Η Mercedes-Benz επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά ότι βρίσκεται άξια ανάμεσα στους ηγέτες των τεχνολογιών κίνησης, υπογραμμίζοντας τη δέσμευσή της στις καινοτομίες τόσο στον τομέα των ηλεκτρικών όσο και των υβριδικών συστημάτων.
Ταξιδέψαμε στη Γερμανία και συγκεκριμένα στη Στουτγκάρδη, όπου επισκεφτήκαμε το εργοστάσιο της Mercedes-Benz. Στελέχη της μάρκας μας έδειξαν και μας μίλησαν για τα μελλοντικά σχέδια της Mercedes-Benz. Βρεθήκαμε λοιπόν σε ένα ιδιαίτερα επιμορφωτικό πρόγραμμα στο τμήμα έρευνας και εξέλιξης για δύο ημέρες, το οποίο λίγοι άνθρωποι είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μέχρι σήμερα και να δουν από κοντά. Μάλιστα, για πρώτη φορά βρέθηκαν σε ξεχωριστούς χώρους, άνθρωποι του Τύπου. Ανάμεσά τους και το MotorOne.gr!
Δύσκολο να περάσουμε όλα όσα είδαμε σε ένα κείμενο (οι προσωπικές μας κάμερες και τα smartphones είχαν σφραγιστεί για ευνόητους λόγους), ωστόσο -παρακάτω- θα συγκεντρώσουμε την ουσία των συστημάτων για τα οποία ενημερωθήκαμε την πρώτη ημέρα (θα ακολουθήσει και δεύτερο άρθρο με τα μακροπρόθεσμα πλάνα της εταιρείας).
Κοινό παρονομαστή όλων των συστημάτων που είδαμε αποτελεί το ηλεκτρικό πρωτότυπο Vision EQXX, από το οποίο η γερμανική εταιρεία άντλησε πολλά στοιχεία και τα εφάρμοσε στα επερχόμενα μοντέλα παραγωγής.
“Η τύχη μου χαμογέλασε για ακόμα μια φορά μιας και ήμουν ο μόνος που κάθισα μέσα στο concept, έστω και για λίγα λεπτά…”
Νέα πλατφόρμα MMA
Η νέα αρχιτεκτονική πλατφόρμα MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) είναι η “μαγιά” για τη δημιουργία νέων και διαφόρων κατηγοριών μοντέλων. Την αρχή θα κάνει η ολοκαίνουργια Mercedes-Benz CLA. Η CLA είναι το πρώτο μοντέλο που βασίζεται σε αυτή την αρχιτεκτονική, ενώ αργότερα θα δούμε και τη CLA Shooting Brake, καθώς και δύο SUV.
Η νέα πλατφόρμα διαθέτει το λεγόμενο “skateboard chassis” μια υποδομή σχεδιασμένη κυρίως για ηλεκτρικά οχήματα, που περιλαμβάνει τα αντίστοιχα εξαρτήματα κίνησης και ανάρτησης. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που ενσωματώνει η Mercedes-Benz είναι το πρώτο από μια νέα γενιά ηλεκτρικών μονάδων (EDU 2.0), που σχεδιάστηκαν εξ’ ολοκλήρου από τους μηχανικούς της εταιρείας και ενσωματώνουν τεχνολογίες υψηλής απόδοσης.
Νέος ηλεκτροκινητήρας
Κίνηση στη νέα Mercedes-Benz CLA θα δίνει – μεταξύ άλλων – ο νέος ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 200 kW (272 ίπποι). Παράλληλα, για πρώτη φορά συναντάμε αρχιτεκτονική 800V, η οποία επιτρέπει ταχύτατες φορτίσεις που στην περίπτωση της πρωτότυπης CLA φτάνει τα 300 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις 10 λεπτά φόρτισης!
Αυτό είναι εφικτό μέσω ταχυφορτιστή DC απόδοσης 320 kW. Στην περίπτωση των τετρακίνητων μοντέλων (4MATIC), υπάρχει ακόμα ένας νέος ηλεκτροκινητήρας 80 kW (109 ίππων), ο οποίος φιλοξενείται -χάρη στη νέα πλατφόρμα- στο πίσω τμήμα, δίνοντας ενέργεια στους πίσω τροχούς σε αστραπιαίο χρόνο, όταν χρειάζεται.
Το νέο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης υπόσχεται αυτονομία 750 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση (με τη μεγάλη μπαταρία, για την οποία θα μιλήσουμε παρακάτω). Μήπως η νέα εποχή για την αυτονομία στη Mercedes-Benz χαρακτηρίζεται ως η εποχή δίχως… άγχος (Range Anxiety Free);
Η CLA Concept σημείωσε μέση κατανάλωση σχεδόν 12 kWh/100 χλμ. και η ενέργεια που μεταφέρεται από την μπαταρία στους τροχούς αγγίζει το 93%.
Aξίζει να σημειωθεί ότι ο ηλεκτροκινητήρας άντεξε με επιτυχία σε μια δοκιμή που έγινε για 24 συνεχόμενες ώρες στο Nardo της Ιταλίας, όπου το μοντέλο προπαραγωγής κάλυψε 3.717 χιλιόμετρα.
Νέες μπαταρίες 58 kWh και 85 kWh
Η νέα γενιά μπαταριών της Mercedes-Benz για τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, η οποία αναπτύχθηκε με έμφαση στην υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, την ταχεία φόρτιση και την εξαιρετική απόδοση, αποδεικνύει τη δέσμευση της εταιρείας να ηγηθεί στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Η νέα αυτή τεχνολογία μπαταριών έχει δοκιμαστεί και έχει καταγράψει ρεκόρ σε πίστα, ενώ προσφέρει σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής, έως και 30%.
Η Mercedes-Benz εφοδιάζει τα νέα ηλεκτρικά της μοντέλα, που βασίζονται στην πλατφόρμα ΜΜΑ, με δύο διαφορετικές επιλογές μπαταρίας: Η μεγάλη χωρητικότητας 85 kWh (NMC) χρησιμοποιεί χημικές ουσίες που αυξάνουν την ενεργειακή πυκνότητα κατά 20% σε σχέση με τις παραδοσιακές μπαταρίες. Η ενεργειακή πυκνότητα όγκου φτάνει τα 680 Wh/l, ενώ η ποσότητα κοβαλτίου έχει μειωθεί σημαντικά.
Η δεύτερη μπαταρία έχει χωρητικότητα 58 kWh και είναι τεχνολογίας LFP. Η ενεργειακή πυκνότητα όγκου σε αυτή την περίπτωση είναι 450 Wh/l, προσφέροντας μια πιο προσιτή και βιώσιμη επιλογή για τον χρήστη.
Φυσικά η Mercedes-Benz προχώρησε σε έρευνα, διασφαλίζοντας ότι οι μπαταρίες πληρούν τα αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας. Το πλαίσιο της μπαταρίας προστατεύεται και αντέχει σε συγκρούσεις και παράλληλα ενσωματώνει ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης θερμότητας που επιτρέπει στην μπαταρία να επηρεάζεται μηδαμινά από τις εξωτερικές ακραίες συνθήκες. Τέλος, σε ερώτηση για το πόσα είναι τα χρόνια ζωής της μπαταρίας, η απάντηση του battery expert ήταν: Σίγουρα πάνω από 15 χρόνια.
Νέο υβριδικό σύστημα 48V
Γιατί γίνεται ακόμα εξέλιξη των υβριδικών συστημάτων κίνησης όταν η Mercedes-Benz στρέφεται προς την ηλεκτροκίνηση; Η απάντηση ήταν πώς η ζήτηση (ο πελάτης) αποφασίζει! Γι’αυτό και η γερμανική φίρμα με σήμα το αστέρι προχώρησε στο λανσάρισμα ενός νέου 48V υβριδικού συστήματος που θα δούμε άμεσα και στα entry level μοντέλα.
Δεν πρόκειται για ακόμα ένα mild hybrid σύστημα, αλλά τα νέας γενιάς υβριδικά συστήματα που υπόσχονται πλήρη ηλεκτρική οδήγηση σε χαμηλές ταχύτητες και φυσικά τη δυνατότητα ισχυρής ανάκτησης ενέργειας.
Ο νέος 1.500άρης 4κύλινδρος κινητήρας (Μ 252) που λειτουργεί στον κύκλο Miller είναι η “καρδιά” του νέου υβριδικού συστήματος. Ο κινητήρας ανήκει στην οικογένεια FAME (Family of Modular Engines) της Mercedes-Benz, η οποία επιτρέπει την ευελιξία στη χρήση του κινητήρα σε διαφορετικά μοντέλα και εφαρμογές. Η τεχνολογία NANOSLIDE μειώνει τις τριβές και ενισχύει την ανθεκτικότητα του κινητήρα.
Ο νέος κινητήρας συνεργάζεται με το καινούργιο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 8F-eDCT (διπλού συμπλέκτη), στο οποίο βρίσκεται τοποθετημένο ένα ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 20 kW (27 ίππων). Το σύστημα ολοκληρώνεται με μια μπαταρία ιόντων-λιθίου 1,3 kWh, που μπορεί να προσφέρει επαρκή ενεργεία για ηλεκτρική οδήγηση εντός πόλης και κίνηση έως τα 100 χλμ./ώρα χωρίς τη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα νέα υβριδικά μοντέλα της Mercedes-Benz θα είναι διαθέσιμα σε τρεις εκδόσεις ισχύος: 100 kW (136 ίπποι) και 200 Nm ροπή, 120 kW (164 ίπποι) και 250 Nm ροπή, και τέλος 140 kW (191 ίπποι) και 300 Nm ροπή, με επιπλέον 20 kW ισχύος από τον ηλεκτρικό κινητήρα.
Έρχονται σύντομα
Όλες οι προαναφερθείσες τεχνολογίες έρχονται πολύ σύντομα στον… πραγματικό κόσμο της αυτοκίνησης, γεγονός που θα αλλάξει τα δεδομένα (θα μπορούσαμε να πούμε και στερεότυπα) που υπάρχουν μέχρι σήμερα στον χώρο της ηλεκτροκίνησης.
Η Mercedes-Benz όμως δεν έμεινε εδώ! Έχει οραματιστεί το μακροπρόθεσμο μέλλον και εργάζεται πυρετωδώς γι’ αυτό… Stay tuned γιατί έρχονται πολλά jaw dropping συστήματα και τεχνολογίες!