Λίγες ώρες αφότου προέκυψε η είδηση ότι ο τεχνικός διευθυντής της Haas, Simone Resta, αποχώρησε από την ομάδα, ακολούθησε και η επίσημη επιβεβαίωση ότι ο επικεφαλής της αμερικανικής ομάδας, o Ιταλός Günther Steiner, απομακρύνθηκε από τη θέση του και αντικαταστάθηκε από τον Ιάπωνα Ayao Komatsu, πρώην διευθυντή μηχανολογίας.
Φαίνεται ότι ο Αμερικανός Gene Haas, ιδιοκτήτης της ομάδας, δεν ήταν ευχαριστημένος με την πορεία της, καθώς επέστρεψε στη 10η και τελευταία θέση της βαθμολογίας του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών πέρυσι. Το συμβόλαιο του Steiner έληγε στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς και ο Gene Haas αποφάσισε να μην το ανανεώσει.
Ο Steiner ήταν αυτός που δημιούργησε το σχέδιο λειτουργίας της Haas, η οποία προμηθεύεται όσα εξαρτήματα επιτρέπονται από τη Ferrari (μονάδα ισχύος, κιβώτιο, αναρτήσεις και περιφερειακά συστήματα). Το τεχνικό τμήμα της Haas λειτουργεί στο Maranello, όπου χρησιμοποιεί την αεροδυναμική σήραγγα της Ferrari, ενώ το μονοθέσιο κατασκευάζεται από την ιταλική Dallara.
Δεν είναι μυστικό ότι κατά καιρούς υπήρχε ένταση μεταξύ Steiner και Haas, και υπήρχαν διαφωνίες στο στρατόπεδο σχετικά με την τεχνική κατεύθυνση που έπρεπε να ακολουθηθεί. Είδαμε τους δύο οδηγούς να χρησιμοποιούν διαφορετικά αεροδυναμικά πακέτα στους τελευταίους αγώνες, συγκρίνοντας την απόδοσή τους, κάτι που αποτελούσε σημάδι των διαφορετικών απόψεων.
Στην ουσία, ο Steiner ζητούσε περισσότερες επενδύσεις σε μια προσπάθεια να συμβαδίσει με τους αντιπάλους που επενδύουν σε αναβαθμίσεις στις εγκαστάσεις των εργοστασίων τους, ενώ ο Haas ήθελε να επικεντρωθεί στην αποτελεσματικότερη χρήση των πόρων που έχει ήδη στη διάθεσή της η ομάδα. Η πτώση της Haas στη 10η θέση στο Πρωτάθλημα του 2023, σε σχέση με την 8η θέση του του 2022, σημαίνει τα έσοδα της ομάδας από τα εμπορικά δικαιώματα της Formula 1 θα είναι μειωμένα κατά 18 εκατ. δολάρια.
Αυτό σημαίνει ότι ο Haas θα πρέπει να συνεισφέρει περισσότερο στο budget της ομάδας από ό,τι ίσως περίμενε, αφήνοντας μικρότερο περιθώριο για επενδύσεις στις εγκαταστάσεις της. Η ομάδα αναφέρει ότι ο Ayao Komatsu έχει «εντολή να μεγιστοποιήσει το δυναμικό της ομάδας μέσω της ενίσχυσης των εργαζομένων και διαρθρωτικής διαδικασίας και αποτελεσματικότητας».
Ο Komatsu θα υποστηρίζεται από οργανωτικής και εμπορικής πλευράς από έναν νέο COO (επικεφαλής λειτουργικό σύμβουλο) που δεν έχει ακόμη οριστεί, που θα επικεντρώνεται σε μη αγωνιστικά θέματα και πιθανότατα θα εδρεύει στις αγωνιστικές εγκαταστάσεις της ομάδας στο Banbury της Αγγλίας.
Ο Gene Haas δήλωσε: «Προχωρώντας προς τα εμπρός ως οργανισμός ήταν σαφές ότι πρέπει να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας στην πίστα. Με τον διορισμό του Ayao Komatsu ως επικεφαλής της ομάδας, έχουμε ουσιαστικά τη μηχανολογία στο επίκεντρο της διοίκησής μας. Είχαμε κάποιες επιτυχίες, αλλά πρέπει να είμαστε συνεπείς στην επίτευξη αποτελεσμάτων που θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε τους ευρύτερους στόχους μας ως οργανισμός».
«Πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί με τους πόρους που διαθέτουμε, αλλά η βελτίωση της ικανότητας σχεδιασμού και μηχανικής είναι το κλειδί για την επιτυχία μας ως ομάδα. Ανυπομονώ να συνεργαστώ με τον Ayao και να διασφαλίσω θεμελιωδώς ότι θα μεγιστοποιήσουμε τις δυνατότητές μας. Αυτό αντικατοπτρίζει πραγματικά την επιθυμία μου να ανταγωνιστούμε σωστά στην F1».
Ο Ayao Komatsu ξεκίνησε την καριέρα του στη Formula 1 ως μηχανολόγος ελαστικών στην BAR (νυν Mercedes), και στη συνέχεια πέρασε στη Renault/Lotus (νυν Alpine) όπου είχε γίνει μηχανολόγος αγώνα του Romain Grosjean. Ο Ιάπωνας τεχνικός ακολούθησε το Γάλλο οδηγό στη Haas το 2016, όταν η ομάδα έκανε το ντεμπούτο της στη Formula 1.
Ο Komatsu δήλωσε: «Είμαι φυσικά πολύ ενθουσιασμένος που έχω την ευκαιρία να είμαι επικεφαλής της ομάδας της Haas. Έχοντας βρεθεί στην ομάδα από το ντεμπούτο της στην πίστα το 2016, προφανώς επενδύω με πάθος στην επιτυχία της στην F1. Ανυπομονώ να ηγηθώ του προγράμματός μας και των διαφόρων αγωνιστικών λειτουργιών εσωτερικά, ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια δομή που θα παράγει βελτιωμένες επιδόσεις στην πίστα».
«Είμαστε μια επιχείρηση που βασίζεται στις επιδόσεις. Προφανώς δεν ήμασταν αρκετά ανταγωνιστικοί πρόσφατα, γεγονός που αποτέλεσε πηγή απογοήτευσης για όλους μας. Έχουμε εκπληκτική υποστήριξη από τον Gene και τους διάφορους συνεργάτες μας και θέλουμε να αντικατοπτρίσουμε τον ενθουσιασμό τους με ένα βελτιωμένο προϊόν στην πίστα. Έχουμε μια σπουδαία ομάδα ανθρώπων σε Kannapolis, Banbury και Maranello και μαζί ξέρω ότι μπορούμε να πετύχουμε τα αποτελέσματα για τα οποία είμαστε ικανοί».
Ο Günther Steiner ήταν μία πολύ δημοφιλής φιγούρα από τις εμφανίσεις του στη σειρά του Netflix, Drive to Survive, και ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους ο κύριος σπόνσορας της Haas, η Moneygram, είχε προσεγγίσει την αμερικανική ομάδα.