Αυτά που έχει καταφέρει η Haas από την είσοδό της στη Formula 1 δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα. Πρόκειται για τη μοναδική νέα ομάδα που κατάφερε να «στεριώσει» στο… Piranha Club από το 2002, που η Toyota εισήλθε στη Formula 1. Κατάφερε να βαθμολογηθεί στο ντεμπούτο της, να φτάσει έως την 5η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών το 2018 και να κατακτήσει μία pole position το 2022, αν και δεν έχει δει μέχρι στιγμής οδηγό της στο βάθρο.
Και όλα αυτά ενώ το αεροδυναμικό της τμήμα στεγάζεται στις εγκαταστάσεις μιας άλλης ομάδας (της Ferrari, στο Maranello), το πλαίσιο κατασκευάζεται από άλλη εταιρεία (την Dallara), η αγωνιστική της βάση βρίσκεται στο Banbury της Αγγλίας και το αρχηγείο της στην Kannapolis των ΗΠΑ. Πρόκειται για την ομάδα με το μικρότερο budget συνολικά (λαμβάνοντας υπ’ όψη και τομείς που δε συμπεριλαμβάνονται στο budget cap), σχεδόν το μισό από την επόμενη ομάδα, τη Williams και τους λιγότερους υπαλλήλους, με κάτι παραπάνω από 100 άτομα, τη στιγμή που η επόμενη ομάδα (AlphaTauri) έχει σχεδόν τετραπλάσιους ανθρώπους.
Η Haas χρησιμοποιεί όσα περισσότερα εξαρτήματα της Ferrari επιτρέπουν οι κανονισμοί και ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε και υλοποίησε αυτό το σχέδιο χαμηλού κόστους ήταν ο Günther Steiner, ο επικεφαλής της ομάδας από το ξεκίνημά της. Ωστόσο, ο ιδιοκτήτης της, Gene Haas, αποφάσισε να μην ανανεώσει το συμβόλαιο του Steiner, ενώ από την ομάδα έφυγε και ο τεχνικός διευθυντής Simone Resta, ο οποίος είχε θητεία 15 ετών στη Ferrari.
O Gene Haas ήθελε να δει καλύτερα αποτελέσματα. Οι Steiner και Resta του είπαν πως για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να επενδύσει στη βελτίωση των εγκαταστάσεων και των εργαλείων της ομάδας. Αλλά φαίνεται ότι ο Αμερικανός δεν είναι πρόθυμος να κάνει κάτι τέτοιο, και πιστεύει ότι μπορεί να αντλήσει καλύτερα αποτελέσματα με το υλικό που διαθέτει ήδη. Άλλωστε, το μισό μονοθέσιο προέρχεται από τη Ferrari. Ωστόσο, η αεροδυναμική είναι ο παράγοντας που κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά, και υπάρχουν εργαλεία προσομοίωσης που είναι κρίσιμης σημασίας. Για αυτό και όλες οι υπόλοιπες μικρές ομάδες εκμεταλλεύονται τις επιπλέον κεφαλαιουχικές δαπάνες για να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους.
Κάποιοι πιστεύουν ότι το μοντέλο λειτουργίας της Haas, το οποίο εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την απόδοση των εξαρτημάτων που παραχωρεί η Ferrari, δεν μπορεί να λειτουργήσει για πολύ ακόμα στη Formula 1. Το σίγουρο είναι ότι έχει «ταβάνι» και δεν πρόκειται ποτέ να κάνει την ομάδα να διεκδικεί νίκες. Παράλληλα, η εκπαραθύρωση δύο πολύ έμπειρων και σεβαστών στα paddock της F1 ανθρώπων δεν εμπνέει εμπιστοσύνη για το μέλλον της ομάδας.
Στο Sky Sports F1 αναφέρθηκε ότι δεν επετράπη στον πολύ συμπαθή (αλλά και αθυρόστομο) Günther Steiner να αποχαιρετίσει το προσωπικό της ομάδας… Παρά τις αδιαμφισβήτητες ικανότητες του αντικαταστάτη του, Ayao Komatsu, η απειρία του Ιάπωνα μηχανολόγου στη διαχείριση μιας ολόκληρης ομάδας ίσως φανεί. Τότε ίσως αποτελέσει εκείνος τον επόμενο αποδιοπομπαίο τράγο της Haas, αν δεν έχει καταφέρει να αντλήσει περισσότερη απόδοση από τα… πενιχρά -για τα δεδομένα της F1- εργαλεία της ομάδας.
Η επιμονή του Gene Haas να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα με πολύ λιγότερα μέσα από τους άλλους, δεν είναι βιώσιμη στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κόσμο της Formula 1, με τα ολοένα και πιο περίπλοκα και δύσκολα στην κατανόηση της λειτουργίας τους μονοθέσια. Δε βρισκόμαστε πια στο 2018, που η κατάσταση ήταν πιο εύκολη. Ίσως η απώλεια των Steiner και Resta να φανεί πολύ περισσότερο από όσο νομίζει ο Αμερικανός επιχειρηματίας. Σίγουρα αυτό θα συμβεί όσον αφορά τη δημοτικότητα της ομάδας του στο Drive to Survive, η οποία προσέλκυσε και τον κύριο σπόνσορά της, τη Moneygram.
Ο Gene Haas αναφέρει ότι θα εμπλέκεται πολύ περισσότερο εφεξής στη διαχείριση της ομάδας και αυτό δεν είναι απαραίτητα θετικό, δεδομένου ότι η εμπειρία του στον κόσμο της F1 είναι περιορισμένη. Ένας από τους λόγους για τους οποίους λειτουργούσε το μοντέλο της ομάδας ήταν γιατί ο Haas άφηνε το Steiner να κάνει τη δουλειά του, χωρίς πολλές παρεμβάσεις. Ίσως ο Komatsu να είναι πιο δεκτικός στις εντολές του Haas, αλλά δεν είναι απαραίτητο ότι θα οδηγήσουν την ομάδα σε ένα καλύτερο μέλλον.
Ο Haas θέλει να εφαρμόσει τον τρόπο με τον οποίο διοικεί την εταιρεία του (κατασκευής μηχανημάτων CNC) Haas Automation, στη Formula 1. Πολλές φορές έχει επιχειρηθεί αυτό (όπως με την Toyota), και χωρίς εξαίρεση, έχει αποφέρει αρνητικά αποτελέσματα, καθώς ο ταχύτατα κινούμενος κόσμος της F1 απαιτεί πολύ πιο γρήγορες αντιδράσεις από μία μέση εταιρεία, και φυσικά, συνεχείς επενδύσεις. Το θετικό είναι ότι δεν έχει την πρόθεση να πουλήσει την ομάδα και δηλώνει ότι βρίσκεται στην F1 για να μείνει.
Η θέση του Gene Haas
O Gene Haas δήλωσε στην επίσημη ιστοσελίδα της F1 για τις πρόσφατες αλλαγές στην ομάδα του: «Είναι θέμα απόδοσης. Βρισκόμαστε στην 8η χρονιά μας, με περισσότερους από 160 αγώνες και δεν είχαμε ποτέ βάθρο. Τα τελευταία δύο χρόνια ήμασταν 10οι ή 9οι. Δεν κάθομαι να λέω ότι φταίει ο Günther ή κάτι τέτοιο, αλλά φαίνεται ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να κάνουμε μια αλλαγή και να δοκιμάσουμε μια διαφορετική κατεύθυνση, γιατί δε φαίνεται ότι συνεχίζοντας με αυτό που είχαμε θα λειτουργήσει πραγματικά».
«Mου αρέσει ο Günther, είναι καλός άνθρωπος, πολύ καλή προσωπικότητα. Είχαμε ένα δύσκολο τέλος της χρονιάς. Δεν το καταλαβαίνω αυτό, πραγματικά δεν το καταλαβαίνω. Αυτές είναι καλές ερωτήσεις να κάνετε στον Günther, τι πήγε στραβά. Στο τέλος της ημέρας, το θέμα είναι η απόδοση. Δεν με ενδιαφέρει να είμαι 10ος πια».
Ο Αμερικανός πιστεύει ότι ο Ayao Komatsu είναι ο ιδανικός αντικαταστάτης του Steiner: «Κοιτάξαμε εσωτερικά ποιος είχε τη μεγαλύτερη εμπειρία. Ο Ayao είναι στην ομάδα από την πρώτη μέρα, γνωρίζει τα μυστικά της. Η μεγαλύτερη ανησυχία μου είναι ότι όταν πάμε στο Μπαχρέιν, θα πρέπει να παρουσιαστούμε με ένα μονοθέσιο έτοιμο να ξεκινήσει. Θα δούμε αν θα έχει οφέλη να έχουμε μια πιο διοικητικού τύπου και μηχανολογική προσέγγιση».
«Νομίζω ότι ο Günther είχε μια πιο ανθρώπινη προσέγγιση και ήταν πολύ καλός ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούσε με τους ανθρώπους. Ο Ayao είναι πολύ τεχνικός, εξετάζει τα πράγματα με βάση τα στατιστικά. Είναι μια διαφορετική προσέγγιση. Πραγματικά χρειαζόμαστε κάτι διαφορετικό γιατί δεν τα πηγαίναμε και τόσο καλά. Όπως είπα, όλα καταλήγουν σε 8 χρόνια, στην τελευταία θέση. Δεν μπορώ να πω τίποτα περισσότερο για αυτό».
«Διευθύνω την Haas Automation για πάνω από 40 χρόνια τώρα. Όταν φέρνεις ανθρώπους από το εξωτερικό περιβάλλον, χρειάζονται χρόνο για να μάθουν, έξι μήνες έως ένα χρόνο, και πολλές φορές δεν τους συμπαθείς καν. Είναι προτιμότερο να παίρνεις ανθρώπους που γνωρίζεις, και ακόμη και αν δεν είναι η τέλεια λύση, τουλάχιστον ξέρεις τι πρόκειται να πάρεις».
«Αυτό λειτούργησε πολύ καλά για εμάς στη Haas Automation, οπότε εφαρμόζω πραγματικά πολλά από τα δομικά στοιχεία που υπήρχαν εκεί, στην ομάδα της Formula 1. Μου αρέσει πραγματικά να έχω ανθρώπους που γνωρίζω, οι οποίοι κατανοούν τις καθημερινές λειτουργίες, κατανοούν τους ανθρώπους, αντί να φέρω έναν ξένο που θα τα ανακατέψει όλα και θα δημιουργήσει ένα χάος».
«Δεν μπήκα στην F1 για να πουλήσω την ομάδα. Το έκανα επειδή ήθελα να αγωνίζομαι. Ο Günther είχε την ίδια οπτική γωνία. Δεν είμαστε εδώ για να εξαργυρώσουμε, θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί. Αν κοιτάξετε οποιαδήποτε ομάδα, ιστορικά, είχε πολλές καλές και πολλές κακές χρονιές. Η επιβίωση είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της βελτίωσης. Όσο μπορείς να επιβιώνεις, έχεις πάντα άλλη μια χρονιά για να αποδείξεις την αξία σου. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή. Η απώλεια του Günther θα κάνει την ομάδα να πρέπει να επικεντρωθεί σε άλλες πτυχές. Ελπίζουμε ότι θα βγούμε καλύτεροι από αυτό».
«Υπάρχει η εντύπωση ότι ξοδεύουμε πολύ λιγότερα χρήματα. Συνήθως είμαστε εντός του ορίου, 10 εκατ. δολάρια κάτω από το ανώτατο όριο. Απλώς πιστεύω ότι δεν κάνουμε πολύ καλή δουλειά όσον αφορά πώς ξοδεύουμε αυτά τα χρήματα. Πολλές ομάδες έχουν επενδύσει προηγουμένως στις υποδομές, τα κτίρια, τον εξοπλισμό και το προσωπικό τους. Το δικό μας μοντέλο ήταν να αναθέσουμε πολλά από αυτά σε εξωτερικούς προμηθευτές. Ξοδεύουμε πολλά χρήματα. Δεν έχουμε υπερβεί το ανώτατο όριο, αλλά είμαστε πολύ κοντά σε αυτό. Απλώς δε νομίζω ότι κάνουμε πολύ καλή δουλειά ώστε να τα ξοδεύουμε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο».
«Ένας από τους λόγους που έχουμε επιβιώσει είναι επειδή είμαστε τόσο συνειδητοποιημένοι για τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουμε τα χρήματα. Το να είμαστε αποτελεσματικοί σε αυτό που κάνουμε θα διασφαλίσει την επιβίωσή μας. Είμαστε μία από τις ομάδες που έχουν επιβιώσει περισσότερο. Όλες οι άλλες νέες ομάδες είχαν την τάση να ξοδεύουν όλα τα χρήματά τους τα πρώτα χρόνια, και μετά να κλείνουν. Εμείς επιβιώσαμε για 8 χρόνια και δε βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου πρόκειται να κλείσουμε την επιχείρησή μας. Αλλά σίγουρα θέλω να είμαστε σε θέση να επιβιώσουμε για τα επόμενα 10 χρόνια».
«Πρέπει να τα πάμε καλύτερα. Η Ferrari είναι πολύ καλή μαζί μας, από την πρώτη ημέρα. Χρησιμοποιούμε πολλά από τα υλικά τους. Λειτουργεί πολύ καλά. Πραγματικά μας βοηθούν. Ντρέπομαι που δεν μπορέσαμε να τα πάμε καλύτερα με αυτό, αλλά προχωρώντας μπροστά, θέλω να εκμεταλλευτώ τον καλό εξοπλισμό που δεν έχουν πολλές άλλες ομάδες».
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι να συνεχίσουμε με τη Ferrari. Ελπίζω ότι μπορούμε να τους βοηθήσουμε όσον αφορά την αξιοπιστία. Στο μέλλον, όταν η Sauber εγκαταλείψει τις μονάδες ισχύος της Ferrari, θα είμαστε ο μοναδικός της πελάτης. Αλλά πρέπει να τα πάμε καλύτερα. Δεν μπορούμε να βρισκόμαστε τόσο πίσω από τη Ferrari. Πρέπει να είμαστε πιο κοντά τους».
Πόση εμπιστοσύνη για το μέλλον της ομάδας εμπνέουν σε εσάς τα λόγια του Gene Haas;