Rally Acropolis, μπήκαν οι βάσεις για την μονιμότητα;

Το Rally Acropolis, το Ράλλυ των Θεών, ο δικός μας αγώνας, έκανε ένα μεγάλο βήμα για την εδραίωση.

Rally Acropolis, μπήκαν οι βάσεις για την μονιμότητα;

Το Rally Acropolis, το Ράλλυ των Θεών, ο δικός μας αγώνας, έκανε ένα μεγάλο βήμα για την εδραίωση.

Γιώργος Πολυζώης

Όπως και να το αποκαλέσεις Rally Acropolis of Greece ή Ράλλυ των θεών,  όποιος και να το διοργανώνει, η ΕΛΠΑ η ΟΜΑΕ ή η Motorsport Greece είναι ο δικός μας αγώνας, είναι ο αγώνας όλων των Ελλήνων.

Ένας αγώνας με την δική του ιδιαίτερη ταυτότητα, με ήλιο, θάλασσα, σκόνη πέτρες πάνω στα χαρακτηριστικά ελληνικά βουνά, μακριά από χωράφια και ευθείες με διασταυρώσεις, αλλά με πολλές ανηφορικές και κατηφορικές, ανοιχτές, κλειστές και τεχνικές Ειδικές Διαδρομές. Εδώ δεν παίζει μόνο ρόλο η απόλυτη ταχύτητα αλλά και η στρατηγική των ομάδων και η τεχνική των οδηγών.

Σχεδίαση
Έναρξη φέτος με υπερειδική στο ΟΑΚΑ, μας προδιαθέτει θετικά έχοντας στο μυαλό μας την ήδη πετυχημένη διοργάνωση του 2005 και 2006. Σοφή και ασφαλής η επιλογή των ειδικών κυρίως στην Στερεά Ελλάδα που εξασφαλίζει την σωστή ταυτότητα του αγώνα με την Λαμία να αγκαλιάζει την διοργάνωση με κάθε τρόπο.

Ας ελπίσουμε αυτή η δεύτερη χρονιά της πολύ καλής διοργάνωσης να εξασφαλίσει και την μόνιμη παραμονή του αγώνα στο ημερολόγιο του WRC. Έχοντας δεδομένο τον αγώνα για το 2023, περιμένουμε με αγωνία να δούμε αν θα περιλαμβάνεται και στο πρόγραμμα του 2024 με τις προσπάθειες του Υπουργού αλλά και της ομάδας του σε αυτή την κατεύθυνση.  Πολλές οι πιθανότητες κατά τη γνώμη μου.

Οι ομάδες και οι θεοί

Οι ομάδες, όπως και όταν δεν περιλαμβανόταν ο αγώνας στο πρόγραμμα του WRC, έκαναν σειρά από πολλά τεστ κυρίως αξιοπιστίας αλλά και εξέλιξης αναρτήσεων και ελαστικών. Αυτός είναι ένας τρόπος να θαυμάσεις τα αυτοκίνητα με πιο χαλαρό τρόπο χωρίς να σε ενδιαφέρει και πολύ ποιος είναι ο οδηγός και με μέτρα ασφάλειας πιο φιλικά προς τον θεατή. Ήταν πολλοί αυτοί που βρέθηκαν κοντά στους θεούς και φωτογραφήθηκαν μαζί τους (σε καλές και κακές στιγμές) κάτι που δεν είναι σχεδόν καθόλου εφικτό στο αγώνα.

Για τους ειδικούς, την παράσταση έκλεψε το τεστ της Skoda με το καινούργιο Skoda EVO2 το οποίο, ακόμη δεν έχει κάνει το επίσημο ντεμπούτο του.

Στο αγωνιστικό μέρος, όλοι περιμέναμε να δούμε αν περσινός νικητής  Kalle Rovanpera (TOYOTA), φέτος στην Ελλάδα, θα ανακηρυσσόταν ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής στην ιστορία και αν ο καλύτερος στην ιστορία, Sebastien Loeb (FORD) θα κέρδιζε τον αγώνα. Προσωπικά είμαι θαυμαστής του από παλιά, τότε που κάποιοι τον κατηγορούσαν ως καθόλου θεαματικό οδηγό. Την ίδια στιγμή είχαμε μια HYUNDAI η οποία από τον πρώτο φετινό αγώνα, το Rally Monte Carlo που βρέθηκε απροετοίμαστη με «κακό» αυτοκίνητο,  να έχει κερδίσει ήδη τρείς αγώνες με οδηγό τον Ott Tanak ο οποίος βρισκόταν σε πολύ καλή φόρμα αλλά και καλή ψυχολογική κατάσταση. Μας έλειψε ο Sebastien Ogier ο οποίος επιβεβαίωσε την μερική επιστροφή του στον αμέσως επόμενο αγώνα της Νέας Ζηλανδίας. Αν ο τελευταίος εμφανιζόταν και στο Acropolis, το ‘θερμόμετρο θα χτυπούσε κόκκινο’ και τα στοιχήματα θα ‘έδιναν και θα έπαιρναν’.

Οι προσωπικότητες

Είναι πάντως κρίμα η αίγλη του WRC να εξαρτάται από την παρουσία οδηγών που έχουν επίσημα σταματήσει την πλήρη εμπλοκή στο Πρωτάθλημα. Μας λείπει ο Juha Kankkunen, o Colin McRae, ο Carlos Sainz, ο Petter Solberg, ο Marcus Gronholm (και πολλοί ακόμη παλιότεροι). Μακάρι να είναι μια τυχαία συγκυρία και μαζί με τον Kalle και τον Oliver να εμφανιστούν και άλλα ταλέντα που δεν θα οδηγούν όπως στο Playstation αλλά θα βάζουν τη σφραγίδα τους σε κάθε αγώνα που θα συμμετέχουν είτε κερδίσουν είτε όχι.

Εννοείται ότι αυτού του είδους η έλλειψη προσωπικοτήτων του WRC δεν έχει καμία σχέση με την έλλειψη οδηγών και συνοδηγών ταλέντων της Ελληνικής πραγματικότητας. Εμείς στη χώρα μας έχουμε αποφασίσει ότι δεν μας ενδιαφέρει το αύριο αλλά μόνο το σήμερα με ανθρώπους που είναι δέσμιοι του χθες. Αυτοί καταφέρνουν να ‘καταδικάζουν’ τους λίγους καλούς που προσπαθούν να εμφανιστούν στον τοπικό χώρο και θα μπορούσαν να φέρουν μαζί τους και μερικές ακόμη δεκάδες ταλέντα. Δεν αμφισβητώ βέβαια ότι υπάρχουν κάποιοι πολύ καλοί οδηγοί και συνοδηγοί αλλά αυτοί δεν φτάνουν για να απογειώσουν το σπορ. Βέβαια αυτές οι αναλύσεις είναι για κάποια άλλη στιγμή.

Η ανατροπή

Εκεί λοιπόν που τα προγνωστικά μιλούσαν για Rovanpera και Loeb έρχεται ο Thierry Neuville και ανατρέπει τα πάντα, κάνει τον αγώνα με τα λιγότερα προβλήματα, δείχνει τη σταθερότητα που δεν έδειξε μέχρι τώρα και κερδίζει τον αγώνα. Και δεν φτάνει μόνο αυτό αλλά η HYUNDAI κάνει και το 1-2-3 θυμίζοντας σε αξιοπιστία την ‘παλιά’ FORD. Και εδώ ρωτάει εύλογα ένας σχετικός των αγώνων, γιατί η FORD που δεν έχει τους μόνιμους οδηγούς που θα κερδίσουν, δεν προσλαμβάνει τον Sordo? Γιατί δεν εντάσσει στην ομάδα τον Mikkelsen. Επίσης λογική λέει ότι αν ο Tanak δεν έχει καλή σχέση με την HYUNDAI ίσως τον ξαναδούμε στη FORD.

Πλήρης ανατροπή στην γενική κατάταξη. Εκεί που η FORD κέρδιζε όλες τις Ειδικές την πρώτη μέρα με τον θεό Loeb στα 48 του χρόνια να περνάει στην πρώτη θέση, μετά την πρώτη Ειδική Διαδρομή της δεύτερης,  «καταστράφηκε». Δεν συμφωνώ με την ιδέα να κάνει γεμάτο πρόγραμμα, συμφωνούμε να τρέχει περιστασιακά, να κερδίζει και δίνει στους υπόλοιπους τον στόχο που πρέπει να κυνηγούν.

Δεν έχει καμία ανάγκη να αποδείξει ότι μπορεί να κερδίσει. Εντυπωσιακό είναι και το κακό αποτέλεσμα της TOYOTA. Μπορεί ο Rovanpera να είχε άλλοθι ότι την πρώτη ημέρα «σκούπιζε» το δρόμο μιας και ήταν πρώτη διέλευση αλλά και οι υπόλοιποι οδηγοί της δεν κατάφεραν κάτι ιδιαίτερο. Αποκορύφωμα η εγκατάλειψη του Evans από turbo. Πως γίνεται αυτό αφού τα TOYOTA «δεν σπάνε, δεν χαλάνε»;

Πέρα από το οδηγικό και αγωνιστικό κομμάτι, το θέαμα που προσδίδουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα Rally1 είναι απίστευτο. Η σύγκριση με τα Group B είναι λάθος. Τα δεύτερα είχαν ήχο πιο ωραίο από συμφωνία του Beethoven (AUDI QUATRO), οι οδηγοί ήταν πραγματικοί θηριοδαμαστές, που πιο πολύ προσπαθούσαν να τιθασεύσουν τα πολλά άλογα, παρά να οδηγήσουν.

Τα σημερινά και σύγχρονα αυτοκίνητα, έχουν απίστευτη ταχύτητα από κινητήρα 1.600cc, τρομερή αεροδυναμική, δυνατά φρένα και κυρίως αναρτήσεις ικανές να κάνουν τα πάντα «ευθεία». Καλώς ή κακώς η τεχνολογία εξελίσσεται. Ψηφίζω σύγχρονα αγωνιστικά αλλά με ένα μεγάλο ερωτηματικό στην ηλεκτροκίνηση. Υπό προϋποθέσεις, καλώς ή κακώς θα είναι η επόμενη ημέρα. Θυμίζω ότι και στη Formula 1 η πρώτη χρονιά με κινητήρα 1.600cc turbo ήταν τραγωδία, σήμερα όμως μιλάμε για εντυπωσιακά μονοθέσια. Ο μοναδικός ήχος των 12κυλινδρων κινητήρων μάλλον ξεχάστηκε.

Οι ημίθεοι

Στην κατηγορία Rally2 η οποία είναι αυτή που ένας ιδιώτης μπορεί να αγωνιστεί, τα πράγματα ξεκαθάρισαν πολύ νωρίς μέσα στο ΟΑΚA, όταν ο Andreas Mikkelsen παραβίασε τους κανόνες των υπερειδικών οι οποίοι επιβάλουν στους οδηγούς να μην κάνουν υπερβολές. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα πληρώματα έχουν χάσει τον αγώνα τους σε τέτοιες ειδικές. Ατμόσφαιρα πανηγυρική, στενή διαδρομή, γεφυράκι, άλμα και επαφή στη τσιμεντομπαριέρα.

Από εκεί και μετά o Emil Lindholm εκμεταλευόμενος και την εγκατάλειψη του Teemu Suninen βρέθηκε να κερδίζει μια κατηγορία επίσης πολύ θεαματική και πιο «γήινη» . Αξίζει να σημειώσω ότι στην σούπερ-ειδική του ΟΑΚΑ ο τελευταίος σημείωσε τον δεύτερο χρόνο στη γενική κατάταξή και βρέθηκε λίγο πίσω από τον Thierry Neuville αλλά μπροστά από όλους τους υπόλοιπους οδηγούς της κατηγορίας Rally1.

Αυτό είναι ένδειξη ότι και οι αντίστοιχοι οδηγοί δεν πίεσαν αλλά και ότι σε τέτοιου είδους «κλειστές» και μικρής απόστασης διαδρομές οι διαφορές των αυτοκινήτων με τα 550 άλογα σε σχέση με τα μικρότερα των 290 αλόγων εξανεμίζονται.  Κρίμα για τον Πρωταθλητή Ευρώπης 2021 Chris Ingram που είχε τρομακτική έξοδο στη 8η Ειδική Ειδική διαδρομή καταστρέφοντας το Skoda Fabia Evo με αποτέλεσμα την διακοπή του αγώνα για μισή ώρα. Εκτιμούμε ότι όλα τα μέτρα ασφάλειας αυτοκινήτου και διοργάνωσης δούλεψαν πολύ καλά ώστε να αποφύγουμε ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Οι στυλοβάτες

Από Ελληνικής πλευράς οι 19 τοπικές συμμετοχές και οι 3 Κυπριακές προσδιορίζουν ένα αγώνα ακριβό που όμως θα χρειαζόταν περισσότερη στήριξη. Δεν συμφωνούμε με τη λογική ότι πλέον τα Rally Acropolis δεν είναι για τους Έλληνες. Αντίθετα είναι ο θεσμός που σε συνδυασμό με άλλες κινήσεις στα Ελληνικά Πρωταθλήματα, θα αναβαθμίσει το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι στο διάστημα της 8ετίας, που χάθηκε το Rally Acropolis από το WRC, υπήρξε παρακμή στους Ελληνικούς αγώνες.

Πάντα ο εθνικός μας αγώνας ήταν αυτός που «ξυπνούσε» τους Έλληνες οδηγούς και τους έβαζε στη διαδικασία της εξέλιξης μέσα από τον συναγωνισμό με οδηγούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Μπορεί πλέον αυτός ο ανταγωνισμός να έχει μεταφερθεί στην κατηγορία Rally 2 ή και στη νεοσύστατη Rally 3 αλλά σε κάθε περίπτωση οι Έλληνες και Κύπριοι οδηγοί και συνοδηγοί μόνο θετική εμπειρία έχουν να πάρουν.

Είδα τους Τσουλόφτα- Whittock να πετούν στην κυριολεξία, οδηγώντας αλάνθαστα και να σημειώνουν εξαιρετική επίδοση με τον Πρωταθλητή Ελλάδος 2021 να τερματίζει στην 9η θέση της γενικής κατάταξης αλλά και τους Αθανασούλα-Ζακχαίο να τερματίζουν 1οι Ελληνες στην 16η θέση της Γενικής Κατάταξης.

Και τα υπόλοιπα Ελληνικά πληρώματα έκαναν την προσπάθειά τους η οποία όμως επισκιάστηκε από την ακύρωση των αγώνων των Ελληνικών Πρωταθλημάτων που δεν τους έδωσε τη δυνατότητα προπόνησης ώστε να βρεθούν σε καλή φόρμα. Θα ήθελα να δω τους Κεχαγιά-Σαϊνη, Ρουστέμη-Μπακλώρη, Βελάνη-Βελάνη, Στεφανή-Στεφανή, Χαλκιά-Βίγκο, Καρέλη-Μαχαίρα και άλλους να διεκδικούν θέσεις πιο ψηλά στην κατάταξη. Αυτό το είδα σε ένα βαθμό από τους Καρανικόλα-Κακαβά, Χατζημάρκο-Τσαούσογλου, Ισμαήλο-Harryman και Λευκαδίτη-Ακράτο.

Η επόμενη μέρα

Για του χρόνου ονειρεύομαι ένα Πρωτάθλημα Ελλάδος με όλα αυτά τα πληρώματα και πολλά ακόμη από Ελλάδα, Κύπρο και γιατί όχι και από άλλες χώρες της Ευρώπης. Με ένα τέτοιο τρόπο θα «ανέβει» το επίπεδο του ανταγωνισμού και θα μπορέσουν περισσότερα Ελληνικά πληρώματα να βρεθούν πιο κοντά σε αυτά του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.

Σε όλα τα παραπάνω για το φετινό Rally Acropolis οφείλω να αναφέρουμε ότι είχαμε πληθώρα θεατών που παρακολούθησαν από κοντά τον αγώνα χωρίς να έχουμε καμία ακύρωση Ειδικής Διαδρομής. Είδα το ΟΑΚΑ να είναι σχεδόν κατάμεστο με 65.000 θεατές, είδαμε εκατοντάδες, να κατασκηνώνουν από την προηγούμενη ημέρα μέσα στις Ειδικές Διαδρομές και τα Ελληνικά βουνά να ξαναζούν εκείνες τις ωραίες ημέρες της δεκαετίας του 2000.

Εύχομαι ο σχεδιασμός του αγώνα του 2023 να παραμείνει στα ίδια επίπεδα, με τον βασικό κορμό του αγώνα να βρίσκεται στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας και με περισσότερες Ελληνικές συμμετοχές. Δεν είμαι σίγουρος ότι το ΟΑΚΑ θα πρέπει να επαναληφθεί, σίγουρα όμως χρειαζόμαστε μια σουπερειδική που να προβάλει σωστά τον αγώνα και εκκίνηση από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!