Την Πέμπτη, η FIA ανακοίνωσε τα βασικά στοιχεία των νέων τεχνικών κανονισμών πλαισίου, που θα τεθούν σε ισχύ από το Πρωτάθλημα του 2026, παράλληλα με τους αντίστοιχους κανονισμούς για τις πολύ διαφορετικές υβριδικές V6 μονάδες ισχύος. Τα μονοθέσια θα έχουν μικρότερες διαστάσεις, θα είναι πιο ευέλικτα και ελαφριά, θα έχουν ενεργές αεροτομές και έχουν σκοπό να δημιουργήσουν περισσότερες μάχες στην πίστα.
Ωστόσο, οι ομάδες έχουν αντιρρήσεις σε πολλά σημεία, στα οποία θα πρέπει υπάρξουν περαιτέρω διευκρινήσεις ή αλλαγές. Για αυτό και οι κανονισμοί του 2026 ήταν το βασικό θέμα στην προγραμματισμένη συνάντηση των επικεφαλής των ομάδων με τον πρόεδρο της Formula 1, Stefano Domenicali, για να συζητήσουν διάφορα επίμαχα σημεία στους κανονισμούς, τα οποία αναλύουμε παρακάτω.
Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί της Formula 1 αναμένεται να εγκριθούν από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA στις 28 Ιουνίου. Ωστόσο, αρκετές ομάδες πιστεύουν ότι η FIA έχει προχωρήσει σε τομείς κανονισμών που δεν είναι δεδομένο ότι θα λειτουργήσουν με τον τρόπο που προβλέπεται.
Οι ενέργειες της FIA έδειξαν ουσιαστικά στις ομάδες ότι πολλές αποφάσεις σχετικά με τους τεχνικούς κανονισμούς του 2026 έχουν ήδη ληφθεί και η Διεθνής Ομοσπονδία τόνισε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καμία καθυστέρηση στα σχέδια για να οριστικοποιηθούν τα πράγματα μέχρι το τέλος αυτού του μήνα, πριν γίνει πιο περίπλοκο να πραγματοποιηθούν αλλαγές.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Αγωνιστικό Κώδικα (ISC) της FIA, κάθε αλλαγή κανονισμού που η FIA θεωρεί ότι «ενδέχεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τεχνικό σχεδιασμό του μονοθεσίου ή/και στην ισορροπία των επιδόσεων μεταξύ των μονοθεσίου» πρέπει να εγκρίνεται έως τις 30 Ιουνίου, δηλαδή ενάμιση χρόνο πριν τεθεί σε ισχύ.
Έπειτα από αυτή την προθεσμία, οι αναθεωρήσεις απαιτούν την ομόφωνη υποστήριξη των ομάδων, κάτι που θα μπορούσε να αποδειχθεί προβληματικό, καθώς φαίνεται ότι δεν συμφωνούν όλες οι ομάδες όσον αφορά τι πρέπει να γίνει.
Υπάρχουν ορισμένες ομάδες που θα ήθελαν να καθυστερήσουν τη δημοσίευση των κανονισμών μέχρι τον Οκτώβριο, ώστε να έχει η FIA περισσότερο χρόνο για να τους τελειοποιήσει, δεδομένου ότι τα τεχνικά τμήματα δεν έχουν το δικαίωμα να εργαστούν επάνω στα μονοθέσιο του 2026 έως τον ερχόμενο Ιανουάριο. Ωστόσο, αναφέρεται ότι μία ομάδα εμπόδισε την καθυστέρηση της δημοσίευσης των κανονισμών, καθώς θεωρεί ότι είναι σημαντικό η FIA να τηρήσει στην προθεσμία του Ιουνίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Διεθνή Αγωνιστικό Κώδικα, η Ομοσπονδία έχει το δικαίωμα να τροποποιήσει τους κανονισμούς (όπως έκανε με αυτούς του 2023) μετά τον Ιούνιο «σε εξαιρετικές περιπτώσεις, και εφόσον η FIA θεωρεί ότι η εν λόγω αλλαγή είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση του σχετικού Πρωταθλήματος», αν έχει εξασφαλίσει πλειοψηφία από τις αγωνιζόμενες ομάδες να το κάνει.
O επικεφαλής του τμήματος μονοθεσίου της FIA, Νικόλας Τομπάζης, δήλωσε: «Δεν βρισκόμαστε ακόμη στην τελική μορφή των κανονισμών. Έχουμε κάποια πράγματα που πρέπει να βελτιώσουμε και να συζητήσουμε με τις ομάδες. Έχουμε πλήρη επίγνωση κάποιων ανησυχιών και αυτά είναι πράγματα που αποτελούν μέρος των βελτιώσεων που πρέπει να γίνουν».
«Μεταξύ του τέλους Ιουνίου και των αρχών του 2025, που οι ομάδες μπορούν να ξεκινήσουν την αεροδυναμική εξέλιξη των νέων μονοθεσίων, περιμένουμε να γίνει σεβαστός όγκος επιπλέον δουλειάς. Ελπίζουμε ότι αυτό θα οδηγήσει στη συνέχεια σε κάποιες βελτιώσεις που θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στο Παγκόσμιο Συμβούλιο ίσως αργότερα μέσα στη χρονιά και ελπίζουμε να εγκριθούν».
Ο τεχνικός διευθυντής του τμήματος μονοθεσίων της FIA, Jan Monchaux, δήλωσε: «Οι κανονισμοί, όπως παρουσιάστηκαν, θα είναι οι πιο περιοριστικοί που θα δουν οι ομάδες. Πιστεύουμε ότι θα είναι πολύ πιο εύκολο τους επόμενους μήνες να αρχίσουμε να αυξάνουμε την ελευθερία και να αλλάξουμε πτυχές των κανονισμών που φαίνονται πολύ περιορισμένες, παρά το αντίθετο, επειδή όλοι θα συμφωνήσουν για περισσότερη ελευθερία».
Ας κοιτάξουμε αναλυτικά τους τομείς των νέων τεχνικών κανονισμών για τους οποίους έχουν εκφράσει ανησυχίες οι ομάδες και τις απαντήσεις που παρείχαν οι εκπρόσωποι της FIA σε αυτές.
Βάρος
Η ανακοίνωση της FIA αναφέρει ότι στόχος είναι τα νέα μονοθέσια να είναι 30 κιλά ελαφρύτερα. Ωστόσο, αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί ενώ τα πλαίσια θα περνούν πιο αυστηρά crash test (γεγονός που απαιτεί βαρύτερη κατασκευή πλαισίου) και το βάρος των μονάδων ισχύος θα αυξηθεί, λόγω της μεγαλύτερης μπαταρίας του υβριδικού συστήματος.
Ο οδηγός της Aston Martin, Fernando Alonso, δήλωσε: «Νομίζω ότι είναι μάλλον ήδη αδύνατο να πετύχουμε τα 30 κιλά. Αν η μονάδα ισχύος είναι 50% ηλεκτρική και χρειάζεσαι τις μπαταρίες για να το υποστηρίξεις αυτό, το βάρος των μονοθεσίων απλά θα αυξηθεί κατά 20 ή 30 κιλά λόγω της μονάδας ισχύος».
«Και μετά θέλεις να το μειώσεις κατά 30 κιλά. Πρέπει να αφαιρέσεις 60 κιλά από το σημερινό μονοθέσιο, και πιθανότατα, όπως συμβαίνει και τώρα, είναι ένας ανέφικτος στόχος για τις ομάδες. Έχουν δύο χρόνια για να πετύχουν αυτόν τον στόχο και όπως πάντα στη Formula 1, αυτό που είναι αδύνατο το 2024 θα γίνει πραγματικότητα το 2026, επειδή υπάρχουν πολύ έξυπνοι άνθρωποι στις ομάδες. Αλλά νομίζω ότι όλα είναι συνέπεια ενός άλλου πράγματος που υπάρχει στα μονοθέσια».
Ο Alex Albon προσέθεσε: «Φαίνεται ότι για να ανακτήσουμε αυτό που δημιουργούν αυτοί οι νέοι κανονισμοί για τους κινητήρες, όλα γίνονται εξαιρετικά περίπλοκα. Θα προτιμούσα να έχω λίγο πιο απλούς κινητήρες». O Ταϊλανδός οδηγός της Williams, αναφέρθηκε και στο βάρος των νέων μονοθεσίων: «Δεν νομίζω ότι αυτό το βάρος έρχεται δωρεάν. Είναι περισσότερο μια δέσμευση των ομάδων να προσπαθήσουν να μειώσουν το βάρος».
Ωστόσο, o Νικόλας Τομπάζης δήλωσε: «Είμαστε αποφασισμένοι να μειώσουμε το βάρος των μονοθεσίων. Δουλέψαμε με μια σειρά από υποθέσεις με βάση τη δουλειά που έχει κάνει ο Jan (Monchaux) σε συνεργασία με τις ομάδες. Έχουμε κάποιες περιοχές όπου ξέρουμε ότι το βάρος θα αυξηθεί και έχουμε άλλες όπου θα μειωθεί. Αυτό που έχουμε θέσει ως στόχο είναι απαιτητικό, αλλά κατά τη γνώμη μας εφικτό».
Μονάδες ισχύος
Στόχος της FIA και της F1 είναι οι μονάδες ισχύος του 2026 να μοιράσουν ισόποσα σχεδόν την παραγωγή ιπποδύναμης, με 400 kW (544 ίππους) από το θερμικό κινητήρα και 350 kW (476 ίππους) από τον MGU-K, τον μοναδικό ηλεκτροκινητήρα που θα διατηρηθεί. Αυτό σημαίνει ότι το υβριδικό σύστημα θα παράγει τριπλάσια ισχύ από τη σημερινή.
Ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, σχολίασε: «Πρέπει να προσαρμοστεί ο τρόπος με τον οποίο προβλέπεται η χρήση των μονάδων ισχύος. Μπορούμε να επιτύχουμε το 50-50, αλλά μπορεί να επιτευχθεί με τρόπο που να μην θέτει τόσο μεγάλο μέρος των απαιτήσεων στην πλευρά του πλαισίου, η οποία στη συνέχεια είναι δύσκολο να ικανοποιηθεί».
«Έτσι, νομίζω ότι από άποψη της μονάδας ισχύος, ομοίως και από την άποψη του πλαισίου, είναι καιρός να καταλάβουν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι πρέπει να συμβάλλουν στην επιτυχία του αθλήματος. Τα μονοθέσια δεν είναι αρκετά γρήγορα στις στροφές και είναι υπερβολικά γρήγορα στις ευθείες. Επομένως, αυτές οι δύο πτυχές πρέπει να εξισορροπηθούν εκ νέου».
Ο Νικόλας Τομπάζης σχολίασε σχετικά: «Επειδή υπάρχει σε γενικές γραμμές ένα πολύ καλό πνεύμα συνεργασίας, αν χρειαστούν κάποιες βελτιώσεις, είμαι αρκετά σίγουρος ότι οι κατασκευαστές μονάδων ισχύος θα βοηθήσουν και θα είναι συνεργάσιμοι».
Διαφορετική απελευθέρωση ισχύος σε ορισμένες πίστες;
Στο παρελθόν, ο επικεφαλής της Red Bull, Christian Horner, είχε δηλώσει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να σηκώνουν το πόδι τους από το γκάζι στις ευθείες για να ανακτούν ενέργεια. Για να καταπολεμηθεί αυτό το πρόβλημα, η FIA όρισε ότι τα μονοθέσια θα έχουν ενεργές αεροτομές, με τον οδηγό να μπορεί να επιλέγει την κλίση των πτερυγίων μεταξύ δύο προκαθορισμένων θέσεων, για μέγιστη πρόσφυση στις στροφές, και ελάχιστη οπισθέλκουσα στις ευθείες.
Υπάρχουν ανησυχίες ότι οι νέοι κανονισμοί ενδέχεται να μην λειτουργήσουν κατά το επιθυμητό σε όλες τις πίστες του Πρωταθλήματος και μπορεί να χρειαστεί να επιβληθούν διαφορετικοί περιορισμοί σε ορισμένους προορισμούς. Οι κανονισμοί θα περιορίζουν πόσο γρήγορα μπορούν οι ομάδες να αντλήσουν ισχύ από την MGU-K στις ευθείες.
Ωστόσο, σε πίστες με μεγαλύτερο ποσοστό γύρου με τέρμα γκάζι και λιγότερες ζώνες πέδησης, αυτό θα μπορούσε να κάνει τους οδηγούς να ξεμείνουν από ηλεκτρική ενέργεια πολύ νωρίς στις μεγάλες ευθείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η FIA εξετάζει το ενδεχόμενο να μειώσει το ρυθμό με τον οποίο οι ομάδες μπορούν να χρησιμοποιούν την ηλεκτρική ενέργεια σε πίστες όπως οι Monza, Spa, Baku, Silverstone, Jeddah και του Las Vegas.
O επικεφαλής της Aston Martin, Mike Krack, δήλωσε ότι θα είναι δύσκολο να εξηγηθεί κάτι τέτοιο στους θεατές: «Αν έχουμε διαφορετική διαχείριση ενέργειας από πίστα σε πίστα, ή περιορισμούς στο που κάνουν ένα μονοθέσιο να πηγαίνει καλύτερα από άλλα, τότε πώς θα το εξηγήσουμε αυτό; Νομίζω λοιπόν ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει πραγματικά να έχουμε κατά νου».
Ασφάλεια
Όπως σχολίασε ο οδηγός της Mercedes, George Russell, οι πολύ υψηλές ταχύτητες που προβλέπεται ότι θα αναπτύσσουν τα νέα μονοθέσια στις ευθείες, εγείρουν θέμα ασφάλειας: «Θα έχουν τόσο λίγο λίγη αρνητική άντωση στις ευθείες, που θα νιώθουμε σχεδόν σαν να πετάμε στον αέρα. Μπορείτε να φανταστείτε να αρχίσει να βρέχει σε έναν αγώνα και βρεθούμε με σλικ ελαστικά, πηγαίνοντας 400 χλμ./ώρα σε ένα σιρκουί πόλης».
«Οπότε, αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Για να είμαστε δίκαιοι με τη FIA, έχουν πλήρη επίγνωση του θέματος και το παρακολουθούν και εξετάζουν όλα τα πιθανά σενάρια για το τι θα μπορούσε να συμβεί. Ο χρόνος θα δείξει, αλλά τα μονοθέσια είναι ήδη πολύ γρήγορα όπως είναι. Πού θα σταματήσουμε, θα φτάσουμε στα 400 χλμ./ώρα; Χρειάζονται ή θέλουν πραγματικά οι οπαδοί να το δουν αυτό;»
Ο Monchaux παραδέχτηκε ότι οι μέγιστες ταχύτητες θα είναι «ελαφρώς υψηλότερες από ό,τι τώρα», αλλά επέμεινε ότι θα παρακολουθούνται στενά και θα ελέγχονται οι παράμετροι επιδόσεων όπως απαιτείται, ώστε να αποφευχθούν οι ανεξέλεγκτες ταχύτητες. Η πρόθεση είναι οι ταχύτητες στην ευθεία να είναι συγκρίσιμες με τις σημερινές, «συν ή πλην» μερικά χλμ./ώρα.
Ο Monchaux σχολίασε: «Μπορούμε να επηρεάσουμε τη διαμόρφωση χαμηλής οπισθέλκουσας, μέσω της απαγόρευσης χρήσης της σε συγκεκριμένες ευθείες ή μειώνοντας πόσο μπορούν να ανοίξουν τα πτερύγια, για να ελέγξουμε τις τελικές ταχύτητες. Ομοίως, στην απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας, έχουμε την πρόβλεψη αν χρειαστεί να την αναπροσαρμόσουμε, όπου θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο, για να επιτύχουμε μέγιστες ταχύτητες παρόμοιες με τώρα».
Αργοί χρόνοι στο γύρο
Άλλη μία ανησυχία είναι ότι τα νέα μονοθέσια θα είναι πολύ αργά στους χρόνους γύρου που σημειώνουν και θα απέχουν ελάχιστα από αυτούς της Formula 2, κάτι το οποίο θα μπορούσε να πλήξει την εικόνα της F1 ως η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο επικεφαλής της ομάδας της Williams, James Vowles, δήλωσε: «Είναι επιτακτική ανάγκη να παραμείνουμε το κορυφαίο Πρωτάθλημα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό».
«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι διατηρούμε τις επιδόσεις και την ταχύτητα που έχουμε. Και αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια δυσαναλογία εκεί. Βασικά, η διαφορά απόδοσης με ένα μονοθέσιο F2 θα μπορούσε να είναι τόσο μικρή όσο μερικά δευτερόλεπτα. Και αυτό αρχίζει να γίνεται λίγο υπερβολικά μικρή διαφορά, ειδικά όταν συγκρίνεις με άλλα Πρωταθλήματα ανά τον κόσμο».
«Αλλά, επίσης, πρόκειται για προσχέδια κανονισμών. Μόλις αυτή την εβδομάδα, στην πραγματικότητα, υπήρξαν δύο αλλαγές που αφαίρεσαν αρκετό αεροδυναμικό φορτίο. Είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε μια καλύτερη λύση από αυτή την άποψη. Δεν είναι ότι είμαστε τόσο μακριά. Απλά απαιτείται λίγη περισσότερη δουλειά».
Περιορισμένη ελευθερία στην αεροδυναμική
Υπάρχει επίσης η αίσθηση ότι οι καινούργιοι κανονισμοί περιορίζουν πολύ το περιθώριο εντός του οποίου μπορούν να κινηθούν τα τεχνικά τμήματα των ομάδων. Ο επικεφαλής της Haas, Ayao Komatsu, δήλωσε: «Όσον αφορά την ελευθερία σχεδιασμού, ειδικά στην αεροδυναμική πλευρά. Αυτή τη στιγμή στο προσχέδιο των κανονισμών, δεν είμαι σίγουρος αν αυτή η ισορροπία επιτυγχάνεται σωστά όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο προβλέπονται τα πράγματα».
«Όλες αυτές οι φιλοσοφίες, ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζουμε τους εαυτούς μας ως την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όσον αφορά και τη μηχανολογία, το να έχουμε πιθανώς μια λίγο αυξημένη ελευθερία στην αεροδυναμική, αυτό είναι επίσης σημαντικό. Έτσι, και πάλι, υπάρχουν διάφορες πτυχές που πρέπει να εξετάσουμε, για να το κάνουμε να αντιπροσωπεύει πραγματικά την κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού».
O Νικόλας Τομπάζης αναφέρθηκε στα δύο τελευταία ζητήματα, σχολιάζοντας: «Έχουμε την πλήρη προσδοκία να κάνουμε βήματα προόδου στην απόδοση. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο έχουμε θέσει τον πήχη αρκετά χαμηλά για αρχή, ώστε να μπορέσουμε να τον ανεβάσουμε με τη συνεργασία των ομάδων. Το να αυξήσεις το αεροδυναμικό φορτίο αυτών των μονοθεσίων είναι εύκολο αν έχεις ελευθερία στους κανονισμούς. Αυτά είναι τα βήματα που θα ακολουθήσουμε».