Οδηγούμε το ηλεκτρικό Toyota bZ4X

Περιμέναμε αρκετό καιρό για το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Toyota, το bZ4X, αλλά τελικά άξιζε τον κόπο.

Οδηγούμε το ηλεκτρικό Toyota bZ4X

Περιμέναμε αρκετό καιρό για το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Toyota, το bZ4X, αλλά τελικά άξιζε τον κόπο.

Έχουμε υψηλές προσδοκίες για το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota, αφού η ιαπωνική εταιρεία έχει τη μεγαλύτερη εμπειρία από τους περισσότερους, με το υβριδικό Prius να μετράει 25 χρόνια εμπορικής πορείας. Κατ’ αρχάς, ας ασχοληθούμε με το όνομα, αν μπορείς να το αποκαλέσεις έτσι, αφού για εμάς μοιάζει περισσότερο με σειριακό αριθμό.

Η Toyota σχεδιάζει μια νέα οικογένεια bZ, που σημαίνει Beyond Zero. Το τέσσερα αναφέρεται στο μέγεθος του αυτοκινήτου, (θα πρέπει να υποθέσουμε ότι θα ακολουθήσουν τα μικρότερα, 1, 2, 3 και το μεγαλύτερο 5), ενώ το «X» σημαίνει crossover.

Στην πραγματικότητα, η Toyota υποστηρίζει ότι το bZ4X είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό crossover, -έχει εξελιχθεί από κοινού με τη Subaru, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που έχει στα 4×4- οπότε παρά το γεγονός ότι έχει χαμηλότερο ύψος από το RAV4, είναι προφανώς περισσότερο εκτός δρόμου, από τους αντιπάλους του.

Και υπάρχουν πολλοί αντίπαλοι εκεί έξω αυτές τις μέρες, όπως τα: Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Volkswagen ID.4 και νέες αφίξεις, όπως το Nissan Ariya και Renault Megane E-Tech. Είναι δίχως άλλο μια σκληρή αγορά.

Από πλευράς μεγέθους το bZ4X έχει λίγο μεγαλύτερο μήκος και λίγο χαμηλότερο ύψος, από το RAV4, με περισσότερους χώρους στο εσωτερικό του. Αν καθίσεις στο πίσω μέρος θα διαπιστώσεις ότι έχει τεράστιο χώρο για τα πόδια, αν και το κάθισμα είναι ψηλά τοποθετημένο, όπως συμβαίνει με πολλά ηλεκτρικά οχήματα που έχουν τη μπαταρία κάτω από το πάτωμα.

Παρόμοια, ο όγκος των 452 λίτρων για το χώρο αποσκευών είναι αξιοπρεπής, με το κατώφλι φόρτωσης να είναι επίπεδο, ενώ υπάρχει και ένα κρυφός χώρος κάτω από το πάτωμα για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης. Ωστόσο, τα πίσω καθίσματα όταν αναδιπλώνονται δεν δημιουργούν επίπεδη επιφάνεια, αφού υπάρχει ένα ελαφρύ σκαλοπάτι προς τα επάνω, που προκύπτει από τη μπαταρία που είναι κάτω από το πάτωμα.

Τεχνικά…

Δομικά, η μπαταρία βρίσκεται μέσα στη νέα πλατφόρμα eTNGA της Toyota, η οποία κάνει την πρεμιέρα της στο bZ4X. Η θέση της καθιστά το αυτοκίνητο περισσότερο άκαμπτο και επιπλέον χαμηλώνει το κέντρο βάρους του, προκειμένου να προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά.

Και παρόλο που υπάρχει μία μπαταρία 71,4 kWh, είναι διαθέσιμη σε δύο αποδόσεις ισχύος, ανάλογα με την επιλογή κίνησης, στους εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς. Η έκδοση με την κίνηση στους εμπρός τροχούς αποδίδει 204 ίππους και 266 Nm ροπής, ενώ αυτή με τους δύο κινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, αποδίδει 218 ίππους και 337 Nm ροπής.

Η Toyota έχει εργαστεί σκληρά πάνω στην αποδοτικότητα των μπαταριών και των ηλεκτρικών κινητήρων, προκειμένου να πετύχει τη μεγαλύτερη δυνατή αυτονομία, από τη μικρότερη δυνατή μπαταρία, με τον κατασκευαστή να ανακοινώνει αυτονομία 516 χιλιομέτρων στην προσθιοκίνητη έκδοση και 470 χιλιόμετρα στη τετρακίνητη, ανάλογα με τις προδιαγραφές. Οδηγήσαμε την τελευταία σε μικτές διαδρομές, με επαρχιακούς δρόμους, αλλά και αυτοκινητόδρομο, με τη μέση κατανάλωση που είδαμε κατά τη δοκιμή να είναι στα 17 kWh/100 χλμ., που μεταφράζεται σε 420 χιλιόμετρα αυτονομίας σε πραγματικές συνθήκες.

Το bZ4X εχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης 150 kW με τα ανάκτηση μέχρι το 80% να γίνεται σε 30 λεπτά της ώρας. Ωστόσο, αρχικά το αυτοκίνητο θα διατίθεται με φορτιστή 6,6 kW, ενώ λίγο αργότερα θα είναι στάνταρ ο μεγαλύτερος των 11 kW.

Πέρα από τις δύο επιλογές όσον αφορά την κίνηση, υπάρχουν και τρεις ακόμα όσον αφορά τον εξοπλισμό, Pure, Motion και Vision, καθώς και μια αρχική έκδοση Premier Edition. Οι τιμές ξεκινούν από τα 49.900 ευρώ στην Ελλάδα, χωρίς να συνυπολογίζεται η κρατική επιδότηση του προγράμματος κινούμαι ηλεκτρικά, στην οποία εμπίπτει το μοντέλο. Δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι τιμές αναλυτικά, κάτι που θα γίνει τον Ιούλιο, οπότε θα είναι διαθέσιμο στην ελληνική αγορά, με τις πρώτες παραδόσεις στη χώρα μας να έχουν προγραμματιστεί για το Νοέμβριο.

Η Toyota, όπως και οι ανταγωνιστές της, έχει δώσει στο bZ4X μια πιο premium αίσθηση, προκειμένου να δικαιολογήσει και την υψηλή τιμή και όπως φαίνεται αυτό λειτουργεί. Είναι ένα αυτοκίνητο με μοντέρνα αισθητική εξωτερικά και στοιχεία από 4×4, πολλές ακμές και λεπτά φωτιστικά σώματα LED εμπρός και πίσω. Δείχνει ξεκάθαρα την ταυτότητα της ιαπωνικής φίρμας, αλλά η σχεδίασή του δεν διαφέρει σημαντικά από αυτή του ανταγωνισμού.

Το πίσω μέρος με την κουπέ αισθητική ακολουθεί την τάση της εποχής, η αεροτομή της οροφής είναι χωρισμένη δύο τμήματα, ένα σε κάθε πλευρά. Η αεροδυναμική είναι τόσο αποτελεσματική, προφανώς, που δεν είναι απαραίτητη η χρήση υαλοκαθαριστήρα πίσω, αν και κρατάμε μια επιφύλαξη.

Από μέσα

Στο εσωτερικό λείπει ένα ντουλαπάκι. Η Toyota προσπάθησε να κάνει λεπτό το ταμπλό, προκειμένου να δώσει αίσθηση μεγαλύτερου χώρου, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να αφαιρέσουν το ντουλαπάκι. Η έξυπνη διαρρύθμιση του εμπρός μέρους και μεταξύ των καθισμάτων υποτίθεται ότι το αντισταθμίζει, αλλά αυτό είναι ένα τέχνασμα που έχουν κάνει οι ανταγωνιστές, καταφέρνοντας να συμπεριλάβουν και το ντουλαπάκι.

Η διάταξη του ταμπλό είναι ελκυστική και καλύπτεται από ένα βιώσιμο ραβδωτό υλικό που προσδίδει μια ζεστή αίσθηση στην καμπίνα. Τα υπόλοιπα πλαστικά μοιάζουν λίγο πιο φθηνά, αλλά χωρίς να χαλούν την εν γένει καλή εικόνα, με την άνεση και την ευρυχωρία να κυριαρχούν.

Από τη θέση του οδηγού, ο πίνακας οργάνων με την ψηφιακή οθόνη, είναι ψηλά τοποθετημένος και αρκετά μακριά. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά δίνει μια αίσθηση από το iCockpit της Peugeot και αν ρυθμίσεις το τιμόνι ψηλά, τότε κρύβονται οι πληροφορίες που προβάλλονται στο κάτω μέρος της οθόνης και θα πρέπει να σηκώσεις το κεφάλι σου για να δεις τι κρύβεται εκεί κάτω. Όπως και η Peugeot, έτσι και η Toyota έχει υιοθετήσει ένα μικρής διαμέτρου τιμόνι, το οποίο είναι υπέροχο σε αίσθηση και κάνει το αυτοκίνητο να μοιάζει πιο σπορ.

Δεξιά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας υπήρχε μια ευρεία οθόνη 12 ιντσών, του συστήματος πολυμέσων, η οποία είναι η καλύτερη που έχουμε δει σε Toyota και εξίσου καλή με οτιδήποτε άλλο παρουσιάζει ο ανταγωνισμός, ενώ οι πιο «φτωχές» εξοπλιστικά εκδόσεις πιθανώς να έχουν οθόνη 8 ιντσών, αλλά όλες θα διαθέτουν δυνατότητα σύνδεσης με smartphone. Τα χειριστήρια του κλιματιστικού, ευτυχώς είναι ξεχωριστά τοποθετημένα, ενώ ένας περιστροφικός διακόπτης διαδραματίζει το ρόλο του επιλογέα ταχυτήτων και είναι τοποθετημένος στην κεντρική κονσόλα, μαζί με άλλα χειριστήρια προγραμμάτων οδήγησης.

Πίσω από αυτό υπάρχει μια υποδοχή για το smartphone, με δυνατότητα ασύρματης φόρτισης, μερικές ποτηροθήκες και μια ακόμα θήκη με καπάκι και συρόμενο υποβραχιόνιο για το αγκώνα. Επίσης, υπάρχει μια μικρότερη θήκη πιο μπροστά και μεγάλες τσέπες στις πόρτες, τόσο εμπρός, όσο και πίσω.

Στο δρόμο…

Εκεί που εντυπωσιάζει όμως το bX4X, είναι όταν κινείται. Παρόλο που οι αριθμοί από τις τυπικές μετρήσεις δεν προϊδεάζουν, με 0-100 χλμ./ώρα σε 7,5 δλ. για το προσθιοκίνητο και 6,9 δλ. για το τετρακίνητο, το bZ4X δείχνει πιο γρήγορο στο δρόμο, με την επιτάχυνση, με το πόδι στο πάτωμα και σε κάθε ταχύτητα, να είναι άμεση και εθιστική. Αυτή συνοδεύεται από το φύσημα του αέρα που παράγουν οι εξωτερικοί καθρέπτες.

Οι εκδόσεις GR έδωσαν λίγη από την αίγλη τους και την τεχνογνωσία τους στο bZ4X, με το ιαπωνικό μοντέλο να έχει σπορ πτυχές. Το τιμόνι έχει σωστό βάρος και είναι αρκετά άμεσο, με το μικρό μέγεθος να συμβάλει στην ωραία αίσθηση που προσφέρει. Τον επόμενο χρόνο θα υπάρχει διαθέσιμο και ένα κοφτό τιμόνι, drive by-wire, όχι στρογγυλό, αλλά σε σχήμα πεταλούδας.

Η ανάρτηση προσφέρει εξαιρετική άνεση, που συνδυάζει με ανάλογο κράτημα σε στροφές. Σε βαθμό που ίσως οι επιβαίνοντες να μην καταλάβουν πόσο απολαμβάνει το απολαμβάνει ο οδηγός, αφού μένουν απερίσπαστοι, με κορυφαίο επίπεδο άνεσης. Πιθανότατα, το εντυπωσιακότερο στοιχείο είναι η ποιότητα κύλισης που προσφέρει. Ακόμα και σε κακοτράχαλους δρόμους, το bZ4X είναι εξαιρετικά άνετο, ισοπεδώνοντας τα πάντα. Ακόμα πιο σπουδαίο γίνεται αυτό, αν αναλογιστείς το μεγάλο βάρος του αυτοκινήτου, αλλά και το γεγονός ότι πατάει σε τεράστιους τροχούς 20 ιντσών.

Δεδομένων των μεγάλων τροχών και ελαστικών και ο θόρυβος που προέρχεται από το δρόμο είναι ελάχιστος. Μόνο στον αυτοκινητόδρομο ο αέρας γύρο από τους καθρέπτες μπορεί να διαταράξει τη γενικότερη ηρεμία, αν και πιθανότατα θα σε συνεπάρει ο ήχος του συστήματος της JBL, που πιθανότατα δεν θα προσέξεις κάποιο θόρυβο.

Οι τετρακίνητες εκδόσεις διαθέτουν ρυθμίσεις εκτός δρόμου X-MODE και έλεγχο πρόσφυσης για τον περιορισμό της ταχύτητας σε ανηφόρα ή κατηφόρα. Οι σύντομες δοκιμές μας αποκάλυψαν καλύτερες εκτός δρόμου ικανότητες από αυτές του ανταγωνισμού, αν και δεν πιστεύουμε ότι θα είναι πολλοί αυτοί που θα πάνε το bZ4X σε λάσπες. Μπορεί όμως να τραβήξουν ένα τρέιλερ και το προαιρετικό πακέτο ρυμούλκησης επιτρέπει στο αυτοκίνητο να τραβήξει έως 750 κιλά.

Συμπέρασμα

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota είναι πραγματικά καλό. Μπορεί να μην κάνει τα κεφάλια να γυρίζουν στο πέρασμά του, όσο το καταφέρνουν οι «ηλεκτρικοί» ανταγωνιστές του, αλλά σίγουρα θα αποτελέσει θέμα συζήτησης με τον τρόπο που κινείται. Είναι εξαιρετικά άνετο και έχει άπλετο χώρο στο εσωτερικό του, είναι καλοφτιαγμένο και διαθέτει άφθονη τεχνολογία. Δεν είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό SUV στην αγορά, αλλά με τη φήμη που συνοδεύει την Toyota όσον την αξιοπιστία και την 10ετή εγγύηση που έχει το αυτοκίνητο, εφόσον αυτή φροντίζει για τα service του αυτοκινήτου, σίγουρα είναι ένα από τα πιο ελκυστικά ηλεκτροκίνητα μοντέλα που μπορείς να αποκτήσεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!