F1: Στο GP Κατάρ φάνηκαν τα αποτελέσματα των απολύσεων της FIA

Το γεγονός ότι ο νέος διευθυντής αγώνα της Formula 1 άφησε έναν καθρέπτη μονοθεσίου στη μέση της πίστας στο GP Κατάρ για 5 γύρους οδήγησε σε δύο αστοχίες ελαστικών και μία πολύ βαριά ποινή για τον Lando Norris, καθορίζοντας τον αγώνα…

F1: Στο GP Κατάρ φάνηκαν τα αποτελέσματα των απολύσεων της FIA

Το γεγονός ότι ο νέος διευθυντής αγώνα της Formula 1 άφησε έναν καθρέπτη μονοθεσίου στη μέση της πίστας στο GP Κατάρ για 5 γύρους οδήγησε σε δύο αστοχίες ελαστικών και μία πολύ βαριά ποινή για τον Lando Norris, καθορίζοντας τον αγώνα…

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Τo Grand Prix Κατάρ ήταν επεισοδιακό και πάλι, αυτή τη φορά όμως δεν έφταιγαν τα ελαστικά, η υπερβολική ζέστη ή τα αιχμηρά kerb. Πολλά από όσα συνέβησαν στον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν της Formula 1, ήταν αποτέλεσμα της απόφασης του προέδρου της FIA, Mohammed Ben Sulayem να απολύσει τον διευθυντή αγώνων (από το 2022), Niels Wittich, μόλις τρία Grand Prix πριν από το τέλος της χρονιάς.

Στο δεύτερο μόλις αγώνα του ως αντικαταστάτης του Γερμανού, ο Rui Marques και η ομάδα του δεν διαχειρίστηκαν με το σωστό τρόπο το γεγονός ότι ο καθρέπτης της Williams του Alex Albon βρισκόταν στη μέση της πίστας στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Αρχικά, βγήκαν διπλές κυματιστές κίτρινες σημαίες στο συγκεκριμένο σημείο στον 30ό γύρο, τις οποίες δεν παρατήρησε ο Lando Norris, γεγονός που οδήγησε στην ποινή στάσης 10 δλ. στα pits που εξάλειψε τις ελπίδες του για νίκη και τον έριξε στην τελευταία θέση.

Ωστόσο, αυτές οι κίτρινες σημαίες ανακαλέστηκαν πολύ σύντομα και ο καθρέπτης παρέμεινε στη μέση της πίστας για 5 γύρους, μέχρι να τον πατήσει ο Valtteri Bottas. Τα θραύσματα προκάλεσαν αστοχία των ελαστικών των Carlos Sainz και Lewis Hamilton, επηρεάζοντας και το δικό τους αγώνα.

Η FIA -όπως κάνει πάντα- υποστήριξε τις αποφάσεις που πήρε, αναφέροντας ότι η χρήση εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας δεν θα βοηθούσε την κατάσταση, καθώς τα μονοθέσια ήταν διάσπαρτα στην πίστα και δεν θα υπήρχε αρκετά μεγάλο κενό για τους ανθρώπους της πίστας να συλλέξουν τον καθρέπτη. Παράλληλα, για θραύσματα στην πίστα (εντός ή εκτός αγωνιστικής γραμμής), συνήθως δεν επικαλείται παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, αναφερόταν στην ανακοίνωση της FIA.

Οπότε, η διεύθυνση αγώνων αποφάσισε να… αγνοήσει το πρόβλημα. Φυσικά, με την επιλογή αυτή, δημιουργήθηκε ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα, και ζήτημα ασφάλειας αν το δούμε αυστηρά, καθώς η αστοχία ελαστικών στις ταχύτητες που κινούνται τα μονοθέσια της Formula 1 δεν είναι αστεία υπόθεση… Η FIA θα εξετάσει τι μπορούσε να κάνει καλύτερα.

F1 Lewis Hamilton (Mercedes)

Όσον αφορά την βαρύτατη ποινή που δέχθηκε ο Lando Norris, η FIA ανακοίνωσε ότι «η ποινή ήταν σύμφωνη με τις οδηγίες που κοινοποιήθηκαν στις ομάδες στις 19 Φεβρουαρίου 2024. Μια παράβαση σε διπλή κίτρινη σημαία θεωρείται σοβαρή επιβάρυνση της ασφάλειας, για αυτό και τέτοιες παραβάσεις επισύρουν τόσο αυστηρή ποινή».

Διπλή κίτρινη σημαία σημαίνει ότι οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να επιβραδύνουν και να μπορούν να σταματήσουν, εάν αυτό χρειαστεί. Το αντεπιχείρημα της McLaren στην προκειμένη περίπτωση όμως, είναι ότι δεν υπήρχε σαφής μεγάλος κίνδυνος στην πίστα (παρουσία ανθρώπων ή ακινητοποιημένο μονοθέσιο), κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η κίτρινη σημαία ανακλήθηκε πολύ σύντομα, ενώ ο καθρέπτης παρέμενε στην πίστα.

Ο επικεφαλής της Mercedes, Toto Wolff, σχολίασε για την ποινή του Norris: «Νομίζω ότι οι ποινές ήταν βάναυσες, ιδιαίτερα για τη McLaren, και θα μπορούσαν να της κοστίσουν το Πρωτάθλημα (Κατασκευαστών). Δεν ξέρω ποια ήταν ακριβώς η παράβαση, το πιο σημαντικό είναι ότι υπάρχει συνοχή, και αν ο αγωνιστικός διευθυντής έρθει και έχει σκληρή στάση, αυτό είναι εντάξει, αρκεί όλοι να γνωρίζουν ότι ακολουθεί σκληρή στάση, και πρέπει να συμμορφωθείς σε αυτήν».

Lando Norris, McLaren MCL38

Ταίριαζε η ποινή στο παράπτωμα;

Βέβαια, την ποινή δεν την έδωσε η διεύθυνση αγώνων, αλλά οι αγωνοδίκες, μέλος των οποίων ήταν και πάλι ο Βρετανός πρώην οδηγός της Formula 1, Derek Warwick, για τον οποίο έχουν ακουστεί παράπονα και άλλες φορές. Στην προκειμένη περίπτωση, οι αγωνοδίκες είδαν ποια ποινή προβλέπεται για αυτό το παράπτωμα και την επέβαλαν, χωρίς να εξετάσουν τις ιδιαιτερότητες -και τα ελαφρυντικά– της συγκεκριμένης περίπτωσης. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Norris δεν έσφαλε. Απλά υπάρχουν αμφιβολίες κατά πόσο η ποινή ταίριαζε στο «έγκλημα».

Όπως προαναφέραμε, όλα αυτά τα περιστατικά είναι κατά κύριο λόγο αποτέλεσμα των επιλογών του νέου διευθυντή αγώνων της Formula 1, Rui Marques, τον οποίο η FIA έχει… ρίξει σε βάπτισμα πυρός καθώς έχει απολύσει μέσα σε δύο εβδομάδες τρεις ανθρώπους που είχαν τα προσόντα να διατελέσουν ως διευθυντές αγώνων (Niels Wittich, Tim Mayer και Janette Tan).

Ο σύνδεσμος των οδηγών της F1 με ανοιχτή επιστολή τους προς τη FIA -στην οποία δεν είδε ποτέ απάντηση- εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για τη διαφάνεια εντός της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Κορυφαίοι οδηγοί ανέφεραν επίσης ότι δεν είχαν καμία ενημέρωση για την ξαφνική αλλαγή διευθυντή αγώνων τρία Grand Prix πριν από το τέλος της χρονιάς. Εν μέσω του μπαράζ απολύσεων (και το παρασήνιό τους) που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες στη FIA, ο πρόεδρός της, Mohammed Ben Sulayem, απάντησε με δριμύ τόνο.

Mohammed Ben Sulayem

H διαχείριση της FIA «δεν αφορά» τους οδηγούς

Ο Mohammed Ben Sulayem σχολίασε για τη διαχείριση της FIA, τα ερωτήματα από τους οδηγούς και την αλλαγή διευθυντή αγώνων: «Πρέπει να τους το πούμε; Όταν αλλάζει κάτι στις ομάδες, μας το λένε; Όχι, δεν μας το λένε. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να το κάνει. Έχουμε τους κανόνες, και τους ακολουθούμε. Δεν ακολουθούμε τους κανόνες κάποιου άλλου. Τόσο απλά».

«Δεν τους αφορά. Συγγνώμη. Με όλο το σεβασμό, είμαι οδηγός. Σέβομαι τους οδηγούς. Αφήστε τους να επικεντρωθούν σε αυτό που κάνουν καλύτερα, δηλαδή να αγωνίζονται. Η FIA είναι δική μας δουλειά. Θα κάνουμε ό,τι είναι καλό για τη FIA. Οπότε πραγματικά δεν είναι δουλειά του κόσμου να παρεμβαίνει στη δική μας. Είναι τα αποτελέσματα που παράγουμε».

«Θέλω να πω, με τα μέσα ενημέρωσης, με όλο το σεβασμό, γιατί πρέπει να απαντάω σε όλα; Έχω ευθύνη απέναντι στα μέλη μου και απέναντι στο άθλημα. Δεν είμαι άνθρωπος που θα ξυπνήσω το πρωί και θα πάω να κοιτάξω τα ΜΜΕ. Τα μέσα ενημέρωσης είναι καλά, αλλά δεν έχουν ψήφους στη FIA».

F1 Grand Prix of China Qualifying

«Έχω εκλεγεί για να διορθώσω τη FIA και αυτό κάνω. Είμαι πολύ χαρούμενος με τη νέα μας ομάδα. Στην πραγματικότητα, έχω πιο σημαντικά πράγματα να κάνω από το να κοιτάζω τι γράφει ο Χ, Υ, Ζ για μένα. “Α, κοίτα τι γράφουν για σένα”. Και τι έγινε; Είμαι ακόμα ζωντανός εδώ; Ναι. Κάνω την προτεραιότητα για τη FIA; Ναι. Παραβίασα κανέναν κανόνα; Όχι. Ελάτε τώρα…»

«Τα μέσα ενημέρωσης με κατηγόρησαν για τα πάντα, με αυτή την κατασκευασμένη ιστορία για το σεξισμό. Αλλά πού είναι αυτό; Το απέδειξε κανείς ότι είναι σωστό; Φέρνουν κάτι από 23 χρόνια πριν και λένε ότι έκλεψα χρήματα και ότι επηρέασα τις αποφάσεις των αγωνοδικών. Πού είναι όλα αυτά; Πού είναι; Μιλούν για χάος, ε; Ξέρετε, θα κάνω ό,τι χρειαστεί για να φέρω τη FIA σε καλύτερη θέση. Και αφήστε τους να λένε ό,τι θέλουν».

Η FIA «θα μπορούσε να έχει δικό της reality show»

Έπειτα από το GP Κατάρ, o Toto Wolff, δήλωσε για τη FIA: «Θέλω να πω ότι γενικά, αν το δεις θετικά, θα μπορούσε να έχει το δικό της reality show με όσα συμβαίνουν αυτή τη στιγμή. Νομίζω ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν κατά νου ότι πρέπει να προστατεύσουμε αυτό το ιερό δισκοπότηρο του αθλήματος, και να το κάνουμε με υπευθυνότητα και διαφάνεια. Και αυτό δεν φαίνεται να γίνεται με αυτόν τον τρόπο».

2024 Chinese Grand Prix, Sunday Sebastian Kawka

«Έτσι, δεν μπορώ να εξετάσω την οργάνωση. Καταλαβαίνω τι κάνουμε εμείς στην προσπάθειά μας να το διατηρήσουμε. Αλλά είναι καλό που οι οδηγοί είναι ενωμένοι σε αυτή την ευρύτερη εικόνα, όπως έδειξαν. Οι ομάδες κατανοούν σε μεγάλο βαθμό τι πιστεύουμε ότι είναι σωστό ή λάθος. Και έτσι, πρέπει απλά όλοι να κοιταχτούν στον καθρέπτη και να αναρωτηθούν: συνεισφέρω το καλύτερο σε αυτό το άθλημα ή όχι;»

Αναφερόμενος στις πρόσφατες απολύσεις από τη FIA που διέταξε ο Mohammed Ben Sulayem, ο Wolff σχολίασε: «Νομίζω ότι μπορεί να απολύσει όσους ανθρώπους θέλει, καθώς είναι ο οργανισμός του, αυτός είναι ο πρόεδρος. Αυτό δεν είναι κάτι στο οποίο έχει εμπλοκή οποιοσδήποτε άλλος. Εκεί που γίνεται σημαντικό για τους οδηγούς και για όλους μας είναι: το ερώτημα αν κάνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων καλύτερη. Κάνει τους κανονισμούς καλύτερους; Βελτιώνεται το άθλημα εξαιτίας αυτών των αλλαγών στην οργάνωση, στο προσωπικό;».

«Αν η απάντηση σε όλα αυτά είναι ναι, τότε αυτό είναι ένα εσωτερικό θέμα που πρέπει να χειριστεί. Αλλά προφανώς, αυτό που υπάρχει στα μέσα ενημέρωσης και οι πιθανές διαρροές όσον αφορά την αρνητικότητα και τη φήμη που χτίζεται, είναι κάτι που είναι κακό για όλους μας. Όλοι μας είμαστε μαζί σε αυτό το άθλημα. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η FIA, οι οδηγοί, οι ομάδες, η Liberty (Media), ο Stefano (Domenicali) που το διευθύνει, νομίζω ότι σε καιρούς που υπάρχει τόση πόλωση, τόση σύγκρουση, ο ορθολογισμός πρέπει να νικήσει. Και για μένα, δεν φαίνεται να είναι έτσι αυτή τη στιγμή».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!