F1: Επέμβαση της FIA για το porpoising

H FIA ανακοίνωσε ότι θα λάβει μέτρα για να περιορίσει το φαινόμενο των αεροδυναμικών ταλαντώσεων των μονοθεσίων της Formula 1.

F1: Επέμβαση της FIA για το porpoising

H FIA ανακοίνωσε ότι θα λάβει μέτρα για να περιορίσει το φαινόμενο των αεροδυναμικών ταλαντώσεων των μονοθεσίων της Formula 1.

Η FIA εξέδωσε τεχνική υπόδειξη (ΤD039) στην οποία περιγράφει τα μέτρα τα οποία θα λάβει σε μια προσπάθεια να ελαττώσει το φαινόμενο των αεροδυναμικών ταλαντώσεων που παρουσιάζουν ορισμένα από τα φετινά μονοθέσια της Formula 1 σε υψηλές ταχύτητες. Η παρέμβαση της FIA οφείλεται σε λόγους ασφάλειας και προστασίας της υγείας των οδηγών, καθώς αρκετοί οδηγοί έκαναν παράπονα για την κατάσταση, και κυρίως αυτοί της Mercedes, η οποία παραδέχθηκε ότι υπερέβαλε με το στήσιμο του μονοθεσίου της.

Στην επίσημη ανακοίνωση της FIA αναφέρεται: «Μετά τον 8o γύρο του φετινού Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της Formula 1, κατά τη διάρκεια του οποίου ήταν και πάλι ορατό το φαινόμενο των αεροδυναμικών ταλαντώσεων (porpoising) της νέας γενιάς μονοθεσίων της, και η επίδρασή του κατά τη διάρκεια και μετά τον αγώνα στη φυσική κατάσταση των οδηγών, η FIA, ως το διοικητικό όργανο του σπορ, αποφάσισε ότι προς το συμφέρον της ασφάλειας, είναι αναγκαίο να παρέμβει και να απαιτήσει από τις ομάδες να κάνουν τις απαραίτητες προσαρμογές για τη μείωση ή την εξάλειψη του φαινομένου».

«Εκδόθηκε Τεχνική Υπόδειξη για να δοθεί καθοδήγηση στις ομάδες σχετικά με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η FIA για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Αυτά περιλαμβάνουν:
1. Πιο αυστηρό έλεγχο των «σανίδων» (που βρίσκονται στο κάτω μέρος του δαπέδου των μονοθεσίων και έχουν χρώμα ξύλου, αλλά είναι κατασκευασμένες από ρητίνη) και των προστατευτικών από τιτάνιο (που προστατεύουν το δάπεδο και δημιουργούν σπίθες), τόσο όσον αφορά το σχεδιασμό όσο και την παρατηρούμενη φθορά τους.
2. Τον ορισμό μιας μέτρησης, με βάση την κατακόρυφη επιτάχυνση του μονοθεσίου, που θα δίνει ένα ποσοτικό όριο για το αποδεκτό επίπεδο ταλαντώσεων. Ο ακριβής μαθηματικός τύπος αυτής της μέτρησης αναλύεται ακόμη από τη FIA και οι ομάδες της Formula 1 έχουν κληθεί να συμβάλουν σε αυτή τη διαδικασία».

«Εκτός από αυτά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα, η FIA θα συγκαλέσει μια τεχνική συνάντηση με τις ομάδες προκειμένου να καθοριστούν μέτρα που θα μειώσουν την τάση των μονοθεσίων να παρουσιάζουν τέτοια φαινόμενα μεσοπρόθεσμα».

George Russell - Mercedes, GP Αζερμπαϊτζάν

«Η FIA αποφάσισε να παρέμβει μετά από διαβούλευση με τους γιατρούς της προς το συμφέρον της ασφάλειας των οδηγών. Σε ένα σπορ όπου οι αγωνιζόμενοι οδηγούν με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 300 χλμ./ώρα, θεωρείται ότι όλη η συγκέντρωση ενός οδηγού πρέπει να είναι εστιασμένη σε αυτό το έργο. Η υπερβολική κόπωση ή ο πόνος που βιώνει ένας οδηγός θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες σε περίπτωση που οδηγήσει σε απώλεια συγκέντρωσης. Επιπλέον, η FIA έχει ανησυχίες σε σχέση με τις άμεσες σωματικές επιπτώσεις στην υγεία των οδηγών, αρκετοί από τους οποίους ανέφεραν πόνο στην πλάτη μετά από τα πρόσφατα γεγονότα».

Ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, είχε δηλώσει ότι θα ήταν άδικο να παρουσιαστούν κανονισμοί οι οποίοι θα ευνοήσουν τις ομάδες οι οποίες δεν έχουν κάνει τόσο καλή δουλειά στην αντιμετώπιση του porpoising. Ωστόσο, τα νέα μέτρα της FIA, που θα τεθούν σε εφαρμογή από το GP Καναδά αυτό το Σαββατοκύριακο, ενδέχεται να πλήξουν περισσότερο τις ομάδες των οποίων τα μονοθέσια παρουσιάζουν πιο έντονες ταλαντώσεις, όπως αυτά της Mercedes και της Ferrari. 

Συγκεκριμένα στην περίπτωση της γερμανικής ομάδας, ίσως οι τεχνικοί αναγκαστούν να αυξήσουν την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος, χάνοντας σε απόδοση. Το μονοθέσιο της Ferrari φαίνεται να λειτουργεί καλά και με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Αυτό έχει να κάνει με την αεροδυναμική χαρτογράφηση του εκάστοτε μονοθεσίου. Επίσης, η Aston Martin ενδέχεται να επωφεληθεί, καθώς με την καινούργια διαμόρφωση των καλυμμάτων ψυγείων, έχει τη δυνατότητα να αυξήει την απόσταση της AMR22 από το έδαφος, χωρίς να χάνει τόσο πολύ σε απόδοση.

Η FIA θα συλλέγει δεδομένα από τους αισθητήρες επιτάχυνσης που βρίσκονται κοντά στο κέντρο βάρους των μονοθεσίων. Εάν ένα μονοθέσιο ξεπερνά το καθορισμένο όριο (το οποίο θα ανακοινώνεται πριν από τις ελεύθερες δοκιμές Σαββάτου), θα ζητείται από την ομάδα είτε να αυξήσει την απόσταση από το έδαφος, ή να μελακώσει τις ρυθμίσεις στις αναρτήσεις. Εάν κάποιο μονοθέσιο δεν συμμορφώνεται με το όριο, θα κρίνεται μη ασφαλές και θα εφαρμόζεται αποκλεισμός από τα αποτελέσματα.

Lewis Hamilton

Εάν μία ομάδα δεν είναι σε θέση να επιτύχει τα απαιτούμενα από τη FIA όρια και συνεπώς ένα ασφαλές στήσιμο, πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτό που είναι πιο κοντά στα όρια, και στη συνέχεια να αυξήσει την πίσω απόσταση από το έδαφος κατά 10 χλστ., χωρίς να γίνει παρέμβαση στη διαδρομή της ανάρτησης ή το αεροδυναμικό στήσιμο.

Λόγω της βραχυπρόθεσμης ανακοίνωσης, οι ομάδες για το GP Καναδά εξετάζουν το ενδεχόμενο να επιτρέψουν ένα δεύτερο συρματόσχοινο στήριξης του δαπέδου (τοποθετημένο λίγο πιο μπροστά από το ήδη υπάρχον) ή να ενισχύσουν το δάπεδο, όπως έκανε η Haas στη Βαρκελώνη, για παράδειγμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!