F1-GP ΗΠΑ: Αποκλείστηκαν οι Hamilton και Leclerc λόγω τεχνικής παράβασης

Ο Lewis Hamilton έχασε τη 2η θέση και ο Charles Leclerc την 6η στο GP ΗΠΑ της Formula 1, καθώς αποκλείστηκαν επειδή το δάπεδο των μονοθεσίων τους είχε φθαρεί πέραν του ορίου που θέτουν οι τεχνικοί κανονισμοί.

F1-GP ΗΠΑ: Αποκλείστηκαν οι Hamilton και Leclerc λόγω τεχνικής παράβασης

Ο Lewis Hamilton έχασε τη 2η θέση και ο Charles Leclerc την 6η στο GP ΗΠΑ της Formula 1, καθώς αποκλείστηκαν επειδή το δάπεδο των μονοθεσίων τους είχε φθαρεί πέραν του ορίου που θέτουν οι τεχνικοί κανονισμοί.

Στον τεχνικό έλεγχο της FIA μετά το GP ΗΠΑ της Formula 1, διαπιστώθηκε ότι στη σανίδα νομιμότητας του δαπέδου της Mercedes του Lewis Hamilton και της Ferrari του Charles Leclerc, τα μεταλλικά μπλοκ ολίσθησης που περιβάλλουν τις τέσσερις οπές για τη μέτρηση του πάχους της (συγκεκριμένα αυτά στο πίσω μέρος), είχαν φθαρεί στις ανομοιομορφίες της πίστας του Austin πέραν από το όριο που επιτρέπουν οι τεχνικοί κανονισμοί. Ο τεχνικός έφορος της FIA, Jo Bauer, ανέφερε το θέμα στους αγωνοδίκες.

Οι Mercedes και Ferrari δέχθηκαν ότι οι μετρήσεις της FIA ήταν σωστές και δεν πρόκειται να ασκήσουν έφεση. Απέδωσαν το σφάλμα στον περιορισμένο χρόνο που είχαν στη διάθεσή τους οι ομάδες να καθορίσουν το στήσιμο των μονοθεσίων με μία μόνο ώρα ελεύθερων δοκιμών λόγω του σπριντ στις αυξημένες ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα του Austin με πλήρες φορτίο καυσίμου. Συνεπώς, ο Hamilton έχασε τη 2η θέση και ο Leclerc την 6η. Ο Lando Norris ανέβηκε στη 2η θέση και ο Carlos Sainz στην . Με αυτό τον τρόπο, ο Norris προσπέρασε επίσης το Leclerc στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Οδηγών και βρίσκεται πλέον στην 6η θέση.

Ο Sergio Perez ανέβηκε στην 4η θέση και αύξησε τη βαθμολογική του διαφορά από το Hamilton στους 39 βαθμούς. Ο George Russell κατετάγη εντέλει 5ος, εμπρός από τον Pierre Gasly, που χαρίζει έτσι διπλάσιους βαθμούς στην Alpine, δηλαδή 8 αντί για 4. Ο Lance Stroll βρέθηκε στην 7η θέση και ο Yuki Tsunoda στην 8η, με αποτέλεσμα να χαρίσει 5 βαθμούς στην AlphaTauri (μαζί με τον ταχύτερο γύρο). Οι δύο Williams συμπληρώνουν τη νέα βαθμολογούμενη δεκάδα, με τον Alex Albon μπροστά.

Αυτό σημαίνει ότι ο Logan Sargeant προωθήθηκε στη 10η θέση έγινε ο πρώτος Αμερικανός που καταφέρνει να σημειώσει βαθμό στη Formula 1 από το Michael Andretti, που είχε ανέβει στο βάθρο του GP Ιταλίας του 1993 με τη McLaren, και μάλιστα στον αγώνα της πατρίδας του. Συνεπώς, η Williams σημείωσε 3 βαθμούς στο GP ΗΠΑ.

F1 - GP ΗΠΑ 2023, Τελικά αποτελέσματα αγώνα

Η FIA επιλέγει τυχαία ορισμένα μονοθέσια τα οποία υποβάλλονται σε τεχνικό έλεγχο μετά από κάθε αγώνα. Στο GP ΗΠΑ επρόκειτο για τα μονοθέσια των Max Verstappen (Red Bull), Lando Norris (McLaren), Lewis Hamilton και Charles Leclerc. Όσο πιο χαμηλά στήνουν τα μονοθέσια οι ομάδες, τόσο περισσότερη αεροδυναμική απόδοση μπορούν να αντλήσουν, καθώς αυξάνεται η διαφορά πίεσης του αέρα που περνάει κάτω και επάνω από το μονοθέσιο, η οποία παράγει την πολυπόθητη αρνητική άντωση. Ωστόσο, η φθορά της σανίδας νομιμότητας του δαπέδου βάζει ένα όριο όσον αφορά πόσο μπορούν να μειώσουν οι ομάδες την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος.

Σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς της Formula 1, η σανίδα νομιμότητας του δαπέδου (κατασκευασμένη από ρητίνη σε χρώμα ξύλου), πρέπει να έχει πάχος 10 χλστ. πριν από τον αγώνα. Έπειτα από τον τερματισμό, επιτρέπεται να έχει φθαρεί κατά 1 χλστ., δηλαδή να έχει πάχος 9 χλστ. Με τα μονοθέσια να ξύνουν το έδαφος πολύ συχνά στις πολυάριθμες ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα του Austin, που είχαν ενταθεί φέτος λόγω του ελώδους εδάφους επάνω στο οποίο έχει κατασκευαστεί η πίστα, το θέμα της φθοράς της σανίδας νομιμότητας είχε γίνει σοβαρό ζήτημα πριν καν ξεκινήσει ο αγώνας.

Η Aston Martin και η Haas αναγκάστηκαν να αυξήσουν την απόσταση από το έδαφος στα μονοθέσιά τους πριν από τον αγώνα, για να αποφύγουν υπέρμετρη φθορά και αναγκάστηκαν να εκκινήσουν από το pit lane, όπως ορίζουν οι κανονισμοί, επειδή άλλαξαν το στήσιμο των μονοθεσίων τους. Η αύξηση της απόστασης του μονοθεσίου από το έδαφος θα μπορούσε ίσως να εξηγήσει (πέραν των προβλημάτων με τα φρένα) το γεγονός ότι o Max Verstappen δεν ήταν τόσο κυρίαρχος με τη Red Bull στο GP ΗΠΑ όσο έχουμε συνηθίσει στους περισσότερους φετινούς αγώνες.

Ίσως η Red Bull ανασήκωσε το μονοθέσιο από το έδαφος, για να αποφύγει τη φθορά της σανίδας νομιμότητας της RB19, χάνοντας απόδοση. Όπως συμβαίνει με κάθε παράβαση των τεχνικών κανονισμών, όσο μικρή και αν είναι, η υπέρμετρη φθορά της σανίδας νομιμότητας των μονοθεσίων οδηγεί σε αποκλεισμό από τα αποτελέσματα του αγώνα. Αυτό είχε συμβεί στο GP Βελγίου του 1994 όπου ο Michael Schumacher έχασε τη νίκη, επειδή είχε φθαρεί υπερβολικά η σανίδα νομιμότητας της Benetton που οδηγούσε.

F1 - Σανίδα νομιμότητας δαπέδου μονοθεσίου

Το 2001, ο Jarno Trulli είχε αποκλειστεί από τα αποτελέσματα του GP ΗΠΑ (στην πίστα της Ινδιανάπολης), επειδή η σανίδα νομιμότητας του μονοθεσίου του είχε φθαρεί υπέρμετρα. Ωστόσο, η ομάδα της Jordan, για την οποία αγωνιζόταν ο Ιταλός τότε, άσκησε έφεση την οποία και κέρδισε, καθώς κατάφερε να αποδείξει ότι η υπέρμετρη φθορά είχε συμβεί λόγω επαφής του Trulli με τη Sauber του Kimi Raikkonen. Με την ανατροπή αυτή, η Jordan (νυν Aston Martin) εξασφάλισε εκείνη τη χρονιά την 5η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, την οποία είχε χάσει από την BAR (νυν Mercedes), λόγω του αποκλεισμού.

Τα τελευταία χρόνια δεν έχουμε δει ομάδες να έχουν πρόβλημα με τη φθορά της σανίδας νομιμότητας. Ωστόσο, πέρυσι, η FIA αναγκάστηκε να κάνει πιο αυστηρούς τους τεχνικούς ελέγχους των δαπέδων με την τεχνική υπόδειξη (TD039) η οποία παρουσιάστηκε στο GP Βελγίου, καθώς διάφορες ομάδες ακολουθούσαν τακτικές (όπως βύθισης των μπλοκ ολίσθησης) για να λειτουργούν τα μονοθέσιά τους πιο κοντά στο έδαφος και κατά συνέπεια να έχουν οφέλη σε αεροδυναμική απόδοση.

Μάλιστα, η περυσινή τεχνική υπόδειξη ενημερώθηκε φέτος στο GP Σιγκαπούρης, καθώς η FIA εκτιμά ότι ορισμένες ομάδες ίσως ακολουθούσαν και φέτος τακτικές που αντιβαίνουν το πνεύμα των κανονισμών όσον αφορά το δάπεδο των μονοθεσίων τους.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!