Καθώς η Skoda Auto γιορτάζει φέτος τα 130 χρόνια από την ίδρυσή της, ένα ακόμη ορόσημο έρχεται να συμπληρώσει το επετειακό παζλ, καθώς το 2024 συμπληρώνονται 50 χρόνια από την πρώτη δημόσια εμφάνιση του Skoda 130 RS – ένα μοντέλο που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ιστορία της μάρκας.
Το 130 RS παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην πίστα του Most τον Απρίλιο του 1975 και δεν άργησε να γράψει τη δική του σελίδα στις πίστες και τις ειδικές διαδρομές των ράλλυ.
Από το Mladá Boleslav στην παγκόσμια αγωνιστική σκηνή
Το Skoda 130 RS ήταν ο φυσικός διάδοχος των 180 RS και 200 RS και βασίστηκε στις τεχνικές τους καινοτομίες για να εξελιχθεί ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις αγωνιστικές δυνάμεις από τη Δυτική Ευρώπη.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Επρόκειτο για ένα μοντέλο με χαμηλό βάρος, εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά και υψηλή αξιοπιστία – ακόμα και σε σκληρές συνθήκες. Σύντομα το coupe της Skoda έγινε άμεσα ένα από τα πιο υπολογίσιμα αυτοκίνητα, όπου και αν αγωνιζόταν.
Η αγωνιστική του σταδιοδρομία ξεκίνησε δυναμικά: μόλις έναν μήνα μετά το ντεμπούτο του, δύο 130 RS κατέκτησαν την 3η και 4η θέση στην κατηγορία τους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού στο Μπρνο. Ακολούθησαν μεγάλες επιτυχίες, με νίκη στην κατηγορία του στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο του 1977, μία 8η θέση στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1979 και με την κατάκτηση του Ευρωπαϊκού τίτλου Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981.
Ο υγρόψυκτος τετρακύλινδρος κινητήρας 1,3 λίτρων, με μέγιστη ισχύ έως 142 ίππους στην έκδοση πίστας, κινούσε ένα αμάξωμα κατασκευασμένο ως επί το πλείστον από αλουμίνιο και υαλοβάμβακα. Χάρη στο χαμηλό βάρος του – μόλις 720 κιλά – το Skoda 130 RS μπορούσε χωρίς πρόβλημα να φτάσει έως και τα 220 χλμ./ώρα. Το πραγματικό του πλεονέκτημα, ωστόσο, ήταν η απόλυτη ευελιξία και ακρίβεια στην οδήγηση – ένα χαρακτηριστικό που εκτιμήθηκε ιδιαίτερα σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού.
Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 200 μονάδες του 130 RS από το εργοστάσιο, ενώ πολλές ακόμη δημιουργήθηκαν με εξαρτήματα που διέθετε η ίδια η Skoda σε ιδιώτες αγωνιζόμενους.
Το Skoda 130 RS ήταν το πρώτο μοντέλο που καθιέρωσε το έμβλημα RS (Rally Sport) – ένα ακρωνύμιο που σήμερα συνδέεται με τα πιο δυναμικά μοντέλα της Skoda. Αυτή η παράδοση συνεχίζεται: τόσο το νέο ηλεκτρικό Elroq RS όσο και το ανανεωμένο Enyaq RS φέρουν τον σπορ χαρακτήρα που κληρονόμησαν από το ιστορικό τους πρόγονο.
Παρότι η Skoda σήμερα δεν αγωνίζεται στα «μεγάλα σαλόνια» του WRC, εξακολουθεί να αγωνίζεται ενεργά στην WRC2 κατηγορία, με το Skoda Fabia RS Rally2 – κρατώντας ζωντανή μια ιστορία που ξεκίνησε μισό αιώνα πριν.