Πόσο σημαντική είναι η αίσθηση της όσφρησης καθώς εισέρχεται ένας υποψήφιος πελάτης σε ένα από τα αυτοκίνητα της Nissan; H ιαπωνική εταιρεία δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, ούτε καν σε αυτό τον τομέα.
Ο Ιάπωνας Ryunosuke Ino, έχει ίσως μια από τις πιο παράξενες δουλειές στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο του αρώματος των νέων οχημάτων της Nissan.
O Ino ελέγχει τα συστήματα κλιματισμού του αυτοκινήτου και πώς οι μυρωδιές του οχήματος μπορούν να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου. Έχει το προσωνύμιο «η μύτη της Nissan» ή «meirster» και φροντίζει να διασφαλιστεί η βέλτιστη ατμόσφαιρα για τους επιβάτες στην καμπίνα ενός Nissan.
Γεννημένος στη Yokohama, ο Ryunosuke Ino εργάζεται εδώ και 20 χρόνια στο τεχνικό κέντρο της Nissan στην Ιαπωνία, ως τεχνικός εμπειρογνώμονας στο τμήμα Ποιότητας Εσωτερικού Αέρα Οχημάτων. Είναι ηγέτης μιας ομάδας ανθρώπων επιφορτισμένης με την ανάλυση και την έγκριση υλικών που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της Nissan.
Η ανθρώπινη όσφρηση είναι εκπληκτικά ισχυρή και μπορεί να αναγνωρίσει εκατοντάδες χιλιάδες διαφορετικές μυρωδιές. Οι οσμές ταξιδεύουν μέσω των οδών του οσφρητικού νευρώνα του σώματος στα κέντρα του εγκεφάλου, εστιάζοντας στη μνήμη και τα συναισθήματα, όπως ο τροχιακός μετωπιαίος φλοιός, η αμυγδαλή και ο ιππόκαμπος. Γι’ αυτό η μυρωδιά ενός αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσει έντονες αναμνήσεις.
Οι άνθρωποι βασίζονται περισσότερο στα μάτια τους, αλλά μπορούν να αντιληφθούν τεράστιους αριθμούς διαφορετικών μυρωδιών που μπορούν και αυτές να αφήσουν μια μόνιμη εντύπωση. Για τον Ino, δεν είναι μόνο κρίσιμη η πρώτη εντύπωση, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο οδηγός τις μυρωδιές μέσα στην καμπίνα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Όπως δηλώνει ο ίδιος ο Ryunosuke Ino, «Η οσμή είναι ένας σημαντικός παράγοντας για μια ευχάριστη εμπειρία στο αυτοκίνητο και η Nissan είναι πολύ ευαίσθητη με αυτό. Συνήθως, οι επιβάτες μυρίζουν το πιο κοντινό πράγμα με βάση το που βρίσκονται μέσα σε ένα αυτοκίνητο, επομένως είναι σημαντικό να έχουμε εμπειρία από όλα τα καθίσματα».
«Πρώτα από όλα, προσπαθώ να προσδιορίσω από που προέρχεται η μυρωδιά. Προσπαθώ να εντοπίσω και να αξιολογήσω από την οπτική γωνία του χρήστη του οχήματος, όπως όταν ανοίγω το ντουλαπάκι του συνοδηγού ή τον καθρέφτη του αλεξήλιου. Τοποθετώ τον κορμό και το κεφάλι μου όπως θα έκαναν οι επιβάτες για να έχω ακριβή εντύπωση».
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αξιολόγησης της πτητικής οργανικής ένωσης (VOC) στην καμπίνα ενός οχήματος, που συνήθως απαιτεί τρεις ημέρες, ο Ino και η ομάδα ειδικών όσφρησης μυρίζουν τα προσκέφαλα, τα ταμπλό, τους καθρέπτες, τα ντουλαπάκια, τα αλεξήλια, τα καθίσματα, τις οροφές, τις ποτηροθήκες, τις μοκέτες και οποιοδήποτε συστατικό με μετρήσιμο άρωμα.
Οι έλεγχοι γίνονται συνήθως μέσα σε τρία έως πέντε λεπτά για να διασφαλιστεί η σωστή αξιολόγηση πριν η μύτη προσαρμοστεί στην εσωτερική μυρωδιά. Εάν κάτι δεν πληροί τα πρότυπα, οι έλεγχοι επαναλαμβάνονται για να προσδιοριστεί η αιτία και να ληφθούν τα διορθωτικά μέτρα.
Τα καθίσματα που χρησιμοποιούν τα ίδια υλικά, αξιολογούνται μεμονωμένα, καθώς μπορεί να προέρχονται από διαφορετικούς προμηθευτές με μοναδικές διαδικασίες παραγωγής. Η ομάδα του Ino στοχεύει να διασφαλίσει ότι όλοι οι επιβάτες απολαμβάνουν την ευχάριστη ατμόσφαιρα της καμπίνας, επομένως η εργασία επεκτείνεται και στους προμηθευτές ανταλλακτικών που κατασκευάζουν τα υφάσματα, τις κόλλες και τα πολυμερή που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της Nissan.
Η κυκλοφορία του αέρα και η έκθεση στο ηλιακό φως είναι κρίσιμοι παράγοντες που επηρεάζουν τη μυρωδιά του αυτοκινήτου. Συνεπώς, η ομάδα του Ino χρησιμοποιεί μια ειδική περιβαλλοντικά σφραγισμένη αίθουσα δοκιμών, με ελεγχόμενη θερμότητα και υγρασία και σύστημα φωτισμού που προσομοιώνει το ηλιακό φως.
Όπως εξηγεί ο Ino, «εξετάζουμε διάφορες συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα αυτοκίνητα, όπως μέτριες έως υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, οι οποίες μπορεί να εντείνουν τη μυρωδιά». Ωστόσο, είναι κρίσιμο να ομαλοποιήσει την ευαισθησία του σε όλες τις μυρωδιές και για αυτό χρειάζεται μια τεχνική «επαναφοράς» της αίσθησης.
«Ορισμένοι ειδικοί έχουν τον δικό τους τρόπο να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο, όπως να μυρίσουν κόκκους καφέ, για να βαθμονομήσουν την όσφρησή τους. Στην περίπτωσή μου, ‘επαναφέρω’ τη μύτη μου μυρίζοντας το χέρι μου κοντά στον αγκώνα μου. Αυτό μου είναι οικείο, επομένως με προετοιμάζει να ανιχνεύσω νέες μυρωδιές».
Τα ρούχα που φοράει ο Ino στο χώρο εργασίας του έχουν πλυθεί χωρίς απορρυπαντικό, διασφαλίζοντας ότι οι εντυπώσεις της μυρωδιάς του είναι καθαρές και χωρίς επιρροή. O Ιάπωνας ενδιαφερόταν για τις μυρωδιές από την παιδική του ηλικία και εξέλιξε την αίσθηση της όσφρησής του στους δρόμους της ντόπιας Chinatown, μυρίζοντας μπαχαρικά και τα αρώματα των καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού του αγαπημένου σνακ, nikuman (μικρό ψωμί με κρέας).
«Από μικρός, μπορούσα να μυρίζω πράγματα και ενδιαφερόμουν για τις μυρωδιές σε ό,τι έπιανα. Έμαθα διάφορες μυρωδιές και στην Chinatown η μυρωδιά του nikuman διέφερε από κατάστημα σε κατάστημα. Την ημέρα πριν από τον έλεγχο, προσπαθώ να μην τρώω πιάτα με σκόρδο και φαγητά με έντονες μυρωδιές», αναφέρει ο Ino.
«Οι προτιμώμενες μυρωδιές των καταναλωτών διαφέρουν ανά περιοχή, επομένως η Nissan έχει ομάδες στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη που κάνουν παρόμοιες δοκιμές. Τα πρότυπα μυρωδιάς της Nissan έχουν σχεδιαστεί κυρίως από εμένα ως τον παγκόσμιο επικεφαλής στην όσφρηση. Ωστόσο, κάθε περιοχή είναι ελαφρώς διαφορετική βάσει των αξιολογήσεων των πελατών και ο τοπικός meister παίρνει την τελική απόφαση για την αγορά του».
Ο Ino εξηγεί ότι τα μέλη της ομάδας ειδικών που εργάζεται στο τμήμα το οποίο ο ίδιος διευθύνει, πρέπει να περάσουν από δοκιμές που περιλαμβάνουν αρώματα όπως της καραμέλας ή ακόμα και τους μίσχους λουλουδιών και επεκτείνεται σε ανεπαίσθητες διαφορές στα εσωτερικά υλικά. Παράλληλα, η Nissan παρέχει εκπαίδευση για τη βελτιστοποίηση των δεξιοτήτων ανίχνευσης οσμής της ομάδας.