Καθώς η μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από τους περισσότερους κατασκευαστές της αυτοκινητοβιομηχανίας, πληθαίνουν και οι επιλογές που παρατάσσονται στον τομέα των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης και των microcar.
Μικρά, ευέλικτα, προσιτά και με κρυμμένες χάρες, τα αυτοκίνητα πόλης εκπροσωπούνται πλέον και στην ηλεκτροκίνητη αρένα, και ο ανταγωνισμός είναι ήδη σκληρός, κάνοντας τη μετακίνηση στον αστικό κύκλο ακόμη πιο εύκολη, αθόρυβη, οικονομική και το κυριότερο, χωρίς εκπομπές ρύπων.
Διαβάστε για τα πέντε μικρά αυτοκίνητα πόλης και microcar που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και την άποψή μας για αυτά. Μπορείτε να βρείτε αναλυτικά όλες τις λεπτομέρειες για το καθένα από αυτά, ακολουθώντας τους συνδέσμους που θα βρείτε στη συνέχεια του κειμένου.
Fiat 500e
Εν γένει, το Fiat 500 είναι αναμφίβολα από τα πλέον εμβληματικά μοντέλα της ιταλικής εταιρείας. Διακρίνεται για το απαράμιλλο στιλ του και τη φινέτσα του, την κορυφαία ευελιξία του και τη φιλικότητα που προσφέρει στο χρήστη. Στοιχεία ικανά να του χαρίσουν μια θέση ψηλά στην εκτίμηση του κοινού και να το διατηρήσουν εκεί για πολλά χρόνια.
Οι Ιταλοί λοιπόν έχοντας καλό υλικό στα χέρια τους δημιούργησαν ένα από πιο ικανά ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς. Αισθητικά, το Fiat 500e είναι αναμφίβολα αναγνωρίσιμο, διατηρώντας την ίδια σχεδιαστική ταυτότητα που του χάρισε την καλή του φήμη.
Φυσικά, το μοντέλο απλώς αποτέλεσε τη βάση, με το σύνολο να περιλαμβάνει ένα αξιόλογο ηλεκτρικό μοτέρ και ισχυρό μάλιστα στην περίπτωσή μας, με 118 ίππους και 220 Nm ροπής, το οποίο συνεργάζεται με αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας και το καθιστά ακόμα πιο ικανό.
Οι επιδόσεις αυτές κάνουν το 500e Cabrio ένα μικρό πυραυλάκι μέσα στην πόλη. Επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 50 χλμ./ώρα σε μόλις 3,1 δλ., ενώ για να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα θέλει συνολικά 9 δλ. Εξαιρετικές τιμές, που το κάνουν εκτός από εύκολο, ιδιαίτερα ευχάριστο. Σε αυτό βοηθάει και η ανάρτηση, η οποία είναι σωστά ρυθμισμένη, με γνώμονα την άνεση.
Στην πράξη, μέσα στην πόλη μπορείς να δεις πάνω από 300 χιλιόμετρα με μια φόρτιση, αν αξιοποιήσεις σωστά το σύστημα ανάκτησης. Το Fiat 500e Cabrio έχει τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης 85 kW, που του επιτρέπει να ανακτήσει ενέργεια για να καλύψει 50 χιλιόμετρα, σε μόλις 5 λεπτά της ώρας ή εναλλακτικά από 0-80% σε 35 λεπτά.
Δείτε περισσότερα για το Fiat 500e
Leapmotor T03
Για όσους αναρωτιούνται τι εστί Leapmotor, η κινεζική ραγδαίως αναπτυσσόμενη εταιρεία που ιδρύθηκε το 2015 πορεύεται ήδη υπό την ομπρέλα του ομίλου Stellantis. Έτσι και η Leapmotor βρίσκει άμεσα δίκτυο διανομής πανευρωπαϊκά σε χρόνο ταχύτερο των ομοεθνών ανταγωνιστών.
Στόχος της εταιρείας με το Leapmotor Τ03, είναι η δημιουργία ενός πρακτικού αυτοκίνητου με ευελιξία, τεχνολογικό υπόβαθρο και ευρυχωρία για τέσσερις επιβάτες. Μικρό σε διαστάσεις, χαριτωμένο σε εικόνα και πρακτικό στην λογική της αστικής μετακίνησης με τρόπο που δεν προκαλεί. Με την κεντρική σχεδιαστική ιδέα να παίρνει έμπνευση από το Smart Forfour η ψιλόλιγνη μοντέρνα κόμπακτ σιλουέτα του, κερδίζει θετικά την ματιά.
Οι 95 ίπποι του ηλεκτροκινητήρα και η ροπή των 158 Nm, σύμφωνα με τη Leapmotor και το πρωτόκολλο WLTP, εξασφαλίζει αυτονομία 265 έως 395 χλμ. στον αστικό κύκλο. Στην πράξη η κατανάλωση ενέργειας αποδεικνύει την αυτονομία και οι επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 12,7 δλ., τελική ταχύτητα 130 χλμ./ώρα) κάνουν το T03 σβέλτο.
H μπαταρία 37,3 kWh έχει να προσφέρει την ενέργειά της σε ένα ελαφρύ στο σύνολο ηλεκτρικό όχημα που δεν ξεπερνά τα 1.200 κιλά, κάτι σπάνιο για EV σήμερα, ενώ ακολουθούν και άλλα πλεονεκτήματα, όπως η κατανάλωση που διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα, και η γρήγορη φόρτιση.
Για παράδειγμα μια τυπική φόρτιση σε AC παροχή απαιτεί 3,5 ώρες για να φέρει την μπαταρία από το 30% έως το 80% , ενώ σε ταχυφορτιστή DC 45 kW, το ίδιο ποσοστό χρειάζεται μόλις 36 λεπτά. Επίσης, με την κατανάλωση να παίζει ανάμεσα στις 11 με 16 kWh, η αυτονομία καλύπτει 340 έως 234 χιλιόμετρα αντίστοιχα, οπότε τις αστικές και, γιατί όχι και περιαστικές του ανάγκες, τις υλοποιεί μια χαρά.
Δείτε περισσότερα για το Leapmotor T03
Microlino Dolce
Στη χώρα μας, η ηλεκτροκίνηση έγινε η αιτία να συστηθούμε – έστω κι αργά – με τη μικροκινητικότητα. Το Microlino είναι ένα microcar που παντρεύει την πρακτικότητα με το στυλ, την ευελιξία με την εξωστρέφεια, τη μετάβαση στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης με ένα ρομαντικό ταξίδι στο πίσω χρόνο. Το Microlino είναι μια μοντέρνα χρονοκάψουλα.
Οι παλιότεροι θα αναγνωρίσουν βέβαια στον ιδιαίτερο σχεδιασμό του Microlino την λιλιπούτεια Isetta που παρουσιάστηκε στους δημοσιογράφους 70+ χρόνια πριν, συγκεκριμένα το 1952 στο Τορίνο. Επιπλέον, το μήκος των μόλις 2,5 μέτρων και οι αναλογίες παραπέμπουν άμεσα στην Isetta.
Ζυγίζει μόλις 496-530 κιλά -αναλόγως την έκδοση- χάρη στο αμάξωμα αλουμινίου και διαθέτει δύο θέσεις, μία πόρτα στο εμπρός μέρος με μηχανισμό soft close και μεγάλο πορτμπαγκάζ 230 λίτρων. Το Microlino κινείται από ηλεκτροκινητήρα με ισχύ που φτάνει τους -υπεραρκετούς- 17 ίππους και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως και 90 χλμ./ώρα.
Εξοπλίζεται με σύστημα ανάκτησης ενέργειας και είναι διαθέσιμο με τρεις τύπους μπαταρίας ιόντων λιθίου. Η βασική έχει χωρητικότητα 6 kWh, η μεσαία 10,5 kWh και η μεγάλη 14 kWh, δίνοντας αντίστοιχα θεωρητική αυτονομία 91, 177 και 230 χλμ.
Παρέχεται με καλώδιο φόρτισης Type 2 και μπορεί να φορτιστεί σχεδόν σε οποιοδήποτε δημόσιο σημείο φόρτισης, σε AC wallbox ή πρίζα σπιτιού. Η μικρή μπαταρία φορτίζει με ισχύ 1,35 kW σε 4 ώρες, ενώ η ισχύς φόρτισης στις άλλες δύο μπαταρίες ανεβαίνει στα 2,6 kW και ο χρόνος είναι 3 ώρες για τη μεσαία και 4 ώρες για τη μεγάλη.
Δείτε περισσότερα για το Microlino Dolce
XEV YOYO
Το XEV YOYO συγκεντρώνει όλα τα πλεονεκτήματα που χρειάζονται για να διακριθεί στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων. Σχεδιασμένο από την Pininfarina, το YOYO τραβά τα βλέμματα στο δρόμο, όχι μόνο λόγω του μικρού μεγέθους του αλλά και με το ομολογουμένως χαριτωμένο ντιζάιν του.
Με μήκος 2,53 μ., πλάτος 1,50 μ. και ύψος 1,57 μ., το YOYO έχει τις διαστάσεις του Smart 1ης γενιάς. Είναι διθέσιο, προσφέροντας άνετο χώρο για οδηγό και συνοδηγό, μαζί με επαρκέστατο χώρο αποσκευών 180 λίτρων.
Ο ηλεκτροκινητήρας των 20,5 ίππων (15 kW) κινεί πρόθυμα το όχημα. Η μέγιστη ταχύτητα των 80 χλμ./ώρα (εύκολα βλέπεις 90 χλμ./ώρα στο ψηφιακό κοντέρ) σημαίνει πως το ηλεκτρικό XEV μπορεί να κινηθεί με άνεση και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Ο ηλεκτροκινητήρας του YOYO τροφοδοτείται με ενέργεια από μια μπαταρία 10,4 kW που υπόσχεται αυτονομία 150 χλμ. Στην πράξη, οδηγώντας κυρίως στο πρόγραμμα “S” και συχνά σε λεωφόρους με ταχύτητα 70-80 χλμ./ώρα, διαπιστώσαμε πως τα 120-130 χλμ. με μία πλήρη φόρτιση είναι εφικτά.
Η μπαταρία φορτίζει με ισχύ 2 kW, ακόμη και σε μονοφασική πρίζα και μπορεί να φτάσει από το 30% στο 100% σε περίπου 4 ώρες. Σύμφωνα με υπολογισμούς της ελληνικής αντιπροσωπείας, το κόστος ενέργειας για την κίνηση του YOYO είναι μόλις 1 ευρώ/100 χλμ.
Δείτε περισσότερα για το XEV YOYO
Dacia Spring
Ήταν αναμενόμενο πως το πιο προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς θα είχε τα σήματα της Dacia, πολύ πριν η Ρουμανική εταιρεία ανακοινώσει επίσημα το πρώτο της βήμα στον χώρο των μοντέλων BEV.
Με μήκος μόλις 3,7 μ. και μέση αυτονομία έως 220 χλμ., το Dacia Spring προορίζεται ουσιαστικά για αστικές μετακινήσεις. Από την άλλη, πρόκειται για ένα κανονικό αυτοκίνητο, με σημαντικά ευρύτερο πεδίο δράσης και επίπεδο πρακτικότητας από τα ηλεκτρικά microcars, κάποια από τα οποία έχουν παραπλήσιο κόστος κτήσης.
Ο ηλεκτροκινητήρας «στέλνει» 65 ίππους και 113 Nm στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μίας σχέσης. H δύναμη έρχεται γραμμικά και προσφέρει καλές επιταχύνσεις: 0-50 χλμ. σε 3,9’’ και 0-100 χλμ./ώρα σε 13,7’’, κάτι στο οποίο συμβάλλει το μικρό βάρος των 975 κιλών. Η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα υπεραρκετά 125 χλμ./ώρα.
Ταυτόχρονα, η κατανάλωση ενέργειας είναι πολύ χαμηλή. Σύμφωνα με τη Dacia κυμαίνεται κατά μέσο όρο στις 14,5 kWh/100 χλμ. και πέφτει στις 10,4 kWh/100 χλμ. στην πόλη. Στην πράξη εύκολα είδαμε τιμές κοντά στις 12,5 kWh/100 χλμ., που σημαίνει πως η μέση αυτονομία των 220 χλμ. είναι εύκολα επιτεύξιμη (310 χλμ. ανακοινώνει επίσημα ο κατασκευαστής για οδήγηση στην πόλη).
Τον ηλεκτροκινητήρα τροφοδοτεί με ηλεκτρική ενέργεια μια μικρή μπαταρία 27,4 kWh, η οποία φορτίζει από το 0-80% σε 56’ σε ταχυφορτιστή 30 kW. Για να φτάσει από το 0 στο 100% χρειάζονται 4 ώρες και 51’ σε φορτιστή AC 6,6 kW (wallbox) ή 13,5 ώρες σε απλή πρίζα σούκο.
Δείτε περισσότερα για το Dacia Spring