Ο προηγούμενος πρόεδρος της FIA, Jean Todt, είχε επικριθεί για το γεγονός ότι δεν είχε ασχοληθεί πολύ με τη Formula 1 στη 12ετή θητεία του, με αποκορύφωμα τα γεγονότα του περυσινού φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι. Η διάταξη έρευνας για τα συμβάντα στη Yas Marina ήταν μία από τις τελευταίες ενέργειες του Todt. Έκτοτε, έχουν ακολουθήσει αρκετές υπό την προεδρία του Mohammed Ben Sulayem και πολλές από αυτές, πέραν από το θετικό τους πρόσημο, έχουν προκαλέσει και αντιδράσεις. Η τελευταία, όσον αφορά τις ταλαντώσεις των μονοθεσίων της Formula 1, έχει συμβάλει για να την πιο πρόσφατη μεγάλη διαμάχη του σπορ, όσον αφορά τις ταλαντώσεις των φετινών μονοθεσίων.
Σε αυτούς του πρώτους έξι μήνες της προεδρίας του Mohammed Ben Sulayem, έχει παρατηρηθεί σαφής αλλαγή πορείας της FIA, η οποία εμφανίζεται πιο επεμβατική, όσον αφορά τα θέματα της Formula 1. Προσπαθεί να δείξει περισσότερο την παρουσία της αλλά αυτή η προσέγγιση, έχει και αρνητικές συνέπειες πολλές φορές, ιδίως όταν δεν πραγματοποιείται με το σωστό τρόπο, όπως έχει συμβεί με την τελευταία τεχνική υπόδειξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας.
Πρώτες κινήσεις
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Σχετικά με την έρευνα για το GP Άμπου Ντάμπι του 2021, του οποίου τα συμβάντα αποδόθηκαν σε «ανθρώπινο λάθος», χωρίς να εξηγείται όμως γιατί οι αγωνοδίκες το υποστήριξαν στη συνέχεια. O Sulayem απομάκρυνε τον Michael Masi από τη διεύθυνση αγώνων για να τον αντικαταστήσει με δύο άτομα (Niels Wittich και Eduardo Freitas). Παρότι αυτή η επιλογή έγινε ώστε να μην υπάρχουν αμφιβολίες μεροληψίας, η FIA έχει επικριθεί για την απόφαση αυτή, καθώς υπάρχει περισσότερη ασυνέπεια στον τρόπο διαχείρισης των περιστατικών, όπως έχουν σχολιάσει ομάδες και οδηγοί.
Επίσης, η επιλογή υποχρεωτικής εκκίνησης με ελαστικά βροχής στο Μονακό, ενώ δεν είχε ξεκινήσει να βρέχει καταρρακτωδώς, επικρίθηκε από τις ομάδες καθώς και η αρχική καθυστέρηση της εκκίνησης του Μονακό. Αυτό συνέβη διότι η FIA δεν είχε επικοινωνήσει ότι η αρχική καθυστέρηση οφείλονταν στο γεγονός ότι αντιμετωπίζονταν προβλήματα λειτουργίας από τη διακοπή ηλεκτροδότησης στα συστήματα που χρησιμοποιούνται για τη διαδικασία εκκίνησης και φωτεινά πάνελ για τις σημαίες στην πίστα. Από το Μονακό επίσης, προέκυψε μια ερμηνεία των κανονισμών (όσον αφορά τα όρια του pit lane), η οποία δεν συνάδει με οτιδήποτε έχουμε δει στο παρελθόν, όπου θεωρείται παράβαση όταν περάσει ολόκληρος τροχός τη γραμμή.
Καθυστερήσεις
Ο διευθυντής της Ferrari, Mattia Binotto, εξέφρασε με σαφή τρόπο τη δυσαρέσκειά του για τις αποφάσεις που λαμβάνονται και η διαμαρτυρία του Μονακό πιο πολύ αυτό στόχευε. Επίσης, η Ferrari επέκρινε και την καθυστέρηση της επέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας στο GP Καναδά. Ορισμένοι οδηγοί έχουν ήδη σχολιάσει ότι δεν εμπιστεύονται αυτή την ερμηνεία, ισχυριζόμενοι ότι σε άλλο αγώνα ενδέχεται να ισχύει κάτι άλλο. Πόση εμπιστοσύνη μπορεί να έχει κανείς σε μια διαιτητική αρχή, όταν οι αγωνιζόμενοι περιμένουν διαφορετικές ερμηνείες του ίδιου κανονισμού, ανάλογα την περίσταση; Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η ιδέα του κέντρου απομακρυσμένων λειτουργιών (Remote Operations Centre – ROC), που θα λειτουργεί σαν το αντίστοιχο του VAR στο ποδόσφαιρο, απέχει πολύ ακόμα από την υλοποίησή της.
Είχαμε επίσης την άρνηση της έγκρισης του σχεδίου των 6 σπριντ στην F1 για το 2023. Η Διεθνής Ομοσπονδία διέψευσε τις αναφορές ότι η αντίρρησή της αφορά την απαίτηση μεγαλύτερων εσόδων από τη Formula 1, λόγω της αυξημένης πολυπλοκότητας των σπριντ. Αν δεν είναι αυτό, τότε πρόκειται περί παιχνιδιού ισχύος. Ο Sulayem ανέφερε σχετικά: «Υποστηρίζω τους αγώνες αν είναι το σωστό. Δεν λέω ότι είναι λάθος. Λέω ότι υπάρχει χρόνος για να αποφασίσουμε. Αυτό είναι για το 2023, όχι για τη φετινή σεζόν. Δεν έχει πάρει φωτιά το σπίτι μας. Έχουμε αυτό που λέγεται δημοκρατία: Η F1 έχει μια ψήφο, οι ομάδες έχουν μια ψήφο, εγώ έχω μια ψήφο. Αν μετά μου πείτε ότι δεν μπορώ να απέχω ή να πάρω χρόνο για να μελετήσω τις προτάσεις, τότε δεν μου επιτρέπετε την ελευθερία της δημοκρατίας». Όπως θα δούμε παρακάτω, δεν είναι η μοναδική φορά που ο Sulayem ήθελε να καθυστερήσει τις διαδικασίες.
Δύο πισωγυρίσματα
Επιπλέον, προέκυψε και η σαπουνόπερα -ή καλύτερα σαπουνόφουσκα;- με τα σκουλαρίκια, piercing, κοσμήματα και εσώρουχα των οδηγών. Χωρίς προφανή εξήγηση για το γεγονός ότι η ερμηνεία της FIA ήταν διαφορετική από τη διατύπωση του κανονισμού, που αναφέρεται μόνο σε αλυσίδες και piercing. Μάλιστα, εκδόθηκε υπόδειξη ότι η συμμόρφωση με αυτό τον κανονισμό θα αποτελεί μέρος του τεχνικού ελέγχου, αν και αυτό έχει παραταθεί επ’ αόριστο.
Η FIA αποφάσισε να γίνει αυστηρή, ίσως για να δείξει ότι τηρεί τους κανονισμούς, σε ένα ζήτημα όμως το οποίο δεν επηρεάζει το αγωνιστικό αποτέλεσμα. Μια τυπικότητα. Προφανώς υπάρχει ο παράγοντας της ασφάλειας, ωστόσο οι οδηγοί είναι αυτοί που εντέλει ρισκάρουν τη ζωή τους και έχουν εκφράσει τη θέλησή τους να έχουν επιλογή σε αυτά τα ζητήματα. Επρόκειτο ουσιαστικά για μια ανούσια διαμάχη η οποία στο τέλος κατέληξε με τη FIA ουσιαστικά να υποχωρεί.
Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο GP Μονακό, ο Sulayem έκανε την εξής δήλωση: «Ο Niki Lauda και ο Alain Prost νοιάζονταν μόνο για την οδήγηση. Τώρα, ο Vettel οδηγεί ποδήλατο με ουράνιο τόξο, ο Lewis είναι παθιασμένος με τα ανθρώπινα δικαιώματα και ο Norris ασχολείται με την ψυχική υγεία. Όλοι έχουν το δικαίωμα να σκέφτονται. Για μένα, το θέμα είναι να αποφασίσουμε αν θα πρέπει να επιβάλλουμε τα πιστεύω μας πάνω από το άθλημα όλη την ώρα».
Με τα σχόλια αυτά να μην έχουν την καλύτερη αποδοχή, ορισμένες ημέρες μετά τη δημοσίευση της συγκεκριμένης συνέντευξης, ο Sulayem αποφάσισε αναρτήσει στα κοινωνικά δίκτυα το παρακάτω διευκρινιστικό μήνυμα: «Ως οδηγός, πάντα πίστευα στον αθλητισμό ως καταλύτη της προόδου στην κοινωνία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η προώθηση της βιωσιμότητας, της ποικιλομορφίας και της ενσωμάτωσης αποτελεί βασική προτεραιότητα της θητείας μου. Με τον ίδιο τρόπο, εκτιμώ τη δέσμευση όλων των οδηγών και των πρωταθλητών για ένα καλύτερο μέλλον». Άλλη μια δημόσια στροφή 180 μοιρών…
H έξοδος του Bayer
Στις αρχές Ιουνίου, έκπληξη προκάλεσε η ανακοίνωσης της απομάκρυνσης του Γενικού Γραμματέα Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA, Peter Bayer. O Αυστριακός είχε επαινεθεί ευρέως για την ικανότητά του να λύνει διαφορές με ήρεμο τρόπο. Το όνομα του ατόμου το οποίο τον αντικατέστησε, η ικανότατη πρώην νομική σύμβουλος της ομάδας της Mercedes, Shaila-Ann Rao, βρέθηκε στο επίκεντρο της τελευταίας τεχνικής διαμάχης στους κόλπους της Formula 1 και όχι μόνο.
Η F1 ήθελε από τη FIA να επικυρώσει τους κανονισμούς που θα διέπουν τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 και έπειτα, στη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (WMSC) της Διεθνούς Ομοσπονδίας, που θα πραγματοποιηθεί στις 29 Ιουνίου. Και αυτό διότι με αυτό τον τρόπο, θα άνοιγε το δρόμο για τις Porsche και Audi να ανακοινώσουν τα σχέδιά τους για το 2026.
Σύμφωνα με τις φήμες, ο Bayer πίεσε πολύ για να τηρηθεί η προθεσμία και να ενταχθεί το ζήτημα στην ατζέντα του WMSC, ωστόσο ο Sulayem ήθελε να ορίσει αυτός την ημερομηνία, σε άλλη μία επίδειξη ισχύος. Το περιστατικό αυτό πιθανότατα συνδέεται και με την έξοδο του Bayer, καθώς η λογική λέει ότι ο Αυστριακός θα διαπίστωσε ότι θα του ήταν πολύ δύσκολο να λειτουργήσει υπό αυτές τις συνθήκες.
Ανησυχία σε Porsche και Audi
Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή η καθυστέρηση, προκάλεσε ανησυχία στις εταιρείες του ομίλου VW. H Porsche σκόπευε να ανακοινώσει τη μελλοντική συνεργασία της με τη Red Bull στο GP Αυστρίας (8-10 Ιουλίου) και η Audi υποτίθεται ότι θα ακολουθούσε με ανακοίνωση μία εβδομάδα αργότερα, αρχικά ως προμηθευτής μονάδων ισχύος, χωρίς να αποκαλύψει την ταυτότητα της ομάδας την οποία θα εξαγοράσει, αν και κάποιοι θεωρούν ήδη δεδομένο ότι αυτή θα είναι η Sauber.
Η κωλυσιεργία της FIA ανέβαλε τις ανακοινώσεις αυτές και αυτό λειτουργεί εναντίον των συμφερόντων της Formula 1. Εντούτοις, ο Sulayem υποσχέθηκε προσωπικά σε τηλεφωνικές επικοινωνίες με τα ΔΣ των Porsche και Audi, μαζί με τον CEO της F1, Stefano Domenicali, που πραγματοποιήθηκαν πριν από το GP Καναδά. Ο Domenicali ξεκαθάρισε πρόσφατα σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι δεν θα υπήρχε μεγαλύτερη ντροπή για το σπορ αν έπειτα από τόσο μεγάλη προετοιμασία, η FIA δεν έκανε σωστά τη διαδικασία και έδιωχνε με αυτό τον τρόπο την Audi και την Porsche, ενώ παράλληλα, και η Honda φαίνεται ότι παρακολουθεί με ενδιαφέρον τη δραστηριότητα και εξετάζει το ενδεχόμενο να επιστρέψει.
Η επίμαχη τεχνική υπόδειξη
Ίσως ο καινούργιος αγωνιστικός διευθυντής της FIA, o Francois Sicard, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα στη FIA στο GP Μονακό να αναλάβει πολλά από τα πρώην καθήκοντα του Bayer, καθώς και ρόλο… πυροσβέστη στις διαμάχες. Ιδίως όταν αυτές προκαλούνται από ενέργειες της Ομοσπονδίας. Όπως συνέβη με την τεχνική υπόδειξη που εκδόθηκε την Πέμπτη πριν από το GP Καναδά. Μία κίνηση που φάνηκε βεβιασμένη, χωρίς να έχει μελετηθεί σωστά και επικρίθηκε από τις ομάδες.
Η ομάδα που αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα αναπηδήσεων, η Mercedes, υποστηρίζει ότι το πρόβλημα των ταλαντώσεων αφορά όλα τα σύγχρονα μονοθέσια της F1, πράγμα που δεν ισχύει απολύτως. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Mercedes κατάφερε πέρυσι να προκαλέσει την επιβολή τριών τεχνικών υποδείξεων οι οποίες είχαν στόχο την να πλήξουν την απόδοση της Red Bull (περί εύκαμπτων αεροτομών, διαχείρισης πιέσεων ελαστικών και τον αυτοματισμό του εξοπλισμού για τα pit stop). Φέτος, έπειτα από τις πιέσεις της Mercedes, εκδόθηκε και πάλι τεχνική υπόδειξη. Δε θα πρέπει να υποτιμά κανείς την πολιτική ισχύ της Mercedes στο σπορ, δεδομένου του κύρους της, αλλά και των ικανοτήτων των ανθρώπων του Toto Wolff.
Πληροφοριοδότης;
Επίσης, υπήρξαν κατηγορίες από τη Red Bull ότι η Mercedes είχε ενημερωθεί νωρίτερα, πιθανώς από την Shaila-Ann Rao, για το περιεχόμενο της τεχνικής υπόδειξης, καθώς ήταν η μοναδική ομάδα που είχε προετοιμάσει δεύτερο συρματόσχοινο στήριξης δαπέδου και λογικά δε θα προλάβαινε να κάνει κάτι τέτοιο χωρίς προετοιμασία. Επίσης, η τεχνική υπόδειξη -που τελικά δεν τέθηκε σε ισχύ– επέτρεπε χρήση δεύτερου συρματόσχοινου, σε αντίθεση με τον σχετικό τεχνικό κανονισμό…
Δηλαδή άλλο ένα μπέρδεμα, που οδήγησε ορισμένες ομάδες να απειλήσουν ότι θα διαμαρτυρηθούν. Η Mercedes απέσυρε το δεύτερο συρματόσχοινο ισχυριζόμενη ότι δεν έκανε διαφορά, αλλά ο πραγματικός λόγος ήταν για να αποφύγει τη διαμαρτυρία εναντίον της. Ο Mattia Binotto, διέψευσε μάλιστα την ισχύ της τεχνικής υπόδειξης. Ο Ιταλός διευθυντής της Ferrari δήλωσε: «Μία τεχνική υπόδειξη υπάρχει για να διευκρινίσει τους κανονισμούς ή για να αντιμετωπίσει την αστυνόμευση. Δεν είναι εκεί για να αλλάξει τους κανονισμούς. Αυτό είναι (ζήτημα) διακυβέρνησης».
Η FIA θα προσπαθήσει να επιλύσει τη διαμάχη, καθώς οργανώθηκε συνάντηση των τεχνικών διευθυντών των ομάδων με τον επικεφαλής τεχνικών ζητημάτων μονοθεσίων της FIA, Νικόλα Τομπάζη. Στη συνάντηση των διευθυντών των ομάδων στο Μόντρεαλ με τον Domenicali, μπροστά στις κάμερες του συνεργείου κινηματογράφησης του Netflix, οι Toto Wolff και Mattia Binotto διαπληκτίστηκαν σε ισχυρούς τόνους επί του ζητήματος και ο Ιταλός έχει αναφέρει ότι δεν είναι απόλυτα σύμφωνος με την πρόσληψη ενός πρώην μέλους αντίπαλης ομάδας στη FIA.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της Red Bull, Christian Horner, η τεχνική υπόδειξη έδειχνε να αφορά συγκεκριμένα τα προβλήματα της Mercedes, η οποία αν και έχει ξεπεράσει τα προβλήματα porpoising, εξακολουθεί να παρουσιάζει αναπηδήσεις, λόγω της ακαμψίας του μονοθεσίου. Ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko υποστηρίζει ότι η Mercedes προσπάθησε να αλλάξει την κατάσταση για να ευνοηθεί, αλλά φαίνεται ότι τα μέτρα της FIA ενδέχεται να λειτουργούσαν εναντίον της.
Ωστόσο, ο Marko δεν εντοπίζει μόνο εκεί τα προβλήματα της τεχνικής υπόδειξης: «Δεν μπορεί η FIA να καθορίζει το στήσιμο (των μονοθεσίων). Αλλαγή στην απόσταση από το έδαφος σημαίνει αλλαγή στησίματος και η FIA δεν μπορεί να το κάνει αυτό. Υπάρχουν πολλές παράμετροι που δεν είναι ακόμα ξεκάθαρες. Η FIA πρέπει να παράσχει περαιτέρω αποσαφηνίσεις». Λογικά, η συνάντηση με τον Τομπάζη θα πρέπει να κάνει ακριβώς αυτό. Ωστόσο, αυτό που συνέβη ήταν ένα ακόμη δείγμα σπασμωδικής κίνησης η οποία δεν ήταν καλά μελετημένη. Επιπλέον, φαίνεται ότι υποκινήθηκε από την Mercedes και ότι υπήρξε διαρροή πληροφοριών προς την πλευρά της γερμανικής ομάδας.
Οπότε, ο απολογισμός του πρώτου εξαμήνου της καινούργιας προεδρίας της FIA δεν μπορεί να θεωρηθεί απόλυτα επιτυχημένος, καθώς έχει προκαλέσει περισσότερες διαμάχες, αντί να επιλύσει προβλήματα. Ο Sulayem προσπαθεί να επιδείξει την ισχύ του με κινήσεις οι οποίες όμως φαίνεται να εκπυρσοκροτούν προς την κατεύθυνσή του.