Ήταν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ταξίδια της χρονιάς: στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz, στο Sindelfingen, όπου για πρώτη φορά μπήκαν δημοσιογράφοι στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της γερμανικής φίρμας. Για ευνόητους λόγους οι φακοί μας ήταν σφραγισμένοι, αλλά είμαστε εδώ για να σας μεταφέρουμε τι ακριβώς αντικρίσαμε και τι αγγίξαμε, από όλες τις πρωτοποριακές καινοτομίες που ετοιμάζει η Mercedes-Benz για τα επόμενα -μακρινά- χρόνια…
Η καινοτομία αποτελεί μέρος του DNA της Mercedes-Benz εδώ και 140 χρόνια. Μάλιστα, ο Markus Schäfer, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Mercedes-Benz Group AG και επικεφαλής του τομέα τεχνολογίας, τονίζει ότι “η καινοτομία για την εταιρεία έχει νόημα μόνο όταν προσφέρει πραγματική αξία στους πελάτες και ότι η πρόοδος επιτυγχάνεται μέσα από τον διάλογο με την κοινωνία”.
Το αυτοκίνητο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης κοινωνίας, και οι πόλεις είναι οι περιοχές όπου συχνά δοκιμάζονται οι τεχνικές και οι καινοτομίες. Η Mercedes-Benz, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να παρακολουθεί τις κοινωνικές εξελίξεις και τις ανάγκες των ανθρώπων, έχει δημιουργήσει ένα παγκόσμιο δίκτυο γνώσης που περιλαμβάνει ειδικούς από διάφορους τομείς, από κοινωνιολόγους και futurists μέχρι επιστήμονες, καλλιτέχνες και επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας. Η εταιρεία συνεργάζεται με πόλεις σε όλο τον κόσμο, ιδίως για στρατηγικές «έξυπνων πόλεων», ώστε να κατανοήσει πώς η ψηφιοποίηση και η κλιματική αλλαγή θα μπορούσαν να διαμορφώσουν τις αστικές περιοχές του μέλλοντος.
Γι’ αυτό και η Mercedes-Benz έχει αναπτύξει εικόνες του μέλλοντος για τις πόλεις του Λονδίνου, του Λος Άντζελες και του Σεντζέν μετά το 2040, οι οποίες αναδεικνύουν με ποιο τρόπο οι αστικές περιοχές στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στην Κίνα ενδέχεται να αλλάξουν. Η ταχύτητα αυτών των μετασχηματισμών όμως διαφέρει, καθώς σίγουρα επηρεάζεται από πολιτικούς, πολιτισμικούς, οικονομικούς και κλιματικούς παράγοντες.
Γυαλιά AR για όλους τους επιβάτες
Το AR (Augmented Reality) έχει περάσει στη ζωή μας και η Mercedes-Benz κάνει ακόμα ένα βήμα μπροστά βασιζόμενη σε αυτή την τεχνολογία. Η γερμανική φίρμα εργάζεται για την ενσωμάτωση γυαλιών επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στα οχήματά της. Το μακροπρόθεσμο όραμα της εταιρείας είναι να προσφέρει μια εντελώς νέα εμπειρία σε όλους τους επιβάτες του οχήματος μέσω των AR γυαλιών. Εφαρμόζοντας την προσέγγιση “Bring Your Own Device” (BYOD), οι πελάτες θα μπορούν στο μέλλον να φέρνουν τα δικά τους γυαλιά AR, προσαρμοσμένα στην όρασή τους και στο προσωπικό τους οικοσύστημα, στο όχημα.
Η δική μας εμπειρία
Επιλέξαμε τα γυαλιά AR και κατευθυνθήκαμε εκτός κτηρίου για να καθίσουμε ως συνοδηγοί σε μια Maybach EQS 680. Φορώντας τα γυαλιά AR, το καλώδιο ήταν ένα μικρό εμπόδιο, αλλά οι άνθρωποι της Mercedes ανέφεραν ότι στόχος τους είναι στο μέλλον να συνδέεται ασύρματα και να μην ενοχλεί τον επιβάτη. Κατά την πορεία μας στα πέριξ, μπορούσα να ελέγχω την ταχύτητα, την αυτονομία και την πλοήγηση, αλλά ως συνοδηγός είχα επίσης τη δυνατότητα να δω ακόμα και μια ταινία. Ενδιαφέρον είχε το γεγονός ότι δεν ένιωσα καθόλου να ζαλίζομαι. Αυτό όμως που με εντυπωσίασε είναι τα POI (Points Of Interests). Πιο συγκεκριμένα, κατά την κίνησή μας στους δρόμους υπήρχαν πινέζες και όταν έστρεφες το κεφάλι σου προς εκείνη την κατεύθυνση, ενεργοποιούσε αυτόματα τις πληροφορίες για εκείνο το σημείο με το ΑΙ να απαγγέλει βάσει των πληροφοριών που έβρισκε στο διαδίκτυο είτε αυτό αφορά ένα πάρκινγκ είτε κάποια τοποθεσία γενικού ενδιαφέροντος. Σίγουρα, η σύνδεση με τους αισθητήρες και το υπόλοιπο όχημα δημιουργεί νέες ευκαιρίες για ψυχαγωγία, ευεξία και άνεση σε ένα πιο καθηλωτικό επίπεδο.
Σε επόμενα στάδια ανάπτυξης, τα γυαλιά AR θα μπορούσαν να παρέχουν ακόμη καλύτερη υποστήριξη στους οδηγούς. Για παράδειγμα, η ακριβής και διαισθητική καθοδήγηση διαδρομής θα μπορούσε να διευκολύνει σημαντικά την πλοήγηση. Τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης θα μπορούσαν να προσφέρουν πρόσθετη υποστήριξη και να διασφαλίσουν υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας, με στόχο τη μείωση της απόσπασης προσοχής του οδηγού και την ουσιαστική βοήθεια.
“Μπαίνοντας” στo Mixed Reality
Η Mercedes-Benz διερευνά εντατικά την τεχνολογία μικτής πραγματικότητας (MR). Αυτή η επαναστατική τεχνολογία προσφέρει πολυδιάστατες δυνατότητες χρήσης σε ολόκληρο το φάσμα δραστηριοτήτων της εταιρείας – από την έρευνα και την ανάπτυξη μέχρι τους ίδιους τους πελάτες. Ένα παράδειγμα είναι ένας MR διαμορφωτής που έχει αναπτύξει η Mercedes-Benz. Με τη βοήθεια γυαλιών MR, αυτός ο διαμορφωτής θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον στις διαδικασίες σχεδίασης και ανάπτυξης, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για αποδοτική συνεργασία.
Η δική μας εμπειρία
Φορώντας το Apple Vision Pro περάσαμε αυτομάτως ανάμεσα στην εικονική και ψηφιακή πραγματικότητα. Μπροστά μας το νέο και πραγματικό πρωτότυπο One Eleven, ενώ δίπλα τοποθετήσαμε όποιο εικονικό αυτοκίνητο θελήσαμε και μπορέσαμε να το περιεργαστούμε… πάντα ψηφιακά! Ανοίξαμε τις πόρτες, μπήκαμε μέσα, είδαμε ουσιαστικά το αυτοκίνητο μπροστά μας – χωρίς να είναι! Παράλληλα, συνομιλήσαμε με άνθρωπο της Mercedes-Benz, ο οποίος βρισκόταν στα κεντρικά γραφεία της φίρμας, δείχνοντάς μας κάποιες λεπτομέρειες του οχήματος, επιτόπου. Εντυπωσιακό ήταν επίσης το ότι η φιγούρα του ειδικού περιφερόταν εικονικά, σαν να είναι πραγματικά δίπλα μας. Ακόμα, σε έναν πάγκο υπήρχαν διάφορα αξεσουάρ του αυτοκινήτου, τα οποία είχαμε τη δυνατότητα να τα πιάσουμε και να τα τοποθετήσουμε επάνω στο μοντέλο που βρισκόταν υπό διαμόρφωση. Φυσικά δεν χάσαμε την ευκαιρία να τα πετάξουμε στον ψηφιακό χώρο για να δούμε πόσο “πραγματικό” ακόμα μπορεί να γίνει όλο αυτό…
Η χρήση γυαλιών MR στην ανάπτυξη έχει επίσης τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά την κατανάλωση εξαρτημάτων και πρώτων υλών, καθώς θα απαιτούνται λιγότερα φυσικά πρωτότυπα, εξοικονομώντας έτσι πολύτιμους πόρους. Αυτές οι προηγμένες τεχνολογίες θα μπορούσαν να ωφελήσουν τους πελάτες της Mercedes-Benz από την αρχή ως το τέλος, βοηθώντας τους να οπτικοποιήσουν και να εξατομικεύσουν το ιδανικό τους όχημα, προσφέροντας παράλληλα καινοτόμες εμπειρίες οδήγησης.
Επαναστατική ενεργειακή απόδοση
Είναι γνωστό ότι για να λειτουργήσει ένα αυτοκίνητο χρειάζεται ενέργεια και μάλιστα, όσο περισσότερες τεχνολογίες το συνοδεύουν, τόσο περισσότερη είναι η ενεργειακή κατανάλωση ανά… δευτερόλεπτο.
Ένα παράδειγμα είναι η απλή εντολή “Hey Mercedes”. Γνωρίζατε ότι η μονάδα που αναλαμβάνει να “ακούει” κάθε δευτερόλεπτο τον επιβάτη – να είναι δηλαδή σε stand by mode – καταναλώνει ενέργεια; Λογικό! Αναλογιστείτε τώρα τα συστήματα ασφαλείας, που πρέπει να είναι έτοιμα να αντιδράσουν ακαριαία, ανά πάσα στιγμή, πόση ενέργεια καταναλώνουν. Η Mercedes-Benz με το αυτόνομο επίπεδο 3 αγγίζει την ενεργειακή κατανάλωση των 400W, ενώ για το επίπεδο 4 φτάνει τα 3.000W.
Στόχος της γερμανικής μάρκας και του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης είναι να μειωθεί αυτή η ενέργεια στα 100W με 300W. Για την υλοποίηση αυτού του οράματος απαιτούνται καινοτόμοι αλγόριθμοι και υλικό που ξεπερνούν τους περιορισμούς του σημερινού υπολογιστικού εξοπλισμού. Η εταιρεία ανακοίνωσε πρόσφατα συνεργασία με το Καναδικό Πανεπιστήμιο του Waterloo στον τομέα της νευρομορφικής πληροφορικής.
Αντιγράφοντας τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου, η νευρομορφική πληροφορική θα μπορούσε να κάνει τους υπολογισμούς της τεχνητής νοημοσύνης πολύ πιο αποδοτικούς και ταχύτερα. Τα συστήματα ασφάλειας, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να αναγνωρίζουν σήματα κυκλοφορίας, λωρίδες και άλλους χρήστες του δρόμου πολύ καλύτερα και να αντιδρούν ταχύτερα, ακόμη και σε κακές συνθήκες ορατότητας.
Επιπλέον, αυτά τα συστήματα θα ήταν δέκα φορές πιο αποδοτικά από τα τρέχοντα.
Η χρήση μιας νευρομορφικής κάμερας για την παρακολούθηση του εσωτερικού του οχήματος θα είχε σημαντικά οφέλη. Αντί να παράγει πλήρεις εικόνες (καρέ), μεταδίδει μεμονωμένα pixel (γεγονότα – εξ ου και το όνομα “κάμερα βασισμένη σε γεγονότα”). Αυτή η διαδικασία είναι εξαιρετικά γρήγορη με ελάχιστη καθυστέρηση, επιτρέποντας, για παράδειγμα, την άμεση αντίδραση του συστήματος στο κλείσιμο του ματιού ενός κουρασμένου οδηγού. Η νευρομορφική πληροφορική έχει τη δυνατότητα να μειώσει την ενέργεια που απαιτείται για την επεξεργασία δεδομένων στην αυτόνομη οδήγηση κατά 90% σε σύγκριση με τα σημερινά συστήματα.
Bio-Tech δέρματα
Η Mercedes-Benz εστιάζει ολοένα και περισσότερο στη χρήση δευτερογενών υλικών και ανανεώσιμων πρώτων υλών στα οχήματά της. Παράλληλα, διεξάγει εντατική έρευνα για νέες λύσεις που είναι σε αρμονία με τη φύση. Ένας τομέας ενδιαφέροντος είναι τα υλικά που παράγονται μέσω βιοτεχνολογίας, τα οποία έχουν τεράστιο δυναμικό να αντικαταστήσουν υλικά που προέρχονται από πετρέλαιο και ζώα.
Για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας, το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Mercedes-Benz έχει ξεκινήσει μια τεχνολογική πρόκληση. Στόχος είναι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος κάθε εξαρτήματος και υλικού. Όλα εξετάζονται προσεκτικά για να μειωθούν οι εκπομπές CO2, να αυξηθεί η χρήση ανακυκλωμένων υλικών και να υποστηριχθεί η κυκλική οικονομία. Η πρόκληση αυτή αποσκοπεί στη δημιουργία των πιο βιώσιμων λύσεων για μαζική παραγωγή, ενσωματώνοντας βιωσιμότητα και πολυτέλεια.
Η δική μας εμπειρία
Δεν είχαμε καταλάβει ότι καθόμασταν σε τεχνητά δέρματα που είχαν υποστεί επεξεργασία στο εργαστήριο της Mercedes-Benz. Στόχος των ερευνητών είναι να συμπίπτει η καμπύλη αντοχής του κανονικού δέρματος με του βιοτεχνολογικού δέρματος. Σε μια επιτόπου δοκιμή, παρατηρήσαμε ότι η καμπύλη ταίριαξε απόλυτα με αυτή του κανονικού δέρματος, ενώ ενδιαφέρον είχε το γεγονός ότι αυτό το δέρμα φτιάχνεται από στοιχεία που υπάρχουν στη φύση. Πιο συγκεκριμένα, παλιά ελαστικά, πολυμερείς πρωτεΐνες (πρωτεΐνες από φυτά δηλαδή) και ανακυκλώσιμα υλικά. Μάλιστα, οι πρωτεΐνες που αναφέραμε πιο πάνω μπορούν να προστεθούν και στο γεύμα της ημέρας! Όχι, το συγκεκριμένο δεν το δοκιμάσαμε…
Φρένα που… ΔΕΝ φαίνονται
Καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα φρενάρουν κυρίως μέσω ανάκτησης ενέργειας, η Mercedes-Benz ακολουθεί μια πρωτοποριακή προσέγγιση στην ανάπτυξη μηχανικών φρένων. Το καινοτόμο σύστημα πέδησης που βρίσκεται υπό έρευνα είναι ενσωματωμένο στη μονάδα ηλεκτρικής κίνησης. Προσφέροντας σχεδόν μηδενική φθορά, αντοχή στη σκουριά και ελάχιστη συντήρηση είναι πιο αξιόπιστο, με χαμηλό θόρυβο και χωρίς εκπομπές σωματιδίων. Επιπλέον, βελτιώνει την αεροδυναμική του οχήματος επιτρέποντας στις ζάντες να είναι πλήρως κλειστές.
Η δική μας εμπειρία
Σηκώσαμε στα χέρια ένα παραδοσιακό σύστημα πέδησης, το οποίο ζυγίζει περίπου 20 κιλά! Φανταστείτε 20 κιλά “γαντζωμένα” επάνω σε κάθε τροχό. Με την… έλλειψη του επιπλέον βάρους, μεγαλώνει αυτομάτως και ο κύκλος ζωής της ανάρτησης, αλλά η Mercedes-Benz δεν μένει εκεί, καθώς το καινοτόμο σύστημα προσφέρει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα. Έπειτα έγινε η αποκάλυψη του πρωτοποριακού συστήματος πέδησης, το οποίο ενσωματώνεται ολόκληρο μέσα στον ηλεκτροκινητήρα και σπάνια θα χρειαστεί η αντικατάσταση του. Το υλικό τριβής είναι σαφώς μεγαλύτερο και πιο ανθεκτικό. Στην ερώτηση μας, που πηγαίνουν τα τρίμματα από το υλικό τριβής, μας απάντησαν πως υπάρχει ένας ειδικός χώρος στον οποίο συλλέγονται έτσι ώστε να μην διαχέονται στο περιβάλλον. Σκεφτείτε ότι για να αλλάξει αυτό το υλικό τριβής μπορεί να χρειαστούν και 15 χρόνια. Όσον αφορά την ψύξη, αναγκαστικά είναι υδρόψυκτο μιας και είναι κλειστού τύπου.
Ενέργεια για πάνω από 12.000 χλμ. ετησίως
Η Mercedes-Benz ερευνά ηλιακά πάνελ που εφαρμόζονται ως λεπτή επίστρωση στο αμάξωμα. Με απόδοση 20% και επιφάνεια 11 τετραγωνικών μέτρων, μπορούν να παράγουν ενέργεια για έως 12.000 χλμ. ετησίως. Το σύστημα λειτουργεί ακόμη και όταν το όχημα είναι σβηστό, ενισχύοντας την αυτονομία και μειώνοντας τις ανάγκες φόρτισης της μπαταρίας. Επιπλέον, δεν χρησιμοποιεί σπάνιες γαίες ή τοξικά υλικά και είναι εύκολο στην ανακύκλωση.
Αυτή η ηλιακή επίστρωση δεν θρυμματίζεται όπως κάθε κλασικό ηλιακό πάνελ. Ζυγίζει ελάχιστα (κάτω από 50 γραμμάρια ανά τετραγωνικό μέτρο) και το πάχος της είναι όσο η χρωματική επίστρωση ενός αυτοκινήτου.
Αύξηση της απόδοσης της μπαταρίας μέσω ελέγχου σε επίπεδο κυψελών
Η Mercedes-Benz αναπτύσσει μικρο-μετατροπείς που ενσωματώνονται στις κυψέλες της μπαταρίας. Αυτό επιτρέπει την ατομική ρύθμιση και επικοινωνία μεταξύ κυψελών, προσφέροντας σταθερή τάση 800V ανεξάρτητα από την κατάσταση φόρτισης. Η τεχνολογία αυτή αυξάνει την αυτονομία, βελτιστοποιεί τη φόρτιση και μειώνει τις παραλλαγές εξαρτημάτων, διευκολύνοντας την προσαρμογή των ηλεκτρικών συστημάτων.
Και τι πραγματικά κερδίζεις από αυτή την αυτονομία κυψελών;
Να μπορούν να επικοινωνούν (σε παράλληλη σύνδεση και όχι σε σειρά) όλες οι κυψέλες ανεξαιρέτως τη χωρητικότητα ή την τεχνολογία της κάθε μιας. Ουσιαστικά η Mercedes-Benz κατάφερε να βελτιστοποιήσει την απόδοση μιας μπαταρίας και να απλοποιήσει την αντικατάσταση της κάθε κυψέλης.
Για να είμαστε ειλικρινείς, η ταχύτητα της εισροής των πληροφοριών μέσα στη μέρα που περάσαμε στο κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης της Mercedes-Benz ήταν πολύ μεγάλη, όσο δηλαδή και η ταχύτητα της εξέλιξης και της τεχνολογίας. Αυτά που είδαμε και αγγίξαμε πρόκειται να περάσουν στην αυτοκίνηση σε βάθος πολλών ετών, μας εντυπωσίασε ωστόσο το όραμα και ο στόχος των ανθρώπων που στελεχώνουν το κάθε τμήμα, ξεχωριστά.
Η λάμψη στα μάτια τους δείχνει πόσο πολύ αγαπάνε αυτό που κάνουν και, όπως γνωρίζουμε, όταν κάτι κάνεις με αγάπη, σίγουρα θα το κάνεις και πολύ καλά!