F1 – GP ΗΠΑ: Back to the (Circuit of the) Americas

Για τον 19ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, η Formula 1 επιστρέφει για δεύτερη φορά φέτος στην Αμερική, έπειτα από το GP Μαϊάμι το Μάιο, για να επισκεφθεί το Austin του Τέξας.

F1 – GP ΗΠΑ: Back to the (Circuit of the) Americas

Για τον 19ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, η Formula 1 επιστρέφει για δεύτερη φορά φέτος στην Αμερική, έπειτα από το GP Μαϊάμι το Μάιο, για να επισκεφθεί το Austin του Τέξας.

To Circuit of the Americas στο Austin του Τέξας έγινε η έδρα του GP ΗΠΑ το 2012, έπειτα από 5 χρόνια απουσίας του αγώνα από το Πρωτάθλημα της Formula 1, αφότου διακόπηκε η συμφωνία με την πίστα της Ινδιανάπολης στο τέλος του 2007. Τo Austin αποτελεί μία από τις πιο ανομοιόμορφες πίστες της σεζόν, λόγω του ελώδους εδάφους επάνω στο οποίο έχει κατασκευαστεί. Με το υπέδαφος να κινείται, οι ανομοιομορφίες μετακινούνται από χρονιά σε χρονιά.

Πολλές από τις στροφές του Austin έχουν εμπνευστεί από πίστες άλλες πίστες, όπως οι στροφές 3-6 (από τις Maggotts και Becketts του Silverstone), 12-15 (το τμήμα του σταδίου στο Hockenheim) και οι 16-18 (από τη στροφή 8 της Τουρκίας). Η τελευταία στροφή της πίστας θα μετονομαστεί σε ‘The Andretti’, προς τιμήν του Αμερικανού Πρωταθλητή της F1 το 1978, Mario Andretti, ο οποίος αναμένεται να οδηγήσει ξανά ένα μονοθέσιο της McLaren στα πλαίσια του αγωνιστικού τριημέρου.

Φέτος, τμήματα της πίστας έχουν ασφαλτοστρωθεί εκ νέου. Η πίστα απαιτεί αρκετά υψηλά επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου και το DRS έχει αρκετά μεγάλη επίδραση. Συνεπώς, τα μονοθέσια θα είναι εξοπλισμένα με μεγάλες πίσω αεροτομές. Στις γρήγορες στροφές του 1ου sector τα μονοθέσια χρειάζονται ένα ισχυρό εμπρός μέρος στις ταχύτατες αλληλένδετες στροφές, όπου μπορεί να χαθεί πολύς χρόνος, καθώς ένα λάθος σε μία από αυτές επηρεάζεται όλες όσες ακολουθούν.

Η ακολουθία στροφών μεταξύ 2-7 διανύεται με μέση ταχύτητα 250 χλμ./ώρα με τα μονοθέσια να στρίβουν συνεχώς για περισσότερα από 800 μέτρα. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια ακολουθίες στροφών της χρονιάς. Το Austin είναι μία από τις 8 αριστερόστροφες πίστες της χρονιάς. Είναι επίσης η πίστα με τις περισσότερες στροφές (20) έπειτα από τη Jeddah και τη Σιγκαπούρη. Για αυτό και υπάρχουν πολλές αλλαγές σχέσεων (72) κατά τη διάρκεια του γύρου.

Η προσέγγιση στην 1η στροφή αποτελεί την πιο απότομη ανωφέρεια της σεζόν, καθώς τα μονοθέσια «ανεβαίνουν» ύψος 30 μ. σε μόλις 200 μ. απόσταση. Ως μέτρο σύγκρισης, ο πύργος παρατήρησης της πίστας, από όπου φαίνεται ολόκληρη η χάραξή της, έχει ύψος 77 μ. Επίσης, η προσέγγιση για τη στροφή 12 αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά φρεναρίσματα της σεζόν, με 5 G επιβράδυνσης να ασκούνται στο σώμα του οδηγού και το μονοθέσιο.

Πολλές από τις στροφές του Austin (όπως οι 1, 11 και 15) έχουν διευρυμένο πλάτος πίστας στην είσοδό τους για να δημιουργούν περισσότερες ευκαιρίες προσπερασμάτων. Στην προσέγγιση της στροφής 15 τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκαρίσματα φρένων. Λόγω των ανομοιομορφιών, οι ομάδες ενδέχεται να αναγκαστούν να ανυψώσουν τα μονοθέσιά τους, χάνοντας κάτι σε απόδοση.

Ελαστικά

Πέραν από τα υψηλά πλευρικά φορτία που αναπτύσσονται στις γρήγορες στροφές, υπάρχουν επίσης ισχυρά φρεναρίσματα και επιταχύνσεις από αργές στροφές, οπότε τα ελαστικά καταπονούνται αρκετά. Ο περιοριστικός παράγοντας εξαρτάται από τις συνθήκες, αν και συνήθως τείνει να είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών. Ο ασφαλτοτάπητας παρέχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και είναι αρκετά φθοροποιός. Η Pirelli έχει φέρει τις γόμες μέσης σκληρότητας στο Austin (C2, C3 και C4), με την ελάχιστη πίεση να έχει οριστεί στα 23 psi στον εμπρός άξονα και 20 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Η Pirelli έχει φέρει επίσης -όπως και στην Ιαπωνία- πρωτότυπα των ελαστικών του 2023, τα οποία οι ομάδες θα δοκιμάσουν στο FP2, το οποίο έχει επεκταθεί σε 90 λεπτά σε διάρκεια. Θα ξεχωρίζουν από την απουσία διακριτικών στο προφίλ τους. Η Pirelli θα καθορίσει το πρόγραμμα των ομάδων στο FP2, εκτός και αν έχουν χρησιμοποιήσει νεαρό οδηγό στο FP1. Σε αυτή την περίπτωση, θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν μέρος του προγράμματός τους στο FP2.

Νεαροί οδηγοί

Υπάρχουν πολλές ομάδες που θα έχουν νεαρό οδηγό στο FP1: Το μονοθέσιο της Ferrari θα οδηγεί ο 22 ετών Ρώσος/Ισραηλινός Robert Shwartzman. Στη McLaren, το μονοθέσιο του Daniel Ricciardo θα οδηγήσει ο 25χρονος Alex Palou, ο Ισπανός Πρωταθλητής στο IndyCar το 2021.

Στην Alfa Romeo, το μονοθέσιο του Valtteri Bottas θα οδηγεί ο 19χρονος Γάλλος Theo Pourchaire, μέλος της ακαδημίας οδηγών της Sauber, που αγωνίζεται στη Formula 2. Στη Williams, ο 21 ετών Αμερικανός Logan Sargeant, μέλος της ακαδημίας νεαρών οδηγών της βρετανικής ομάδας που αγωνίζεται στη Formula 2, θα οδηγήσει το μονοθέσιο του Nicholas Latifi.

Τίτλος Κατασκευαστών

H Red Bull αποτελεί το απόλυτο φαβορί, καθώς η RB18 λειτουργεί καλύτερα από τους αντιπάλους της με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Επιπλέον, διαθέτει ένα ισχυρό εμπρός μέρος για τις γρήγορες στροφές και καταπονεί λιγότερο τα ελαστικά της. Με τον Max Verstappen να έχει εξασφαλίσει τον τίτλο στο GP Ιαπωνίας, η εστίαση της Red Bull έχει στραφεί στην εξασφάλιση της 2ης θέσης, καθώς και την κατάκτηση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.

Εάν η Red Bull κατακτήσει τη νίκη στο GP ΗΠΑ θα στεφθεί αυτομάτως Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών. Θα πρέπει να εξασφαλίσει προβάδισμα 147 βαθμών έπειτα από τον αγώνα του Austin και αυτή τη στιγμή έχει προβάδισμα 165 βαθμών από τη Ferrari (619-454). Συνεπώς, η Red Bull έχει την πολυτέλεια να σημειώσει 18 βαθμούς λιγότερους από τη Ferrari και να κατακτήσει τον τίτλο.

Αν ένας από τους οδηγούς της Red Bull κερδίσει, ακόμα και με τον team-mate του εκτός βαθμών και τις δύο Ferrari στο βάθρο, με τον ταχύτερο γύρο, η αυστριακή ομάδα θα είναι Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών. Ακόμα και αν η Ferrari σημειώσει τη μέγιστη συγκομιδή βαθμών («1-2» με ταχύτερο γύρο = 44 βαθμοί), αν οι οδηγοί της Red Bull τερματίσουν στην 3η και 4η θέση, η αυστριακή ομάδα θα κατακτήσει τον τίτλο.

Η Ferrari αναμένεται να παρουσιάσει την τελευταία έκδοση λογισμικού της μονάδας ισχύος και να τοποθετήσει τον 6ο φετινό κινητήρα εσωτερικής καύσης στο μονοθέσιο του Charles Leclerc, με αποτέλεσμα ο Μονεγάσκος να εκτίσει ποινή 5 θέσεων στη σειρά εκκίνησης.

Η Mercedes θα παρουσιάσει το τελευταίο φετινό πακέτο αεροδυναμικών αναβαθμίσεων της W13 στο Austin, με μερικές από αυτές τις λύσεις να κοιτάζουν προς το 2023. Οι ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα αναμένεται να δυσκολέψουν το γερμανικό μονοθέσιο.

Επίσης, η Alpine θα παρουσιάσει τη δεύτερη έκδοση του καινούργιου δαπέδου που χρησιμοποίησε για πρώτη φορά στη Σιγκαπούρη, στη μάχη για την 4η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών με τη McLaren.

GP ΗΠΑ – Austin

19ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 5.513 μ.
Γύροι: 56
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,405 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:36.169 (206,374 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Charles Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:32.029 (215,658 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Στροφές: 20 (11 αριστερές, 9 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 19 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 240 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 61%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 72%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 72
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 11-12 και 20-1)

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 21 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 22:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 01:00
Σάββατο 22 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 22:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 01:00
Κυριακή 23 Οκτωβρίου
Αγώνας: 22:00

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!