To γεγονός ότι ο Max Verstappen κατέκτησε τη 17η φετινή του νίκη στο GP Σάο Πάολο δεν αποτελεί έκπληξη. Αυτό που αποτελεί έκπληξη είναι ότι για μία φευγαλέα στιγμή στους αρχικούς γύρους του αγώνα, ο Lando Norris κατάφερε να τον απειλήσει, πριν ο Ολλανδός ξεφύγει για τα καλά, για να μην απειληθεί ποτέ ξανά.
Ο Norris έκανε εκπληκτική πρώτη εκκίνηση για να βρεθεί από την 6η στη 2η θέση. Ο Βρετανός προσπάθησε να επιτεθεί στο Verstappen, αλλά παρά τον ταχύτατο ρυθμό της McLaren, δεν είχε τη δυνατότητα να απειλήσει ξανά το Verstappen. O Norris ισοφάρισε με αυτό τον τρόπο ένα αρνητικό ρεκόρ (του Nick Heidfeld), αυτό των περισσότερων παρουσιών στο βάθρο (13) χωρίς νίκη, έχοντας σημειώσει και τον ταχύτερο γύρο.
Αδιαμφισβήτητος οδηγός του αγώνα ήταν ο Fernando Alonso, που ακόμη και στην ηλικία των 42 αποδεικνύει την κλάση του. Ο Ισπανός κατάφερε να διατηρήσει την 3η θέση για ολόκληρο σχεδόν το τελευταίο stint, παρά την πίεση του Sergio Perez, ο οποίος είχε εμφανώς ταχύτερο μονοθέσιο. Ωστόσο, ο Alonso χρησιμοποιούσε με πολύ έξυπνο τρόπο την μπαταρία του ERS και ακολουθούσε διαφορετικές γραμμές, για να διατηρηθεί μπροστά έως τον προτελευταίο γύρο, που τα ελαστικά του άρχισαν να χάνουν απόδοση.
Παρακολουθήστε τα καλύτερα στιγμιότυπα του GP Σάο Πάολο
Ο Perez κατάφερε να περάσει, αλλά ο Alonso δεν εγκατέλειψε τη μάχη και στον τελευταίο γύρο κατάφερε να ανακτήσει τη θέση, έχοντας αναγκάσει τον Perez να υπερασπιστεί την εσωτερική στην 1η στροφή, με αποτέλεσμα να χάσει έδαφος στην επόμενη ευθεία, που είχε DRS. Ο Ισπανός κατάφερε να κερδίσει και το σπριντ έως τη γραμμή τερματισμού, για μόλις 0,053 δλ., σε ένα πραγματικό photo-finish, για να ανέβει για 8η φορά φέτος στο βάθρο. Μια επιβλητική εμφάνιση, την οποία ο Alonso αφιέρωσε στην ομάδα της Aston Martin, που αποφάσισε να μη χρησιμοποιήσει αυτό το τριήμερο τις αναβαθμίσεις του Austin και θύμισε την καλή εικόνα της από το πρώτο μισό της σεζόν.
What an unbelievable finish 🤯#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/lFIbkTi9rC
— Formula 1 (@F1) November 5, 2023
Παρότι δεν ανέβηκε στο βάθρο, ο Perez κατάφερε να απομακρυνθεί 32 βαθμούς από το Lewis Hamilton στο Πρωτάθλημα Οδηγών, αλλά δεν ήταν ευχαριστημένος που η Red Bull απάντησε στη στρατηγική της Mercedes στο πρώτο pit stop. Την πολύ καλή εμφάνιση της Aston Martin συμπλήρωσε ο Lance Stroll, τερματίζοντας στην 5η θέση, έπειτα από έναν καλό αγώνα (παρά τις δύο πολύ κακές εκκινήσεις), στις αρχές του οποίου έδωσε σκληρή μάχη με τη Ferrari του Carlos Sainz. Ο Stroll προσπέρασε τις δύο Mercedes όπως έκανε και ο Sainz, που είδε την καρό σημαία στην 6η θέση, παρότι στους τελευταίους γύρους ανέφερε στον ασύρματο ότι δε λειτουργούσε ο μοχλός πίσω από το τιμόνι για τα κατεβάσματα σχέσεων στο κιβώτιο.
Η ημέρα δεν ήταν καλή για την ομάδα της Ferrari, καθώς ο Charles Leclerc που ήταν προγραμματισμένο να εκκινήσει από τη 2η θέση, δεν έφτασε ποτέ εκεί, καθώς είχε πρόβλημα (πιθανώς ηλεκτρονικού συστήματος) το οποίο οδήγησε σε απώλεια του υδραυλικού συστήματος (ο Μονεγάσκος δήλωσε αργότερα ότι το αίτιο δεν ήταν τα υδραυλικά) στο γύρο σχηματισμού. Με τους πίσω τροχούς μπλοκαρισμένους, ο Leclerc κατέληξε στις μπαριέρες της 6ης στροφής, για να εγκαταλείψει πριν καν ξεκινήσει ο αγώνας. Ο Μονεγάσκος τα είχε βάλει με την κακή του τύχη.
Έπειτα από μία πολύ θετική εμφάνιση, ο Pierre Gasly τερμάτισε στην 7η θέση, με άψογη διαχείριση ελαστικών και την Alpine να επιδεικνύει καλό ρυθμό αγώνα, που επέτρεψε στο Γάλλο να προσπεράσει και τις δύο Mercedes. Ο Lewis Hamilton τερμάτισε στην 8η θέση και σχεδόν ένα γύρο πίσω από το νικητή. Ο 7 φορές Πρωταθλητής είχε έναν πολύ απογοητευτικό αγώνα, πηγαίνοντας προς τα πίσω, καθώς η Mercedes αντιμετώπιζε προβλήματα υπερθέρμανσης της μονάδας ισχύος, τα οποία ανάγκασαν τον George Russell να εγκαταλείψει.
Επρόκειτο για έναν από τους χειρότερους φετινούς αγώνες της Mercedes, η οποία είχε επιλέξει λάθος στήσιμο και η ισορροπία άλλαζε απρόβλεπτα κατά τη διάρκεια του γύρου, καταπονώντας υπερβολικά τα πίσω ελαστικά της, χωρίς επαρκές αεροδυναμικό φορτίο πίσω, παρότι δεν υπήρχε εμφανές κέρδος στην τελική ταχύτητα στις ευθείες. Ο επικεφαλής της γερμανικής ομάδας, Toto Wolff, υποσχέθηκε στο Hamilton ότι θα διερευνηθούν οι λόγοι αυτής της εμφάνισης, που κόστισε 4 βαθμούς στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών από τη Ferrari. Ο Αυστριακός χαρακτήρισε την εμφάνιση της Mercedes αδικαιολόγητη και δήλωσε ότι η W14 δεν αξίζει να κατακτήσει νίκη.
O Yuki Tsunoda, παρότι έκανε ορισμένα λάθη στην αρχή του αγώνα, προσπαθώντας να επιτεθεί με αποτέλεσμα να χάσει κάποιες θέσεις, κατάφερε να φέρει άλλους δύο πολύτιμους βαθμούς στην AlphaTauri, τερματίζοντας στην 9η θέση. Ο Esteban Ocon συμπλήρωσε τη βαθμολογούμενη δεκάδα ακολουθώντας στρατηγική τριών pit stop, λόγω υπερβολικής φθοράς των ελαστικών του. Ο Γάλλος δεν ήταν ικανοποιημένος με την απόδοση του συμπλέκτη του στην επανεκκίνηση, καθώς του κόστισε αρκετές θέσεις.
Χρονικό αγώνα
Πριν από την εκκίνηση, η Mercedes διέγνωσε υπερθέρμανση στο εμπρός αριστερό φρένο του Russell και αναγκάστηκε να αντικαταστήσει κάποιους αισθητήρες και εσωτερικά εξαρτήματα. H Ferrari είχε τη δυνατότητα να αυξήσει τις διατρήσεις του αμαξώματος για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα υπερθέρμανσης που παρουσιάστηκαν στο χθεσινό σπριντ. Από τους πρώτους 10, μόνο ο Leclerc και ο Stroll επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν το καινούργιο σετ μαλακής γόμας για την εκκίνηση.
Στο γύρο σχηματισμού, ο Leclerc κατέληξε στις μπαριέρες, έχοντας ένα πρόβλημα που οδήγησε στην απώλεια του υδραυλικού συστήματος μπλόκαρε τον πίσω άξονα και χάθηκε η υποβοήθηση του τιμονιού και δεν υπήρχε έλεγχος του κιβωτίου. Ο Μονεγάσκος εγκατέλειψε πριν ξεκινήσει καν ο αγώνας και αναρωτιόταν στον ασύρματο γιατί είναι τόσο άτυχος.
In an almost unbelievable twist, Charles Leclerc crashes on the formation lap 😵#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/7LMXt1llGQ
— Formula 1 (@F1) November 5, 2023
Στην εκκίνηση, οι δύο Aston Martin δεν ξεκίνησαν καλά, καθώς είχαν πολύ σπινάρισμα στα πρώτα μέτρα και οι οδηγοί που βρίσκονταν πίσω τους, Norris και Hamilton, κατάφεραν να περάσουν στη 2η και 3η θέση. Ο Norris είχε την πιο γρήγορη αντίδραση. Επειδή οι κόκκινοι σηματοδότες άργησαν να σβήσουν, ο Hamilton κινήθηκε πρόωρα, αλλά κατάφερε να σταματήσει πριν περάσει τα όρια της θέσης του στη σειρά εκκίνησης.
Πιο πίσω, ο Magnussen στρίμωξε το Hulkenberg προς το μέρος του Albon. O Γερμανός προσπάθησε να επιβραδύνει, για να αποφύγει τη σύγκρουση, αλλά δεν τα κατάφερε και χτύπησε με τον εμπρός δεξιό τροχό τον πίσω αριστερό τροχό της Williams, η οποία ξεκίνησε μία ανεξέλεγκτη πορεία, στην οποία παρέσυρε και τη Haas του Magnussen. Albon και Magnussen βρέθηκαν εκτός αγώνα άμεσα, αλλά ο Hulkenberg κατάφερε να συνεχίσει.
Mayhem at the start as Magnussen and Albon crash out before the first corner 💥😮#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/pYWbbzvDUK
— Formula 1 (@F1) November 5, 2023
Το μονοθέσιο του Magnussen χτύπησε και το πίσω μέρος της McLaren του Piastri, καταστρέφοντας την πίσω αεροτομή και προκαλώντας ζημιές στο δάπεδο. Επίσης, o Hulkenberg παρέσυρε το πέλμα ενός ελαστικού το οποίο στη συνέχεια προσγειώθηκε στην πίσω αεροτομή της AlphaTauri του Ricciardo. Στην αρχή επιστρατεύτηκε το αυτοκίνητο ασφαλείας, καθώς ο Perez, που έκανε πολύ καλή εκκίνηση προσπερνούσε το Russell για την 6η θέση στην 4η στροφή. Ο Μεξικανός έμεινε τελικά πίσω από τη Mercedes. Ο Sainz έχασε δύο θέσεις στην εκκίνηση και ανέφερε στον ασύρματο ότι ελπίζει να πετάξουν αυτό το συμπλέκτη, όταν επιστρέψουν στο Maranello.
Στη συνέχεια, ο αγώνας διακόπηκε με κόκκινη σημαία για να καθαριστεί η πίστα από τα θραύσματα. Οι μηχανικοί των McLaren και AlphaTauri προσπάθησαν να επισκευάσουν τα μονοθέσια των Αυστραλών και τα κατάφεραν. Aλλά οι Αυστραλοί θα ξεκινούσαν από το pit lane στην επανεκκίνηση από στάση και 1 γύρο πίσω, καθώς εισήλθαν στα pits της ομάδας τους, αλλά ο Hulkenberg θα έπαιρνε κανονικά θέση στο grid, γιατί είχε εισέλθει μόνο για αλλαγή ελαστικών.
Στην επανεκκίνηση, ο Norris, με καινούργιο σετ ελαστικών μαλακής γόμας ελαστικών έκανε καλό ξεκίνημα, αλλά και πάλι έχασε έδαφος στα επόμενα μέτρα, όπως και στο σπριντ. Ωστόσο, κατάφερε να διατηρήσει πίσω του το Hamilton, που μπλόκαρε τα φρένα του. Έως την 4η στροφή το Hamilton είχε προσπεράσει και ο Alonso, για να βρεθεί 3ος. Αντιθέτως, ο Stroll έχασε άλλες δύο θέσεις στην επανεκκίνηση. Ο Russell υποσχέθηκε ότι δεν θα επιτεθεί στον team-mate του στους πρώτους γύρους για να συνεργαστεί μαζί του.
Χάρη στα φρέσκα ελαστικά του, ο Norris πλησίασε το Verstappen και εξαπέλυσε επίθεση στον 8ο γύρο, αλλά δεν κατάφερε να κάνει την κίνηση, καθώς ο Ολλανδός κάλυπτε πάντα την εσωτερική. Στη συνέχεια, ο Verstappen φρόντισε να απομακρυνθεί. Ο Hamilton, διαχειριζόμενος τα ελαστικά του, έχανε χρόνο από τον Alonso και είχε ένα τρενάκι μονοθεσίων με DRS να τον ακολουθεί από κοντά. Ο Russell ζήτησε στο 10ο γύρο να περάσει, ή να διαχειριστεί καλύτερα ο Hamilton την κατάσταση στις στροφές 11 και 12.
Λίγο αργότερα, ο Russell έχασε το DRS του Hamilton, αλλά σύντομα το ξανακέρδισε. O Russell ανέφερε ότι γλιστράει πολύ το πίσω μέρος, ενώ ο Hamilton ανέφερε ότι το ERS σταματούσε να παρέχει ισχύ στο τέλος των ευθειών, κάτι που συνέβαινε λόγω υπερθέρμανσης. Έπειτα από προσπάθειες πολλών γύρων, ο Perez κατάφερε στο 14ο γύρο να προσπεράσει -δύο φορές, στην 1η και στην 4η στροφή- το Russell, επειδή ο Hamilton είχε απομακρυνθεί ξανά και δεν του είχε δώσει DRS.
Ο Verstappen είχε αναπτύξει διαφορά ασφαλείας 2,5 δλ. από το Norris, ο οποίος είχε επίσης διαφορά 2,2 δλ. από τον Alonso, που διαχειριζόταν το ρυθμό του, αλλά είχε απομακρυνθεί 7 δλ. από το Hamilton. O Βρετανός διαχειριζόταν τα ελαστικά του, αλλά δεχόταν πλέον την επίθεση του Perez, o οποίος κατάφερε να προσπεράσει το Βρετανό στο 18ο γύρο για την 4η θέση.
Στο τέλος του γύρου, ο Hamilton εισήλθε στα pits για τη μέση γόμα και στον επόμενο γύρο το παράδειγμα του team-mate του ακολούθησε και ο Russell, με τη διαφορά μεταξύ τους να μειώνεται. Ο Hamilton ανέφερε ότι είχε πρόβλημα με το εμπρός αριστερό ελαστικό, το οποίο έστριβε προς τα δεξιά. Η Red Bull αντέδρασε καλώντας τον Perez στα pits. O Μεξικανός βγήκε στην πίστα ακριβώς πίσω από το Hamilton, χάνοντας πάλι τη θέση.
Ο Perez ρώτησε στον ασύρματο γιατί η Red Bull απάντησε τη στρατηγική της Mercedes, ενώ θα έπρεπε να κάνει τον αγώνα της, ίσως επεκτείνοντας το πρώτο του stint. Εντέλει, ο Perez κατάφερε να προσπεράσει ξανά το Hamilton στην ευθεία πριν από την 4η στροφή. Ο Zhou αναγκάστηκε να εγκαταλείψει με την Alfa Romeo στον 24ο γύρο, πιθανότατα λόγω διαρροής. Ο Stroll εισήλθε στα pits, απελευθερώνοντας το Sainz, και προσπέρασε το Russell, ενώ η Mercedes τον ενημέρωνε ότι θα ακολουθήσουν τη β’ στρατηγική.
Στο τέλος του 25ου γύρου εισήλθε στα pits ο Alonso για τη μέση γόμα και στον επόμενο το ίδιο έκανε ο Sainz, που αναγκάστηκε να σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, καθώς βγήκε δίπλα από τον Tsunoda, χάνοντας λίγο χρόνο, ενώ ο Stroll είχε προσπεράσει και το Hamilton για να ανέβει 5ος. Οι επικεφαλής Verstappen και Norris εισήλθαν στα pits για μέση γόμα στο τέλος του 27ου γύρου.
Ο Russell είχε βρεθεί σε απόσταση βολής από το Hamilton, ενώ ο Perez είχε αρχίσει να πλησιάζει τον Alonso με πολύ γρήγορο ρυθμό, καθώς ο Ισπανός δεν διαχειριζόταν αρχικά τη μέση γόμα. Ο Russell είπε στον ασύρματο ότι δεν μιλούσε, καθώς πίστευε ότι είναι εμφανές πως έχει καλύτερο ρυθμό, αλλά πλέον έχανε πολύ χρόνο. Στο μεταξύ, τις δύο Mercedes πλησίασε ο Sainz, ενώ ο Hamilton είχε αρχίσει να δυσκολεύεται με τα ελαστικά του.
Ο Russell είχε χάσει το DRS και ο Sainz κατάφερε να τον περάσει για την 7η θέση στον 35ο γύρο. Δύο γύρους αργότερα, ο Sainz κατάφερε να προσπεράσει και το Hamilton. Στο μεταξύ, ο Alonso φρόντιζε να διατηρεί εκτός DRS τον Perez, που πλησίασε στα 1,2 δλ., πριν ο Ισπανός αρχίσει να απομακρύνεται, έχοντας διαχειριστεί μέχρι εκείνη τη στιγμή τα ελαστικά του.
Οι δύο επικεφαλής, Verstappen και Norris, βρίσκονταν σε δικό τους ρυθμό, 1 δλ. ταχύτερο από όλους τους υπόλοιπους, ανταλλάζοντας ταχύτερους γύρους. Στον 40ό γύρο εγκατέλειψε (προληπτικά, λόγω υπερθέρμανσης της μονάδας ισχύος) και η δεύτερη Alfa Romeo, του Bottas, που λίγο νωρίτερα είχε χάσει τη μάχη για τη 10η θέση από τον Tsunoda.
Ο Russell είχε χάσει έδαφος, καθώς είχε υπερθερμανθεί η μονάδα ισχύος του από τις συνεχείς χρήσεις της επιπλέον ισχύος της λειτουργίας «overtake» και αναγκαζόταν να σηκώνει το πόδι του από το γκάζι πριν φρενάρει, γεγονός που επέτρεψε στον Gasly να τον προσπεράσει στον 43ο γύρο για την 8η θέση. Ωστόσο, ο Gasly ανέφερε ότι είχε πρόβλημα με τα φρένα του στον ασύρματο της Alpine, με τη διαδρομή του πεντάλ του φρένου να μεγάλωνει για δύο γύρους, αλλά το σύστημα επανήλθε μετά. Ο Russell εισήλθε ξανά στα pits για μαλακή γόμα στο τέλος του 45ου γύρου.
Στον επόμενο γύρο, η Red Bull επιχείρησε με τον Perez το undercut επί του Alonso, αν και ο Μεξικανός είχε χάσει αρκετό έδαφος πια. Η Aston Martin απάντησε άμεσα, καλώντας τον Alonso στον επόμενο γύρο και ο Ισπανός επέστρεψε στην πίστα μπροστά από τη Red Bull. Ο Alonso είχε ενημερώσει την Aston Martin ότι αν ήθελε να επεκτείνει το stint, και ο ίδιος έπεφτε πίσω από τον Perez, θα είχε τη δυνατότητα να τον προσπεράσει.
O Russell ανέφερε ότι είχε κραδασμούς με το καινούργιο σετ ελαστικών, ενώ στον 50ό γύρο, ο Gasly πέρασε με ευκολία το Hamilton για την 8η θέση. Ο Perez πίεζε στην αρχή του stint για να πλησιάσει τον Alonso, ενώ ο Ισπανός διαχειριζόταν τα ελαστικά του. Αλλά και όταν άρχισε να πιέζει, ο Perez ήταν πολύ γρήγορος με τη μαλακή γόμα και κατάφερε να βρεθεί σε εμβέλεια DRS.
Παράλληλα, ο Stroll έκανε ένα αργό pit stop (4,3 δλ.), επειδή δε βίδωνε το μπουλόνι του εμπρός δεξιού τροχού. O Verstappen εισήλθε στα pits για το τελικό του pit stop (φρέσκο σετ μαλακής γόμας) στο τέλος του 56ου γύρου, αλλά ο Norris παρέμεινε στην πίστα για λίγους γύρους, ευελπιστώντας ότι θα μπορούσε να επωφεληθεί από κάποιο αυτοκίνητο ασφαλείας, με αρκετή διαφορά από τον Alonso, και να μειώσει το τελικό stint.
Στον 58ο γύρο, η Mercedes κάλεσε το Russell να εγκαταλείψει προληπτικά από την 9η θέση, λόγω υψηλής θερμοκρασίας λιπαντικού. Στο τέλος του επόμενου γύρου, ο Norris εισήλθε στα pits για μαλακά ελαστικά, ενώ ο Perez βρέθηκε στο πλάι της Aston Martin του Alonso από την εξωτερική στην πρώτη στροφή, ωστόσο ο Ισπανός διαχειριζόταν την μπαταρία του ERS και τις γραμμές του (ειδικά στην στροφή 12 που οδηγεί στο μεγάλο τμήμα με τέρμα γκάζι) με καταπληκτικό τρόπο, για να διατηρήσει τη Red Bull πίσω του. Στο 62ο πέρασμα, ο Norris κινήθηκε 2 δλ. ταχύτερα από το Verstappen, για να γράψει τον ταχύτερο γύρο αλλά βρισκόταν περισσότερα από 10 δλ. πίσω.
Μόλις δύο γύρους πριν από το τέλος, ο Sainz ανέφερε ότι δεν είχε κατεβάσματα στο κιβώτιο, καθώς δε λειτουργούσε ο αριστερός μοχλός πίσω από το τιμόνι της Ferrari. Μόλις στον προτελευταίο γύρο, ο Perez κατάφερε να προσπεράσει τον Alonso για την τελευταία θέση του βάθρου, καθώς τα ελαστικά του Ισπανού άρχισαν να χάνουν απόδοση. Ωστόσο ο Alonso αντεπιτέθηκε στον τελικό γύρο, ανάγκασε τον Perez να καλύψει την εσωτερική και να φρενάρει πολύ αργά για την πρώτη στροφή και κατάφερε να περάσει στη δεύτερη ζώνη DRS πριν από την 4η στροφή, και να διατηρήσει τη Red Bull μόλις 0,053 δλ. πίσω του για να ανέβει στο βάθρο για 8η φορά φέτος.
Alonso returned to the podium on the final lap!#F1 #Brazil #Formula1 #BrasilGP #Interlagos #BrazilGP #RedBull #AstonMartin pic.twitter.com/ENQcXdnRn5
— giFF1🏁 (@giFFormula1) November 5, 2023