F1 – Προεπισκόπηση GP Βελγίου: Επιστροφή στη δράση

Η Formula 1 επιστρέφει έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα, στη θρυλική πίστα του Spa-Francorchamps, για τη διεξαγωγή του GP Βελγίου, 14ου γύρου του φετινού Πρωταθλήματος.

F1 – Προεπισκόπηση GP Βελγίου: Επιστροφή στη δράση

Η Formula 1 επιστρέφει έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα, στη θρυλική πίστα του Spa-Francorchamps, για τη διεξαγωγή του GP Βελγίου, 14ου γύρου του φετινού Πρωταθλήματος.

Η Formula 1 επιστρέφει από το καλοκαιρινό διάλειμμα Αυγούστου με τρία Grand Prix σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα. Ο πρώτος σταθμός είναι τo Spa-Francorchamps, όπου διεξάγεται το GP Βελγίου. Στην παλιά της μορφή (με μήκος 14,1 χλμ.), η πίστα φιλοξενούσε αγώνες από τη δεκαετία του 1920 και αποτελούσε μέρος του πρώτου Πρωταθλήματος της Formula 1, το 1950. Έκτοτε, το Spa έχει φιλοξενήσει 54 Grand Prix της Formula 1.

Η Formula 1 επέστρεψε στο Spa-Francorchapms το 1983, λίγα χρόνια μετά τη δημιουργία της σύγχρονης χάραξης, που διατηρεί ένα τμήμα της παλιάς, από τη Stavelot (στροφή 15) μέχρι τη Les Combes (5). Αποτελεί αγαπημένη πίστα των οδηγών λόγω των πολλαπλών στροφών υψηλής ταχύτητας και αποτελεί τη μεγαλύτερη σε μήκος χάραξη της χρονιάς (7.004 μ.), για αυτό και οι συνολικοί γύροι του αγώνα είναι μόλις 44.

Τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα, δεδομένου ότι υπάρχει ένα τμήμα διάρκειας 23 δλ. και μήκους περίπου 1.875 μ. που οδηγοί διανύουν με τέρμα γκάζι, από την έξοδο της La Source (στροφή 1) μέχρι τη ζώνη φρεναρίσματος για την Les Combes (στροφή 5). Για το λόγο αυτό, μια καλή έξοδος από τη φουρκέτα La Source είναι υψίστης σημασίας. Στους πρώτους γύρους του αγώνα, το φαινόμενο του slipstream είναι ιδιαίτερα έντονο σε αυτό το τμήμα της πίστας και πολλές φορές ο poleman μειονεκτεί, καθώς ανοίγει μία τρύπα στον αέρα για αυτούς που τον ακολουθούν.

Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει και την πιο γνωστή -και ταχύτατη- ακολουθία στροφών, αυτή της Eau Rouge και Raidillon. Το αρχικό, ανηφορικό κομμάτι αυτής της ακολουθίας έχει κλίση 17% και οι οδηγοί βιώνουν έντονη συμπίεση (έως και 3 G κάθετου φορτίου) στην αρχή της ανηφόρας, κινούμενοι με 300 χ.α.ώ. H υψομετρική διαφορά μεταξύ του υψηλότερου (στροφή 7, έξοδος του chicane της Les Combes) και του χαμηλότερου σημείου (Stavelot, στροφή 15) της πίστας φτάνει τα 97 μέτρα και είναι η μεγαλύτερη της χρονιάς.

Αλλαγές

Φέτος, η πίστα έχει δεχθεί αρκετές αλλαγές. Η Dromo Circuit Design ανέλαβε τις εργασίες αναβάθμισης, οι οποίες εκτιμάται ότι κόστισαν 25 εκατομμύρια ευρώ. Έπειτα από το θανατηφόρο ατύχημα του Anthoine Hubert στη Formula 2 το 2019, η Raidillon έχει αλλάξει και διαθέτει μεγαλύτερο χώρο διαφυγής τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική της στροφής με τις μπαριέρες να έχουν οπισθοχωρήσει.

Μάλιστα, εξετάστηκαν 20 διαφορετικές επιλογές για τη διαμόρφωση του πιο διάσημου σημείου της πίστας. Καινούργιος ασφαλτοτάπητας έχει στρωθεί στις στροφές 2 (Eau Rouge), 4 (Raidillon), 8 (Rivage) και 9 ενώ έχουν προστεθεί αμμοπαγίδες στις στροφές 1 (La Source), 6, 7 (Les Combes) και 9.

Στο 1ο και το 3ο sector της πίστας μεγάλη σημασία έχουν οι υψηλές τελικές ταχύτητες στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι, ενώ στο 2ο sector είναι συγκεντρωμένη η πλειονότητα των γρήγορων στροφών της χάραξης, όπως η θρυλική κατηφορική αριστερή κατηφορική διπλής κορυφής της Pouhon (10-11).

Οι οδηγοί διανύουν το 80% της συνολικής καλυπτόμενης απόστασης στο γύρο με τέρμα γκάζι. Για να διατηρήσουν υψηλές τις τελικές ταχύτητες, ώστε να μην είναι ευάλωτα σε προσπεράσματα τα μονοθέσια στις ευθείες οι ομάδες επιλέγουν συνήθως ρυθμίσεις χαμηλού αεροδυναμικού φορτίου, με λεπτές πίσω αεροτομές, που παράγουν χαμηλότερες τιμές οπισθέλκουσας.

Τα υψηλά πλευρικά φορτία ταλαιπωρούν τα ελαστικά με τον περιοριστικό παράγοντα να είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών. Η Pirelli θα φέρει τις μέσες γόμες (C2, C3 και C4) με αρκετά υψηλές ελάχιστες πιέσεις 25 psi στα ελαστικά του εμπρός άξονα και 22,5 psi στα πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Λόγω του μεγάλου μήκους του Spa, καθώς και του μικροκλίματος της περιοχής, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βρέχει σε ένα τμήμα της πίστας, ενώ σε άλλα ο ασφαλτοτάπητας είναι ακόμα στεγνός. Για το φετινό τριήμερο προβλέπονται βροχές για την Παρασκευή και τις πρωινές ώρες του Σαββάτου.

Το μέλλον του GP Βελγίου στο Πρωτάθλημα της Formula 1 είναι αβέβαιο προς το παρόν. Το σίγουρο είναι ότι η Formula 1 θέλει να διοργανώσει έναν καλό αγώνα, για να ξεχαστεί το περυσινό φιάσκο, όπου αποδόθηκαν μισοί βαθμοί στους 10 πρώτους, ενώ είχαν κάνει μόλις μερικούς γύρους πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, λόγω των βροχερών συνθηκών.

Φόρμα ομάδων

Η πιο σημαντική αλλαγή που θα εφαρμοστεί στο GP Βελγίου, αφορά τον τεχνικό έλεγχο των μονοθεσίων και συγκεκριμένα του δαπέδου. Με την τεχνική υπόδειξη TD39 να τίθεται σε εφαρμογή, οι ομάδες δεν θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν μπλοκ ολίσθησης στη σανίδα νομιμότητας του δαπέδου στα οποία βυθίζεται ένα μικρό τμήμα για να περνάει τον τεχνικό έλεγχο. Η Ferrari έχει παραδεχθεί ότι θα πρέπει να τροποποιήσει το δάπεδο της F1-75, ενώ η Red Bull ισχυρίζεται ότι η καινούργια τεχνική υπόδειξη δεν την επηρεάζει.

Θεωρητικά, τα χαρακτηριστικά της πίστας του Spa (υψηλές τελικές ταχύτητες, περιοριστικός παράγοντας τα ελαστικά του εμπρός άξονα) θα πρέπει να ευνοήσουν το μονοθέσιο της Red Bull επί της Ferrari. Υπάρχουν υποψίες ότι ο Charles Leclerc, ενδέχεται να λάβει ποινή, καθώς η Ferrari θέλει να τοποθετήσει στο μονοθέσιό του το αναβαθμισμένο υβριδικό σύστημα. Ο Μονεγάσκος επιστρέφει στην πίστα όπου το 2019 κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη Formula 1.

Η Mercedes θα εορτάσει αυτό το Σαββατοκύριακο τα 55 χρόνια από την ίδρυση του οίκου βελτίωσης της AMG έναν ειδικό, ρετρό χρωματισμό για το GP Βελγίου. Η γερμανική ομάδα ευελπιστεί ότι η καινούργια τεχνική υπόδειξη θα επηρεάσει την απόδοση των δύο κορυφαίων ομάδων, επιτρέποντας στην ίδια να τις πλησιάσει.

Η McLaren ανακοίνωσε επίσημα ότι ο Daniel Ricciardo θα αποχωρήσει από το στρατόπεδό της στο τέλος της σεζόν. Ο Αυστραλός δεν γνωρίζει αυτή τη στιγμή τι επιφυλάσσει το μέλλον για τον ίδιο, αν και οι μοναδικές του επιλογές για να παραμείνει στη Formula 1 φαίνεται αυτή τη στιγμή να είναι οι ομάδες των Haas και Williams.

Άλλη μία επιλογή για τον Ricciardo θα μπορούσε να είναι η Alpine, η οποία όμως αναφέρεται ότι στοχεύει στον Mick Schumacher, έπειτα από την απώλεια του Fernando Alonso και απ’ ό,τι φαίνεται και του Oscar Piastri.

H Alfa Romeo θα φέρει μερικές αναβαθμίσεις στο GP Ιταλίας (9-11 Σεπτεμβρίου) και ένα μεγαλύτερο πακέτο αναβαθμίσεων στο GP Ιαπωνίας ή το GP ΗΠΑ. Οι αναβαθμίσεις που παρουσιάστηκαν στο δάπεδο της C42 βελτίωσαν την απόδοση του μονοθεσίου στο μέσο των στροφών.

Πίσω από το τιμόνι του μονοθεσίου της AlphaTauri (αντικαθιστώντας τον Pierre Gasly), θα βρεθεί στο FP1 ο 20χρονος Νεοζηλανδός Liam Lawson, μέλος του προγράμματος νεαρών οδηγών της Red Bull, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην 8η θέση της βαθμολογίας του Πρωταθλήματος Formula 2.

Η Aston Martin έχει ήδη επικεντρωθεί στο μονοθέσιο του 2023 και δεν πρόκειται να παρουσιάσει άλλες μεγάλες αναβαθμίσεις φέτος στην AMR22.

Στο στρατόπεδο της Haas, ο Mick Schumacher θα έχει στη διάθεσή του τις αναβαθμίσεις που χρησιμοποίησε ο Kevin Magnussen στο GP Ουγγαρίας. Επιπλέον, ο Δανός θα έχει νέο μηχανολόγο αγώνα, καθώς ο Ed Regan, που είχε αναλάβει τον Magnussen από την αρχή της σεζόν, θα αποχωρήσει από την ομάδα.

Τη θέση του θα πάρει προσωρινά ο Dominic Haines, που στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τους Romain Grosjean και Nikita Mazepin στον ίδιο ρόλο, μέχρι να βρεθεί μόνιμος αντικαταστάτης. Η Haas θα δώσει επίσης την ευκαιρία στον εφεδρικό οδηγό της Ferrari, Antonio Giovinazzi να διεξάγει μία περίοδο ελεύθερων δοκιμών στα GP Ιταλίας και ΗΠΑ.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 26 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 27 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 14:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 28 Αυγούστου
Αγώνας: 16:00
GP Βελγίου – Spa-Francorchamps
14ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 7.004 μ.
Γύροι: 44
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,052 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:46.286 (237,231 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:41.252 (249,026 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 19 (10 αριστερές, 9 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 17 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 163 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 69%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 80%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 58
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 4-5 και 19-1)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!