F1: Οι οδηγοί υπέρ ποινών για περιστατικά στις κατατακτήριες

Αρκετοί οδηγοί της Formula 1 υποστήριξαν μια πιθανή πρωτοβουλία της FIA να επιβάλλει ποινές σε όσους προκαλούν κόκκινες ή κίτρινες σημαίες στις κατατακτήριες δοκιμές, καταστρέφοντας τις προσπάθειες των αντιπάλων τους.

F1: Οι οδηγοί υπέρ ποινών για περιστατικά στις κατατακτήριες

Αρκετοί οδηγοί της Formula 1 υποστήριξαν μια πιθανή πρωτοβουλία της FIA να επιβάλλει ποινές σε όσους προκαλούν κόκκινες ή κίτρινες σημαίες στις κατατακτήριες δοκιμές, καταστρέφοντας τις προσπάθειες των αντιπάλων τους.

Έπειτα από το ατύχημα του Sergio Perez που έληξε πρόωρα τις κατατακτήριες δοκιμές του GP Μονακό, το ζήτημα ήρθε και πάλι στο προσκήνιο στο GP Αζερμπαϊτζάν, όταν ο Fernando Alonso βγήκε εκτός πίστας, σε ένα χώρο διαφυγής προς το τέλος του Q1, προκαλώντας κίτρινη σημαία. Το συμβάν αυτό κατέστρεψε τις προσπάθειες όσων οδηγών βρίσκονταν πίσω του και θα μπορούσαν να έχουν βελτιώσει το χρόνο τους, για να προκριθούν στο επόμενο σκέλος της διαδικασίας, κινούμενοι ταχύτερα από τον Ισπανό.

Ο Alex Albon, ο οποίος βρισκόταν πίσω από την Alpine του Ισπανού, ήταν πεπεισμένος ότι ο Alonso είχε βγει από την πίστα σκόπιμα, σε μια προσπάθεια να δυσχεράνει τις προσπάθειες των αντιπάλων του. Όπως δήλωσε ο -γεννημένος στην Αγγλία- Ταϊλανδός οδηγός της Williams: «Απλά πιστεύω ότι θα ήταν καλή ιδέα αν είχαμε μια αλλαγή στον κανονισμό, όπου όσοι δημιουργούν κίτρινες ή κόκκινες σημαίες θα διαγράφονταν ο χρόνος τους. Δεν είμαι θυμωμένος με τον Fernando, νομίζω ότι είναι έξυπνος οδηγός και εκμεταλλεύεται καλά το σύστημα».

Το ζήτημα των οδηγών που παίζουν τέτοια παιχνίδια, για να δυσχεράνουν τους αντιπάλους τους, ειδικά σε σιρκουί πόλης, ήρθε στο επίκεντρο στο GP Μονακό του 2006, όπου ο Michael Schumacher «πάρκαρε» τη Ferrari του στην προτελευταία στροφή (Rascasse) για να προκαλέσει κίτρινες σημαίες και να μην επιτρέψει στον Alonso, που βρισκόταν πίσω του, να βελτιώσει την επίδοσή του. Οι αγωνοδίκες αποφάνθηκαν ότι ο Γερμανός οδηγός της Ferrari το είχε κάνει επίτηδες και τον απέκλεισαν από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών, με συνέπεια να ξεκινήσει τον αγώνα από την τελευταία σειρά εκκίνησης.

Ένα παρόμοιο περιστατικό συνέβη στο Μονακό και το 2014, όταν ο Nico Rosberg μπλόκαρε τα φρένα του στην προσέγγιση της Mirabeau και βγήκε στην περιοχή διαφυγής, προκαλώντας κίτρινες σημαίες που δεν επέτρεψαν στον team-mate του στη Mercedes, Lewis Hamilton να βελτιώσει την επίδοσή του. Ωστόσο, στην έρευνά τους σε εκείνη την περίπτωση, οι αγωνοδίκες δεν βρήκαν ότι ο Γερμανός υπέπεσε σε παράπτωμα.

Έπειτα από τις κατατακτήριες δοκιμές του GP Μονακό, ο Max Verstappen δήλωσε ότι θα πρέπει να επιβάλλονται ποινές σε όσους οδηγούς προκαλούν κόκκινες σημαίες, αφού για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έχασε την ευκαιρία να βελτιώσει την επίδοσή του στον τελικό γύρο του Q3, λόγω ατυχήματος άλλου πιλότου (Leclerc πέρυσι και Perez φέτος).

Υπό το πρίσμα αυτό, οι αγωνοδίκες του GP Αζερμπαϊτζάν διεξήγαγαν μια άτυπη έρευνα για το περιστατικό με τον Alonso το περασμένο Σαββατοκύριακο, με τον Ισπανό και τον αγωνιστικό διευθυντή της Alpine, Alan Permane, να επισκέπτονται τα γραφεία τους το πρωί της Κυριακής. Ο επικεφαλής της ομάδας Otmar Szafnauer πραγματοποίησε επίσης μια επίσκεψη.

Παρόλο που οι αγωνοδίκες δεν έλαβαν κανένα μέτρο, οι υποψίες τους ήταν αρκετές ώστε να ξεκινήσει μια συζήτηση για πιθανή λύση του προβλήματος. Οι αγωνιστικοί κανονισμοί της F1 περιέχουν ήδη ένα άρθρο που μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιονδήποτε καταλήγει σε περιοχή διαφυγής όπου αναφέρεται: «Οι οδηγοί πρέπει να καταβάλλουν κάθε εύλογη προσπάθεια για να χρησιμοποιούν την πίστα ανά πάσα στιγμή και δεν μπορούν να την εγκαταλείψουν χωρίς δικαιολογημένο λόγο».

Το παράρτημα L του Διεθνούς Αγωνιστικού Κώδικα της FIA, το οποίο σχετίζεται με τη συμπεριφορά των οδηγών στην πίστα, αναφέρει περίπου τα ίδια: «Οι οδηγοί πρέπει να χρησιμοποιούν την πίστα ανά πάσα στιγμή και δεν μπορούν να την εγκαταλείψουν χωρίς δικαιολογημένο λόγο».

Συνεπώς, είναι στην ευχέρεια των αγωνοδικών να διαγράψουν οποιονδήποτε ή όλους τους χρόνους ενός οδηγού, εφόσον θεωρηθεί ότι έχει διαπράξει παράβαση που εμπίπτει στην παραπάνω περιγραφή. Φαίνεται ότι αγωνοδίκες και διευθυντές αγώνων συμφώνησαν πως θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αντίστοιχα περιστατικά. Συνεπώς, υπάρχει πιθανότητα ήδη από το GP Καναδά να υπάρχει προειδοποίηση στις σημειώσεις του διευθυντή αγώνων, ή στη συνάντησή του με τους οδηγούς κατά την καθιερωμένη ενημέρωση το βράδυ της Παρασκευής.

Σε ερώτηση σχετικά με το ενδεχόμενο η FIA να γίνει πιο αυστηρή όσον αφορά τις αμφιλεγόμενες καταστάσεις με κίτρινες ή κόκκινες σημαίες στις κατατακτήριες δοκιμές, ο Alonso δήλωσε ότι θα υποστήριζε την ιδέα, αλλά με προϋποθέσεις: «Πάντα θα υπάρχουν δυσκολίες, όπως στον αγώνα (του Μπακού), αν τρακάρεις σε μια στροφή ή αν παρκάρεις το μονοθέσιο. Μια Haas (ο Kevin Magnussen) πάρκαρε στη στροφή 15. Αν παρκάρεις εκεί ή παρκάρεις 10 μέτρα μετά από αυτό, ίσως προκαλέσεις την επέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, ανάλογα με το αν επέλεξες καλή θέση ή όχι. Και τότε θα τιμωρήσουμε τον οδηγό της Haas επειδή επέλεξε το λάθος πράγμα;»

«Οπότε πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο πως κάνουμε αυτά τα πράγματα. Αλλά ναι, συμφωνώ. Ειδικά οι κατατακτήριες δοκιμές θα πρέπει να είναι διαφορετικές. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα των αργών γύρων, του ελάχιστου χρόνου που πρέπει να σεβαστούμε, το μποτιλιάρισμα στην τελευταία στροφή, με slipstream, χωρίς slipstream… Οπότε νομίζω ότι θα πρέπει να είμαστε έξυπνοι και να σκεφτούμε με άλλη μορφή στις κατατακτήριες δοκιμές».

Ο Lando Norris, από την πλευρά του, τόνισε: «Νομίζω ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ των οδηγών που το κάνουν κατά λάθος, και αυτών που το κάνουν για να αποφύγουν άλλους, χωρίς να προκαλούν μπλε σημαίες ή οτιδήποτε άλλο όταν βρισκόμαστε σε κατατακτήριες δοκιμές, σε σχέση με τους πιλότους που το κάνουν επίτηδες, προφανώς. Ειδικά όταν είσαι 1,5 δλ. πιο αργός σε γρήγορη προσπάθεια!»

«Πάντα το λες μέχρι να είσαι εσύ αυτός που κάνει κάτι λάθος. Και τότε σκέφτεσαι: ‘Ω, μακάρι να μην είχε εισαχθεί αυτός ο κανονισμός’, γιατί μόλις έκανες ένα απλό λάθος, όπως τότε που είχα τετ-α-κέ στην Imola. Λέω ότι εύχομαι να μην υπήρχε κανονισμός, αλλά προφανώς όταν κάποιος άλλος το κάνει, λες ότι εύχεσαι να υπήρχε. Πάντα κάποιον επηρεάζει κάποια στιγμή».

Ο έτερος οδηγός της McLaren, Daniel Ricciardo, δήλωσε για τον Alonso: «H αποφασιστικότητά του είναι εντυπωσιακή! Μιλάει και η εμπειρία. Γι’ αυτό τον αγαπώ. Όλοι κάνουμε κατά κάποιο τρόπο κόλπα, και ξέρω ότι ο Lewis (Hamilton) προσπάθησε να μη δώσει σε εμένα και τον Lando (Norris) slipstream. Θέλω να πω, αυτό είναι ένα κομμάτι τακτικής και στρατηγικής. Αλλά υπάρχει και ο άλλος τρόπος, προφανώς αυτό που έκανε ο Fernando. Ίσως η διαγραφή χρόνων θα μπορούσε να είναι η καλύτερη οδός για το μέλλον. Θα δούμε».

Ο team-mate του Alonso στην Alpine, o Esteban Ocon, υποστήριξε επίσης την ιδέα των ποινών: «Στο Μονακό και στο Μπακού υπέφερα από αυτό στις κατατακτήριες δοκιμές. Και, ναι, πιθανότατα οι οδηγοί θα προσέχουν περισσότερο αν υπάρχει περίπτωση να τιμωρηθούν και θα είναι λιγότερο εύκολο να πάρουν ρίσκο να βρεθούν σε περιοχή διαφυγής. Σίγουρα θα ήμουν υπέρ αυτής της αλλαγής για τα σιρκουί πόλης».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!