F1: Ενίσχυση κεφαλαιουχικών δαπανών για τις 4 ουραγές ομάδες

Οι τέσσερις ουραγές ομάδες στη Formula 1 τα τελευταία χρόνια, θα έχουν το δικαίωμα να ξοδέψουν 14 εκατ. δολάρια περισσότερα το 2024 από τις τρεις κορυφαίες για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους, έπειτα από τροποποίηση των οικονομικών κανονισμών.

F1: Ενίσχυση κεφαλαιουχικών δαπανών για τις 4 ουραγές ομάδες

Οι τέσσερις ουραγές ομάδες στη Formula 1 τα τελευταία χρόνια, θα έχουν το δικαίωμα να ξοδέψουν 14 εκατ. δολάρια περισσότερα το 2024 από τις τρεις κορυφαίες για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους, έπειτα από τροποποίηση των οικονομικών κανονισμών.

Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων των εργοστασίων των ομάδων της Formula 1 έγιναν μείζον θέμα συζήτησης φέτος, που διανύουμε την τρίτη χρονιά υπό τους νέους οικονομικούς κανονισμούς με ανώτατο όριο εξόδων (budget cap). Οι μικρότερες ομάδες πίεζαν για να έχουν το δικαίωμα να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους, ώστε να φτάσουν σε πλησιέστερο επίπεδο με τις μεγαλύτερες.

Μέχρι πρότινος, το όριο για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες ήταν το ίδιο για όλες τις ομάδες και η Williams είχε παραπονεθεί ότι με αυτό τον τρόπο είναι αδύνατο να βελτιώσουν τις εγκαταστάσεις τους για να ανταγωνιστούν τις κορυφαίες ομάδες. Τους τελευταίους μήνες είχαν συζητηθεί διάφορες επιλογές. Η FIA και οι ομάδες κατέληξαν τελικά σε έναν πίνακα δαπανών που ουσιαστικά χωρίζει το grid σε τρεις «κατηγορίες», με τα αποτελέσματα του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών των σεζόν του 2020, 2021 και 2022 να χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό της σειράς.

Στο πλαίσιο των οικονομικών κανονισμών, το μέγιστο ποσό κεφαλαιουχικών δαπανών για κάθε έτος ήταν μεταβλητό και υπολογιζόταν από το μέσο όρο των τριών προηγούμενων ετών. Το αρχικό ανώτατο ποσό για τη σεζόν του 2024 ήταν 45 εκατ. δολάρια ανά ομάδα. Για τις ομάδες της κορυφαίας κατηγορίας, δηλαδή τις Red Bull, Mercedes και Ferrari, το ποσό αυτό έχει πλέον αυξηθεί στα 51 εκατ. δολάρια, δίνοντάς τους επιπλέον 6 εκατ. δολάρια για επενδύσεις σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά προγραμματιστεί, αν και πηγές του Motorsport αναφέρουν ότι η FIA δεν ήθελε να δώσει στις μεγάλες ομάδες επιπλέον κεφαλαιουχικές δαπάνες.

Για τις ομάδες της μεσαίας κατηγορίας, δηλαδή τις McLaren, Alpine και Aston Martin, η συνολικές επιτρεπόμενες κεφαλαιουχικές δαπάνες αυξήθηκε κατά 13 εκατομμύρια, και διαμορφώθηκε στα 58 εκατ. δολάρια. Για τις τέσσερις ομάδες της τελευταίας κατηγορίας, τις AlphaTauri, Alfa Romeo/Sauber, Haas και Williams, οι κεφαλαιουχικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 20 εκατομμύρια, δηλαδή στα 65 εκατ. δολάρια. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα κέρδος 14 εκατ. δολαρίων σε δαπάνες σε σχέση με τις τρεις κορυφαίες ομάδες, δημιουργώντας μια ευκαιρία να καλύψουν τη διαφορά ποιότητας των υποδομών τους.

Για τις σεζόν του 2025, 2026, 2027 και 2028 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες τετραετίας πέφτουν σε 42 εκατ. δολάρια για την κορυφαία κατηγορία, 49 εκατ. δολάρια για τη μεσαία και 56 εκατ. δολάρια για την κατώτερη κατηγορία. Μέχρι το 2029 όλες οι ομάδες βρίσκονται ξανά σε ίση βάση, με όλους να έχουν συνολικά 36 εκατ. δολάρια για εκείνη τη χρονιά.

Ο επικεφαλής της ομάδας της Williams, James Vowles δήλωσε: «Κάποια καλά νέα, από τη δική μου οπτική γωνία, τουλάχιστον. Η καλή δουλειά με όλες τις ομάδες σήμαινε ότι καταφέραμε να ξεκλειδώσουμε μια απαλλαγή υπέρ μας ύψους 20 εκατομμυρίων δολαρίων περίπου. Έτσι, υπήρχε συμφωνία και καλές συζητήσεις που γίνονταν από τον Φεβρουάριο. Έχουμε κεφάλαιο να δαπανήσουμε τώρα, ίσως όχι τα 100 εκατ. δολάρια που έψαχνα, αλλά είναι ένα καλό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση».

F1 - GP Καναδά 2023

Ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, επίσης καλωσόρισε τις αλλαγές στις κεφαλαιουχικές δαπάνες: «Για εμάς, αυτά είναι ευχάριστα νέα, θα χρησιμοποιήσουμε το επιπλέον κεφάλαιο. Συνεπώς, νομίζω ότι αυτό είναι καλό για εμάς». Ωστόσο, ο επικεφαλής της ομάδας της Ferrari, Frederic Vasseur, δεν ήταν απόλυτα πεπεισμένος, δηλώνοντας: «Πρώτον, αν ρωτήσεις τους μηχανολόγους σου αν θέλουν να πάρουν περισσότερα, θα σας πουν πάντα ναι, θέλουμε περισσότερα. Είναι μια διαδικασία χωρίς τέλος. Επίσης, νομίζω ότι ανοίξαμε την πόρτα για να αλλάξουμε τους κανονισμούς για το ανώτατο όριο εξόδων, και αυτό είναι πολύ επικίνδυνο».

O CEO της AlphaTauri, Peter Bayer, δήλωσε ότι δεν είναι μεγάλος οπαδός των αλλαγών: «Καταλαβαίνω ότι μερικές φορές πρέπει να κάνουμε προσαρμογές και το κάναμε. Αλλά νομίζω ότι είναι δύσκολο να το καταλάβουμε. Επειδή κάνεις ένα σχέδιο, εστιάζεις κατά κάποιο τρόπο πού ξοδεύεις τα χρήματα. Και μετά από ένα μήνα, όλα αλλάζουν και σκέφτεσαι: Έκανα το σχέδιό μου. Αυτοί οι τύποι ίσως ήξεραν κάτι που εγώ δεν ήξερα. Για εμάς, είναι σίγουρα πολύ πιο δύσκολο. Έχω πάντα έναν κατάλογο επιθυμιών. Πιθανότατα, η πρώτη μου σκέψη είναι ότι θα ήθελα έναν πολύ ωραίο προσομοιωτή».

Με την Audi να αναλαμβάνει τα ηνία της Sauber σύντομα (θα έχει το 50% τον Ιανουάριο), είναι λογικό ότι θα θέλει να αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις της ελβετικής ομάδας. Η Sauber θα γίνει η εργοστασιακή ομάδα της Audi το 2026, λαμβάνοντας το όνομά της.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!