F1: Κρίσιμες οι αποφάσεις της FIA για το budget cap

H χθεσινή ανακοίνωση της FIA ότι η Red Bull υπερέβη το budget cap του 2021, απλά επιβεβαίωσε ένα κοινό μυστικό. Οι επόμενες κινήσεις της Διεθνούς Ομοσπονδίας θα είναι κρίσιμες για την αξιοπιστία του συστήματος περιορισμού εξόδων και της ίδιας της Formula 1.

F1: Κρίσιμες οι αποφάσεις της FIA για το budget cap

H χθεσινή ανακοίνωση της FIA ότι η Red Bull υπερέβη το budget cap του 2021, απλά επιβεβαίωσε ένα κοινό μυστικό. Οι επόμενες κινήσεις της Διεθνούς Ομοσπονδίας θα είναι κρίσιμες για την αξιοπιστία του συστήματος περιορισμού εξόδων και της ίδιας της Formula 1.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Η FIA ανακοίνωσε εχθές ότι η Red Bull έχει ξεπεράσει για λιγότερο από 5% το ανώτατο όριο εξόδων της Formula 1 για το 2021. Το ζήτημα έχει βρεθεί στο επίκεντρο, καθώς ο οδηγός της Red Bull, Max Verstappen κατέκτησε τον τίτλο οδηγών. Η Διεθνής Ομοσπονδία εξέτασε απλά την υποβολή οικονομικής αναφοράς της αυστριακής ομάδας και δεν προχώρησε σε ενδελεχή έλεγχο, επειδή επρόκειτο για την πρώτη χρονιά εφαρμογής των οικονομικών κανονισμών.

Η Red Bull από την πλευρά της ισχυρίζεται ότι η υποβολή της ήταν εντός του ορίου. Η διαφωνία οφείλεται πιθανότατα σε διαφορετική ερμηνεία των κανονισμών. Εκεί δείχνει να οφείλεται και η καθυστέρηση της ανακοίνωσης της FIA, με αποσαφηνίσεις όσον αφορά τους κανονισμούς να εκδίδονται ακόμα και μέσα στο Σεπτέμβριο. Όπως και σε κάθε πλαίσιο κανονισμών (ιδίως των τεχνικών), οι ομάδες θα προσπαθήσουν κάθε διατύπωση προς όφελός τους. Και τα κέρδη απόδοσης ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερα στην περίπτωση των οικονομικών κανονισμών.

Η FIA εξετάζει τώρα πιο θα είναι το επόμενο βήμα της στη διαδικασία, όσον αφορά την περίπτωση της Red Bull. Στην ανακοίνωση της Διεθνούς Ομοσπονδίας, μεγάλη σημασία έχουν οι γραμμές που αναφέρουν ότι όλες οι ομάδες υποστήριξαν τη διαδικασία ελέγχου και ενήργησαν με καλή πίστη. Αυτές οι γραμμές δείχνουν ότι η παράβαση της Red Bull δεν ήταν κακόβουλη, σύμφωνα με την κρίση της FIA και κατά συνέπεια δεν θα πρέπει να περιμένουμε μεγάλη ποινή.

Συνεπώς, ο περυσινός τίτλος του Verstappen φαίνεται να είναι ασφαλής προς το παρόν, καθώς η αφαίρεση βαθμών αποτελεί μία από τις πιο αυστηρές κυρώσεις στη διάθεση των αρμόδιων επιτροπών της FIA. Ποια είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί στη συνέχεια; Σύμφωνα με τους κανονισμούς, η Red Bull θα μπορούσε να έχει συμφωνήσει με την απόφαση της FIA και να είχε βρεθεί ένας συμβιβασμός, που θα οδηγούσε σε συμφωνία αποδοχής παράβασης μεταξύ των δύο μερών.

Στα πλαίσια αυτής θα είχε συμφωνηθεί η τιμωρία της ομάδας από την διοίκηση του ορίου εξόδων της FIA. Φαίνεται ότι κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής. Η Red Bull αντέδρασε με «έκπληξη και απογοήτευση» στα ευρήματα της FIA, τα οποία ανέφερε ότι θα επανεξετάσει προσεκτικά, καθώς επιμένει ότι η υποβολή της ήταν κάτω από το ανώτατο όριο εξόδων. Η Red Bull ανέφερε επίσης ότι εξετάζει όλες τις επιλογές που έχει στη διάθεσή της.

Η διοίκηση του ορίου εξόδων ενδέχεται να αποφασίσει να προωθήσει το ζήτημα στην Επιτροπή εκδίκασης του ορίου εξόδων, η οποία αποτελείται από μία ομάδα 6-12 δικαστών, επιλεγμένων από τη FIA. H επικρατέστερη εκτίμηση είναι ότι η Red Bull καταλήξει να τιμωρηθεί, θα δεχθεί μία από τις μικρότερες ποινές, όπως πρόστιμο, αφαίρεση ωρών από τις αεροδυναμικές προσομοιώσεις ή μείωση μελλοντικού προϋπολογισμού.

Αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε κατά πόσο υπερέβη το όριο η Red Bull το 2021. Υπάρχουν φήμες που αναφέρονται σε υπέρβαση μεταξύ 1-2 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο Lewis Hamilton δεν ανέφερε τυχαία στην Ιαπωνία ότι αν η Mercedes ξόδευε 300.000-500.000 δολάρια περισσότερα πέρυσι, θα μπορούσε να έχει κατακτήσει τον τίτλο. Η Mercedes έχει τονίσει το συγκεκριμένο επιχείρημα.

Όπως έχει δηλώσει ότι ο Toto Wolff: «Γνωρίζουμε ότι ξοδεύουμε ακριβώς 3,5 εκατομμύρια ετησίως σε εξαρτήματα που φέρνουμε στο μονοθέσιο. Τότε μπορείτε να δείτε τι διαφορά κάνει να ξοδέψουμε άλλες 500.000». Για αυτό και οι αντίπαλες ομάδες καλούν τη FIA να είναι αυστηρή στην αντιμετώπισή της, διότι θεωρούν πολύ κρίσιμο τον οικονομικό τομέα.

Είναι σημαντικό, για την αξιοπιστία της ίδιας της Formula 1, η FIA να εξηγήσει τα πράγματα λεπτομερώς και να μην ακολουθήσει την οδό των μυστικών συμφωνιών. Προς το παρόν δεν έχει κάνει κάτι τέτοιο και οι πληροφορίες που έχει δημοσιοποιήσει είναι ελάχιστες. Πέραν από το μέγεθος της παράβασης της Red Bull, δεν γνωρίζουμε ούτε τη φύση της, δηλαδή σε ποιον τομέα της ομάδας κατευθύνθηκαν οι επιπλέον δαπάνες.

Υπάρχουν μερικές φήμες, αλλά κάποιες από αυτές αναιρούνται από μόνες τους, όπως π.χ. αυτή που αναφέρει ότι η Red Bull δεν συμπεριέλαβε στον προϋπολογισμό της πληρωμένες άδειες μητρότητας και πατρότητας, οι οποίες όμως εξαιρούνται από τους ίδιους τους κανονισμούς.

Αναφέρεται ότι πιθανότατα δεν συμπεριλαμβάνονται οι απολαβές του Helmut Marko, ο οποίος διατηρεί συμβουλευτικό ρόλο και κατά συνέπεια δεν εμπλέκεται στην καθημερινή λειτουργία της ομάδας. Αναφέρεται επίσης ότι η Red Bull είχε επιστροφή φόρου για το 2021 η οποία δεν συμπεριλήφθηκε άμεσα στην οικονομική αναφορά της, καθώς δεν γνώριζε το ποσό το οποίο θα λάμβανε από την εφοριακή υπηρεσία του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι οικονομικοί κανονισμοί αναφέρουν ότι θα πρέπει να δημοσιοποιηθούν είτε οι συμφωνίες παραδοχής παράβασης, είτε η απόφαση της Επιτροπής εκδίκασης του ορίου κόστους. Αυτές οι λύσεις θα προσφέρουν κάποιες ελπίδες για απαντήσεις στις υπόλοιπες ομάδες, αλλά αφήνουν το περιθώριο στη FIA να προσπαθήσει να υποτιμήσει την παράβαση.

F1 - Max Verstappen (Red Bull), GP Σιγκαπούρης 2022

Ήδη όμως υπάρχουν κάποια αρνητικά πρώτα σημάδια, όπως το γεγονός ότι η Διεθνής Ομοσπονδία δεν προέβη σε ενδελεχείς ελέγχους, επειδή ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής των οικονομικών κανονισμών, πέραν της παντελούς απουσίας επεξήγησης της παράβασης. Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι η διατύπωση των κανονισμών έχει πολλές «τρύπες» και θα μπορούσε να αμφισβητηθεί η εγκυρότητά τους σε ένα κανονικό δικαστήριο ανά πάσα στιγμή. Για αυτό και υπάρχουν εκκλήσεις να γραφτούν καλύτερα.

H διαφάνεια της διαδικασίας είναι πολύ σημαντική και για την εικόνα της Formula 1 προς το κοινό της, καθώς και για τις υπόλοιπες ομάδες, γιατί θα δώσει τέλος στις εικασίες. Η αδράνεια που παρατηρείται αυτή τη στιγμή εγείρει υποψίες ότι η FIA θέλει να κρύψει κάτι και να συμβιβαστεί με τους κατηγορούμενους στο παρασκήνιο, περιμένοντας να καταλαγιάσει ο θόρυβος γύρω από το ζήτημα. Αν παρουσιαστεί μία απλή συμβολική κύρωση που δεν αποτρέπει κανέναν από το να προβεί σε παρόμοια παράβαση στο μέλλον, ολόκληρο το σύστημα του budget cap κινδυνεύει να καταρρεύσει.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!