Cooper S |
1968 | Roger Clark | Jim Porter | Ford Escort |
1969 | Pauli Toivonen | Martti Kolari | Porsche 911 S |
1970 | Jean-Luc Therier | Marcel Callewaert | Alpine-Renault A110 1300 |
1971 | Ove Andersson | Arne Hertz | Alpine-Renault A110 1600 |
1972 | Hakan Lindberg | Helmut Eisendle | Fiat 124 Spider |
1973 | Jean-Luc Therier | Christian Delferrier | Alpine-Renault A110 1800 |
1974 |
Δεν διεξήχθη |
||
1975 | Walter Rohrl | Jochen Berger | Opel Ascona 1.9 SR |
1976 | Harry Kallstrom | Claes-Goran Andersson | Datsun 160J |
1977 | Bjorn Waldegard | Hans Thorszelius | Ford Escort RS 1800 |
1978 | Walter Rohrl | Christian Geistdorfer | Fiat 131 Abarth |
1979 | Bjorn Waldegard | Hans Thorszelius | Ford Escort RS 1800 |
1980 | Ari Vatanen | David Richards | Ford Escort RS 1800 |
1981 | Ari Vatanen | David Richards | Ford Escort RS 1800 |
1982 | Michele Mouton | Fabrizia Pons | Audi Quattro |
1983 | Walter Rohrl | Christian Geistdorfer | Lancia 037 |
1984 | Stig Blomqvist | Bjorn Cedeberg | Audi Quattro |
1985 | Timo Salonen | Seppo Harjanne | Peugeot 205 T16 |
1986 | Juha Kankkunen | Juha Piironen | Peugeot 205 T16 |
1987 | Markku Alen | Ilkka Kivimaki | Lancia Delta HF 4WD |
1988 | Miki Biasion | Tiziano Siviero | Lancia Delta HF Integrale 8V |
1989 | Miki Biasion | Tiziano Siviero | Lancia Delta HF Integrale 8V |
1990 | Carlos Sainz | Luis Moya | Toyota Celica GT-4 ST165 |
1991 | Juha Kankkunen | Juha Piironen | Lancia Delta HF Integrale 16V |
1992 | Didier Auriol | Bernard Occelli | Lancia Delta HF integrale Evoluzione |
1993 | Miki Biasion | Tiziano Siviero | Ford Escort RS Cosworth |
1994 | Carlos Sainz | Luis Moya | Subaru Impreza 555 |
1995 | Άρης Βωβός | Κώστας Στεφανής | Lancia Delta HF Integrale |
1996 | Colin McRae | Derek Ringer | Subaru Impreza 555 |
1997 | Carlos Sainz | Luis Moya | Ford Escort RS Cosworth |
1998 | Colin McRae | Nicky Grist | Subaru Impreza S5 WRC ’98 |
1999 | Richard Burns | Robert Reid | Subaru Impreza S5 WRC ’99 |
2000 | Colin McRae | Nicky Grist | Ford Focus RS WRC 2000 |
2001 | Colin McRae | Nicky Grist | Ford Focus RS WRC 2001 |
2002 | Colin McRae | Nicky Grist | Ford Focus RS WRC 2001 |
2003 | Markko Martin | Michael Park | Ford Focus RS WRC 2003 |
2004 | Petter Solberg | Phil Mills | Subaru Impreza S10 WRC ’04 |
2005 | Sebastien Loeb | Daniel Elena | Citroen Xsara WRC |
2006 | Marcus Gronholm | Timo Rautiainen | Ford Focus RS WRC |
2007 | Marcus Gronholm | Timo Rautiainen | Ford Focus RS WRC |
2008 | Sebastien Loeb | Daniel Elena | Citroen C4 WRC |
2009 | Mikko Hirvonen | Jarmo Lehtinen | Ford Focus RS WRC 2009 |
2010 |
Δεν διεξήχθη |
||
2011 | Sebastien Ogier | Julien Ingrassia | Citroen DS3 WRC |
2012 | Sebastien Loeb | Daniel Elena | Citroen DS3 WRC |
2013 | Jari-Matti Latvala | Miikka Anttila | Volkswagen Polo R WRC |
2014 | Craig Breen | Scott Martin | Peugeot 208 T16 R5 |
2015 | Kajetan Kajetanowicz | Jaroslaw Baran | Ford Fiesta R5 |
2016 | Ralfs Sirmacis | Arturs Simins | Skoda Fabia R5 |
2017 | Kajetan Kajetanowicz | Jaroslaw Baran | Ford Fiesta R5 |
2018 | Bruno Magalhaes | Hugo Magalhaes | Skoda Fabia R5 |
2019 |
Δεν διεξήχθη |
||
2020 |
Δεν διεξήχθη |
||
2021 | Kalle Rovanpera | Jonne Halttunen | Toyota Yaris WRC |
2022 | Thierry Neuville | Martijn Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 |
2023 | Kalle Rovanpera | Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 |