F1-GP Σάο Πάολο: Νικητές και ηττημένοι

Άλλο ένα Grand Prix, άλλη μία νίκη και άλλο ένα ρεκόρ για το Max Verstappen παρακολουθήσαμε στο GP Σάο Πάολο, αλλά αδιαμφισβήτητα την παράσταση έκλεψε ο Fernando Alonso, με μία εκπληκτική επίδειξη κλάσης.

F1-GP Σάο Πάολο: Νικητές και ηττημένοι

Άλλο ένα Grand Prix, άλλη μία νίκη και άλλο ένα ρεκόρ για το Max Verstappen παρακολουθήσαμε στο GP Σάο Πάολο, αλλά αδιαμφισβήτητα την παράσταση έκλεψε ο Fernando Alonso, με μία εκπληκτική επίδειξη κλάσης.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Δύσκολα θα μπορούσε να ποντάρει κανείς εναντίον του Max Verstappen και της Red Bull πριν από το ξεκίνημα του GP Σάο Πάολο, μετά την εικόνα που είδαμε στο σπριντ του Σαββάτου. Παρότι στο πρώτο stint ο Lando Norris επωφελήθηκε από το φρέσκο σετ ελαστικών μαλακής γόμας, ο Verstappen κατάφερε να περιορίσει την επίθεση του Βρετανού οδηγού της McLaren και στη συνέχεια να απομακρυνθεί για να μην απειληθεί ξανά.

Ωστόσο, την παράσταση έκλεψε ο Fernando Alonso με την αναγεννημένη Aston Martin. H βρετανική ομάδα είχε περάσει τους δύο τελευταίους αγώνες κάνοντας συγκριτικές δοκιμές μεταξύ του παλαιού αεροδυναμικού πακέτου της και αυτού που παρουσίασε στο Austin και οι καρποί αυτών των εργασιών φάνηκαν στο GP Σάο Πάολο, όπου η Aston Martin θύμισε τον παλιό καλό εαυτό της από το πρώτο μισό της σεζόν. Η ομάδα αποφάσισε να αφαιρέσει πολλά από τα καινούργια εξαρτήματα και να επικεντρωθεί σε αυτά που γνωρίζει ότι λειτουργούν καλά.

Τα εργαλεία προσομοίωσης της Aston Martin οδήγησαν τους αεροδυναμιστές της ομάδας σε λάθος κατεύθυνση εξέλιξης και σε αυτό ενδέχεται να συνέβαλε και η μετακόμιση στις νέες, πολύ μεγαλύτερες και εκσυγχρονισμένες εγκαταστάσεις στο Silverstone το Μάιο. Ωστόσο, η Aston Martin χρειαζόταν ένα δυνατό Σαββατοκύριακο σαν και αυτό, για να αποδείξει ότι ξέρει τι κάνει, όπως ανέφερε ο Alonso, και στο Interlagos διέθετε το 3ο ταχύτερο μονοθέσιο, πίσω από τις Red Bull και McLaren.

Στον αντίποδα, ήταν ένα… μαύρο τριήμερο για τη Mercedes, η οποία δεν είχε απαντήσεις για τα προβλήματα που συνάντησε. Ωστόσο, λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισε η Ferrari, με το Charles Leclerc να μην καταφέρνει καν να φτάσει έως την εκκίνηση, η Mercedes είχε τη δυνατότητα να περιορίσει στο ελάχιστο τις βαθμολογικές της απώλειες στη μάχη για τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Νικητές

Fernando Alonso

Ο δαιμόνιος Ισπανός ωριμάζει με τα χρόνια σαν το παλιό καλό κρασί, και φέτος μας έχει δείξει αρκετές φορές ότι η ηλικία του (42) δεν παίζει κανένα ρόλο στην πίστα. Η πιο εμφανής επίδειξη αυτού ήρθε στο GP Σάο Πάολο, όπου ο Alonso έδωσε μία από τις καλύτερες μάχες της σεζόν με το Sergio Perez και την κέρδισε, παρότι η Red Bull του Μεξικανού ήταν ταχύτερη από την Aston Martin. O Alonso διαχειριζόταν την κατάσταση ήδη από το δεύτερο stint (με τη μέση γόμα), προστατεύοντας τα ελαστικά του και αφήνοντας τη διαφορά με τον Perez να πέσει έως τα όρια του DRS, πριν την αυξήσει ξανά για να αποτρέψει το undercut από το Μεξικανό.

Παρότι η Red Bull το επιχείρησε, η Aston Martin απάντησε άμεσα και ο Alonso επέστρεψε στην πίστα εμπρός από τον αντίπαλό του. Ο Ισπανός εξακολουθούσε να διαχειρίζεται τα ελαστικά του αν και τώρα ο Perez βρισκόταν εντός εμβέλειας DRS. Ωστόσο, ο Alonso χρησιμοποιούσε έξυπνα την μπαταρία του ERS, και ακολουθούσε διαφορετικές γραμμές στις στροφές 10 και 12, για να κάνει πιο οξεία τη γωνία της τροχιάς τους σε αυτές. Με αυτό τον τρόπο ευθυγράμμιζε περισσότερο τη φάση επιτάχυνσης και παράλληλα, άφηνε διαταραγμένο αέρα πίσω του για τον Perez, ο οποίος άργησε να αλλάξει την αντίδρασή του.

O Alonso πίστευε ότι έχει την κατάσταση υπό έλεγχο μέχρι τους 5 τελευταίους γύρους, που αποφάσισε να πιέσει για να απομακρυνθεί, αλλά ανακάλυψε ότι ο Perez μπορούσε να ακολουθήσει το ρυθμό του. Στον προτελευταίο γύρο τα ελαστικά του Ισπανού είχαν αρχίσει να δείχνουν σημάδια κόπωσης, και ο Perez κατάφερε να περάσει μπροστά, και ο Alonso πίστευε ότι είχε χάσει πλέον τη θέση. Ωστόσο συνέχισε να πιέζει και στην προτελευταία ζώνη DRS του αγώνα, πλησίασε τη Red Bull αρκετά ώστε να κάνει τον Perez να καθυστερήσει υπερβολικά τα φρένα για την 1η στροφή και να κλείσει λίγο περισσότερο την εσωτερική, συμβιβάζοντας τη γραμμή του για τις 2 και 3, που οδηγούσαν στην τελική ζώνη DRS.

O Alonso… μύρισε αίμα και ήταν καταιγιστικός στην ευθεία έως τη στροφή 4. Είχε ολοκληρώσει το προσπέρασμα πριν από τη ζώνη πέδησης, και στην προσέγγιση της στροφής έκανε μία απότομη κίνηση προς τα αριστερά, για να καλύψει την εσωτερική. Απέμενε μόνο το σπριντ από την έξοδο της 12 έως τη γραμμή τερματισμού, ωστόσο τα ελαστικά του Alonso είχαν σχεδόν παραδώσει το πνεύμα, και η έξοδος του Perez ήταν πολύ καλύτερη. Ο Alonso χρησιμοποίησε μία τελευταία μικρή κίνηση προς τα δεξιά για να «τρομοκρατήσει» τον Perez και να τον αναγκάσει να ανοίξει τη γραμμή του.

Επρόκειτο για μία συναρπαστική και πάνω από όλα καθαρή μάχη, που επέδειξε σε πόσα επίπεδα απλώνει πλοκάμια η σκέψη του Alonso κατά τη διάρκεια του αγώνα και το επιπλέον απόθεμα εγκεφαλικής δραστηριότητας που διαθέτει ο Ισπανός σε σχέση με τους περισσότερους αντιπάλους του ενόσω οδηγεί το μονοθέσιο, που του επιτρέπει να σκέφτεται μερικά επίπεδα παραπάνω. Απλά «στροφάρει» περισσότερο. Ο ηττημένος Perez είχε μόνο καλά λόγια να πει για τη μάχη με τον Alonso, ενώ ο Ισπανός τόνισε ότι πολύ πιο σημαντικό ήταν για τον αγώνα του το γεγονός ότι δεν είχε κολλήσει πίσω από το Hamilton στην επανεκκίνηση και είχε καταφέρει να τον περάσει στην 4η στροφή.

Max Verstappen

Άλλο ένα ρεκόρ έπεσε στην πρωτοφανή φετινή πορεία του Max Verstappen, που κατέχει πλέον το υψηλότερο ποσοστό νικών σε μία σεζόν (85%), καταρρίπτοντας το ρεκόρ (75%) που κατείχε ο Ιταλός δύο φορές Πρωταθλητής Alberto Ascari από το 1952, χωρίς να έχει συμμετάσχει σε έναν από τους 8 αγώνες που απάρτιζαν το Πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς. Ακόμη και αν ο Verstappen δεν κερδίσει τους δύο τελευταίους αγώνες της φετινής σεζόν, θα έχει καταρρίψει αυτό το ρεκόρ, καθώς το ποσοστό του θα πέσει στο 77,3%.

Στο GP Σάο Πάολο, είδαμε την πρώτη φορά (πέραν του GP Σιγκαπούρης) που η κυριαρχία του Verstappen απειλήθηκε από μονοθέσιο άλλης ομάδας, υπό τη μορφή του Norris με τη McLaren, αλλά στη συνέχεια o Ολλανδός εφάρμοσε το σύνηθες πλάνο και η ανώτερη διαχείριση ελαστικών της Red Bull έχτισε τη διαφορά στο τέλος καθενός εκ των τριών stint.

F1 - Max Verstappen (Red Bull), GP Σάο Πάολο 2023

Η Red Bull είχε επιλέξει λάθος στήσιμο την περυσινή χρονιά, φέτος προτίμησε αεροδυναμικές ρυθμίσεις υψηλού φορτίου για τον αγώνα. Στον αρκετά ανομοιόμορφο ασφαλτοτάπητα του Interlagos, και με μία μόνο ώρα ελεύθερων δοκιμών πριν τεθεί σε εφαρμογή το καθεστώς parc ferme, απαγορεύοντας τις αλλαγές στο στήσιμο, η Red Bull ήταν συντηρητική όσον αφορά την απόσταση της RB19 από το έδαφος, χάνοντας κάτι σε απόδοση.

Lando Norris

Παρότι η απόδοση του Βρετανού στις κατατακτήριες δοκιμές δεν ήταν ιδανική στις κατατακτήριες δοκιμές, καθώς η McLaren καθυστέρησε να τον βγάλει στην πίστα πριν ξεκινήσει η βροχή, ο Norris κατάφερε με μία εκρηκτική εκκίνηση στον αγώνα να βρεθεί από την 6η στη 2η θέση. Στη δεύτερη εκκίνηση, ο Βρετανός δήλωσε ότι υπερέβαλε και έχασε έδαφος στη δεύτερη φάση της επιτάχυνσης (παρά το καινούργιο σετ ελαστικών), αλλά κατάφερε να διατηρήσει πίσω του το Hamilton. Στη συνέχεια, ο Norris «έδειξε τα δόντια του» στον αγώνα, εξαπολύοντας μία βραχύβια επίθεση στο Verstappen στον 8ο γύρο.

Η McLaren είχε ρυθμίσει την MCL60 με μικρότερη απόσταση από το έδαφος από τη Red Bull, για αυτό και η διαφορά απόδοσης μεταξύ τους είχε μειωθεί στο GP Σάο Πάολο. Ωστόσο, η καλύτερη διαχείριση ελαστικών της Red Bull ήταν εμφανής στο τέλος κάθε stint. «Η 2η θέση είναι ό,τι καλύτερο μπορείς να πάρεις αυτές τις μέρες», δήλωσε ο Norris, ο οποίος πιστεύει πλέον ότι είναι σε θέση να αντλήσει το μέγιστο από τη McLaren, καθώς νιώθει καλύτερα από ποτέ εντός του cockpit, με την αίσθηση που του δίνει το μονοθέσιο, το οποίο τον είχε δυσκολέψει αρκετά στο παρελθόν.

F1 - GP Σάο Πάολο 2023, Εκκίνηση

Η McLaren δείχνει πλέον να είναι σταθερά το δεύτερο ταχύτερο μονοθέσιο σε οποιονδήποτε σχεδόν τύπο πίστας και έχει καταφέρει να βελτιώσει την τελική της ταχύτητα στις ευθείες.

GP Σάο Πάολο

Παρά την αυξημένη ζήτηση για μία θέση στο Πρωτάθλημα της Formula 1, το GP Σάο Πάολο εξασφάλισε την παραμονή του στο πρόγραμμα αγώνων τουλάχιστον έως το 2030 με την πενταετή επέκταση του συμβολαίου που έληγε το 2025 και θα συνεχίσει να φιλοξενεί Grand Prix που θα προσφέρουν πλούσιο θέαμα, όπως το φετινό.

Ηττημένοι

Mercedes

Αυτό ήταν το χειρότερο φετινό αγωνιστικό τριήμερο της γερμανικής ομάδας και ο επικεφαλής της, Toto Wolff, το χαρακτήρισε το χειρότερο των τελευταίων 13 ετών, που διευθύνει τη Mercedes. Παρότι πέρυσι, η Mercedes είχε καταφέρει να επωφεληθεί από το λάθος στήσιμο της Red Bull, και να κατακτήσει τη νίκη, φέτος ήταν μια σκιά του εαυτού της, καθώς ακόμα και η Alpine ήταν ταχύτερη. Η Mercedes είναι μία ομάδα που πολλές φορές βελτιώνει δραματικά το στήσιμο του μονοθεσίου της από την Παρασκευή στο Σάββατο, αλλά λόγω σπριντ, δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει κάτι τέτοιο στο Intelagos. Μετά τον αποκλεισμό από το GP ΗΠΑ, η γερμανική ομάδα επέλεξε να αυξήσει την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος, για να αποφύγει οποιοδήποτε ρίσκο επανάληψης του φαινομένου.

F1 - Lewis Hamilton & George Russell (Mercedes), GP Σάο Πάολο 2023

Ωστόσο, έχασε τόση απόδοση, που ο Lewis Hamilton δήλωσε ότι αισθανόταν σα να μη λειτουργούσε το δάπεδο. Η ομάδα προσπάθησε να αντισταθμίσει την απώλεια αεροδυναμικού φορτίου με μία μεγάλη πίσω αεροτομή, γεγονός που την έκανε αργή στις ευθείες. Ωστόσο, η ογκώδης πίσω αεροτομή δεν παρείχε την απαιτούμενη πρόσφυση ούτε στις στροφές, με αποτέλεσμα το μονοθέσιο να πλαγιολισθαίνει, υπερθερμαίνοντας τα ελαστικά του. Επιπλέον υπερθερμαινόταν και η μονάδα ισχύος, γεγονός που οδήγησε στην εγκατάλειψη του George Russell.

H Mercedes γνώριζε από το σπριντ ότι έχει ακολουθήσει λάθος στήσιμο για τις απαιτήσεις του Interlagos, και μάλιστα σκέφτηκε να εκκινήσει από το pit lane, για να αλλάξει το στήσιμο υπό το καθεστώς parc ferme, που είχε απρόβλεπτες αλλαγές ισορροπίας κατά τη διάρκεια του γύρου, δυσκολεύοντας τους οδηγούς. Το πρόβλημα ήταν ότι η ομάδα δεν ήξερε τι ακριβώς έπρεπε να διορθώσει, και ο Wolff δήλωσε ότι υπήρχε κάποιο βασικό πρόβλημα στο μηχανικό τομέα, καθώς ο αγώνας εξελίχθηκε χειρότερα από την πιο δυσοίωνη πρόβλεψη που είχαν κάνει οι μηχανολόγοι της. Ο Wolff δήλωσε επίσης ότι η «άθλια» W14 δεν αξίζει να κατακτήσει νίκη φέτος.

Charles Leclerc

H Ferrari δεν κατάφερε να εκμεταλλευτεί το κακό Σαββατοκύριακο της Mercedes, καθώς είχε χάσει το ένα μονοθέσιό της πριν καν ξεκινήσει ο αγώνας. Ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης της μονάδας ισχύος στο μονοθέσιο του Leclerc δυσλειτούργησε, προκαλώντας την παύση λειτουργίας του υδραυλικού συστήματος. Συνεπώς, ο Μονεγάσκος έμεινε χωρίς υποβοήθηση τιμονιού και χωρίς έλεγχο στο κιβώτιο, με τον πίσω άξονα να μπλοκάρει, γεγονός που τον έστειλε στις μπαριέρες της 6ης στροφής στο γύρο σχηματισμού.

Ο Leclerc, που είχε πετύχει το δεύτερο χρόνο στις κατατακτήριες δοκιμές και θα χρησιμοποιούσε το φρέσκο σετ μαλακής γόμας που είχε διαφυλάξει για το πρώτο stint του αγώνα, τα είχε βάλει με την τύχη του σε μία σεζόν που θέλει να ξεχάσει. Επρόκειτο για ένα πρόβλημα που η Ferrari δεν έχει δει ξανά φέτος, αλλά δεν ήταν το μοναδικό κατά τη διάρκεια του τριημέρου.

Στο σπριντ, οι οδηγοί ήταν αναγκασμένοι να διαχειρίζονται τις θερμορκασίες λειτουργίας της μονάδας ισχύος, καθώς οι διατρήσεις στο αμάξωμα δεν παρείχαν την απαιτούμενη ψύξη. Η διαμόρφωση διορθώθηκε για τον αγώνα, αλλά ο Carlos Sainz αντιμετώπισε προβλήματα με το συμπλέκτη του και στις τρεις εκκινήσεις (μαζί με του σπριντ) και προς το τέλος του αγώνα ανέφερε στον ασύρματο ότι δεν λειτουργούσε ο αριστερός μοχλός πίσω από το τιμόνι για τα κατεβάσματα σχέσεων στο κιβώτιο.

Οι αντίπαλοι της AlphaTauri

Ο Yuki Tsunoda σημείωσε τρεις βαθμούς στο σπριντ και δύο στον αγώνα της Κυριακής, επιτρέποντας στην AlphaTauri να παγιώσει την 8η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (με αμφότερες τις Alfa Romeo να εγκαταλείπουν την Κυριακή) και να πλησιάσει στους 7 βαθμούς την 7η Williams, με δύο αγώνες να απομένουν. Η καραμπόλα της εκκίνησης έθεσε εκτός μάχης αρκετούς από τους πιο σημαντικούς αντιπάλους της AlphaTauri: τις Haas και τη μοναδική ανταγωνιστική Williams. Παρότι ο Tsunoda έκανε κάποια χρονοβόρα λάθη στην αρχή του αγώνα, κατάφερε να φέρει πολύτιμους βαθμούς, αν και ο Ιάπωνος απολογήθηκε από την ομάδα γιατί γνώριζε ότι θα μπορούσε να πετύχει κάτι καλύτερο.

Κανονισμοί

Ο καινούργιος τρόπος διαχείρισης του προβλήματος με οδηγούς που καθυστερούν στην έξοδο του pit lane οδήγησε στην τιμωρία των Russell, Ocon και Alpine, που βραδυπορούσαν την Παρασκευή στο Q1. Αλλά δημιούργησε μία ενδεχομένως πιο επικίνδυνη κατάσταση, την οποία ο Verstappen εκμεταλλεύτηκε τόσο στις κατατακτήριες δοκιμές για να πλασαριστεί καλύτερα πριν από τη βροχή, όσο και στο sprint shootout. Ο Ολλανδός προσπέρασε από τη δεξιά πλευρά πιο αργά μονοθέσια πατώντας στο γρασίδι και ρισκάροντας σε αποστάσεις εκατοστών, πριν γυρίσει ο ίδιος και επικρίνει την αλλαγή σε δηλώσεις του.

Παράλληλα, στον αγώνα, μετά το ατύχημα της εκκίνησης, η καθυστέρηση της διεύθυνσης αγώνα να διακόψει τον αγώνα με κόκκινη σημαία (λίγο μετά το μέσο του 2ου γύρου), οδήγησε τους Oscar Piastri και Daniel Ricciardo να βρίσκονται ένα γύρο πίσω, καθώς σταμάτησαν στο γκαράζ των ομάδων τους για να εγκαταλείψουν ουσιαστικά, και δεν έκαναν το δεύτερο γύρο πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Η κόκκινη σημαία που ακολούθιησε όμως, είχε δώσει την ευκαιρία στους μηχανικούς των McLaren και AlphaTauri να επισκευάσουν τα μονοθέσια, αλλά βρέθηκαν ένα γύρο πίσω, επειδή δεν συμπλήρωσαν αμφότερους τους γύρους πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.

Αν αυτές οι ομάδες είχαν ρισκάρει να παραμείνουν στην πίστα με τραυματισμένα μονοθέσια, περιμένοντας μία κόκκινη σημαία, δεδομένου ότι κινούνταν σε ρυθμό αυτοκινήτου ασφαλείας, θα είχαν καταφέρει να επισκευάσουν τα μονοθέσιά τους χωρίς να χάσουν τις θέσεις τους. Αλλά αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε τιμωρία, λόγω μη ασφαλούς μονοθεσίου και θα δημιουργούσε πιθανά προβλήματα ασφαλείας τα οποία κανείς δε θέλει να έχει.

Η διεύθυνση αγώνα θα μπορούσε να έχει επιτρέψει στους Ricciardo και Piastri να βγουν από τα pits και να βρεθούν στην ουρά του grid, αλλά στον ίδιο γύρο με τους αντιπάλους τους. Ο Ricciardo δήλωσε: «Το επιχείρημά μου είναι ότι αν 15 μονοθέσια είχαν το πρόβλημά μας σήμερα, θα εκκινήσουν 15 μονοθέσια στο pit lane ένα γύρο πίσω και θα βάλουν πέντε μονοθέσια στην εκκίνηση; Όχι, δεν πρόκειται να το κάνουν αυτό, οπότε νομίζω ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν την κοινή λογική και να είναι λίγο πιο ανοιχτόμυαλοι. Είναι απογοητευτικό που κατέστρεψαν την ημέρα μας από την αρχή».

F1 - Daniel Ricciardo (AlphaTauri) & Oscar Piastri (McLaren), GP Σάο Πάολο 2023

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!