Δοκιμάζουμε το Cupra Formentor 1.5 TSI

Το Formentor είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο, με εμπνευσμένη σχεδίαση, σπορ στοιχεία και χώρους μεγάλου SUV, που κάνει ξεκάθαρη την τοποθέτησή του

Δοκιμάζουμε το Cupra Formentor 1.5 TSI

Το Formentor είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο, με εμπνευσμένη σχεδίαση, σπορ στοιχεία και χώρους μεγάλου SUV, που κάνει ξεκάθαρη την τοποθέτησή του

Η CUPRA άλλαξε. Αν μέχρι πρότινος τη γνωρίζατε ως ένα ακρωνύμιο που συνόδευε τα ισχυρά και με σπορ προσανατολισμό μοντέλα της SEAT, κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον και επίσημα τα τελευταία δύο χρόνια. Από σπορ βραχίονας έγινε μια αυτόνομη μάρκα, με το δικό της λογότυπο και ξεχωριστά μοντέλα, που προάγουν τη μοναδικότητα και φυσικά το σπορ χαρακτήρα. Μέσα στη γκάμα της περίοπτη θέση έχει το Formentor. Το πρώτο εξ ολοκλήρου δικό της μοντέλο, το οποίο σχεδίασε και εξέλιξε μόνη, χωρίς… δάνειο από τη SEAT. Και να περιμένατε ότι το πρώτο μοντέλο της CUPRA θα είναι ένα GTi, σίγουρα θα εκπλαγείτε, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα απογοητευτείτε, από την κίνηση των Ισπανών να παρουσιάσουν ένα μοντέλο με SUV χαρακτηριστικά. Ένα all around μοντέλο, που φαίνεται ικανό να κινηθεί σε κάθε είδους έδαφος, χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς. Ψηλό, με επιθετική εμφάνιση, σε κερδίζει με την πρώτη ματιά και καταφέρνει να διατηρεί ξεχωριστή προσωπικότητα, απεμπολώντας τους δεσμούς του με την “μαμά” εταιρεία. Στο δρόμο κεντρίζει τα βλέμματα, με το θαυμασμό να διαδέχεται τις περισσότερες φορές η απορία, σχετικά με την ταυτότητα του μοντέλου.

Με έντονη προσωπικότητα

Έχει κάποια στοιχεία από την ισπανική φίρμα, αλλά μέχρι εκεί. Η μεγάλη μάσκα με την ανάλογου μεγέθους εισαγωγή αέρα φιλοξενεί το νέο «χάλκινο» σήμα της CUPRA που υπογράφει τη νέα ταυτότητα του μοντέλου. Το ανασηκωμένο καπό συμβάλει στη δυναμική εικόνα του Formentor, με το πίσω μέρος να είναι το πιο χαρακτηριστικό. Η κουπέ αισθητική θέλει την οροφή να χαμηλώνει στο τελείωμά της, περιορίζοντας το εμβαδόν των κρυστάλλινων επιφανειών. Οι φουσκωμένοι ώμοι πίσω με τις γραμμώσεις δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης της αθλητικής σιλουέτας του. Μια μεγάλη αεροτομή στην κορυφή της πέμπτης πόρτας υποδηλώνει το σπορ χαρακτήρα του μοντέλου, ενώ τα λεπτά φωτιστικά σώματα ενώνονται με μια φωτιζόμενη λωρίδα. Σίγουρα καταφέρνει να ξεχωρίζει στην κατηγορία του, αυτή των C-SUV, ή αν θέλετε καλύτερα, CUV (Coupe Utility Vehicle).

Ο ανταγωνισμός σε αυτή την υποκατηγορία δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος, αφού απέναντί του βρίσκει σε ευθεία αντιπαράθεση, τα Kia XCeed και Toyota C-HR. Αν κοιτάξουμε σε πιο premium κατασκευές θα βρούμε επίσης το νέο DS 4, το Audi Q3 Sportback, αλλά και τη BMW X2.

Από μέσα…

Περνώντας στο εσωτερικό του Formentor, διακρίνεις μια συνέχεια της εξωτερικής σχεδίασης, με τους δεσμούς όμως να μην περιορίζονται εκεί, αφού υπάρχουν στοιχεία που θυμίζουν SEAT. Οι ψηφιακές οθόνες, για τον πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών και για το σύστημα πολυμέσων 12 ιντσών, κυριαρχούν. Παρέχουν όλες τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας, αλλά η απουσία κάποιων φυσικών χειριστηρίων κόβει… πόντους από την εργονομία.

Τα καθίσματα είναι εξαιρετικά, με καλή πλευρική στήριξη και άνεση. Κάθεσαι ψηλά και έχεις μπροστά ένα σύγχρονο… πιλοτήριο. Το τιμόνι με τη «χάλκινες» λεπτομέρειες είναι όμορφο και το σήμα της CUPPRA το κάνει ακόμα πιο ξεχωριστό. Η ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι καλή, με μαλακά πλαστικά στην πλειονότητά τους που διακρίνονται για τη συναρμογή τους.

Με συνολικό μήκος 4,45 μ. και μεταξόνιο στα 2,68 μ. προσφέρει αξιόλογους χώρους, για τέσσερα άτομα. Δεν τίθεται θέμα για τον “αέρα” που έχουν στα γόνατα και το κεφάλι, ο οποίος είναι αρκετός, ωστόσο, ένας τρίτος επιβάτης στις πίσω θέσεις θα φέρει την παρέα πιο κοντά και ίσως δυσαρεστήσει με την παρουσία του τους δύο άλλους. Από την άλλη, ο όγκος του χώρου αποσκευών με το κανονικό σχήμα, είναι 450 λίτρα και σίγουρα μπορεί να εξυπηρετήσει με το παραπάνω τις ανάγκες μιας οικογένειας.

Στο δρόμο

Το Formentor 1.5 TSI που δοκιμάζουμε, δεν περιορίζεται μόνο στην εμφάνιση. Πατάει ωραία, θετικά, με ποιοτική κύλιση, αν και λίγο σφιχτή. Για αυτό μερίδιο ίσως έχουν και οι μεγάλοι -όμορφοι- τροχοί των 18 ιντσών, που μπορεί να παρέχουν αρκετή πρόσφυση, αλλά αντιδρούν και πιο άτσαλα στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Η ανάρτηση που αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, εξομαλύνουν την κατάσταση, διατηρώντας τις ισορροπίες, ανάμεσα σε άνεση και οδική συμπεριφορά.

Υπό πίεση το εμπρός μέρος κρατάει την πορεία του, με το πίσω να ελαφρώνει στο άσε το γκαζιού, όσο χρειάζεται για να βοηθήσει. Το ESP είναι καλά ρυθμισμένο και αφήνει μέχρι ένα βαθμό την κατάσταση πιο ελεύθερη και στα χέρια του οδηγού που έχουν στη διάθεσή τους ένα μεστό σε αίσθηση τιμόνι. Ωστόσο, τα 1.437 κιλά βάρους διαδραματίζουν το δικό τους ρόλο, θέτοντας όρια, χωρίς όμως να κόβουν από τον εν γένει ευχάριστο χαρακτήρα του Formentor στο δρόμο.

Οι 150 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. δεν εντυπωσιάζουν με το άκουσμά τους, αλλά στην πράξη αποδεικνύονται εύρωστοι. Σε συνδυασμό με τη ροπή των 250 Nm που είναι διαθέσιμη στο σύνολό της από χαμηλά και μόλις τις 1.500 σ.α.λ. και μέχρι τις 3.500, κινούν το Formentor 1.5 TSI σε σβέλτους ρυθμούς. Ενδεικτικά, η τυπική επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 8,9 δλ. σύμφωνα με τον κατασκευαστή, με τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 204 χλμ./ώρα.

Για τη μετάδοση της κίνησης που περνάει μόνο στους εμπρός τροχούς, φροντίζει ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, με θετικό κούμπωμα και μικρές διαδρομές. Το παιχνίδι μαζί του είναι διασκεδαστικό, αλλά στοιχίζει σε επίπεδο κατανάλωσης, με τη μέση τιμή της δοκιμής μας να κυμαίνεται στα 9 λτ./100 χλμ. Σε ανοιχτό δρόμο με σταθερή σχέση μπορεί να επιτύχει και καλύτερη τιμή, ενώ σε αυτή τη συνθήκη τα επίπεδα άνεσης είναι υψηλά και αυτά του θορύβου χαμηλά.

Στο ταμείο

Το CUPRA Formentor 1.5 TSI με το χειροκίνητο κιβώτιο που αποτελεί και την εισαγωγική έκδοση του μοντέλου, έχει τιμή 29.290 ευρώ. Αν σας αρέσει η άνεση του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων τότε θα πρέπει να εκταμιεύσετε λίγα παραπάνω χρήματα, φτάνοντας τα 31.490 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση το Formentor έρχεται φορτωμένο με εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων, Front Assist, σύστημα διατήρησης λωρίδας, περιοριστή ταχύτητας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης, διαφορικό XDS, adaptive cruise control και κάμερα οπισθοπορείας.

Τα παραπάνω είναι ένας επιπλέον λόγος για να κοιτάξεις το CUPRA Formentor, το οποίο καταφέρνει να ξεχωρίζει για τη δυναμική αισθητική του, τους μεγάλους χώρους την τεχνολογία, αλλά και για τον ευχάριστο χαρακτήρα του στο δρόμο.

Φωτογραφίες: MotorOne

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!