Η Renault επιβεβαίωσε ότι πρόκειται να τερματίσει τις δραστηριότητές της στον τομέα των μονάδων ισχύος της Formula 1 ενόψει της έλευσης των νέων τεχνικών κανονισμών που τους διέπουν το 2026. Έπειτα από μήνες εικασιών και διαμαρτυρίες των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις του Viry-Chatillon στη Γαλλία, η Renault επιβεβαίωσε αυτό που θεωρούνταν αρκετά σίγουρο τον τελευταίο καιρό.
H Renault ήταν από τους κατασκευαστές που είχε δεσμευτεί στο καινούργιο πλαίσιο κανονισμών για τις μονάδες ισχύος του 2026-2030. Οι νέοι V6 θα παράγουν το ήμισυ της συνολικής ισχύος από το υβριδικό σύστημα (το οποίο θα έχει τριπλάσια τριπλάσια ισχύ σε σχέση με τώρα), παρότι θα καταργηθεί ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας (MGU-H) και θα χρησιμοποιούν 100% βιώσιμα καύσιμα, ενώ οι κατασκευαστές λειτουργούν ήδη υπό το καθεστώς budget cap.
Ωστόσο, η επιτυχία της Renault σε σχέση με τα έξοδα που έχει ήδη καταβάλει και θα καλούνταν να επενδύσει στο μέλλον δεν έβγαζαν νόημα για τον Όμιλο. Η ομάδα της Alpine βρίσκεται εδώ και αρκετό καιρό σε συνομιλίες με τη Mercedes για την προμήθεια μονάδων ισχύος, κιβωτίου, αναρτήσεων και περιφερειακών συστημάτων από το 2026.
Σε ανακοίνωσή της, η Renault αναφέρει ότι το Viry-Chatillon θα μετατραπεί σε κέντρο μηχανολογίας για να συμβάλει στην τεχνολογία αιχμής των μελλοντικών αυτοκινήτων της Renault και της Alpine. Οι τρέχουσες γαλλικές V6 turbo υβριδικές μονάδες ισχύος της F1 θα συνεχίσουν να παράγονται έως το τέλος αυτής της γενιάς, δηλαδή έως το τέλος του 2025.
Τα εγχειρήματα που θα αναλάβει το προσωπικό του Viry, το οποίο θα γίνει γνωστό ως Hypertech Alpine Centre, περιλαμβάνουν την εξέλιξη ενός μελλοντικού supercar της Alpine, μελέτη για τη μελλοντική τεχνολογία μπαταριών και έρευνα και εξέλιξη τεχνολογιών ηλεκτροκινητήρων.
Το Viry θα συνεχίσει επίσης να συμβάλλει στις άλλες αγωνιστικές δραστηριότητες της Renault, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος της Alpine στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής (WEC), πελατειακά project, καθώς και τις προσπάθειες στη Formula E και τους αγώνες Rally Raid για τις μάρκες του ομίλου Nissan και Dacia, αντίστοιχα.
Παρά τον τερματισμό παραγωγής μονάδων ισχύος της F1, η Alpine ανέφερε ότι θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. H ανακοίνωση ανέφερε ότι «έπειτα από διάλογο με τους εκπροσώπους των εργαζομένων στο Viry-Chatillon, η Alpine αποφάσισε να δημιουργήσει μια μονάδα παρακολούθησης της F1».
«Αυτή η μονάδα θα έχει ως στόχο να διατηρήσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες των εργαζομένων σε αυτό το άθλημα και να παραμείνει στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας για τα διάφορα εγχειρήματα της Hypertech Alpine. Σε κάθε εργαζόμενο που επηρεάζεται από αυτό το έργο μετασχηματισμού, θα προταθεί μια νέα θέση εντός της Alpine Hypertech». Οι 200 περίπου από τους συνολικά 300 εργαζόμενους στο Viry ασχολούνταν με την F1.
«Μια ειδική μονάδα, αποτελούμενη από τη διοίκηση, τους ανθρώπινους πόρους και τους εκπροσώπους των εργαζομένων, θα τεθεί σε εφαρμογή για να εργαστεί πάνω στα διάφορα μέτρα υποστήριξης του μετασχηματισμού, ιδίως τα προγράμματα κατάρτισης που απαιτούνται για την έναρξη των νέων εγχειρημάτων».
Το σχόλιο του MotorOne
Πριν καν κατέβει στην πίστα η νέα γενιά μονάδων ισχύος της Formula 1, το σπορ έχασε έναν από τους κατασκευαστές του, αλλά το ευτύχημα είναι ότι στο μεταξύ κέρδισε άλλους δύο (τη Red Bull και την Audi) και επανέφερε τη Honda. Συνεπώς, ακόμη και με αυτή την απώλεια, το grid θα είναι πιο πλούσιο σε κατασκευαστές από το 2026 (5 αντί 4 φέτος).
Το ειρωνικό είναι ότι η Renault ήταν αυτή που πίεσε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή για να περάσουμε από τους ατμοσφαιρικούς V8 στους υβριδικούς turbo V6 με την αρχική πρόταση να είναι ένας 4κύλινδρος εν σειρά κινητήρας. Ωστόσο, η Renault δεν κατάφερε από το 2014 να κατασκευάσει έναν ανταγωνιστικό V6. Ακολούθησε καθυστερημένα (μόλις το 2022) την αρχιτεκτονική των αντιπάλων της και εξακολουθεί να υστερεί σε ιπποδύναμη.
Τα έξοδα του Viry δεν δικαιολογούσαν τα αποτελέσματα και την προβολή που έχει πάρει για αυτά η Renault. Συνεπώς, ο Γάλλος Κατασκευαστής θα δώσει το 2026 τέλος στην 3η εφόρμησή της στη Formula 1, έπειτα από αυτές την επανάσταση των turbo που έφερε μεταξύ 1977-1986 και την κυριαρχία του ατμοσφαιρικού V10 της (με Williams και Benetton) μεταξύ 1989-1997.
Η σύγχρονη εποχή, είχε ξεκινήσει με τον Flavio Briatore να πείθει τη γαλλική εταιρεία το 2000 να αγοράσει την ομάδα της Benetton, από την οποία είχε… εκπαραθυρωθεί. Ο αρκετά πειραματικός V10 με περιεχόμενη γωνία 111 μοιρών του 2001 δεν πέτυχε. Ωστόσο, στη συνέχεια η Renault κατέκτησε τίτλους με έναν πιο συμβατικό V10 και V8 κινητήρες με την εργοστασιακή της ομάδα (2005-2006) και τη Red Bull (2010-2014).
Έπειτα από το σκάνδαλο με τον Briatore και το στήσιμο του GP Σιγκαπούρης του 2008, η Renault πούλησε το 2009 την ομάδα του Enstone, παραμένοντας ως προμηθευτής μονάδων ισχύος. Έπειτα από τα προβλήματα στις σχέσεις με τη Red Bull, η Renault αγόρασε ξανά την αποδεκατισμένη ομάδα του Enstone το 2015.
Τώρα, η ομάδα έχει καταλήξει για τρίτη φορά με τον Briatore να κινεί τα νήματα και το τεχνικό της τμήμα και πάλι αποδεκατισμένο. Παρότι ο Ιταλός αρνήθηκε ότι ευθύνεται αυτός για την παύση της εξέλιξης της μονάδας ισχύος του Viry, φαίνεται ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση αυτή.
Η αποδέσμευση της ομάδας της Alpine από τους κινητήρες της Renault κάνει πιο εύκολη την πώληση της ομάδας στο μέλλον, καθώς αυτό εικάζεται ότι αυτό είναι το τελικό πλάνο για τον οργανισμό του Enstone, που θα σταματήσει να παράγει τουλάχιστον τα μηχανικά μέρη του κιβωτίου, όπως κάνει μέχρι τώρα…