F1: Το -δυστυχώς- ζουμερό παρασκήνιο άλλων δύο απολύσεων στη FIA

Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, αποφάσισε να διαθέσει τα έξοδα που του αναλογούν (1,5 εκατομμύριο δολάρια), σε ταμείο ανάπτυξης για τις εθνικές λέσχες αυτοκινήτου που πρόκειται να ψηφίσουν για την επανεκλογή του, απολύοντας δύο άτομα που εξέφρασαν ανησυχίες.

F1: Το -δυστυχώς- ζουμερό παρασκήνιο άλλων δύο απολύσεων στη FIA

Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, αποφάσισε να διαθέσει τα έξοδα που του αναλογούν (1,5 εκατομμύριο δολάρια), σε ταμείο ανάπτυξης για τις εθνικές λέσχες αυτοκινήτου που πρόκειται να ψηφίσουν για την επανεκλογή του, απολύοντας δύο άτομα που εξέφρασαν ανησυχίες.

Έχουμε πλέον αρχίσει να χάνουμε λογαριασμό από το μπαράζ απολύσεων (Niels Wittich, Paolo Basarri, Tim Mayer και Janette Tan) που συμβαίνει στη FIA αυτή τη στιγμή… Το τελευταίο επεισόδιο σε αυτή τη… σάγκα είναι η είδηση ότι το περασμένο καλοκαίρι απολύθηκαν δύο υψηλόβαθμα μέλη της… μόλις τετραμελούς επιτροπής που ελέγχει τα οικονομικά της Διεθνούς Ομοσπονδίας.

Αυτό συνέβη αφότου εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με ένα κονδύλιο ανάπτυξης ύψους 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων για τις εθνικές λέσχες αυτοκινήτου. Αυτό το ταμείο δημιουργήθηκε από πρωτοβουλία του προέδρου Mohammed Ben Sulayem για τις λέσχες των οποίων την ψήφο θα ζητήσει στις επόμενες εκλογές στο τέλος του 2025.

Ο Bertrand Badre, πρόεδρος της λογιστικής επιτροπής, και ο Tom Purves, απολύθηκαν το περασμένο καλοκαίρι, τρεις ημέρες αφότου ο Badre έθεσε το προβληματικό θέμα. Ο Badre, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Παγκόσμιας Τράπεζας, και ο Purves, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Rolls-Royce και της BMW, εργάζονταν για τη FIA αφιλοκερδώς. Η αποκάλυψη έρχεται εν μέσω των ανησυχιών για τη διαφάνεια στη FIA.

Η τετραμελής επιτροπή ελέγχου εξετάζει τα λογιστικά της FIA και είναι επιφορτισμένη με την αξιολόγηση τυχόν κινδύνων που αντιμετωπίζει ο οργανισμός και έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Τον Φεβρουάριο, η επιτροπή έλαβε πληροφορίες από το οικονομικό τμήμα, που έθετε ερωτήματα σχετικά με τη διαχείριση των κονδυλίων που διατέθηκαν για τα έξοδα του Ben Sulayem και την απουσία αποδείξεων για αυτά.

Το ταμείο εξόδων του προέδρου αναφέρεται από τους δικηγόρους της FIA ως «δικαίωμά του». Ένα μεταγενέστερο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τις διεθνείς λέσχες αυτοκινήτου υποδηλώνει ότι το ποσό ανέρχεται στο 1,5 εκατ. δολάρια. Η οικονομική επιτροπή οδηγήθηκε στην πεποίθηση ότι ο Ben Sulayem σκόπευε να δαπανήσει ένα μέρος αυτού του «δικαιώματος» για τη συντήρηση του ιδιωτικού του τζετ.

FIA

Στο καταστατικό και τους κανονισμούς της FIA δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον τρόπο διαχείρισης των εξόδων του προέδρου και αν μπορεί ή όχι να δαπανηθεί για τη συντήρηση ιδιωτικού τζετ. Ο πρόεδρος είναι άμισθος. Η FIA δεν έχει αποκαλύψει πόσα από τα δικαιώματα του Ben Sulayem δαπανήθηκαν κατά τα δύο πρώτα χρόνια της θητείας του. Η FIA εδρεύει στο Παρίσι και η γαλλική νομοθεσία απαιτεί την καταβολή αποδίεξων για τις δαπάνες.

Δημοσίευμα στην Times αναφέρει πως όταν ζητήθηκαν οι αποδείξεις από τον Ben Sulayem, αποφάσισε να σταματήσει να κάνει χρήση του δικαιώματός του και να πληρώνει εφεξής τα προσωπικά του έξοδα του από την τσέπη του. Η τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής ελέγχου με πρόεδρο τον Badre πραγματοποιήθηκε στις 3 Ιουνίου. Πριν από τη συνεδρίαση, η επιτροπή ενημερώθηκε για την πρόταση του Ben Sulayem ότι το 1,5 εκατομμύριο δολάρια θα μπορούσε να κατευθυνθεί σε ένα ταμείο για τις λέσχες αυτοκινήτου παγκοσμίως.

Στην επιτροπή λογιστικού ελέγχου τέθηκαν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον η νέα χρήση του 1,5 εκατ. δολαρίων ήταν κατάλληλη, επειδή αυτές οι λέσχες θα έχουν δικαίωμα ψήφου όταν ο Ben Sulayem θα διεκδικήσει την επανεκλογή του στο τέλος του 2025. Ως πρόεδρος της επιτροπής, ο Badre επρόκειτο να είναι παρών στη Γενική Συνέλευση της FIA στη Σαμαρκάνδη του Ουζμπεκιστάν στις 13 Ιουνίου. Ενημερώθηκε όμως να μην ταξιδέψει εκεί, αλλά αντ’ αυτού να τους συμμετάσχει μέσω Zoom.

Bertrand Badre

Στη Γενική Συνέλευση, ο Ben Sulayem ανακοίνωσε επίσημα τη δημιουργία του νέου «Ταμείου Ανάπτυξης του Προέδρου». Στις 16 Ιουνίου, τα μέλη της Συγκλήτου της FIA έλαβαν ανακοίνωση από τον πρόεδρό της, από τον Carmelo Sanz de Barros, ζητώντας ηλεκτρονική ψηφοφορία για να τερματιστεί η θητεία των Badre και Purves. Σε ένα email προς τη Σύγκλητο, ο Purves χαρακτήρισε το γεγονός αυτό ως «μια θλιβερή ημέρα για τη FIA». Οι Badre και Purves ζήτησαν από τη σύγκλητο να γίνει ανεξάρτητη επανεξέταση και να τους δοθεί η ευκαιρία να εξηγήσουν τη θέση τους. Δεν έλαβαν καμία απάντηση.

Η RAC, η βρετανική λέσχη της οποίας ο Purves ήταν πρόεδρος, έγραψε στη FIA και ζήτησε να μάθει το λόγο για τον οποίο δεν χρησιμοποιήθηκαν οι υπηρεσίες του Purves και δεν έλαβε καμία απάντηση. Ο Purves έστειλε στη συνέχεια επιστολή στα μέλη της Συγκλήτου και ρωτούσε γιατί ο πρόεδρός της να ζητήσει την απόλυση της μισής επιτροπής ελέγχου, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου της, «αν δεν υπάρχει τίποτα το ασυνήθιστο ή κάτι κρυμμένο; Γιατί ο πρόεδρος της Γερουσίας και ο πρόεδρος της FIA ζητούν αυτές τις απολύσεις παρά την πρόταση για ανεξάρτητη έρευνα; Τι υπήρχε να κρύψουν;»

Στις 4 Αυγούστου, εστάλη ένα ηλεκτρονικό μήνυμα της FIA προς τις εθνικές λέσχες αυτοκινήτου, στο οποίο ο Ben Sulayem τις ενημέρωνε ότι, στη Σαμαρκάνδη, «ανακοίνωσα μια νέα πρωτοβουλία» και ότι, «με την ανακατανομή των κονδυλίων που θα χρησιμοποιούνταν για τα έξοδα του προέδρου», υπήρχε ένα νέο ταμείο 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων, το οποίο ονομαζόταν Ταμείο Ανάπτυξης του Προέδρου και είχε ως στόχο τη στήριξη των μικρών και μεσαίων λεσχών. Εξυπακούεται ότι η πρωτοβουλία θα υποστηριζόταν από εξωτερικούς συμβούλους, συμπεριλαμβανομένων κυβερνητικών εκπροσώπων.

Tom Purves

Το θέμα της διαφάνειας στη FIA ήταν ένα θέμα που οι οδηγοί της Formula 1 έθεσαν πρόσφατα, διερωτούμενοι για τη διαχείριση των χρημάτων που εισπράττονται από τα πρόστιμα που τους επιβάλλονται. Τις τελευταίες δύο εβδομάδες η FIA έχει απολύσει τρία άτομα που είχαν τα προσόντα να διατελέσουν ως διευθυντές αγώνων.

Το γεγονός αυτό έκανε το τελευταίο θύμα αυτής της κατάστασης, τον Αμερικανό Tim Mayer, τον υψηλόβαθμο αγωνοδίκη της Formula 1, να δηλώσει στο BBC: «Δεν υπάρχουν πολλοί διευθυντές αγώνων με πλατινένια άδεια, η οποία είναι το υψηλότερο επίπεδο πιστοποίησης της FIA. Είμαι ένας από αυτούς. Είναι σκληρή δουλειά και αν την κάνεις σωστά, ξυπνάς κάθε μέρα με έλκος στη σκέψη όλων των διαφορετικών πραγμάτων που πρέπει να σκέφτεσαι. Δεν κάνουν χάρες στον εαυτό τους. Τους τελειώνουν κυριολεκτικά οι άνθρωποι που μπορούν να κάνουν αυτές τις δουλειές».

Ο George Russell, διευθυντής του συνδέσμου των οδηγών της Formula 1, δήλωσε επικριτικά: «Πάνω που ζητήσαμε, λίγη διαφάνεια και συνοχή, ξεφορτωνόμαστε δύο πολύ σημαντικούς ανθρώπους στο διοικητικό όργανο. Ακόμα δεν έχουμε καμία αιτιολογία για την απομάκρυνση του Niels (Wittich, του πρώην διευθυντή αγώνων της F1). Δεν νομίζω ότι κάποιος ενημερώθηκε για την αποχώρηση του Tim (Mayer). H πρώτη φορά που άκουσα για τον νέο αγωνιστικό διευθυντή στη Formula 2 αυτό το Σαββατοκύριακο, επίσης από τα μέσα ενημέρωσης. Θα θέλαμε να έχουμε λίγη σαφήνεια και κατανόηση για το τι συμβαίνει και ποιος θα απολυθεί στη συνέχεια».

F1 George Russell (Mercedes) (3)

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!