F1 – GP Αυστραλίας: Προεπισκόπηση πίστας

Αυτό το Σαββατοκύριακο, η Formula 1 επιστρέφει στην Αυστραλία και την αναβαθμισμένη πίστα της Μελβούρνης για πρώτη φορά από το 2019.

F1 – GP Αυστραλίας: Προεπισκόπηση πίστας

Αυτό το Σαββατοκύριακο, η Formula 1 επιστρέφει στην Αυστραλία και την αναβαθμισμένη πίστα της Μελβούρνης για πρώτη φορά από το 2019.

Το 2020, το Grand Prix Αυστραλίας έμελλε να είναι ο πρώτος αγώνας του Πρωταθλήματος Formula 1, με τις ομάδες και τους οδηγούς να έχουν ταξιδέψει στη Μελβούρνη. Ωστόσο, με τον ΠΟΥ να έχει ανακηρύξει πανδημία μόλις λίγες ημέρες πριν όμως, η Formula 1 αναγκάστηκε να ακυρώσει τον αγώνα μόλις λίγες ώρες πριν την έναρξη των πρώτων ελεύθερων δοκιμών. Πολλοί θεατές βρέθηκαν συγκεντρωμένοι έξω από τις πύλες της πίστας για να μάθουν ότι δεν επρόκειτο να υπάρξει δράση σε αυτή, σε ένα αρκετά μεγάλο φιάσκο για το σπορ.

Δύο χρόνια αργότερα, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς η Αυστραλία χαλάρωσε τους περιορισμούς της για την είσοδο επισκεπτών στη χώρα το Φεβρουάριο. Φέτος, το GP Αυστραλίας επιστρέφει με αρκετές αλλαγές να έχουν πραγματοποιηθεί στην πίστα του Albert Park, ενώ ο αγώνας θα είναι ο πρώτος στην ιστορία της Formula 1 που θα διαθέτει τέσσερις ζώνες DRS, με δύο μόνο σημεία ανίχνευσης.

Οι αλλαγές στην πίστα

Η καινούργια χάραξη της πίστας δημιουργήθηκε ζητώντας τη γνώμη αρκετών οδηγών. Είναι 25 μέτρα μικρότερη σε μήκος και διαθέτει δύο στροφές λιγότερες (14 αντί για 16). Η μεγαλύτερη αλλαγή είναι η αφαίρεση του πρώην chicane των στροφών 9/10, το οποίο έχει μετατραπεί σε μια ταχύτατη καμπή, η οποία διαθέτει ζώνη DRS. Επίσης, έχουν διαπλατυνθεί οι στροφές 1, 3, 6, 11 και 13, για να προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες για προσπεράσματα.

Η πρώτη στροφή είναι 2,5 μέτρα πιο πλατιά στο εσωτερικό της, ενώ η στροφή 3 είναι 4 μέτρα φαρδύτερη στην κορυφή της, με μεγαλύτερη κλίση στον ασφαλτοτάπητα. Η στροφή 6 έχει διαπλατυνθεί κατά 7,5 μ. στην κορυφή της. Στην καμπή που αντικατέστησε το chicane των στροφών 9/10 τα μονοθέσια θα αγγίζουν τα 330 χλμ./ώρα. και οι οδηγοί θα βιώνουν πλευρικό φορτίο 5,2 G καθώς θα εισέρχονται στη στροφή 9.

Η στροφή 11 έχει μεγαλύτερο πλάτος, αλλα είναι πιο κλειστή, με πιο έντονη κλίση στον ασφαλτοτάπητα. Η προτελευταία στροφή (13) είναι πιο ανοιχτή (επίσης με πιο έντονη κλίση), επιτρέποντας στους οδηγούς να υιοθετήσουν διαφορετικές αγωνιστικές γραμμές. Επίσης, έχει διαπλατυνθεί το pit lane από 12 σε 14 μέτρα, βελτιώνοντας την ασφάλεια, αν και παραμένει ένα από τα πιο μικρά του Πρωταθλήματος σε μήκος, όντας μόλις 281 μ.

Νέα ασφαλτόστρωση

Η πίστα έχει ασφαλτοστρωθεί εξ ολοκλήρου και ο καινούργιος ασφαλτοτάπητας ενδέχεται να εξομαλύνει μερικές από τις ανομοιομορφίες του παρελθόντος. Άλλωστε, η πίστα είχε παραμείνει σχεδόν άθικτη από το 1996, που η Μελβούρνη αντικατέστησε την Αδελαΐδα (1985-1995) ως πίστα διεξαγωγής του GP Αυστραλίας στο Πρωτάθλημα της Formula 1. Ο καινούργιος ασφαλτοτάπητας αναμένεται να παρέχει χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης και φθοράς.

Η επιφάνεια της πίστας αναμένεται να είναι «χλωρή» και ολισθηρή στο ξεκίνημα του τριημέρου, με υψηλό βαθμό εξέλιξης κατά τη διάρκειά του. Η επιτάχυνση από τις αργές στροφές θα είναι καθοριστικής σημασίας, ενώ τα πλευρικά φορτία και αυτά που αναπτύσσονται κατά την πέδηση είναι μέσου επιπέδου, όπως και οι αεροδυναμικές ρυθμίσεις, όσον αφορά την παραγόμενη αρνητική άντωση από τις αεροτομές. Οι χρόνοι στο γύρο αναμένεται να πέσουν κατά 5 δλ.

Φέτος, η Pirelli έχει κάνει μια ασυνήθιστη επιλογή όσον αφορά τις γόμες ελαστικών που θα χρησιμοποιηθούν στη Μελβούρνη. Οι δύο πιο σκληρές γόμες είναι η C2 και η C3, ωστόσο η πιο μαλακή είναι η C5, αντί για τη C4 που είναι συνήθως. Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που θα χρησιμοποιηθεί η πιο μαλακή γόμα της Pirelli σε αγωνιστικό τριήμερο. Η Pirelli έκανε αυτή την επιλογή καθώς είδε ότι δεν υπήρχε μεγάλη διαφορά απόδοσης μεταξύ της C4 και της C5, με στόχο να έχουν ίση απόσταση απόδοσης -περίπου 1 δλ.- οι τρεις γόμες μεταξύ τους. Η μαλακή γόμα όμως θα έχει πολύ μικρή διάρκεια ζωής. Οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών είναι αρκετά υψηλές: 24,5 psi στον εμπρός άξονα και 21,5 psi στον πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Τέσσερις ζώνες DRS

Οι τέσσερις ζώνες DRS, συνολικού μήκους 2,4 χλμ., καλύπτουν το 45% του συνολικού μήκους της πίστας και κάποιοι έχουν εκφράσει ήδη ανησυχίες ότι αυτό είναι υπερβολικό. O Valtteri Bottas πιστεύει ότι αυτό «θα κάνει τον αγώνα αρκετά ενδιαφέρον όσον αφορά την τακτική. Όταν θα μάχεσαι με άλλους οδηγού, θα πρέπει να διασφαλίσεις ότι θα έχεις το πάνω χέρι, όσον αφορά το ίδιο το προσπέρασμα, ειδικά αν πρόκειται για μάχη προς το τέλος του αγώνα, πρέπει να συγχρονίσεις σωστά τα πράγματα». Συνεπώς, δεν είναι απίθανο να δούμε παιχνίδια με το DRS, όπως αυτά που είδαμε στη Jeddah μεταξύ Max Verstappen και Charles Leclerc. Επίσης, όπως αναφέρει ο Guanyu Zhou, στις μάχες των οδηγών στην πίστα σημαντική θα είναι και η διαχείριση της ενέργειας στη μπαταρία του υβριδικού συστήματος.

Ο Kevin Magnussen, ο οποίος ανέβηκε στο βάθρο στη Μελβούρνη το 2014, στο ντεμπούτο του στη Formula 1, δήλωσε ότι θα είναι αρκετά δύσκολο για τους οδηγούς να επιχειρήσουν προσπέρασμα στην προσέγγιση της στροφής 9, παρά την ύπαρξη ζώνης DRS πριν από αυτήν: «Στην προσέγγιση της 9, δε νομίζω ότι θα μπορείς να προσπεράσεις. Η καμπή πριν τη στροφή 9 θα είναι αρκετά δύσκολη με το DRS ανοιχτό. Νομίζω ότι τα μονοθέσια θα έχουν αρκετά ασταθή πίσω άξονα εκεί. Τα μονοθέσια σίγουρα είναι καλύτερα στο να ακολουθούν ένα άλλο».

«Ακόμα και αν δεν άλλαζαν την πίστα, νομίζω ότι θα βλέπαμε περισσότερα προσπεράσματα. Δεν πιστεύω ότι χρειαζόταν να αφαιρέσουν τις παλιές στροφές 9 και 10. Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το τι είναι καλύτερο για τους αγώνες. Τα πολύ εύκολα προσπεράσματα μπορούν επίσης να μην είναι καλά. Πρόκειται περί ισορροπίας. Μερικές πίστες έχουν τη σωστή ισορροπία, για να έχεις μερικές μάχες, κάποια δράση, αλλά και κάποια ευκαιρία να υπερασπιστείς τη θέση τους. Εάν δε μπορείς να υπερασπιστείς, εάν σε προσπερνάνε ακόμα και αν είσαι λίγο πιο αργός, τότε αυτό δεν είναι καλό για τον αγώνα».

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 8 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 06:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 09:00
Σάββατο 9 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 06:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 09:00
Κυριακή 27 Μαρτίου
Αγώνας: 08:00

GP Αυστραλίας – Albert Park
3ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2022
Μήκος πίστας: 5.278 μ.
Γύροι: 58
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,124 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα) – παλαιά χάραξη: 1:24.125 (226,933 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Απόλυτο ρεκόρ γύρου – παλαιά χάραξη: 1:20.486 (237,194 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) Lewis Hamilton (Mercedes), 2019
Στροφές: 14 (5 αριστερές, 9 δεξιές)
Εκτιμώμενος συνολικός χρόνος pit stop.: 21,5 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 261 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 74%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 81%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 42
Ζώνες DRS: 4 (μεταξύ των στροφών 2-3, 8-9, 10-11 και 14-1)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!