F1: H FIA αποκάλυψε τη μορφή των μονοθεσίων του 2026

Τα μονοθέσια που θα χρησιμοποιούνται στη Formula 1 από το 2026 θα είναι μικρότερα, ελαφρύτερα και πιο ευέλικτα από τα σημερινά, ενώ θα καταργηθεί το DRS και θα αντικατασταθεί από επιπλέον ισχύ μέσω του υβριδικού συστήματος.

F1: H FIA αποκάλυψε τη μορφή των μονοθεσίων του 2026

Τα μονοθέσια που θα χρησιμοποιούνται στη Formula 1 από το 2026 θα είναι μικρότερα, ελαφρύτερα και πιο ευέλικτα από τα σημερινά, ενώ θα καταργηθεί το DRS και θα αντικατασταθεί από επιπλέον ισχύ μέσω του υβριδικού συστήματος.

Tο 2026 θα πραγματοποιηθεί μεγάλη αλλαγή τεχνικών κανονισμών στη Formula 1, τόσο όσον αφορά τις μονάδες ισχύος όσο και τα πλαίσια. H FIA αποκάλυψε τα μονοθέσια νέας γενιάς, τα οποία θα έχουν ενεργές εμπρός και πίσω αεροτομές και θα είναι 30 κιλά ελαφρύτερα από τα σημερινά. Το μεταξόνιο θα μειωθεί από 3,6 σε 3,4 μέτρα, το πλάτος θα πάει από τα 2 μ. στα 1,9 μ., ενώ το μέγιστο πλάτος του δαπέδου θα μειωθεί κατά 150 χλστ.

Αν και η Formula 1 θα διατηρήσει τους τροχούς 18” που επιβλήθηκαν το 2022, το πλάτος των εμπρός ελαστικών θα μειωθεί κατά 25 χλστ. και στον πίσω άξονα κατά 30 χλστ. Παράλληλα, για να συνδυαστούν καλύτερα τα χαρακτηριστικά με τις νέες μονάδες ισχύος, το παραγόμενο αεροδυναμικό φορτίο έχει μειωθεί κατά 30% και η οπισθέλκουσα κατά 55%.

Αυτό θα συμβεί διότι θα μειωθεί η ισχύς των κινητήρων εσωτερικής καύσης (μέσω χαμηλότερης ροής 100% βιώσιμου καυσίμου), από 550-560 kW (748-761 ίππους) σε 400 kW (544 ίππους) και παράλληλα, η ισχύς του MGU-K (του μοναδικού ηλεκτροκινητήρα που θα διατηρηθεί), θα αυξηθεί από 120 kW (163 ίππους) σε 350 kW (476 ίππους). Η ποσότητα ενέργειας που ανακτάται κατά το φρενάρισμα θα διπλασιαστεί, με αποτέλεσμα η συνολική ανακτώμενη ενέργεια να ανέρχεται σε 8,5 MJ ανά γύρο.

Με τις ενεργές αεροτομές, τα νέα μονοθέσια θα είναι πολύ πιο βιώσιμα, απαιτώντας λιγότερη ενέργεια και καύσιμα, καθώς θα παράγουν πολύ χαμηλότερες τιμές οπισθέλκουσας στις ευθείες. Αυτό αποτρέπει τις μέγιστες ταχύτητες να πέσουν σημαντικά με τις νέες μονάδες ισχύος, όπως θα συνέβαινε αν δεν είχαν υιοθετηθεί οι ενεργές αεροτομές.

Τα βασικά αεροδυναμικά στοιχεία των μονοθεσίων έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ελαχιστοποιείται επίσης το φαινόμενο του διαταραγμένου αέρα που είναι τόσο επιβλαβές για την απόδοση του μονοθεσίου που ακολουθεί, και κάνει πιο δύσκολες τις μάχες στην πίστα.

Συνεπώς, η ενεργή εμπρός αεροτομή τριών πτερυγίων (δύο εκ των οποίων θα είναι κινούμενα) έχει μικρότερο πλάτος, τα αεροδυναμικά στοιχεία επάνω από τους εμπρός τροχούς έχουν αφαιρεθεί, όπως και τα κάθετα πτερύγια στο εμπρός μέρος του δαπέδου, που απομακρύνουν το γεμάτο στροβιλισμούς αέρα που αφήνουν πίσω τους οι εμπρός τροχοί, με μόνο ένα εξωτερικό προστατευτικό να έχει διατηρηθεί.

Η ενεργή πίσω αεροτομή θα διαθέτει τρία πτερύγια, με απλουστευμένα πλευρικά τοιχώματα, και θα καταργηθούν ξανά τα κατώτερα πτερύγια της αεροτομής (beam wings). Οι αεροτομές θα έχουν δύο ρυθμίσεις τις οποίες θα χειρίζονται οι οδηγοί: υψηλού αεροδυναμικού φορτίου για μέγιστη πρόσφυση στις στροφές (Z-mode), ενώ στις ευθείες οι οδηγοί θα μπορούν να επιλέξουν τη διαμόρφωση χαμηλής οπισθέλκουσας (X-mode), για την επίτευξη υψηλότερης μέγιστης ταχύτητας.

Λόγω της χρήσης ενεργών αεροτομών, η επίδραση του slipstream θα είναι μικρότερη και το DRS θα καταργηθεί. Αντ’ αυτού, θα παραχωρείται επιπλέον ενέργεια (Manual Override) στο μονοθέσιο που ακολουθεί, για να διευκολύνονται τα προσπεράσματα. Ενώ η απελευθέρωση ενέργειας του προπορευόμενου μονοθεσίου θα μειώνεται μετά τα 290 χλμ./ώρα, φτάνοντας στο μηδέν στα 355 χλμ./ώρα, το μονοθέσιο που θα ακολουθεί θα επωφελείται από μια ρύθμιση του πιο ισχυρού ηλεκτροκινητήρα MGU-K, που θα παρέχει 350 kW ισχύος σε ταχύτητες έως τα 337 χλμ./ώρα με +0,5 MJ επιπλέον ώθηση.

Όσον αφορά το δάπεδο, μέρος του θα είναι επίπεδο, σε αντίθεση με φέτος που υπάρχουν τούνελ Venturi καθ΄ όλο το μήκος του. Επίσης, ο διαχύτης θα γίνει λιγότερο αποδοτικός, για να μειωθεί το ground effect, ώστε να μην εξαρτάται η απόδοση τόσο σε πολύ σκληρές αναρτήσεις με πολύ μικρή απόσταση από το έδαφος.

Ενώ η Formula 1 είχε καταφέρει να μειώσει σημαντικά την απώλεια αεροδυναμικού φορτίου των μονοθεσίων όταν ακολουθούσαν από κοντά ένα προπορευόμενο με τους κανονισμούς του 2022, με την εξέλιξή τους από τις ομάδες, αυτά τα οφέλη έχουν ελαττωθεί αρκετά.

Ο επικεφαλής του τμήματος μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, δήλωσε: «Οι νέοι κανονισμοί και οι βασικές προδιαγραφές, τα χαρακτηριστικά του διαταραγμένου αέρα που αφήνουν πίσω τους είναι πολύ καλύτερα από την αρχή του 2022. Έτσι, ξεκινούν πολύ καλύτερα από ό,τι σε οποιεσδήποτε άλλες προσομοιώσεις έχουμε κάνει».

F1 2026 (5)

«Πιστεύουμε ότι έχουμε καταλάβει τι θα μπορούσαν να κάνουν οι ομάδες για να το υποβαθμίσουν αυτό, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των επιδόσεών τους και γνωρίζουμε τις προβληματικές περιοχές. Έτσι, περιμένω ότι η δυνατότητα να αγωνιστούν πιο κοντά μεταξύ τους θα είναι σημαντικά καλύτερη. Ενώ τα σύγχρονα μονοθέσια εξακολουθούν να είναι καλύτερα από ό,τι ήταν το 2021, σίγουρα δεν είναι τόσο καλά όσο ήταν στις αρχές του 2022».

«Σίγουρα, ορισμένοι από τους στόχους που είχαν τεθεί για το 2022 έχουν υποβαθμιστεί, αυτό είναι γεγονός. Αλλά έχουμε καταλάβει πολλά για τους βαθύτερους λόγους και πιστεύουμε ότι μπορούμε να αποφύγουμε μια παρόμοια υποβάθμιση για τους νέους κανονισμούς. Είμαι αρκετά σίγουρος για αυτό».

F1 2026 (11)

Για λόγους ασφαλείας, στα μονοθέσια του 2026, ο εμπρός άξονας απομακρύνθηκε περαιτέρω από τα πόδια του οδηγού. Η ενισχυμένη διαμόρφωση απορρόφησης προσκρούσεων στο εμπρός μέρος του μονοθεσίου θα συνθλίβεται σε δύο στάδια για καλύτερη προστασία, ενώ το φορτίο στο οποίο θα υποβάλλονται στα crash test τα roll hoop που προστατεύουν το κεφάλι των οδηγών αυξήθηκε από 16 στα 20 G.

Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί της Formula 1 αναμένεται να εγκριθούν από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA στις 28 Ιουνίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!