Το Σεπτέμβριο συμπληρώνονται ακριβώς 60 χρόνια από τότε που η Aston Martin παρουσίασε το τότε πρωτοεμφανιζόμενο μοντέλο της, το οποίο εξελίχθηκε σε σύμβολο της βρετανικής κουλτούρας, του σχεδιασμού και της καινοτομίας και καθιέρωσε την εταιρεία ως μία από τις πιο επιθυμητές πολυτελείς μάρκες της Βρετανίας.
Έξι δεκαετίες μετά, η DB5 συνεχίζει να είναι ένα από τα πιο εμβληματικά και αναγνωρίσιμα αυτοκίνητα στον κόσμο, και βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίας της Aston Martin στο φεστιβάλ Goodwood Revival στο Sussex το περασμένο Σαββατοκύριακο, μαζί με την τελευταία προσθήκη στη σεβαστή γενιά DB της μάρκας, το πρώτο Super Tourer στον κόσμο, τη DB12. Σηματοδοτώντας το περήφανο παρελθόν και το συναρπαστικό μέλλον της Aston Martin, τα δύο μοντέλα φωτογραφήθηκαν μαζί σε εικόνες που κυκλοφόρησαν σήμερα για τον εορτασμό της επετείου-ορόσημο.
Το 1963, η Aston Martin καβαλούσε ένα κύμα δημοτικότητας και η DB4 της πουλούσε σταθερά καλά από τότε που παρουσιάστηκε ως ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο της μάρκας το 1958. Ωστόσο, με τον ισχυρό ανταγωνισμό από κατασκευαστές πολυτελών σπορ αυτοκινήτων, τόσο στην Αγγλία όσο και στην Ευρώπη, χρειαζόταν κάτι νέο για να διατηρηθεί η βρετανική εταιρεία στην κορυφή.
Κάνοντας το επίσημο δημόσιο ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο του 1963, η το αυτοκίνητο παρουσίασε αρκετές σχεδιαστικές, τεχνικές και εξοπλιστικές αλλαγές σε σχέση με τον προκάτοχό του. Κύρια εξ αυτών ήταν μια σημαντική εξέλιξη του κινητήρα που παρείχε ακόμη περισσότερη ισχύ, δικαιολογώντας τη χρήση ενός ονόματος εντελώς νέου, αλλά συνώνυμου πλέον με το απόλυτο στυλ, την DB5.
Η DB5 που παρουσιάστηκε στη Γερμανία διέθετε μια νέα 4λιτρη μονάδα που αποτελούσε αναβαθμισμένη έκδοση του 6κύλινδρου εν σειρά κινητήρα 3,7 λίτρων με διπλό εκκεντροφόρο της DB4. Ο νέος κινητήρας απέδιδε 286 ίππους σε στάνταρ μορφή. Η τελική της ταχύτητα ξεπερνούσε τα 240 χλμ./ώρα και η Aston Martin ισχυριζόταν τότε ότι η DB5 ήταν το ταχύτερο κανονικό τετραθέσιο GT αυτοκίνητο στον κόσμο.
Αυτή η ευπρόσδεκτη πρόσθετη ισχύς ήταν μέρος μιας σειράς λεπτομερών τεχνικών αλλαγών, όπως το ντεμπούτο των ηλεκτρικών παραθύρων και η προαιρετική διαθεσιμότητα κλιματισμού, οι οποίες είχαν σχεδιαστεί σχολαστικά για να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες προσδοκίες των πελατών. Ο κομψός σχεδιασμός του αυτοκινήτου ήταν έργο της ιταλικής εταιρείας κατασκευής αμαξωμάτων Carrozzeria Touring Superleggera.
Το sedan -και αργότερα cabrio– αυτοκίνητο βρισκόταν σε παραγωγή στο εργοστάσιο της Aston Martin στο Newport Pagnell του Buckinghamshire για κάτι παραπάνω από δύο χρόνια, αλλά σε αυτό το διάστημα ξεκίνησε να σφυρηλατεί τη φήμη που σήμερα το κατατάσσει μεταξύ των πιο επιθυμητών αυτοκινήτων όλων των εποχών.
Ένας συγκεκριμένος «ιδιοκτήτης» έρχεται στο μυαλό… Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απόφαση των κινηματογραφιστών της EON Productions να βάλουν τον πιο γνωστό μυστικό πράκτορα του κόσμου πίσω από το τιμόνι της νέας DB5 σε μια σειρά ταινιών James Bond κατά τη διάρκεια μισού και πλέον αιώνα, εδραίωσε τη θέση της στο hall of fame της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αλλά ο 007 δεν είναι ο μόνος διάσημος που έχει βρεθεί πίσω από το τιμόνι αυτής της εμβληματικής Aston Martin.
Καθώς τα Swinging Sixties ήταν έτοιμα να απογειωθούν, τα πλήθη συνωστίζονταν για να ρίξουν μια ματιά στη νέα DB5 στη Φρανκφούρτη και μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, πολλοί από τους πιο διάσημους ηθοποιούς, ποπ σταρ και διασημότητες της εποχής θεωρούσαν τους εαυτούς τους τυχερούς που ανήκαν στις αποκλειστικές τάξεις των ιδιοκτητών της Aston Martin.
Μεταξύ των διάσημων ιδιοκτητών της DB5 στη δεκαετία του 1960 συγκαταλέγονται οι σερ Paul McCartney και George Harrison των Beatles και ο Mick Jagger, τραγουδιστής των Rolling Stones. Ο κορυφαίος κωμικός Peter Sellers απέκτησε επίσης το μοντέλο, ενώ μια πληθώρα αξιοσημείωτων ονομάτων στα χρόνια που ακολούθησαν – από τον Robert Plant (τραγουδιστής των Led Zeppelin) και τον Jay Kay (τραγουδιστή των Jamiroquai) μέχρι την Elle McPherson (μοντέλο) και τον σχεδιαστή μόδας Ralph Lauren, διασφάλισαν την παρουσία της DB5 στο προσκήνιο επί σειρά ετών.
Πράγματι, η απήχηση της DB5 στις διασημότητες αποδείχθηκε εφαλτήριο επιτυχίας και βοήθησε να μετατραπεί η Aston Martin από εξειδικευμένη βρετανική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων σε παγκόσμιο υπεραστέρα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αυτό είναι ίσως ακόμη πιο αξιοσημείωτο αν το συγκρίνουμε με τον αριθμό των αυτοκινήτων που παρήχθησαν. Συνολικά, κατασκευάστηκαν αρχικά μόλις 887 DB5 sedan, 123 cabrio και 12 ειδικά κατασκευασμένα αυτοκίνητα με αμάξωμα shooting brake. Ακόμα και για τα δεδομένα της εποχής, οι αριθμοί αυτοί ήταν μικροσκοπικοί, ειδικά όταν η βρετανική παραγωγή αυτοκινήτων ξεπερνούσε συνολικά τα 1,8 εκατομμύρια το 1963.
Αναφερόμενος στη διαρκή γοητεία της DB5 καθώς συμπληρώνει 60 χρόνια ζωής, ο εκτελεστικός πρόεδρος της Aston Martin, Lawrence Stroll -και ιδιοκτήτης μιας DB5- δήλωσε: «Η εποχή του David Brown μας έδωσε τόσα πολλά σπουδαία σπορ αυτοκίνητα της Aston Martin, αλλά κανένα δεν ήταν πιο αναγνωρίσιμο, σεβαστό και επιθυμητό από την DB5, η οποία έθεσε τα θεμέλια της ταυτότητάς μας ως βρετανική μάρκα πολυτελείας, συνώνυμη με το στυλ, τις επιδόσεις και την αποκλειστικότητα».
«Είναι σωστό, καθώς γίνεται 60 ετών, να αφιερώσουμε μια στιγμή για να κοιτάξουμε πίσω και να αναλογιστούμε τον απίστευτο ρόλο αυτού του αυτοκινήτου στην ιστορική μας κληρονομιά 110 ετών. Είμαστε απίστευτα υπερήφανοι που η γενεαλογία της DB συνεχίζεται σήμερα με την DB12, η οποία, όπως και οι προηγούμενες, είναι ένας εορτασμός όλων όσων αγαπάμε στα βρετανικά χειροποίητα σπορ αυτοκίνητα, με μια νέα ένεση της τελευταίας τεχνολογίας και των υψηλότερων επιπέδων επιδόσεων».